Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z projektu- Publiczne Przedszkole w Miasteczku Krajeńskim
Wpis został sprawdzony przez moderatora
W projekcie "Piękna Nasza Polska cała" wzięły udział 4 grupy przedszkolaków z Publicznego Przedszkola w Miasteczku Krajeńskim. Grupa: Tygryski- 3-latki, Pszczółki- 4-latki, Misiaczki- 5-latki i Sówki- 5-6-latki z oddziału przedszkolnego
w Grabównie. Jako przedszkole zrealizowaliśmy 12 z 20 zadań.
Projekt rozpoczęły 5 i 6 latki z oddziału przedszkolnego w Grabównie- 1 października realizując zadanie nr 13- "Napisz kartkę Bohaterom", natomiast 1 października 4-latki zrealizowały zadanie nr 7- kącik "Piękna nasza Polska cała".
Kolejne zadanie nr 16 "Drzewo pamięci" zrealizowały 4-latki. Podczas obchodów Dnia Drzewa 10 października dzieci zasadziły "Drzewo Pamięci".
18 października z okazji Dnia Poczty Polskiej przedszkolaki z grupy 4-latków wybrały się na pocztę i zrealizowały zadanie nr 12- wysyłając pocztówkę swojej miejscowości do Pani Ludmiły Fabiszewskiej.
Następne zadania, które zrealizowaliśmy to zadania:
nr 1: Nauka, osłuchanie się i zaśpiewanie Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego (wszystkie grupy),
nr 4: Nauka piosenki o tematyce patriotycznej "Jestem Polakiem" (4 i 5-latki), "Święto Ojczyzny" (3-latki i 5-6-latki z oddziału przedszkolnego),
nr 5: nauka tańca ludowego: Poloneza (5 i 6-latki z oddziału przedszkolnego), Dalej w tany (4 i 5-latki),
nr 6: nauka wiersza o tematyce patriotycznej: W. Bełza "Kto Ty jesteś?"(5-6-latkiz oddziału przedszkolnego) i P. Wojtkowiak- Skóra "O hymnie", "O fladze", "O godle" (5-latki),
nr 9: zabawa ludowa- "Grozik" (3-latki)
nr 15: "Dzień Mody Patriotycznej" (5-6-latki z oddziału przedszkolnego)
Powyższe zadania złożyły się na realizację zadania nr 3- uroczystości pt.: "Przedszkolaki dla Niepodległej", która odbyła się 7 listopada w grupie 3,4 i 5 latków (Załącznik 1) oraz 9 listopada w grupie 5-6-latków z oddziału przedszkolnego w Grabównie (Załącznik 2).
Ostatnim zadaniem jakie zrealizowaliśmy w ramach projektu to zadanie nr 10 : „Według przepisu Babci lub Dziadka” –pierniczki wg przepisu Babci Tereski- w grupie 3-latków (3 grudnia) , w grupie 5-6-latków z oddziału przedszkolnego (11 grudnia) oraz w grupie 4-latków (12 grudnia)- (załącznik nr 3)
Dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w projekcie.
Pozdrawiam serdecznie,
Ewelina Kopydłowska
Publiczne Przedszkole w Miasteczku Krajeńskim
Załącznik nr 1
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI 100 ROCZNICY ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI
„PRZEDSZKOLAKI DLA NIEPODLEGŁEJ”
Data: 07.11.2018 r.
Grupy: 3-latki, 4-latki, 5-latki (grupy biorące udział w projekcie „Piękna nasza Polska cała”) i 6-latki
Cele ogólne:
- kształtowanie postawy szacunku do historii naszego kraju, symboli narodowych,
właściwego zachowania podczas uroczystości,
- poszerzanie wiedzy na temat własnej ojczyzny,
- doskonalenie umiejętności artystycznych.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozumie znaczenie Święta Niepodległości Polski,
- poprawnie zachowuje się w czasie śpiewania hymnu,
- odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych,
- recytuje wiersze, śpiewa piosenki o tematyce ojczystej i rytmicznie tańczy,
- poszerza słownictwo i doskonali dykcję,
- rozwija pamięć,
- bierze współodpowiedzialność za przebieg uroczystości.
Metody:
- słowne – recytacje, śpiew, pogadanka,
- czynne – zadań stawianych dziecku,
- oglądowe – taniec, pokaz, ekspresja muzyczno-ruchowa.
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- z całą grupą,
- występ artystyczny.
Środki dydaktyczne:
- płyta CD z nagraniami piosenek, tańców i utworów patriotycznych, wiersze o tematyce
patriotycznej, stroje galowe dla wszystkich dzieci, chorągiewki w barwach narodowych, flaga,
godło, dekoracja sceny w barwach narodowych, napis „1OO LAT NIEPODLEGŁOŚCI”.
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI:
1. Przywitanie gości przez Panią Dyrektor.
2. Przywitanie gości przez dzieci 6-letnie:
Serdecznie witamy na uroczystości okazji
100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Wsłuchajcie się w nasze słowa, a dowiecie się,
jak ważna jest dla nas ojczyzna i nasza polska mowa.
3. Recytacja wiersza „Symbole narodowe” z podziałem na rolę ( w tle słychać bardzo cichy podkład muzyczny z „Mazurkiem Dąbrowskiego”.
Hymn naszej ojczyzny,
„Mazurek Dąbrowskiego”.
Śpiewamy, stojąc na bacznośćpamiętaj,
mój kolego. (recytujące dziecko stoi na baczność)
Biało- czerwona flaga
łączy wszystkich rodaków.
Tak było, jest i tak będzie,
od Gdańska aż po Kraków. (recytujące dziecko trzyma w dłoni chorągiewkę w kolorze białoczerwonym)
Biały Orzeł w koronie
polskich granic pilnuje,
a wiara, nadzieja i miłość
silną Polskę buduje. (dziecko trzyma w dłoni godło Polski)
4. Śpiewanie piosenki „Jestem Polakiem”- sł. i muz. Piotr Megger ( w wykonaniu 4 i 5-latków)
Barwy moje Biało-Czerwone
i na godle orzeł w koronie.
A stolicą piękna Warszawa,
płynie przez nią Wisła wspaniała!
Ref.:
Jestem Polakiem i mieszkam w Polsce,
Możesz poczytać o Polsce w książce.
Mieszko i Chopin też tu mieszkali
I Polskę bardzo, bardzo kochali!
Tatry t są wysokie góry,
i sięgają po same chmury.
Bałtyk to zaś jest nasze morze,
znajdziesz bursztyn tu w każdej porze!
Ref.:
Jestem Polakiem i mieszkam w Polsce,
Możesz poczytać o Polsce w książce.
Mieszko i Chopin też tu mieszkali
I Polskę bardzo, bardzo kochali!
5. Recytacja wierszy: O hymnie, O fladze, O godle (autor: Patrycja Wojtkowiak- Skóra) w
wykonaniu 5-latków
O FLADZE
Spoglądają duzi, mali,
Bo na maszcie, co w oddali,
Flaga dumnie nam łopocze,
Widok bardzo cieszy oczy.
Biel i czerwień- pasy dwa,
Barwy Polski każdy zna!
O GODLE
Orzeł Biały ma koronę
I spogląda w prawą stronę,
Jego dziób i szpony złote
Wciąż podziwiać mam ochotę!
Orzeł Biały, Piastów znak...
Nie wiedziałeś, że to tak?
Złota korona- dumnie ją nosi,
Bo Polak obcej władzy nie znosi.
A kolory...? Powiem dla jasności:
Biel to znak czystości,
Zaś czerwień- waleczności.
O HYMNIE
Ojczyźnie szacunek oddajmy
I głośno hymn zaśpiewajmy.
Na baczność niech stanie każdy,
Hymn dla Polaków jest ważny!
„Jeszcze Polska nie zginęła...”
Wręcz przeciwnie- zasłynęła!
Hymn- „Mazurek Dąbrowskiego”-
Ważne dzieło Wybickiego.
6. „Dalej w tany”- wykonanie tańca ludowego- opracowanie taneczne- P. Megger
(w wykonaniu 4 i 5 latków)
CZĘŚĆ 1-2
WSTĘP: koło wewnętrzne i koło zewnętrzne- taniec rozpoczyna koło wewnętrzne:
- 4 takty-stoimy w kole, trzymając się za ręce i uginając kolana w rytm muzyki!
ZWROTKA:
-cwał boczny w prawą stronę (1- 2- 3- 4 takt, z tym że na 4 w takcie 4 zatrzymanie i podskok)
-4 kroki do przodu (w kierunku środka koła) – takt 5,
-4 kroki do tyłu – takt 6,
- 4 klaśnięcia w swoje ręce – takt 7 – 8
- obrót wokół własnej osi z rękami na biodrach – takty 9- 10
ŁĄCZNIK:
- takty 11- 14 taniec w parach w jedną stronę
- takty 15- 18 taniec w parach w drugą stronę.
TO, CO POWYŻEJ, POWTARZA KOŁO ZEWNĘTRZNE ( w tym czasie koło wewnętrzne
klaszcze rytmicznie w dłonie)
CZĘŚĆ 3
Część 3 tańczą koło zewnętrzne- w lewo, koło wewnętrzne- w prawo.
Jest ona bardzo podobna do części 1 i 2 z tą różnicą, że takty 7-8-9-10 powtarzamy 2 razy. Na
koniec podajemy sobie ręce, unosimy je do góry, a następnie wykonujemy głęboki ukłon i po nim
wyprost. W tej części pominięty jest łącznik!
TEKST:
Dalej w tany, dalej w tany,
Wszyscy w raz!
Bo na pląsy, bo na tany
Nadszedł czas!
Cztery kroki więc do przodu,
Potem cztery w tył.
/Hejże ha, hejże ha,
Taniec piękny był!/ x2
Na zakończenie: /Hejże ha, hejże ha,
Taniec piękny był!/ x4
7. Recytacja wiersza „Moja ojczyzna” z podziałem na role przez dzieci 6-letnie (W tle słychać
wyciszony utwór „Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22” Fryderyka Chopina
MOJA OJCZYZNA
Moja ojczyzna to bazie wiosną
i żółte zawilce, co w lasach rosną.
To szary skowronek, co w polu śpiewa,
to wierzba płacząca, kwitnące drzewa.
Moja ojczyzna to zapach chleba
i bocian nad łąką tak blisko nieba.
To miasta i wioski, rzeki, jeziora,
to hejnał mariacki z wieży kościoła.
Moja ojczyzna to wstęga Wisły,
jesienna zaduma i język ojczysty.
8. Śpiewanie piosenki „Nasze Polskie ABC” (dzieci 6- letnie)
Już w przedszkolu dzieci wiedzą
Co to Wisła , co to Bałtyk
Że na Śląsku leży węgiel a znów góry to są Tatry.
Taki polski elementarz ,
Raz zobaczysz i pamiętasz.
Nasze polskie ABC
Każde dziecko o nim wie
Wchodzi w głowę, wchodzi w serce
Jak literka po literce
Coraz lepiej czytasz je nasze Polskie ABC
Kiedy będę taki duży
Jak na przykład są rodzice
Z książek , z kina i z podróży
Poznam kraju okolice
Jak zakładka Wisły wstążka
No a Polska jest jak książka.
Nasze polskie ABC
Każde dziecko o nim wie
Wchodzi w głowę, wchodzi w serce
Jak literka po literce
Coraz lepiej czytasz je nasze Polskie ABC
9.Recytacja wiersza „Dziękuję, Polsko!” z podziałem na role ( w wykonaniu 6-latków)
DZIĘKUJĘ, POLSKO!
Dziękuję, Polsko, za Orła Białego,
za dom rodzinny, zabawy z kolegą.
Dziękuję, Polsko, za polne kwiaty,
za uśmiech i miłość mamy i taty.
Dziękuję, Polsko, za złote zboże,
za zachód słońca nad polskim morzem.
Dziękuję, Polsko, za twoje dary,
za bursztyn na plaży i Kraków stary.
Dziękuję, Polsko, za krzyż na Giewoncie
i za Polaków serca gorące.
Dziękuję, Polsko, Ojczyzno moja,
za to, że jesteś i ja jestem Twoja.
Kocham cię, Polsko, mocno i szczerze,
bo jestem Polką i w ciebie wierzę.
10. Wykonanie zabawy ludowej „Grozik” przez dzieci 3-letnie
Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele,
nazbierało niewiele, niewiele, hej! (taniec w kole- za ręce)
Przyszedł do niej braciszek, (ręce na biodra- tupanie w rytm muzyki)
Połamał jej koszyczek. (klaskanie w ręce)
Oj ty, ty! Oj ty, ty! (grożenie palcem- jedna i drugą ręką)
Za koszyczek zapłać mi! /x2 (obrót wokół własnej osi)
11. Śpiewanie i ilustracja ruchowa piosenki „Święto Ojczyzny” (sł. i muz. P. Megger) w wykonaniu
3-latków.
Polska to nasza Ojczyzna,
Polska to piękny kraj.
Za nią walczyli żołnierze,
o których śpiewam tak!
(2 zwrotki „Przybyli ułani”) w tym momencie dzieci tańczą po kole na konikach
Biało- Czerwone jej barwy
Każdy w swym ręku ma.
Bo nasza piękna Ojczyzna
Obchodzi dziś sto lat!
(Znana melodia patriotyczno-stadionowa) w tym momencie dzieci machają chorągiewkami i
śpiewają: „Polska, biało-czerwoni, Polska, biało czerwoni...”
12. Zakończenie uroczystości- recytacja przez 2 dzieci 6-letnich
Bardzo dziękujemy za wspólne uczczenie tak ważnego dla Polski święta,
jakim jest rocznica odzyskania niepodległości.
Zapraszamy wszystkich gości do zaśpiewania fragmentu „Mazurka Dąbrowskiego”- hymnu Polski,
który jest powodem do dumy dla wszystkich Polaków.
Prosimy o powstanie i zaśpiewanie hymnu z zachowaniem należytej powagi i szacunku.
13. Uroczyste śpiewanie hymnu Polski- „Mazurka Dąbrowskiego” ( sł. Józef Wybicki, autor melodii nieznany)
Załącznik 2
Scenariusz Uroczystości z okazji 100 –nej rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę
Data: 09.11.2018
Cele ogólne : Kształtowanie postaw obywatelskich i wprowadzanie elementów edukacji historycznej u dzieci w wieku przedszkolnym
Cele szczegółowe
-rozwijanie przynależności narodowej
-poszerzanie wiedzy na temat wydarzeń historycznych związanych z naszą ojczyzną
-śpiewanie hymnu narodowego- zachowanie właściwej postawy
-wzbudzanie szacunku do symboli narodowych
-poznanie polskich pieśni patriotycznych
Metody : słowne, ekspresyjna
Formy : Zbiorowa
Środki dydaktyczne: flagi, szaliki w kolorach Polski, głowy konia, stroje Krajny – męskie i damskie, płyta CD, strój harcerza, serca biało-czerwone,
⦁ Przemowa Pani Dyrektor
⦁ Zatańczenie Poloneza przez dzieci starsze
Puszczanie „Poloneza „ z płyty CD
⦁ Zaśpiewanie fragmentu piosenki „ Płonie ognisko i szumią knieje”
Dzieci z grupy młodszej siedzą przy „ognisku” ubrane w mundury i śpiewają fragment piosenki.
Płonie ognisko i szumią knieje
Drużynowy jest wśród Nas
Opowiada Nam starodawne dzieje
Bohaterki wskrzesza czas
⦁ Przedstawienie przez dzieci Wierszy na temat Naszej Oczyzny z podziałem na role.
Witamy wszystkich gości, dzisiaj święto Polski
Dzień Niepodległości.
Dzisiaj wielka jest rocznica Jedenasty listopada
Tym co zmarli za ojczyznę Hołd wdzięczności Polska składa
I my przedszkolacy o tym pamiętamy i dlatego dzisiaj się tu spotykamy.
Czy wiesz jaki to znak? W czerwonym Polu biały ptak?
Wiem- odpowiada Janek mały , to znak Polski – Orzeł biały
Polska- mój Ojczyzna
dla sześciolatka rzecz oczywista rzecz oczywista
że jej stolicą piękna Warszawa
a założyli ją Wars i Sawa
Powiewa flaga , gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień
Czerwień to miłość, biel serce czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.
Polska to wieś i las i zboże w polu
Polska to miasto i strumień i rzeka
Komin fabryczny co dymi z daleka
Szosa, którą pędzi do miasta autobus
Samolot co leci wysoko nad Tobą
⦁ Inscenizacja piosenki P. Meggera „ Święto Ojczyzna”
Polska to moja Ojczyzna
Polska to piękny kraj
Za Nią walczyli żołnierze
O których śpiewam tak
( Przybyli ułani pod okienko)
Biało- czerwone jej barwy
Każdy w swym ręku ma
Bo nasza piękna Ojczyzna
Obchodzi dziś 100 lat
( Polska Biało czerwoni)
⦁ Inscenizacja wiersza W. Bełzy „ Kto Ty jesteś”
I: Kto ty jesteś?
A: Polak mały.
I: Jaki znak twój?
A: Orzeł biały.
I: Gdzie ty mieszkasz?
A: Między swemi.
I: W jakim kraju?
A: W polskiej ziemi.
I: Czym ta ziemia?
A: Mą Ojczyzną.
I: Czym zdobyta?
A: Krwią i blizną.
I: Czy ją kochasz?
A: Kocham szczerze.
I: A w co wierzysz?
A: W Polskę wierze
⦁ Taniec maluchów „ Moja Maryneczka”
Taniec „Maryneczka”:
Moja Maryneczka robotna była,
Wzięła kądziołeczkę, po wsi chodziła.
Jak przędzie, tak przędzie,
Moja Maryneczka jest wszedzie.
Jak mota, tak mota,
Moja Maryneczka robotna.
⦁ Prezentacja „ Grabówno kiedyś”
Pokaz slajdów prowadzony przez Panią Angelikę przedstawiające Grabówno kiedyś i dziś.
⦁ Pokaz mody patriotycznej
⦁ Odśpiewanie Hymnu Narodowego
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz, Dąbrowski...
załącznik 3
Pierniczki Babci Tereski
Składniki:
-0,5 kg mąki
-0,4 kg miodu
-szklanka cukru
-1/4 kostki margaryny
-2 jajka
-1 łyżeczka sody oczyszczonej
-przyprawa do pierników
Sposób wykonania:
Do garnka wlewamy miód, wsypujemy cukier, przyprawy i podgrzewamy wszystko do momentu, aż cukier całkowicie się rozpuści. Dodajemy margarynę, dokładnie mieszamy i pozostawiamy masę do wystygnięcia. Następnie dodajemy przesianą mąkę, sodę oczyszczoną oraz jajka. dobrze wyrabiamy. Rozwłałkowujemy ciasto na grubość ok 1/2 cm. Pieczemy 10 minut w 200 stopniach Celcjusza.
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Ewelina Kopydłowska
Wyślij wiadomość
do Ewelina Kopydłowska
bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.