Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Kary i nagrody – atrybuty władzy

Violetta Kruczkowska   Luty 2012

Nauczyciele dyscyplinują przedszkolaków lub uczniów, rodzice dyscyplinują dzieci, szefowie – pracowników itp. Jak zrozumieć dyscyplinę? Skąd osoby, które dyscyplinują innych, czerpią władzę? Nagrody i kary dają ludziom władzę. W konsekwencji, kiedy nauczyciele czy ... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

Nauczyciele dyscyplinują przedszkolaków lub uczniów, rodzice dyscyplinują dzieci, szefowie – pracowników itp. Jak zrozumieć dyscyplinę? Skąd osoby, które dyscyplinują innych, czerpią władzę?
Nagrody i kary dają ludziom władzę. W konsekwencji, kiedy nauczyciele czy rodzice mówią,
że używają swojego autorytetu w dyscyplinowaniu dzieci, mają na myśli, że korzystają z kar i nagród. Obiecują nagrody, aby skłonić dzieci do preferowanego przez nich zachowania i wymierzają kary (lub grożą ich wymierzeniem), aby pozbyć się zachowań, które im się nie podobają.
(…) Przysłowie mówi: „Dobrymi intencjami jest piekło wybrukowane”. Paradoksalnie, większość dorosłych dyscyplinujących dzieci za pomocą karania i nagradzania kieruje się dobrymi intencjami. Chcą, aby ich dzieci były odpowiedzialne, godne zaufania, uprzejme, życzliwe, kompetentne itp. Rodzice czy nauczyciele po prostu nie znają żadnego  innego sposobu urzeczywistnienia swoich dobrych intencji. Dlatego stosują dyscyplinę w oparciu o strach – kary i zależność – nagrody. Następnie, kiedy odkrywają, że to nie działa, zwykle stwierdzają, że powinni dyscyplinować swoje dzieci jeszcze bardziej zdecydowanie. I trwa to dopóki dzieci nie sprzeciwią się, nie zaczną się buntować, nie zechcą wziąć odwetu.


Z treści artykułu dowiemy się m.in. czym są kary i nagrody (nie tylko z perspektywy nauczyciela czy rodzica, ale i dziecka), jak działają i kary i nagrody i jakie są konsekwencje ich stosowania.

Więcej z tego numeru

Luty 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź