Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 534.25 kb
Stron: 5
Id: 1506

Jak gromadzić wiedzę personalną o dziecku?

Bronisława Dymara    Listopad 2011

Przed wielu laty, rozpoczynając redakcję serii książek pedagogicznych Nauczyciele – Nauczycielom, napisałam budzący zdziwienie tekst pt. O człowieku trójskrzydłym. A jednak w nim to właśnie wypowiedziałam swoje pedagogiczne credo, określające mój stosunek do wiedzy i edukacji. C... więcej
Pobierz

Zobacz również

obserwacja i diagnozapsychologia

Więcej z działu

Obserwacja i diagnoza

Więcej z tego numeru

Listopad 2011

Przed wielu laty, rozpoczynając redakcję serii książek pedagogicznych Nauczyciele – Nauczycielom, napisałam budzący zdziwienie tekst pt. O człowieku trójskrzydłym. A jednak w nim to właśnie wypowiedziałam swoje pedagogiczne credo, określające mój stosunek do wiedzy i edukacji.
Człowiekiem trójskrzydłym może być każdy z nas, gdyż każdy człowiek czerpie wiedzę o otaczającym go świecie z trzech źródeł: doświadczenia, nauki i sztuki. Jej integracja wzmacnia siły witalne, służy rozwojowi, wyzwala różne formy twórczej aktywności dziecka. Trzeba wszakże pamiętać, iż zarówno dorośli, jak i dzieci atakowani są przez media różnymi banalnymi informacjami. Dość często podkreśla się, że nasz wiek jest wiekiem informacji, wiedzy, nauki. Doświadczenie i sztuka bywają niedoceniane jako równorzędne źródła wiedzy, także przez nauczycieli. A są to obszary szczególnie ważne w kształceniu i kształtowaniu małego dziecka.


Z treści artykułu dowiemy się m.in., jak postępować, by systematycznie gromadzić personalną wiedzę o dziecku, obejmującą różne sfery jego życia, a równocześnie wprowadzać je w sytuacje, które budują jego samowiedzę, budzą wiarę we własne siły. Ponadto zapoznamy się z koncepcją kompleksowego nauczania/uczenia się autorstwa B. Dymary, opartą na trzech kategoriach wiedzy oraz znajdziemy odpowiedź na pytanie, dlaczego wiedza o sobie pomaga być wśród innych.