Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”
W PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM ,,AKADEMIA PRZEDSZKOLAKA” W TYCHACH
Przedszkole Niepubliczne ,,Akademia Przedszkolaka”
ul. Elfów 67
43-100 Tychy
woj. śląskie
e-mail: urszulajesionek@interia.pl
Grupy realizujące projekt: Króliczki, Puchatki, Kangurki, Tygryski, Kubusie
Koordynator projektu: Katarzyna Niemiec
Współpracujący nauczyciele: Anna Szwed, Sandra Drewienkowska, Izabela Duda, Agnieszka Osman, Monika Witczak, Urszula Jesionek
W roku szkolnym 2018/2019, w okresie od 22 października do 21 grudnia grupy : Króliczki, Puchatki, Kangurki, Tygryski, Kubusie z Niepublicznego Przedszkola ,,Akademia Przedszkolaka” w Tychach realizowały zadania Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna nasza Polska cała”. Wszystkie dzieci oraz nauczycielki z wielkim zaangażowaniem wykonywały zadania, które pozwoliły kształtować właściwe postawy patriotyczne, uwrażliwiać na piękno i tradycje Polski, oraz świętować rocznicę 100 – lecia odzyskania Niepodległości. Również poprzez realizację zadań tematycznych przedszkolaki miały okazję poznać historię państwa polskiego, jego symbole narodowe, tradycje, zwyczaje oraz obrzędy ludowe. Działania projektowe były też okazją to do tego, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem a także do wzmacniania więzi rodzinnych i integracji placówek oświatowych z terenu całej Polski.
W ramach projektu zostały zrealizowane 13 zadań. Poniżej przedstawiona została krótka relacja z wykonania poszczególnych zadań:
Zadanie nr 1. - Nauka, osłuchanie się i zaśpiewanie Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego
Zadanie zostało wykonane podczas Apelu z okazji Święta Niepodległości. 4 zwrotki Hymnu zostały odśpiewane przez całą społeczność przedszkolną o godzinie 11:11 w ramach ogólnopolskiej akcji „Rekord dla Niepodległej”.
Zadanie nr 2. – Przeprowadzenie zajęcia otwartego dla rodziców o tematyce patriotycznej
Zadanie zostało zrealizowane podczas zajęć otwartych dla rodziców z grupy Puchatki, którzy obejrzeli program patriotyczny przygotowany przez dzieci. Spotkanie przebiegało wg poniżej podanego scenariusza:
Scenariusz zajęć otwartych dla Rodziców
Grupa PUCHATKI – dzieci 4-letnie
Kto ty jesteś? - Polak Mały.
„Kto ty jesteś? – Polak Mały” - wychowanie do wartości - dom, rodzina, mój kraj, umiejętności matematyczne
CELE OGÓLNE:
Kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotycznej.
Rozwój umiejętności matematycznych (przeliczanie, układanie rytmów, stosunki przestrzenne)
CELE OPERACYJNE:
dziecko:
- zna nazwę kraju w którym mieszka
- zna legendy związane krajem
- wie, jakiej jest narodowości, wie że stolicą Polski jest Warszawa;
- nazywa godło i flagę państwową, hymn
- umie przeliczać w zakresie 5
- potrafi układać rytmy
- zna stosunki przestrzenne
- uczestniczy w zabawach muzyczno-rytmicznych.
DOBÓR ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH: mapa Polski, płyta CD („Jadę , jadę”, „Jedzie pociąg”, „Gotitas de amor „), ilustracje do legendy, legenda „Wars i Sawa”, koperty
z elementami do przeliczania(ryby, muszelki), wizytówki z imionami (ozdobione wcześniej przez dzieci), puzzle (statek), kredki, kleje, kartki białe.
METODY STOSOWANE:
- aktywizujące;
- oparte na słowie;
- oparte na praktycznej działalności dziecka.
FORMY:
- zbiorowa
- indywidualna
Dzieci wchodzą do sali i zajmują miejsca przy wizytówkach ze swoim imieniem.
1.„Mapa” - Zaproszenie
N: Chciałam was zaprosić do pewnej krainy, a dokładnie kraju. A co to jest za kraj, to za chwilę się dowiecie. Zapraszam.
N: Kto mi powie co to jest?
DZ: Mapa Polski
N: Kto mieszka w Polsce?
DZ: POLACY.
2. Symbole narodowe – dzieci wymieniają i opisują jak wyglądają symbole narodowe.
N: Czy ktoś z was wie jakie są symbole narodowe Polski?
DZ: - Flaga
- Godło
- Hymn
N: Jak wygląda flaga Polski?
Jak wygląda godło Polski
Czy my znamy hymn Polski? A w jakiej pozycji śpiewa się hymn?
„Ciuch ciuch” – wspólny śpiew do piosenki.
Teraz chciałabym zaprosić was do pewnego miasta. Może uda się nam dotrzeć do niego pociągiem. Wsiadajcie.
3.„Wars i Sawa” - opowiadanie na podstawie legendy W. Chotomskiej i ilustracji.
N: Tak, oto dotarliśmy do miejsca, gdzie chciałabym opowiedzieć wam legendę o pewnym mieście. Zanim jednak zdradzę wam jego nazwę proszę abyście bardzo uważnie posłuchali, bo to pomoże wam w odgadnięciu nazwy tego miasta.
„Co zapamiętałeś?” – odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące opowiadania.
N: Kto z was powie nam kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?
4.„Stolica” – wyjaśnienie pojęcia
N: Świetnie zapamiętaliście wiele szczegółów z opowiadania, a czy potraficie powiedzieć jaką rolę pełni Warszawa w Polsce? Co znaczy słowo stolica?
DZ: - wypowiedzi dzieci
N: Stolica – to pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz. (pałac prezydencki, sejm i senat)
A kto wie jak wygląda herb Warszawy?
DZ: Syrenka warszawska
N: Bardzo dobrze.
„Mapa Polski” – wskazywanie na mapie fizycznej Polski: Warszawy i Wisły
N: Ciekawa jestem czy potraficie pokazać na mapie, gdzie znajduje się Warszawa?
Dz: (chętne dziecko wskazuje miejsce)
N: A jak płynie rzeka Wisła?
Dz: (chętna osoba wskazuje kierunek rzeki)
„Jadę, jadę” – wspólny śpiew do piosenki.
Teraz chciałabym Was jeszcze gdzieś zaprosić.. Może uda się nam dotrzeć tam samochodem.. Wsiadajcie.
5. „Nasze morze” - zagadka,
N: Chętnie wyjeżdżamy nad nie na wakacje,
Czekaja tam na nas wspaniałe atrakcje.
Możemy po nim pływać statkami,
Jego brzegi wypełnione są muszelkami.
Dz: Morze
N: A jak się nazywa się Polskie morze?
Dz: Bałtyk.
N. Kto pokaże na mapie morze?
Dz. Chętna osoba pokazuje morze na mapie.
6. Na plaży : przeliczanie , układanie rytmów , wiaderka z imionami.
Dzieci otrzymują koperty – wiaderka z elementami do przeliczania (rybki i muszelki)
Rytmy:
N. Będziemy układali rytmy z rybek i muszli. Proszę uważnie patrzeć... Nauczyciel układa przed sobą następujący rytm:
Ryba, muszelka, ryba, muszelka
Pokazując ułożone elementy, rytmicznie mówi:
- Ryba muszelka ryba muszelka.....Każde dziecko ułoży ze elementów podobny rytm. Nauczyciel chwali ułożone prace.
Kolejny rytm :Ryba, muszelka ,muszelka, ryba ,muszelka, muszelka
Przeliczanie:
N. Połóż przed sobą trzy rybki (pokaż na palcach ile ich jest)
Dołóż jeszcze 2 , pokaż na palcach ile ich jest.
Odbierz 1 , pokaż na palcach ile jest rybek.
Trening pamięci:
Nauczyciel układa przed sobą trzy elementy: rybka, rybka, muszelka.
N. Przyjrzyj się uważnie i zapamiętaj.
Nauczyciel zakrywa wzór. Zadaniem dzieci jest odtworzenie wzoru.
Przestrzeń:
Połóż przed sobą wiaderko.
Połóż rybkę nad wiaderkiem.
Połóż rybkę koło obok wiaderka.
Połóż muszelkę pod wiaderkiem.
7. Zabawa rytmiczna w woreczkami do muzyki.
8. Puzzle
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Zadaniem ich jest ułożenie obrazka z czterech części, przyklejenie go na kartce i pokolorowanie.
„Wars i Sawa" W. Chotomska
Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars.
Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka,
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie
zawahał się ani chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak
odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łodź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.
Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: połrybę –
połdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce:
Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą –
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej...
Wiatr powtarza piosenkę.
–Jaki herb ma Warszawa?
– Syrenkę!
Zadanie nr 3. - Apel lub inscenizacja z okazji 11 listopada
Zadanie to zostało wykonane podczas Apelu z okazji Święta Niepodległości zorganizowanego przez najstarszą grupę przedszkolną Kubusie pod okiem nauczycielki. Na Apelu zgromadziła się cała społeczność przedszkolna i wspólnie obchodziła 100 rocznicę Odzyskania Niepodległości. Spotkanie przebiegało wg poniżej podanego scenariusza:
SCENARIUSZ OBCHODÓW 100 ROCZNICY ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI.
ROK PRZEDSZKOLNY: 2018/2019.
Scenografia: Symboliczna flaga Polski, mapa Polski z symbolami narodowymi: godłem
i flagą , napis “ Polska- moja Ojczyzna”.
Cele:
• rozwijanie poczucia przynależności narodowej
• poszerzanie wiedzy na temat własnej ojczyzny
• zapoznanie z historycznymi wydarzeniami
• słuchanie, śpiewanie hymnu narodowego – zachowanie właściwej postawy
• utrwalenie nazw symboli narodowych .
Przebieg:
1. Polonez- wejście dzieci w takt tańca narodowego.
2. Wiersz: “11 Listopada” L. Wiszniewski
Dzisiaj wielka jest rocznica
Jedenasty Listopada!...
Tym, co zmarli za ojczyznę
Hołd wdzięczności Polska składa.
Im to bowiem zawdzięczamy
wolność , mowę polską w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewole .
Uroczyście biją dzwony
w mieście flagi rozwinięto
i me serce się raduje
że obchodzę polskie święto.
3. Piosenki:
„Mój dom”
1. Mój dom to dom rodzinny, gdzie wszyscy bliscy są,
brat, siostra, mama, tata, to mój prawdziwy dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom. x 2
2. Mój drugi dom - przedszkole, gdzie dzieci razem są,
tu bawię się wesoło, to jest mój drugi dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom. x 2
3. Mój dom to cała Polska, tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek, to polskich dzieci dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom. x 2
,,Jestem Polakiem ‘’
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
4. Narrator:
Kiedyś bardzo, dawno temu przed wieloma laty
Miała Polska kłopot z sąsiadami trzema.
Zabrali nam ziemię i krzyczą:
“ Nie ma Polski nie ma !” - wszyscy
Źli ludzie zabrali nam Polskę. Ale Polacy bardzo kochali swój kraj
I mimo, iż nie było go na mapie , mieli go w swoich sercach.
5. Narrator:
Polacy tak jak inne wielkie narody mają swoje bardzo ważne znaki
Pierwszy znak to hymn państwowy Mazurek Dąbrowskiego
w czasie którego należy zachować powagę i stać w pozycji na baczność
Przedszkolaki - proszę wstać !!!
6. Hymn Polski – wspólne odśpiewanie.
7. Narrator:
Drugim bardzo ważnym znakiem jest flaga Polski
opowiemy o tym, w wierszu “Barwy Ojczyste”.
8. Wiersz „Barwy ojczyste” Czesław Janczarski
Powiewa flaga
Gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze
Biel jest i czerwień,
Czerwień- to miłość,
Biel – serce czyste...
Piękne są nasze
Barwy ojczyste.
9. Narrator:
Teraz opowiemy o następnych bardzo ważnych znakach dla Polaków
poprzez wiersz pt Katechizm polskiego dziecka.
10. Wiersz „Katechizm polskiego dziecka” Władysław Bełza
Kto ty jesteś?
Polak mały!
Jaki znak twój?
Orzeł biały!
Gdzie ty mieszkasz?
Między swymi!
W jakim kraju?
W polskiej ziemi!
Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną!
Czym zdobyta?
Krwią i blizną!
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze!
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę!
11. Prezentacja multimedialna- „Polskie symbole narodowe”.
Zadanie nr 4. - Nauka piosenki o tematyce patriotycznej
Wszystkie grupy przedszkolne słuchały bardzo dużo piosenek o charakterze patriotycznym, natomiast nauczyły się piosenki: ,,Jestem Polakiem”, ponadto grupa starszaków nauczyła się jeszcze piosenki ,,Mój dom”.
Zadanie nr 5. – Nauka tańca ludowego
Zadanie to zostało zrealizowane przez najstarszą grupę przedszkolną – Kubusie. Dzieci nauczyły się tańczyć Poloneza, który zaprezentowały podczas Apelu z okazji 11 listopada.
Zadanie nr 6. - Nauka wiersza o tematyce patriotycznej
Grupa Króliczki nauczyła się fragmentów wiersza „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy, grupa Puchatki nauczyła się wiersza "Pojedziemy w cudny kraj" Marii Konopnickiej, natomiast grupa Kubusie nauczyła się wierszy: “11 Listopada”
L. Wiszniewskiego; „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy oraz „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego.
Zadanie nr 7. - Zorganizowanie Kącika ,,Piękna nasza Polska cała”
Zadanie to zostało zrealizowane przez 3 grupy przedszkolne: Króliczki, Tygryski, Kubusie. Polegało ono na tym, aby każda grupa wykonała wspólnie, lub indywidualnie prace plastyczne na wybrany wcześniej temat: grupa Króliczki - ,,Smok Wawelski”; Tygryski - ,,Flaga Polski”; Kubusie - ,,Godło Polski”. Następnie prace plastyczne te zostały wyeksponowane na holu przedszkolnym – w ten sposób powstał kącik plastyczny.
Zadanie nr 9. – Zabawa ludowa
Zadanie zostało zrealizowane w najmłodszej grupie przedszkolnej - Króliczki. Dzieci nauczyły się zabawy ,,Mam chusteczkę haftowaną”. Dzieci były zachwycone tą zabawą, obecnie jest to ich ulubiona zabawa.
Zadanie nr 12. - „Piękna nasza Polska cała”
Zadanie zostało wykonane w najmłodszej grupie przedszkolnej – Króliczki. Dzieci wraz
z nauczycielem wypisali pocztówkę, odpowiednio zaadresowali, a później wybrane dzieci przykleiły znaczek. Następnie pocztówka została wysłana na Poczcie.
Zadanie nr 14. - Konkurs Plastyczny dla dzieci z rodzicami pt. ,,Moja mała Ojczyzna”
Konkurs został przeprowadzony w grupie najmłodszej – Króliczki. Został stworzony regulamin oraz wszystkie wytyczne, natomiast rozstrzygnięcie miało miejsce podczas spotkania opłatkowego. W konkursie wzięło udział 7 dzieci wraz z rodzicami – jedna para przyniosła 2 prace konkursowe, dlatego została nagrodzona I miejscem, natomiast pozostali uczestnicy zostali nagrodzeni II miejscem.
Wewnątrzprzedszkolny konkurs plastyczny pt. „Moja mała Ojczyzna” - w ramach międzynarodowego projektu „Piękna nasza Polska cała” oraz uczczenia 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości.
Cele konkursu:
Kształtowanie tożsamości i przynależności narodowej
Kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych
Wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem
Uczczenie 100 - rocznicy Odzyskania Niepodległości
Nawiązywanie więzi pomiędzy rodzicem, a dzieckiem oraz aktywnie spędzony czas
Regulamin konkursu:
Konkurs adresowany jest do najmłodszych podopiecznych naszego przedszkola
z grupy ,,Króliczki”.
Do udziału w konkursie zapraszamy dzieci wspólnie z rodzicami. Zachęcamy dzieci wraz
z rodzicami do plastycznego przedstawienia najbliższej okolicy bądź regionu,
w którym żyjecie.
Technika pracy jest całkowicie dowolna; natomiast format pracy nie powinien przekraczać formatu A3; liczy się zaangażowanie i kreatywność.
Bardzo prosimy o podpisanie pracy w prawym dolnym rogu – imieniem i nazwiskiem dziecka oraz rodzica.
Autorzy nagrodzonych prac otrzymają dyplomy i nagrody.
Prace konkursowe będą oceniane pod względem zgodności z tematyką konkursową, kreatywności, estetyki i wkładu dziecka.
Prace należy dostarczyć do dnia 30.11.2018r. p. Katarzynie Niemiec.
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi podczas spotkania opłatkowego.
Zgłoszenie pracy na konkurs jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację danych osobowych i przekazaniem praw autorskich do nich na rzecz organizatora oraz do prezentacji prac na wystawie w naszej placówce.
Dane osobowe uczestników będą wykorzystane wyłącznie w celu wyłonienia zwycięzców
i przyznania nagród.
Zadanie nr. 16 - ,,Drzewo Pamięci”
Zadanie zostało zrealizowane w 4 grupach: Puchatki, Kangurki, Tygryski, Kubusie. Dzieci wraz z nauczycielem zasadziły w ogrodzie przedszkolnym drzewka jako symbol życia
i wolności.
Zadanie nr 18. - ”Szlakiem historii”
Wycieczka została zorganizowana do "Domu Chleba" w Radzionkowie. W wycieczce udział wzięły 2 grupy: Kangurki oraz Kubusie. Na miejscu dzieci uczestniczyły w projekcji filmu pt. "Ballada o Bochenku Chleba", uczestniczyły w warsztatach wypiekania plecionek oraz wzięły udział w zajęciach w starej klasie szkolnej, miały nawet możliwość pisania na starych szkolnych tabliczkach.
Zadanie 19 - Turniej wiedzy patriotycznej pt. ,,Kocham cię, Polsko”
Turniej odbył się w ramach zajęć dydaktycznych w grupie Kubusie. Nauczyciel inspirując się scenariuszem turnieju ze strony projektu oraz dostępnym quziem przeprowadził ciekawe, pełne emocji zajęcia. Dzieci były zachwycone przygotowanym turniejem wiedzy patriotycznej.
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Danelska
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Danelska
bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.