Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 437.15 kb
Stron: 3
Id: 3251

Dni tygodnia (edukacja matematyczna)

Edyta Kaczanowska   Kwiecień 2013

Przykładowa zabawa ze scenariusza: Tydzień ma siedem dni. Pani Wiosna zamieni was teraz w dni tygodnia. Ustawcie się w kole. Zaśpiewam wam teraz piosenkę, w której będę wymieniać kolejne dni tygodnia. Śpiewajcie razem ze mną (…). Na początku pokażcie siedem palców, czyli tyle, ile jest dni tygodnia.... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?matematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2013

 Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • ilustracje do wykorzystania podczas zabaw oraz zapis nutowy do piosenki "Dni tygodnia" – znajdziesz je TU;
  • podkład muzyczny do piosenki "Dni tygodnia" (TU).
Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć, w którym uwzględniono następujące umiejętności dzieci:
  • wyodrębnianie nazw dni tygodnia;
  • wymienianie dni tygodnia zgodnie z kolejnością występowania;
  • rozróżnianie symboli liczbowych przyporządkowanych do dni tygodnia;
  • przedstawianie rytmu dni tygodnia na kole z podziałką;
  • posługiwanie się określeniami czasu: dzień przed, dzień po, wczoraj, dziś, jutro;
  • odtwarzanie tekstu i melodii piosenki o dniach tygodnia;
  • powtarzanie fragmentów tekstu wiersza o dniach tygodnia;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.
Przykładowa zabawa ze scenariusza: Tydzień ma siedem dni. Pani Wiosna zamieni was teraz w dni tygodnia. Ustawcie się w kole. Zaśpiewam wam teraz piosenkę, w której będę wymieniać kolejne dni tygodnia. Śpiewajcie razem ze mną (…). Na początku pokażcie siedem palców, czyli tyle, ile jest dni tygodnia. Poruszajcie przy tym dłońmi tak jak ja (w przód i tył, w górę dół, na boki do siebie, na boki w jedną i drugą stronę). Gdy w piosence pojawią się nazwy kolejnych dni tygodnia, Pani Wiosna będzie dotykała swoją różdżką kolejne dzieci. Osoba wyznaczona jako dzień tygodnia powinna usiąść. Żeby nie zabrakło nam dni tygodnia, umieszczę wśród was kilka kartonów. Chodzi o to, żeby tygodnie były pełne, a w zabawie wzięły udział wszystkie dzieci. Jeśli dzieci będzie na przykład 18, wówczas dokładamy 3 kartony (cykl trzytygodniowy). Jeśli dzieci jest 24, wówczas dodajemy 4 kartony (cykl czterotygodniowy). W piosence dni tygodnia powtarzają się trzy razy. Jeśli dzieci jest więcej niż 21, wówczas nazwy dni czwartego tygodnia dzieci próbują śpiewać samodzielnie. Teraz sprawdzimy, czy uda się wam wymienić kolejne dni tygodnia już bez piosenki. Podając sobie piłkę, wymieńcie nazwy dni tygodnia zgodnie z kolejnością występowania. Zacznijcie od poniedziałku. Potem nauczycielka na chwilę zabiera piłkę i pyta dzieci o aktualny dzień tygodnia. Przedszkolaki ponownie wykonują zadanie, zaczynając od tego właśnie dnia. Za trzecim razem dzieci wybierają jeden z dni, kiedy nie chodzą do przedszkola i wymieniają dni tygodnia począwszy od soboty (bądź niedzieli).

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania