Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie - IPS nr 3 w Bełchatowie
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Sprawozdanie z realizacji międzynarodowego projektu edukacyjnego „Piękna Nasza Polska Cała”
Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 3 w Bełchatowie
os. Okrzei 15 A
97-400 Bełchatów
W realizację międzynarodowego projektu edukacyjnego „Piękna nasza Polska cała” zaangażowani byli rodzice, dzieci oraz nauczycielki Integracyjnego Przedszkola Samorządowego nr 3 w Bełchatowie:
-
Edyta Frąckowicz
-
Alicja Kwaśniewska
-
Jolanta Gąsior
-
Aneta Dąbrowska
-
Jolanta Wnuk
-
Krystyna Cywińska
-
Karolina Kubiak – Skórka
-
Aleksandra Woch – Mizera
-
Milena Kossakowska
-
Agnieszka Muskała
-
Iwona Major – Skrodzka
-
Edyta Nowak
-
Marzena Borowska
-
Marzena Machlowska
-
Anna Czajczyńska
-
Magdalena Stankiewicz
-
Agnieszka Jędrychowska
-
Monika Krasowska
Podczas trwania projektu zostało zrealizowanych 13 następujących zadań:
Zadanie 1
W ramach tego zadania dzieci we wszystkich grupach wiekowych poznały i nauczyły się Hymnu Polskiego - Mazurka Dąbrowskiego, który został wspólnie odśpiewany przez całą przedszkolną społeczność podczas uroczystej akademii z okazji 100. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości – 9 listopada 2018 r.
Zadanie 3
9 listopada dzieci z najstarszej grupy „Smerfoludki”, dzieci z przedszkolnego kółka tanecznego przygotowały uroczystość dla młodszych przedszkolaków oraz zaproszonych gości, by upamiętnić 100 rocznicę odzyskania niepodległości.
Scenariusz w załączniku nr 1.
Zadanie 4
Dzieci nauczyły się piosenki pt.„Jesteśmy Polką i Polakiem”.
Zadanie 5
Dzieci z przedszkolnego kółka tanecznego nauczyły się „Krakowiaka”. Taniec został zaprezentowany podczas uroczystej akademii 9 listopada.
Zadanie 6
Nauczyliśmy się wierszy pt. „Barwy ojczyste” i „Co to jest Polska” Cz. Janczarskiego, „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy
Zadanie 7
W dwóch grupach przedszkolnych został zorganizowany kącik „Piękna nasza Polska cała” o tematyce patriotycznej. W najstarszej grupie powstał kącik regionalny „Najpiękniejsze, bo sercu najbliższe”.
Zadanie 9
Przedszkolaki nauczyły się dawnych zabaw: „Grozik”, „Zasiali górale”.
Zadanie 12
Przedszkolaki z najstarszej grupy wysłały pocztówkę do autorki projektu, Pani Ludmiły Fabiszewskiej.
Zadanie 13
Dzieci wraz z rodzicami i wychowawczyniami wzięły udział w ogólnopolskiej akcji „BohaterON – włącz historię”. Na poczcie została wysłana kartka, której celem było upamiętnienie i uhonorowanie powstańca.
Zadanie 15
W przedszkolu został zorganizowany Pokaz Mody Patriotycznej. Dzieci prezentowały się w przygotowanych przez rodziców strojach galowych, w których dominowały barwy narodowe i symbole patriotyczne. Mogliśmy podziwiać również stroje z elementami ludowymi, jak również w stylu „militarnym”.
Zadanie 16
Na terenie ogrodu przedszkolnego najmłodsza grupa z pomocą Pana Jerzego (konserwatora) posadziła „Drzewko Pamięci”.
Zadanie 17
W listopadzie dla dzieci i ich rodziców został zorganizowany przedszkolny konkurs fotograficzny „To wszystko Polska”. Główna nagrodą w konkursie był voucher na mini sesję rodzinną w Zakładzie Fotograficznym Paweł Zygmunt w Bełchatowie. Za drugie i trzecie miejsca dzieci otrzymały książki o tematyce fotograficznej (ufundowane przez Antykwariat „Librarium” oraz Radę Rodziców przedszkola). Wszystkie dzieci biorące udział w konkursie dostały gry „Poznajemy Polskę” oraz pamiątkowe dyplomy.
Zadanie 18
„Szlakiem historii” - przedszkolaki z najstarszej grupy poznawały historię swojego miasta podczas lekcji muzealnej „Barwy miasta Bełchatowa” - poznały legendę o powstaniu Bełchatowa, barwy miasta oraz herb. Lekcja zakończyła się zajęciami plastycznymi. W ramach realizacji tego zadania dzieci zwiedziły również Muzeum Regionalne w Bełchatowie.
Projekt realizowany był przez wszystkie grupy przedszkolne (5 grup) wraz z wychowawczyniami oraz rodzicami dzieci. Serdecznie dziękujemy Pani Ludmile za tak wspaniały pomysł na projekt i możliwość wzięcia w nim udziału:) Realizacja projektu pomogła nam w przystępny sposób przekazać dzieciom wiedzę na niezwykle trudny dla nich temat niepodległości. Życzymy następnych co najmniej tak dobrych pomysłów :)
Monika Krasowska
Załącznik nr 1
Scenariusz uroczystości z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości
9 listopada 2018r.
„Film o Polsce”
(slajd: 11 listopada, Święto Niepodległości)
Powitanie gości przez Panią dyrektor .
Dziecko 1
Przyszło mi przywitać wszystkich miłych gości
na obchodach święta Polski – Dnia Niepodległości.
Miało dzisiaj być spotkanie
z pewnym panem reżyserem.
Więc się biedak spieszył na nie…
Złapał gumę – nie przyjedzie!
Dziecko 2
Pan reżyser miał pokazać
wszystkim przedszkolakom
film o Polsce, jej historii,
która droga jest Polakom.
Dziecko 3
Figa z makiem nam została,
będzie się ponudzić trzeba.
Z taka przykrą niespodzianką
nic się przecież zrobić nie da.
Dziecko 4
Zaraz, zaraz, stop koledzy!
Można temu by zaradzić.
Mamy przecież trochę wiedzy!
A jak by tę wiedzę sprawdzić?
Dziecko 1
Mnóstwo tez pomysłów mamy
i talenty i zdolności.
Przecież sobie radę damy!
Zaskoczymy naszych gości!
Dziecko 3
A więc pierwszy klaps na planie,
zaraz nakręcimy własny film.
Niech kamera tutaj stanie.
A co zobaczymy w nim?
KLAPS
Scena pierwsza, ujęcie pierwsze”
„Barwy ojczyste”
(slajd flaga)
Dziecko 5
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
a na tej fladze, biel jest i czerwień.
Czerwień, to miłości.
Biel – serce czyste.
Piękne są nasze barwy ojczyste.
Dziecko 6
Trzeba teraz tu przypomnieć
wszystkim zgromadzonym,
czym jest Polska dla Polaków?
- Jest ich wspólnym domem!
KLAPS
Scena druga, ujęcie pierwsze:
„Co to jest Polska?”
(slajdy „Polskie krajobrazy”- 6 slajdów)
Dziecko 7
- Co to jest Polska? -
spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las
i zboże w polu,
szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, nad tobą.
Dziecko 8
Polska – to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Dziecko 9
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Dziecko 10
Teraz jeszcze jedna sprawa,
tego nie pominie się.
Co to znaczy być Polakiem?
Każde dziecko tutaj wie.
KLAPS
Scena trzecia, ujęcie pierwsze:
„Katechizm polskiego dziecka”
(slajd: logo projektu)
Dziecko 11: Kto ty jesteś?
Wszyscy: Polak mały.
Dz 11: Jaki znak twój?
W: Orzeł biały.
Dz 11: Gdzie ty mieszkasz?
W: Między swemi.
Dz 11: W jakim kraju?
W: W polskiej ziemi.
Dz 11: Czym ta ziemia?
W: Mą ojczyzną.
Dz 11: Czym zdobyta?
W: Krwią i blizną.
Dz 11: Czy ją kochasz?
W: Kocham szczerze.
Dz 11: A w co wierzysz?
W: W Polskę wierzę.
Dz 11: Coś ty dla niej?
W: Wdzięczne dziecię.
Dz 11: Coś jej winien?
W: Oddać życie.
Dziecko 12
W czasie teraz się cofnijmy
do historii ojczyźnianej.
Ważne fakty przypomnijmy,
żeby były lepiej znane.
KLAPS
Scena czwarta, ujęcie pierwsze:
„Droga do wolności”
(slajd: mapa III rozbiór Polski)
Dziecko 12
Ponad sto lat temu trzy mocarstwa się zebrały,
kraj nasz między siebie podzieliły cały.
(scena przy muzyce – inscenizacja rozbioru Polski, dziewczynka w biało – czerwonym szalu i zaborcy – czarne stroje)
Dziecko 13
Z trzech stron nadciągnęła burza
i kto nie chce niech nie wierzy,
że walczył Polak mały, duży,
od dzieci, aż po żołnierzy.
(muzyka cichnie i wchodzi żołnierz)
Dziecko 14 (żołnierz)
Ojczystej ziemi wiernie służyłem,
o ziemię polską – wolną się biłem.
Walczyłem za nasze góry i gaje,
potężne rzeki, ciche ruczaje,
za barwne kwiaty na naszej łące,
za złote pola zbożem szumiące,
za rzekę Wisłę, za polskie morze,
i za topole, sosny i brzozy.
Za polską mowę, pieśni, piosenki,
za naszą ziemię piękną i żyzną,
ziemię mych ojców – moją Ojczyznę.
(muzyka, żołnierz odbiera „zaborcom” szal i pomaga okryć cię „Polsce”)
Dziecko 15
Jedenastego listopada roku osiemnastego
nastąpił koniec zaboru obcego.
Później myśl powstała taka
przez szacunek dla przeszłości,
aby dzień ten już na zawsze
był dniem niepodległości.
Dziecko 16
Uczcijmy pamięć tamtych dni,
cześć żołnierzom oddajmy
i z dumą w sercu wszyscy tu
Hymn Polski zaśpiewajmy.
Odśpiewanie Hymnu
(slajd: Mazurek Dąbrowskiego)
KLAPS
Scena piąta, ujecie pierwsze:
„W wolnej i niepodległej”
(slajd: Krakowski Rynek)
Dziecko 17
Dostojne tańce narodowe
i lekkie, zwiewne, te ludowe,
tańczą na co dzień i od święta
dziś nasi chłopcy i dziewczęta.
Dziecko 18
Krakowiaka grajcie!
Smutkom się nie dajcie!
Niech radość nie znika!
Wołać Lajkonika!
taniec „Krakowiak” z Lajkonikiem
Dziecko 1
Zbliża się koniec uroczystości,
a więc zapewniam naszych gości
radości tutaj nikt nie kryje,
bo w wolnej Polsce żyje.
Dziecko 1 i 3
Ja jestem Polką, ja Polakiem,
fajna dziewczynką i chłopakiem.
Kochamy Polskę z całych sił,
chcemy byś kochał ją i Ty.
KLAPS
Scena szósta, ujęcie pierwsze:
„Finał”
(slajd z piosenką „Jesteśmy Polką i Polakiem” mp4)
Piosenka z inscenizacją ruchową.
(slajd: KONIEC (w klatce filmowej))
Link do relacji w lokalnej telewizji:
http://www.tvbelchatow.pl/wiadomosci/2050,przedszkolaki-uczcily-swieto-niepodleglosci?fbclid=IwAR01McCkMmRWURF-6mKcN2Q7GL6_Id8GPUkcLJeG09duHszKPp55KxVVx80
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Monika Krasowska
Wyślij wiadomość
do Monika Krasowska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl