Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem Darów Froebla
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Temat: Koło czy kula? – zajęcia matematyczne - rozpoznawanie określonych figur przestrzennych i płaskich.
Grupa wiekowa: 5-latki
Cele:
- rozpoznawanie figury przestrzennej jaką jest kula,
- utrwalenie znajomości nazw poszczególnych figur geometrycznych,
- kształtowanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi,
- rozwijanie zdolności uważnego słuchania
Środki:
-wiersz pt. „Kolorowe koła” M. Terlikowska,
- Dary Froebla nr 1, 1.1, 2, 7,
- szablon planety,
- paski bibuły,
- płyta CD, radio.
Metody:
- oparte na aktywności prowadzącej: pokaz, objaśnienia,
- oparte na aktywności dziecka: aktywne słuchanie, odpowiedzi na pytania, zabawa ruchowa, samodzielne działania dziecka.
Przebieg:
1. Wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej pt. „Kolorowe koła”, odpowiedzenie na pytania nauczyciela.
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon to kula z gondolą.
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula (…)
Rozmowa na temat wiersza:
- Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
- Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
Wyjaśnienie trudnych słów: gondola – kosz balonowy; semafor - sygnalizator kolejowy do sterowania ruchem; staroświecka - wywodząca się ze starych czasów, niemodna.
2. Gdzie jest kula? - zabawa rozwijająca spostrzegawczość - wyszukiwanie na sali przedmiotów w kształcie kuli i koła.
3. Koło czy kula? – zabawa z wykorzystaniem Darów Froebla.
Nauczycielka układa na środku dywanu zdjęcie planety Ziemi – koło oraz globus – kulę. Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie Darów o określonym kształcie.
4. Zabawa ruchowa „Figury” – utrwalenie wyglądu figur geometrycznych.
Dzieci tańczą swobodnie z paskami bibuły w rytm muzyk. Kiedy muzyka cichnie, nauczyciel podaje nazwę figury, a dzieci układają ją na dywanie ze swojego paska.
5. Nasza planeta – układanie mozaiki.
Zadaniem dzieci jest wypełnienie koła Darami w kolorze niebieskim i zielonym, tak aby powstała planeta Ziemia..
6. Ewaluacja zajęć.
Nauczyciel wymienia różne nazwy przedmiotów (może wspomóc się ilustracjami lub rzeczywistymi przedmiotami) – jeśli dana rzecz jest kołem - dzieci kładą ręce na kolana, jeśli jest kulą (lub ją bardzo przypomina) - unoszą ręce w górę.
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Piotrowska
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Piotrowska
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl