Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z realizacji Międzynarodowego Projektu Edukukacyjnego
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Sprawozdanie z udziału w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Piękna Nasza Polska Cała” realizowanym w Publicznym Przedszkolu nr 14 „MALUSZEK” w Ostrowie Wielkopolskim
Od września do grudnia 2018 roku nasze Przedszkole systematycznie realizowało zadania wynikające z Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna nasza Polska cała”.
W projekcie uczestniczyły wszystkie grupy przedszkolne z wychowawcami, łącznie 209 dzieci w wieku 3-6 lat i 19. nauczycieli. Aktywność wykazali także rodzice, którzy z wielkim zaangażowaniem włączali się w proponowane formy działań o charakterze patriotycznym.
Naszą inicjatywę wspierała społeczność lokalna a także Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego - pani Beata Klimek, która objęła nasz projekt honorowym patronatem. Podjęte działania promowane były w lokalnej prasie oraz na stronie internetowej przedszkola.
Edukacja patriotyczna przedszkolaków zajmuje szczególne miejsce w naszej placówce,
a realizowany projekt stanowił kontynuację podjętego w latach ubiegłych autorskiego programu edukacji patriotyczno-regionalnej „Polska- to lubię!”.
W ramach projektu zostały zrealizowane następujące zadania:
1. Nauka i odśpiewanie Hymnu Polskiego – „Mazurka Dąbrowskiego”.
9 listopada punktualnie o godz. 11:11 - hymn odśpiewały wszystkie przedszkolaki wraz
z pracownikami przedszkola, biorąc jednocześnie udział w ogólnopolskiej akcji „Rekord dla Niepodległej”.
2. Przeprowadzono dwa zajęcia otwarte dla rodziców
- W grupie dzieci 4 - letnich „Biedronki” zajęcie pt.: „Nasze symbole narodowe”,
- W grupie dzieci 4 - letnich „Żabki” zajęcie pt.: „Jesteśmy Polką i Polakiem, zwiedzamy naszą Ojczyznę”.
Celem przeprowadzonych zajęć było:
- kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej,
- budzenie szacunku i przywiązania do symboli narodowych,
- utrwalenie barw flagi narodowej, godła,
- utrwalenie hymnu narodowego,
- wzbogacanie słownika dzieci o nowe pojęcia,
- globalne czytanie nazw miast, dzielenie tych nazw na sylaby,
- kształtowanie pojęć matematycznych,
- zapoznanie z wybranymi miastami i cechami charakterystycznymi dla nich: Zakopane, Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk, Ostrów Wielkopolski.
3. Przygotowanie uroczystego apelu z okazji 11 listopada
Dnia 08.11.2018, na placu przedszkolnym odbył się uroczysty apel, podczas którego wszystkie grupy przedszkolne odśpiewały hymn, zaprezentowały poznane wiersze i piosenki o tematyce patriotycznej. Grupy młodsze przedstawiły zabawy ludowe, starsze natomiast zatańczyły poznane tańce ludowe. Dzieci utworzyły tzw. „Żywą flagę”.
4. Nauka piosenki o tematyce patriotycznej
Przedszkolaki z grup: „Żabki”, „Biedronki”, „Plastusie”, „Ekoludki”, „Smerfy” nauczyły się piosenek o tematyce patriotycznej, m.in.: „Jesteśmy Polką i Polakiem’’, „Mały patriota”, „Polska”, „Historia Polski”, które zaprezentowały podczas uroczystego apelu.
5. Nauka taniec ludowego
Dzieci 6-letnie z grupy „Ekoludki’ poznały popularny taniec ludowy „Polka Dziadek” oraz „Gołąbek”, które zatańczyły podczas uroczystego apelu.
6. Nauka wiersza o tematyce patriotycznej
Przedszkolaki z grup: „Plastusie”, „Świerszcze”, „Ekoludki” ,„Smerfy”, „Kubusie” i „Krasnale” nauczyły się wierszy o tematyce patriotycznej: „Katechizm polskiego dziecka”, „Barwy ojczyste”, „Powiewa flaga”.
7. Zorganizowanie Kącika o tematyce patriotycznej „Piękna nasza Polska cała”
W holu przedszkola zorganizowano imponujący kącik patriotyczny, którego elementy stanowiły m.in. wytwory powstałe podczas warsztatów plastycznych z udziałem dzieci, nauczycieli i rodziców każdej z grup przedszkolnych.
8. Praca plastyczna grupowa „Strój ludowy naszego regionu”
Podczas warsztatów plastycznych dzieci 6-letnie z grupy „Ekoludki” wraz z rodzicami wykonały pracę plastyczną „Strój ludowy naszego regionu”, przedstawiając wielkopolski strój ludowy.
9. Nauka zabawy ludowej
Podczas codziennych zabaw i zajęć grupy młodsze poznały i systematycznie utrwalały zabawy ludowe. Przedszkolaki z grup: „Krasnale”, „Pszczółki”, „Kubusie” poznały zabawy ludowe: „Mam chusteczkę haftowaną”, „Różyczka”, „Grozik”.
10. „Według przepisu Babci lub Dziadka”
W grupach starszych zorganizowano zajęcia kulinarne z udziałem rodziców, podczas których dzieci poznały i skosztowały popularnych regionalnych wielkopolskich potraw
- W grupie „Plastusie” przygotowano „Pyry z gzikiem”
Składniki:
- ziemniaki
- sól
- woda
- 25 dag białego sera/twarogu półtłustego
- 2 ząbki czosnku
- 2 łyżek kwaśnej śmietany 12%
- szczypiorek
- cebula dymka lub zwykła
- sól
- pieprz
Sposób wykonania:
Ziemniaki dokładnie myjemy, szorujemy szczoteczką. Ziemniaki w mundurkach gotujemy do miękkości w osolonej wodzie. Biały ser rozgniatamy widelcem, dodając około 2 łyżek kwaśnej śmietany, przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku, pokrojony drobno szczypiorek i cebulę, doprawiając solą i pieprzem do smaku . Po ugotowaniu przekrawamy ziemniaki wzdłuż na pół, polewając obficie przygotowanym wcześniej gzikiem i posypując szczypiorkiem.
- W grupie „Żabki”- „Plyndze”
Znane w kraju placki ziemniaczane to w Wielkopolsce plyndze.
Podaje się je na gorąco, najczęściej posypane cukrem z kwaśną, gęstą śmietaną.
Składniki:
- 1,5 kg ziemniaków
- 3 łyżki mąki pszennej
- 1 jajko
- 1 cebula
- olej do smażenia
- sól
Sposób wykonania:
Obrane ziemniaki ucieramy na drobnej tarce razem z cebulą. Dodajemy mąkę, jajko i sól. Wszystkie składniki mieszamy. Na patelnię wlewamy olej. Nakładamy ciasto łyżką i rozprowadzamy podłużne placuszki na dobrze rozgrzanym tłuszczu. Obustronnie smażymy na złocisty kolor.
- W grupie „Ekoludki” - „Kluski szagówki”
Składniki:
1kg ziemniaków
30 dag mąki pszennej
3 łyżki mąki ziemniaczanej
2 jajka
Sól
Sposób wykonania:
Ziemniaki ugotować w osolonej wodzie, odcedzić i odparować, jeszcze ciepłe przepuścić przez maszynkę lub praskę. Następnie wyłożyć na wysypaną mąką stolnicę, formując niewielki kopiec. Oba rodzaje mąki przesiać razem. Do środka ziemniaczanego kopca wbić jajka, wsypać mąkę i szybko wymieszać. Gdy wszystkie składniki się połączą, szybko wyrobić jednolite ciasto. Formować wałki o średnicy około 3 cm i kroić skośnie (w poznańskim na szagę) w poprzek na równe kawałki. Gotować natychmiast w osolonej wodzie. Okrasić łyżką masła. Można polać skwarkami z wędzonego boczku.
11. „Piękna nasza Polska cała” – dzieci z grupy „Plastusie” wysłały pocztówkę z naszego miasta i wysłały ją w imieniu wszystkich przedszkolaków i nauczycieli z pozdrowieniami do Pani Ludmiły Fabiszewskiej.
12. „Napisz kartkę Bohaterom”
Wszystkie grupy przedszkolne wraz z wychowawcami włączyły się do akcji
„Napisz kartkę Bohaterom”.
13. Konkurs plastyczny skierowany do dzieci i rodziców przedszkola pod hasłem „Moja mała Ojczyzna”
W oparciu o wcześniej przygotowany regulamin, w przedszkolu zorganizowano konkurs plastyczny pod hasłem „Moja mała Ojczyzna”, w którym udział wzięli dzieci i rodzice naszej placówki. Dostarczone prace wykonano różnymi technikami, z różnych elementów. Za kreatywność i zaangażowanie wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i drobne upominki. Niezwykle barwna wystawa zdobi przedszkolny hol do dziś.
14. „Dzień mody patriotycznej” pod hasłem „Z mamą i tatą kibicujemy BIAŁO-CZERWONYM”
Korzystając z wyjątkowej w tym roku jesiennej pogody w przedszkolu zorganizowano festyn, w trakcie którego dzieci i rodzice wykonali z dostępnych materiałów stroje patriotyczne, w kolorach biało-czerwonych. Kreatywności i pomysłom nie było końca… Wybrani rodzice-przedstawiciele grup zaprezentowali się w pokazie mody patriotycznej.
15. „Drzewo pamięci”
Podczas zorganizowanego w przedszkolu festynu, w przedszkolnym ogrodzie posadzono drzewko pamięci, opatrzone pamiątkową tabliczką „100 lat Polsko!”. Dorodny dąb, będzie rósł razem z przedszkolakami i zawsze będzie im przypominał o 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
16. „Szlakiem historii”
Dzieci 5-letnie „Plastusie” z nauczycielkami uczestniczyły w wycieczce do Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, gdzie obejrzały wystawę „W kuchni Babuni” ukazującą fragment życia codziennego mieszkańców dawnego Ostrowa. Wystawa stanowiła doskonałą okazję do podróży w przeszłość, do lat naszych dziadków, poznania historii dnia codziennego – tak zwyczajnej, a tak niezwykłej. W drodze powrotnej dzieci odwiedziły najbardziej rozpoznawane miejsca naszego miasta.
17. Zawody sportowe pt.: „Biało-czerwoni”
Podczas przedszkolnego festynu zorganizowano zawody sportowe z udziałem dzieci i rodziców, wg własnego scenariusza. Uczestnicy zawodów pokonywali poszczególne konkurencje sportowe z użyciem niekonwencjonalnych Eko – przyborów. Najwięcej emocji dostarczył zawodnikom „Wyścig z mopem”. „Wyścig w kartonowych butach” oraz „Bitwa na kule”.
18. „Polak Mały”- Międzyprzedszkolny quiz wiedzy o Polsce i regionie
W związku z obchodami 100. Rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w przedszkolu zorganizowano turniej w formie quizu, którego adresatem były dzieci z 15. ostrowskich przedszkoli. Uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące znajomości polskich legend oraz ich bohaterów, układali patriotyczne puzzle, wyszukiwały i nazywały miejsca i zakątki związane z Polską i najbliższą okolicą. Na przygotowanych przez siebie trąbkach wygrywali hejnał mariacki, a swoje umiejętności plastyczne prezentowali rysując jabłuszko Ostrószko – maskotkę miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
19. Zadanie dodatkowe - warsztaty plastyczne „Dla Ciebie Polsko”
W placówce, podczas spotkań z rodzicami zorganizowano warsztaty plastyczne, podczas których dzieci, rodzice i wychowawcy każdej z grup wykonywali prace plastyczne nawiązujące do naszej Ojczyzny i barw narodowych. Powstałe wytwory imponujące zarówno pod względem wielkości, jak i pomysłowości, a także wykonania umieszone zostały w przedszkolnym kąciku patriotycznym.
20. Zadanie dodatkowe – spotkanie z Grupą Rekonstrukcji Historycznej „Błysk”
Dzieci starsze uczestniczyły w interesującym spotkaniu z Grupą Rekonstrukcji Historycznej „Błysk” z Ostrowa Wielkopolskiego, podczas którego mogły z bliska przyjrzeć się umundurowaniu i wyposażeniu żołnierza i generała armii pruskiej, umundurowaniu powstańca i żołnierza armii carskiej z okresu pierwszej wojny światowej. Ponadto uczestnicy dowiedzieli się wielu ciekawostek z życia żołnierza i historii Polski tego okresu.
21. Zadanie dodatkowe – „Popołudnia z legendami”
W grupach starszych cyklicznie zapoznawano dzieci z najbardziej znanymi polskimi legendami dotyczącymi powstania państwa polskiego, głównych miast i regionów kraju. W akcję czytania dzieciom włączyła się także jedna z mam, która odwiedzała grupę i przybliżała dzieciom najwcześniejsze dzieje Polski.
22. Zadanie dodatkowe - „Kwiaty dla bohaterów”
Grupy starsze udały się na pobliski cmentarz, aby w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości oddać hołd, złożyć kwiaty i zapalić znicze powstańcom wielkopolskim.
Koordynator: Katarzyna Kasprzak
Serdecznie DZIĘKUJEMY pani Ludmile Fabiszewskiej za możliwość udziału w projekcie! Życzymy wielu tak ciekawych i owocnych pomysłów w przyszłości.
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Kasprzak
Wyślij wiadomość
do Katarzyna Kasprzak
bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.