Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z realizacji projektu "Piękna Nasza Polska Cała
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Sprawozdanie z realizacji projektu pt. Piękna nasza Polska cała”
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne „Akademia Malucha” w Spręcowie
Spręcowo 2
11-001 Dywity
Mail placówki: a.pieczkowska@o2.pl
Mail koordynatora projektu w naszej placówce: Natalka199008@wp.pl
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne „Akademia Malucha” w Sprecowie z wielkim entuzjazmem przyłączyło się do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna Nasza Polska Cała”. Realizowaliśmy zadania od początku września do końca grudnia, mimo iż do projektu zgłosiliśmy się oficjalnie dopiero na początku listopada. W projekcie wzięła udział cała placówka (dwie grup: „Myszki” 3-4latki; „Sówki” 5-6latki). Nauczycielką odpowiedzialną za realizację projektu w naszej placówce była Natalia Tomaszewska. Nauczycielkami aktywnie współpracującymi były: Elżbieta Piątek, Natalia Zawojek, Agnieszka Merchel-Pieczkowska. Udział w projekcie przyniósł nam wiele radości. Szczególnie dumni jesteśmy z uczniów niepełnosprawnych, którzy z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach realizowanych w ramach projektu.
Zgodnie z regulaminem projektu każda placówka zobowiązana była do realizacji co najmniej 11 z 20 zadań. Udało nam się zrealizować następujące zadania:
- Nauka, osłuchanie się i zaśpiewanie (w zależności od wieku dzieci) Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
- Przeprowadzenie zajęcia otwartego dla rodziców o tematyce patriotycznej.
- Apel lub inscenizacja z okazji 11 listopada
- Nauka piosenki Rodzinny Kraj lub dowolnej piosenki o tematyce patriotycznej.
- Nauka tańca ludowego (do wyboru przez nauczyciela).
- Nauka wiersza o tematyce patriotycznej (do wyboru przez nauczyciela).
- Zorganizowanie Kącika „Piękna nasza Polska cała” - o tematyce folkowej lub patriotycznej w grupie lub w placówce.
- Zabawa ludowa – zapoznanie dzieci z wybraną zabawą ludową.
- „Według przepisu Babci lub Dziadka” – wykonanie z dziećmi regionalnej potrawy, degustacja i podzielenie się przepisem. Osoby realizujące to zadanie razem ze sprawozdaniem wysyłają przepis i fotografię gotowej potrawy.
- „Na skrzydłach historii” – wykonanie prezentacji multimedialnej o swojej miejscowości (historia, zabytki, ciekawostki) – max 15 slajdów. Osoby realizujące to zadanie opracowaną prezentację publikują na grupie „Piękna Nasza Polska Cała”.
- „Drzewo Pamięci” – zasadzenie na wybranym terenie (przedszkole, miasto) drzewka jako symbolu życia i wolności.
- Konkurs Fotograficzny pt. „To wszystko Polska” – zorganizowanie konkursu przedszkolnego/międzyprzedszkolnego dla rodziców (dzieci, nauczycieli) według własnego regulaminu (celem konkursu jest pokazanie wyjątkowości regionów naszego kraju)
- „Szlakiem historii” – zorganizowanie wycieczki, której celem będzie poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, kultury, architekturyi tradycji.
W ramach realizacji zadania 1 przedszkolaki osłuchały się, nauczyły i wspólnie z rodzicami odśpiewały 4 zwrotki Hymnu Narodowego w dniu 9 listopada o godzinie 11:11 (film dostępny na stronie placówki na Facebook).
W ramach realizacji zadania 2 zorganizowaliśmy zajęcia otwarte dla rodziców. Tematem zajęć było: 100-lecie Odzyskania Niepodległości. Celem zajęć było: poznanie bohaterów Polski Niepodległej, zapoznanie z historią gen. Waleriana Czumy, utrwalenie znajomości barw flagi narodowej, zapoznanie z odpowiednim zachowaniem podczas śpiewania hymnu Polski, odśpiewanie hymn Polski, wykonanie 50 serc białych i 50 serc czerwonych dla każdego z bohaterów Niepodległej. Efektem końcowym warsztatów było przyklejenie serc na drzwiach wejściowych do przedszkola w biało-czerwonym ułożeniu barw. Warsztaty odbyły się 9 listopada w obu grupach przedszkolnych. Autorem scenariusza zajęć była Natalia Zawojek (wychowawca młodszej grupy przedszkolnej „Myszki” 3-4latki)
W ramach zadania 3 przedszkolaki przygotowały inscenizację z okazji odzyskania niepodległości przez Polskę, która odbyła się 9 listopada. Na uroczystą inscenizację zostali zaproszeni rodzice. Autorem scenariusza była: Elżbieta Piątek (wychowawca grupy „Sówki” 5-6latki)
W ramach zadania 4 przedszkolaki na zajęciach muzycznych uczyły się piosenek „Polska-to taka kraina”, „Przybyli ułani” oraz „Każde Polskie dziecko wie” , które uroczyście odśpiewali podczas inscenizacji w dniu 9 listopada.
W ramach zadania 5 dzieci z grupy „Sówki” w październiku 2018 roku nauczyły się „Wielkopolskiego tańca kłanianego.”
W ramach realizacji zadania 6 przedszkolaki nauczyły się wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełza, który wygłosiły na zakończenie inscenizacji 9 listopada
W ramach zadania 7 dnia 6 listopada przedszkolaki z grupy „Sówki przygotowały kącik "Piękna nasza Polska cała” o tematyce patriotycznej. Ponadto cała placówka przystrojona była w barwy narodowe, na drzwiach oddzielających pietra w budynku wykonana została z papieru postać kobiety w barwach biało-czerwonych jako symbol Niepodległej Polski. ( zdjęcia zamieszczone są na stronie placówki na Facebook)
Realizując zadanie 8 wychowankowie w wolnym czasie bawili się w różne zabawy ludowe m.in. ,,Mam chusteczkę haftowaną”, ,,Stary niedźwiedź”, ,,Ojciec Wirgiliusz”.
Realizując zadanie 9 "Według przepisu Babci lub Dziadka”. Dnia 20 grudnia dzieci z grupy „Sówki” upiekły regionalne ciasteczka „Nowolatki Warmińskie”
Zadanie 10 to wykonanie prezentacji multimedialnej o naszej pięknej wsi Spręcowo (prezentacja została zamieszczona w grupie na stronie projektu na Facebook)
Chcąc uczcić 100 rocznicę Niepodległości Polski oraz pamięć 100 bohaterów Niepodległej zasadziliśmy dnia 9 listopada na terenie placówki dąb ku czci gen. Waleriana Czumy, realizując tym samym zadanie 11.
Zadanie 12 dzieci i rodzice realizowali z pełnym zaangażowaniem. Prace konkursowe można było dostarczać w terminie 5-13 listopada 2018r. W konkursie wzięło udział 21 osób. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 14 listopada 2018r. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
Zadanie 13 „Szlakiem historii” – zorganizowanie wycieczki, której celem było poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, kultury, architektury i tradycji. Dnia 26 listopada obie grupy przedszkolne udały się na spacer do świetlicy wiejskiej, gdzie Panie z klubu „SpręcoBabki” opowiedziały nam historię wsi, zapoznały z tradycyjnym rękodziełem- przedstawiły wystawę wyszywanych poduszeczek oraz innych dzieł robionych ręcznie, a następnie zorganizowały dla nas krótkie warsztaty rękodzieła. To był dla przedszkolaków niezapomniany dzień.
Przepis na ciasteczka „Nowolatki Warmińskie”
składniki:
-50 dkg mąki krupczatki,
-1 jajko,
-1 żółtko,
-25 dkg masła,
-5 łyżek śmietany,
-1 łyżeczka proszku do pieczenia,
-1 czubata łyżka soli (grubej – kamiennej)
Wedle uznania dorzucić można: ser utarty na drobnej tarce, kminek, natka pietruszki.
Składniki należy wymieszać ze sobą, aż powstanie jednolite ciasto. Następnie ciasto należy rozwałkować na grubość około 5mm i wykrajać dowolne kształty ( pamiętać trzeba jednak ze tradycyjne Nowolatki miały kształt zwierząt). Ciastka wypiekać w piecu w temp. 200stopni przez około 15 min, do zarumienienia się ciasteczek.
Smacznego!
Scenariusz inscenizacji na 11 listopada
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne „Akademia Malucha” w Spręcowie
Autor: Elżbieta Piątek
(wychowawca grupy „Sówki”- zerówka)
Piosenka „Polska” (muz. J. Tomkowska, sł. Ryszard Przymus)
Polska- to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
W pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska- Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna
Dziecko z godłem (Dominik)
Orzeł biały na tle czerwonym
to nasze godło
znak narodowy.
Narrator (nauczyciel NataliaT.)
Skąd ten znak pochodzi?
Tego legenda właśnie dowodzi,
O Lechu, Czechu i Rusie.
Wiersz
Było trzech braci: Lech, Czech i Rus.
Słowiańskie tworzyli plemię.
Choć żyli w zgodzie, ruszyli w świat,
by zdobyć dla siebie ziemię. (Hania)
Czech na południu wzniósł mocny gród,
Rus dom na wschodzie zbudował,
Lech zaś przemierzał rozległy bór
i wciąż przed siebie wędrował.(Borys)
Aż w końcu ujrzał prastary dąb,
na nim zaś orła białego.
Tam też założył Gniezno, swój gród
-Kolebkę Państwa Polskiego.(Maja)
Dziecko z godłem (Dominik)
Orzeł Biały, polski, wyniosły, cudny.
Z którego każdy Polak jest dumny.
Dziecko I z chorągiewką (Szymon)
Ten znak każde dziecko rozpoznaje,
Czci go i hołd mu oddaje
Dziecko II z chorągiewką (Borys)
Ten wspaniały znak towarzyszył Polakom przez ponad tysiąc lat.
Dziecko III z chorągiewką (Nataniel)
Co to za rocznica 11 listopada?
wiedzieć to dzieciom małym też wypada.
Dziecko IV z chorągiewką (Tymoteusz)
Ja wiem, że kiedyś Polska wolność utraciła.
Straciła dużo wojska i w niewoli była.
Trzej potężni sąsiedzi ziemię polską rozgrabili,
własne rządy wprowadzili.
Dziecko z godłem (Dominik)
Co to za sąsiedzi?
Dziecko V z chorągiewką (Maja)
Ja wiem, to Rosja, Prusy i Austria
rozbiór ziem naszych zrobili.
Polskę z mapy świata wykreślili.
Dziecko I z chorągiewką (Szymon)
To nie było już Polski wtedy?
Dziecko IV z chorągiewką (Tymoteusz)
Żyła w sercach ukryta przez lata.
Narrator (nauczyciel Natalia T.)
Sto lat trwała ta ciężka dola.
W 1914 roku nastąpił wybuch
pierwszej wojny światowej,
bo Rosja, Prusy i Austria były już skłócone.
Dziecko z godłem (Dominik)
A jak długo trwałą ta wojna?
Dziecko IV z chorągiewką (Tymoteusz)
Ponad 4 lata wojowali.
Takie wtedy pieśni ułani śpiewali:
Piosenka: „Przybyli ułani pod okienko”
Przybyli ułani pod okienko, (bis)
Pukają, wołają: "puść panienko! "(bis)
"O Jezu, a cóż to za wojacy?" (bis)
"Otwieraj! Nie bój się to czwartacy!" (bis)
Przyszliśmy napoić nasze konie, (bis)
Za nami piechoty pełne błonie." (bis)
Dziecko I z chorągiewką (Szymon)
Czym zakończyła się ta wojna?
Dziecko II z chorągiewką (Borys)
Tym, że Polska stała się wolna.
11 listopada Polska wolność odzyskała
i na mapie świata znowu zaistniała.
Dziecko III z chorągiewką (Nataniel)
Jak dobrze jest teraz, że jesteśmy wolni!
Dziecko VI z chorągiewką (Andrzej)
Wiem już co to jest Polska!
A czy ty wiesz?
Dziecko VII z chorągiewką (Mikołaj)
Tak. To piasek, bocian, topola,
Wisły zakola.
I mój dom też!
Piosenka: :Każde Polskie dziecko wie.”( sł. Anna Śliwa, muz. s. Adriana Anna Miś )
1. Każde polskie dziecko wie,
że jego kraj się Polską zwie
Każde polskie dziecko wie,
każde dziecko wie.
Ref. I gdy usłyszy Mazurka pieśń,
Polsce na baczność oddaje cześć. 2x
2. Każde polskie dziecko wie,
że orzeł w polskim godle jest.
Każde polskie dziecko wie,
każde dziecko wie.
Ref. Biało-czerwoną wśród innych flag,
szybko rozpozna: to Polski znak! 2x
Wszyscy:
Katechizm polskiego dziecka- Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę!
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Natalia Tomaszewska
Wyślij wiadomość
do Natalia Tomaszewska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl