Społeczność BLIŻEJ PRZEDSZKOLA

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Przedszkolaki z grupy Misie - spotkanie z rodzicami


Wpis dodał(a) Sabina Chmiel 6 miesięcy temu, wyświetleń 110


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Przedszkolaki z grupy Misie Przedszkola Akademia Wyobraźni zaprosiły na zajęcia otwarte swoich rodziców. Wszyscy wspaniale się bawili. Oto scenariusz z przeprowadzonych zajęć:

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW

 

Data: 05.04.2018 r.

Grupa: dzieci 3-letnie

Prowadząca: Sabina Chmiel 

          

Temat: „W Krainie Czterech Barw”

 

Cele ogólne:

  •  dostrzeganie korzyści płynących z czasu spędzonego z rodzicami;
  • wdrażanie do uważnego słuchania;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych;
  • kształtowanie umiejętności społecznych

Cele szczegółowe:

  • czerpie radość ze wspólnej zabawy;
  • rozwija umiejętność uważnego słuchania opowiadań i poleceń;
  • doskonali umiejętność klasyfikowania według wybranej cechy;
  • utrwala znajomość kolorów;
  • podejmuje próby współdziałania w zespole
  • rozwija spostrzegawczość wzrokową i słuchową
  • przestrzega zasad i umów
  • ilustruje tekst piosenki ruchem
  • wykonuje pracę plastyczną
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych i prac plastycznych

 

Metody:

  • czynna – zadań stawianych do wykonania, kierowanie działalnością dziecka
  • słowna- rozmowa z dziećmi, objaśnienie
  • oglądowa

Formy:

  • zbiorowa (zajęcia planowane z całą grupą)
  • grupowa
  • praca indywidualna   

Środki dydaktyczne:

Emblematy schowane w plastikowych jajeczkach; koszyczek; opowia­danie Małgorzaty Stadnickiej „Kraina Czterech Barw”; obrazki smoków; plansza przed­stawiająca podzieloną krainę; obrazki w czterech kolorach; utwór instrumentalny „Spacer dinozaurów”; „ Dwóm tańczyć się zachciało, sylwety domku, chmur, słońca, kwiatów, drzew; cztery białe kartki formatu A3; pudełko na dary; dowolny taneczny utwór; karto­niki do zabawy „Tańczące smoki”; sylweta wróżki i smoka; farby, pędzle, folia do malowania.
 

Przebieg zajęcia

 

Powitanie:         Dwie małe rączki klaszczą, czasami się pogłaszczą, w kolanka

                           zastukają i dzieciom pomachają.

 

1 . Wprowadzenie w tematykę zajęcia poprzez odczytanie listu wróżki (list do Sali przynosi listonosz)

 

           Kochane dzieci posłuchajcie co wydarzyło się w mojej ulubionej Krainie Czterech Barw. Jednak najpierw wylosujcie jajeczka, dzięki którym przeniesiecie się w świat baśniowej krainy. Oddajcie  je pod opiekę rodziców i nie otwierajcie ich do momentu, aż was o to poproszę.

 

Posłuchajcie:

 

Po drugiej stronie tęczy jest prostokątna kraina. Dawno temu w tym kraju było bardzo ko­lorowo. Na niebieskim niebie świeciło żółte słońce, rosła zielona trawa, po której spacero­wały czerwone biedronki. Krainę zamieszkiwały smoki w różnych kolorach. Były smoki… (tu nauczyciel robi pauzę i eksponuje kolejne obrazki smoków, a dzieci wspólnie z nim określają ich kolor) czerwone, niebieskie, zielone i żółte. Wszystkie smoki bardzo się lubiły, odwiedzały się nawzajem i wspólnie się bawiły. Ale pewnego dnia zaczęło się dziać coś bar­dzo złego. Smoki zaczęły kłócić się między sobą, który kolor jest najważniejszy. Niebieskie smoki uważały, że niebieski, bo jest tak ładny jak błękitne niebo. Żółte smoki twierdziły, że najważniejszy jest żółty, bo to kolor pięknego słońca. Na co te w kolorze zielonym odpowie­działy, że ich kolor, bo relaksuje i uspokaja. Czerwone uznały natomiast, że tytuł ten należy się czerwonemu, bo jest najbardziej wesołym kolorem. Smoki tak bardzo się pokłóciły, że za­częły budować między sobą granice. I tak podzieliły się na cztery części: żółtą, czerwoną, zieloną i niebieską.

 W pierwszym kraju wszystko było zielone: domy, ulice, samochody, ptaki, dorosłe smoki, a także ich dzieci. W drugim kraju wszystko było czerwone: drzewa, dachy, lizaki i smoki też. W trzecim kraju wszystko było żółte: piłki, kwiaty, ciastka oraz smoki. W czwartym kraju wszystko było niebieskie: meble, książki, skakanki, rowery i oczywiście smoki – małe i dorosłe.

 

 

- Chcielibyście udać się do krainy czterech barw? Pomożecie mi pogodzić smoki, by się już nie kłóciły i ich kraj był znów kolorowy?

Jeśli tak, to zapraszam wszystkie dzieci na środek dywanu, dobieramy się w pary i zatańczymy do naszej zabawy „ Dwóm tańczyć się zachciało”. Dzieci, które będą brały  udział w zabawie, po jej zakończeniu będą mogły otworzyć jajeczka.

 

2. „ Dwóm tańczyć się zachciało” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dzieci tańczą w rytm muzyki ( tupią, klaszczą, skaczą). Następnie zapraszają rodziców do tańca.

 

Po zabawie każde dziecko otwiera wylosowane na początku zajęć jajeczko i sprawdza, co jest w środku. Maluchy wyj­mują smoki, które właśnie się wykluły. Każdy smok należy do tej części krainy, której kolor odpowiada jego barwie. Dzieci z pomocą rodziców przyklejają smoki- emblematy do ubrań.

 

 

3. „Zabierz smoka na spacer” dzieci spacerując ze swoim smokiem do utworu „ Spacer dinozaurów” po dywanie, gdy muzyka ucichnie każde dziecko szuka koła w kolorze swojego smoka i do niego wchodzi. Zabawa powtarza się kilkakrotnie. Po skończonym utworze szukają dużego smoka w tym samym kolorze i siadają przy nim na dywanie.

 

4. „ Podzielona kraina ”  - budowanie z emblematów według instrukcji.

Każdy zespół ma przed sobą białą kartkę formatu A3, wokół której siada ( rodzic siada za dzieckiem). Potrzebne pomoce leżą obok kartki. Nauczyciel czyta kolejny fragment listu i po każdym zdaniu-poleceniu robi pauzę, a dzieci w zespołach układają z dostępnych pomocy poszczególne elementy obrazka. Rodzice nadzorują pra­ce w grupach.

 

(…) Poszczególne części kraju zaczęły się rozwijać i rozbudowywać, ale każda w swoim kolo­rze: – Na środku smoki zbudowały wielki dom, w którym wszyscy mieszkali. Dom miał dwa duże okna i jedne drzwi. – Nad domem lekko unosiły się dwie chmurki. – Obok chmurek świe­ciło wielkie słońce z promieniami. – Przed domem rosły cztery kwiaty. – Obok domu rosły trzy drzewa: małe, średnie i duże. (…)

 

Rozmowa na temat powstałego obrazka. Zespoły siadają przodem do swojego obrazka i odpowiadają na pytania: Ile jest domów? Ile okien ma dom? Co jest obok domku? Co jest obok chmurek? Ile rośnie drzew? Ile kwiatów rośnie obok domku? W jakich kolorach są ich krainy?

 

 

5. „Kolorowa piosenka”-  zabawa ruchowa do muzyki. Dzieci z rodzicami chodzą w kole, gdy usłyszą w piosence nazwę koloru odpowiadającą ich smokom to razem z rodzicem wychodzą na środek i tańczą.

 

Po skończonej zabawie nauczyciel czyta kolejny fragment listu:

 

(…) Temu całemu zamieszaniu w Krainie Czterech Barw przyglądała się w swoim zaczaro­wanym zwierciadle Czterobarwna Wróżka. Bardzo była niezadowolona z tego, co się działo. Postanowiła pogodzić wszystkich mieszkańców. Stanęła więc na środku i zawołała ich do siebie.

– Jestem bardzo zmartwiona. Tak nie może być! Świat nie może być jednokolorowy! Tu po­trzebne są czary. Przedszkolaki pomożecie? Udamy się teraz na salę gimnastyczną i tam wyczarujcie kolorowe krainy dla smoków. Sprawimy, że wszystko będzie jak dawniej. (…)

6. „Odczarowana kraina” – praca indywidualna. Dzieci za pomocą farb malują  na folii kolorową krainę smoków.

7. Pożegnanie. Porządkowanie sali, wypowiedzi dzieci na temat prac swoich i kolegów.

Komentarze
Wyślij wiadomość do Sabina Chmiel