![](http://blizejprzedszkola.pl/images/spolecznosc/bg-spolecznosc-xs.jpg)
Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Samorządowe Przedszkole nr 3 w Kościanie- sprawozdanie z projektu
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/profil/pusty.png&w=60&h=60&zc=1&q=90&f=webp)
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Do projektu przystapiliśmy w październiku 2018 roku. Realizację zadań postanowiliśmy rozdzielić na wszystkie grupy wiekowe w naszym przedszkolu (2,5-5 latki). Każdy wychowawca wybrał zadania odpowiednie dla swoich dzieci. Wspólnymi siłami udało nam się także przygotować uroczystość z okazji Dnia Niepodległości.
Oto zadania, które zrealizowaliśmy w ramach projektu:
- nauka i wspólne odśpiewanie 4 zwrotek hymnu podczas uroczystości (zad. 1)
- nauka wiersza i piosenki o tematyce patriotycznej zaprezentowanyh podczas uroczystości oraz przy składaniu kwiatów na Rynku w Kościanie (zad. 4 i 6)
- przygotowanie urozystości z okazji obchodów Świeta Niepodległości (zad. 3)
- przeprowadzenie zajęcia otwartego dla rodziców o tematyce patriotycznej w formie turnieju wiedzy (zad. 2 i 19)
- wykonanie z dziećmi regionalnej potrawy (zad. 10)
- wysłanie pocztówki ze swojej miejscowości (zad. 12)
- zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci i rodziców (zad. 14)
- zorganizowanie w każdej z sal "kącika patriotycznego" (zad. 7)
- zasadzenie "drzewa pamięci" (zad. 16)
- przeprowadzenie zawodów sportowych "Biało- czerwoni" (zad. 20)
Teraz chciałaby w skrócie opisać najciekawsze zadania i forme ich realizacji. Niestety nawet najciekawszy opis nie odda radości, satysfakcji i zadowolenia dzieci i naszego. udział w projekcie sprawił nam wielka satysfakcję.
W dniu 08.11.18 w grupie "Jarzębinki" 5 latki ,odbyło się zajęcie otwarte z rodzicami nt" Mamo, tato , co wy na to" -turniej wiedzy patriotycznej przeprowadzony pod hasłem "Polska nasza Ojczyzna". Celem zajęcia było utrwalenie i ugrupowanie zdobytych wiadomości dotyczących naszego kraju, umocnienie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie umiejętności zdrowej rywalizacji , jako źródła dobrej zabawy.
Grupa podzielona została na 2 drużyny -białych i czerwonych. Dzieci otrzymały kotyliony w tych kolorach. Podczas 8 konkurencji dzieci wykazały się znajomością symboli narodowych, umiejętnością logicznego myślenia, umiejętnością współpracy w małym zespole oraz współpracy z rodzicami. Do zabawy byli włączeni również rodzice . Dzieci podawały hasła nt "z czym kojarzy się Polska" rodzice je zapisywali . Podczas zabawy w smoka wawelskiego dzieci były owieczkami a rodzic smokiem . Zadaniem rodziców było tez rozwiązanie zagadek ,które ułożyły dzieci . np. To jest takie coś , co pokazuje ludziom jakie są miejscowości , gdzie jest Polska ( FLAGA) Na zakończenie obydwie drużyny otrzymały brawa i upominki od Jury.
Uroczystość z okazji 11 listopada
Uroczystość z okazji 100 rocznicy odzyskania Niepodległości Polski rozpoczęliśmy od marszu wszystkich dzieci z przedszkola z chorągiewkami biało-czerwonymi i bukietem kwiatów w barwach ojczystych na Rynek w Kościanie pod tablicę upamiętniającą poległych bohaterów za wolność w II wojnie światowej. Po krótkim wyjaśnieniu przez panią dyrektor po co tu przyszliśmy i z jakiej okazji, pod tablicą bohaterów złożyliśmy kwiaty a następnie z podziałem na dwa zespoły dzieci zarecytowały wiersz pt. „ Katechizm polskiego dziecka” (Wł. Bełza)
Po recytacji wiersza udaliśmy się do przedszkola na dalszą część obchodów Narodowego Święta Niepodległości. Założyliśmy biało-czerwone kotyliony i przy kąciku patriotycznym w sali „Jarzębinki” każda z grup przedstawiła jeden punkt programu artystycznego składającego się na przedstawiony niżej scenariusz uroczystości.
O godzinie 11:11 zaśpiewaliśmy hymn Polski 4 zwrotki Mazurka Dąbrowskiego (J. Wybicki)
Scenariusz uroczystości w przedszkolu:
Cele:
- Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.
- Kształtowanie tożsamości narodowej dzieci i przynależności społecznej.
Przebieg:
1. Grupa „ Jarzębinki” - śpiew piosenki „Nasza Wisła”
I. Wytrysła Wisła z gór, chciał ją zatrzymać bór.
Szumiały jej drzewa i ptak dla niej śpiewał,
lecz zostawiła bór./2x
ref: Płynie Wisła, nasza Wisła,
najpiękniejsza z polskich rzek,
chce zatrzymać Wisłę wioska,
wyszła na wiślany brzeg.
II. Lecz Wisła dalej mknie, bo Polskę widzieć chce.
Urosła po drodze, już statki i łodzie,
na falach huśtać chce./2x
ref: Płynie Wisła, nasza Wisła,
najpiękniejsza z polski rzek,
chce zatrzymać Wisłę Kraków,
wyszedł na wiślany brzeg,
III. Lecz Wisła dalej mknie, znów mija miasta, wsie.
Jest bardzo ciekawa jak rośnie Warszawa,
Warszawę witać chce./2x
ref: Płynie Wisła nasza Wisła,
najpiękniejsza z polskich rzek.
Nikt jej w drodze nie zatrzyma,
bo już widać morski brzeg.
2. Grupa „Grzybki” – recytacja wiersza pt. „Symbole narodowe”
Chociaż dopiero jestem przedszkolakiem,
dobrze już wiem, że jestem Polakiem.
I wiem, że kolory biało-czerwone,
to nasze barwy narodowe.
Znam dobrze słowa hymnu polskiego,
i wiem, że to jest Mazurek Dąbrowskiego.
Godło to biały orzeł z koroną,
otoczony dookoła obwódką czerwoną.
Flaga też jest biało-czerwona,
gdy są święta, powiewa wywieszona.
I wszystko to wiem choć jestem przedszkolakiem.
Bo przecież jestem PATRIOTĄ – POLAKIEM !
3. Grupa „Poziomki” układ taneczny do słów piosenki pt. „Symbole Polski”
I. Błyszczy w słońcu flaga Polski- tak, to właśnie ona! /1
I na wietrze już powiewa wstęga biało-czerwona. /2
Ref: Tra la,tra la, tra la la
skoczna melodia do tańca nam gra. /3
II. Jak wygląda godło Polski, wie duży i mały. /1
Dumnie strzeże swego kraju ten nasz Orzeł Biały. /2
Ref: Hopsa, hopsa, hopsa sa sa
tańczmy wesoło dziś ty i ja. /4
opis tańca:
dzieci spacerują w parach po obwodzie kola, wymachując naprzemiennie w przód i w tył wstążkami.
/1- dzieci chwytają się za ręce i kręcą się w kołeczku z kolegą z pary.
/2 – dzieci spacerują i machają wstążkami nad głową.
/3 – dz. zatrzymują się, stają naprzeciwko partnera, opuszczają dłoń ze wstążką i wymachują
nią ruchem wahadłowym.
/4 – dz. chwytają się pod rękę z kolegą z pary i machają wstążką nad głową.
4. Grupy: „Orzeszki” i „Jagódki” (maluchy) – recytacja wiersza z pokazem „Barwy Ojczyste”
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość
Biel – serce czyste …
Piękne są nasze barwy ojczyste.
5. Słuchanie utworów o charakterze patriotycznym z nagrania CD „Dziękuję Polsko”
6. Śpiew hymnu narodowego „Mazurek Dąbrowskiego” (godzina 11:11)
I. Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Ref: Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
II. Przejdziem Wisłe, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Ref: Marsz, marsz…..
III. Jak Czarnecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Ref: Marsz, marsz …
IV. Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Ref: Marsz, marsz ...
Na tym zakończyliśmy uroczystość z okazji 100 rocznicy odzyskania Niepodległości Polski.
16 listopada 2018 roku grupę „Orzeszków” odwiedziła pani Aldona, babcia Igora, która razem z dziećmi przygotowała danie regionalne – „pyry z gzikiem”. Dzieci dowiedziały się, co jest potrzebne do przygotowania tego regionalnego dania. Miały również ogromną radość z tego, że mogą przygotować obiad dla kolegów i koleżanek z całego przedszkola.
Przepis: biały serek w kostce, mleko lub śmietana, sól i pieprz do smaku oraz opcjonalnie szczypiorek. Ser mieszamy z mlekiem, doprawiamy wedle zunania. podajemy z gotowanymi ziemniakami.
Najmłodsza grupa "Jagódki" odpowiedzialna była za zasadzenie drzewka w naszym ogródku. Przy pomocy pana woźnego udało nam się to. Nasze drzewko już każdego dnia będzie nam przypominało o wolnym kraju, w którym możemy żyć.
Wysłalismy także kartkę z naszego miasta do pani ludmiły. Mamy nadzieję, że nasze miasto znajdzie gdzieś swoje miejsce na mapie organizatorki projektu.
Przez około dwa tygodnie trwał konkurs plastyczny. Dzieci i rodzice wykazali sie duzym zaangazowaniem. Jury konkursowe miało duzy problem by wybrać 3 najładniejsze prace, dlatego też każdy uczestnik otrzymal dyplm za udział w konkursie i upominek. Mamy nadzieję, że w ten sposób wszystkie dzieci czują się docenione za swoje zaangazowanie.
Dodatkowo podczas realizacji projektu udało nam się zaprosić do przedszkola zaprzyjaźnionego pracownika Muzeum Regionalnego w Kościanie, pana Łukasza Urbaniaka. Nasz gość z ogromnym zapałem przedstawił nam historię państwa polskiego, pokazał nam największą flagę w mieście (mamy z nia nawet zdjęcie, ale zabrakło mejsca by je tu pokazać)
Cieszymy się, że za Państwa pośrednictwem moglismy wziąć udział w tak pięknej inicjatywie i zaszczepiać dzieciom wartości patriotyczne, już od najmłodszych lat. Mamy nadzieję, że poprzez działania wzbudziłyśmy w dzieciach poczucie przynależności do ojczyzny.
Raz jeszcze WIELKIE DZIEKI
Aleksandra Bartkowiak- dyrektor, Magdalena Szymańska, Małgorzata Borowiak, Violetta Pikosz, Lidia Filipowska, Beata Leśniewska, Barbara Nowakowska, Małgorzata Szzerbal, Joanna Frąckowiak, Elżbieta Smelkowska
![](http://blizejprzedszkola.pl/upload/files/bg-projekt-zakonczony.png)
![](https://blizejprzedszkola.pl/upload/files/logo-piekna-polska-nasza-cala.jpg)
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Magdalena Szymańska
Wyślij wiadomość
do Magdalena Szymańska
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/strona/abonament/abonament.png&zc=0&q=80&f=webp)
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl