Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1084.13 kb
Id: 5382

Metoda projektów jako metoda aktywizująca dzieci i… nauczyciela

Barbara Maria Rokicka   Listopad 2015

Metoda projektów badawczych to pogłębione badanie tema¬tu lub zjawisk o dużej wartości poznawczej. Zasadniczą cechą projektu jest jego charakter badawczy, przy czym działania badawcze celowo ukierunkowane są tak, by znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące tematu, postawione przez dzieci lub nauczyci... więcej
Pobierz

Zobacz również

nauczycielmetoda projektównowoczesne metodyprzedszkolemetody aktywne

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Listopad 2015

Praca metodą projektów badawczych to wyzwanie dla nauczyciela, pozwalające zaspokoić dziecięcą ciekawość. Daje dzieciom możliwość analizowania złożoności zjawisk oraz eksperymentowania i rozwiązywania problemów. Czym zatem jest wspomniana metoda? I jak realizować ją podczas zajęć w przedszkolu? Tego dowiemy się z niniejszego artykułu.
Metoda projektów badawczych to pogłębione badanie tema¬tu lub zjawisk o dużej wartości poznawczej. Zasadniczą cechą projektu jest jego charakter badawczy, przy czym działania badawcze celowo ukierunkowane są tak, by znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące tematu, postawione przez dzieci lub nauczyciela, albo pojawiające się podczas wspólnej pracy nauczyciela z dziećmi. Prowadzący wraz z dziećmi wybiera temat zgodny z zainteresowaniami przedszkolaków. Celem zajęć jest szukanie odpowiedzi na pytania. Czas zależy od tempa realizacji projektu i intensywności zainteresowania u najmłodszych. Tematy zgłębiane są bardzo często w zespołach dziecięcych. Metoda projektów według L.G. Katz to sposób wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się oraz rozwoju intelektualnego. Dla wdrażających ją nauczycieli może stać się początkiem nowego, skutecznego sposobu pracy z dzieckiem, nastawionego na jego potrzeby i zainteresowania. Rolą nauczyciela jest takie przeorganizowanie przestrzeni, aby pobudzać inicjatywę dziecka (…).