Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z projektu "Piękna Nasza Polska Cała"
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Sprawozdanie z realizacji projektu „Piękna Nasza Polska Cała” przez Przedszkole Miejskie nr 4 w Giżycku
Przedszkole Miejskie nr w Giżycku wzięło udział we wspaniałym projekcie „Piękna Nasza Polska Cała”. W realizację zadań zaangażowały się dzieci oraz ich rodzice.
Zadanie 1 – Wszyscy zaśpiewaliśmy hymn podczas apelu zorganizowanego 9 listopada. Włączyliśmy się w akcję „Rekord dla Niepodległej”.
Zadanie 3 – 9 listopada dzieci z koła teatralnego „Różowa Gąska” przygotowały piękny występ dla swoich młodszych kolegów i koleżanek, by upamiętnić 100 rocznicę odzyskania niepodległości. W apelu uczestniczyli włodarze naszego miasta oraz zaproszeni żołnierze – „nasi rodzice”. Występ uświetniły tańce dzieci z koła tanecznego „Super 4”: Krakowiak, Kujawiak. (Scenariusz w załączeniu oraz na grupie „Piękna Nasza Polska Cała”).
Zadanie 4 – Dzieci nauczyły się piosenek pt. Niepodległość” i „Jesteśmy Polką i Polakiem”, „Wyleciał ptaszek z Łobzowa”.
Zadanie 5 – Zorganizowaliśmy Przegląd Tańców i Piosenek Regionalnych „Na ludową nutę” podczas którego wystąpiły wszystkie dzieci z naszego przedszkola w strojach przygotowanych specjalnie na tę okazję. Wystąpili również zaproszeni tancerze z zespołu „Złota Jesień” z Klubu Seniora.
Zadanie 6 – Nauczyliśmy się wierszy pt. „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego, „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy.
Zadanie 7 – W każdej grupie przedszkolnej został zorganizowany kącik „Piękna nasza Polska cała” o tematyce patriotycznej. Wychowawczynie grup wraz z dziećmi wykonały lapbooki ukazujące historię, tradycje oraz ważne wydarzenia z historii naszego kraju. Przy współpracy rodziców w holu przedszkola powstał kącik regionalny.
Zadanie 8 – Przedszkolaki z grupy VIII wraz z wychowawczynią i rodzicami wykonały mazurski strój ludowy.
Zadanie 9 – Przedszkolaki nauczyły się dawnej zabawy mazurskiej „Szewc”.
Zadanie 10 – „Według przepisu Babci i Dziadka”- dzieci wykonały pierogi ze szczupaka.
(Przepis w załączniu).
Zadanie 11 – Przygotowaliśmy multimedialną prezentację o Giżycku, która była prezentowana dzieciom we wszystkich grupach. (Prezentacja wysłana na grupę „Piękna Nasza Polska Cała”).
Zadanie 12 – Poszukiwacze wysłali pocztówkę do autorki projektu.
Zadanie 15 – Zorganizowaliśmy Pokaz Mody Patriotycznej. Dzieci na wybiegu zaprezentowały się w różnych strojach: strażaka, żołnierza, eleganta, góralki, krakowianki, piłkarza i wielu innych.
Zadanie 16 – Na terenie ogrodu przedszkolnego posadziliśmy „Drzewko Pamięci” pozyskane z akcji „Drzewko za makulaturę” z FOWJM.
Zadanie 18 – Przedszkolaki będąc na wycieczkach pieszych były pod tablicą upamiętniającą miejsce urodzenia Wojciecha Kętrzyńskiego, Pomnikiem „Bojownikom o Polskość Ziemi Mazurskiej”, gdzie zapaliły znicze oraz na Wieży Ciśnień w Giżycku.
Projekt realizowany był przez wszystkie grupy przedszkolne (8 grup) wraz z wychowawczyniami oraz rodzicami.
Przedszkole Miejskie nr 4 w Giżycku
Ul. Jagiełły 3
11-500 Giżycko
Dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w tak wspaniałym i ciekawym projekcie!
PRZEPIS NA PIEROGI ZE SZCZUPAKIEM
Ciasto:
250g ciepłej wody
1jajko
2 łyżki oleju
560g mąki pszennej
Farsz:
szczupak (filet),
zielona pietruszka
1 jajko
bułka moczona w mleku
cebulka smażona na maśle
sól,
pieprz
Z podanych składników zagniatamy ciasto. Mielimy szczupaka, siekamy pietruszkę i łączymy wszystkie składniki potrzebne do farszu. Doprawiamy do smaku. Kleimy pierożki i gotujemy w osolonej wodzie ok 15 minut od momentu wypłynięcia.
Scenariusz: „ 100 lat niepodległości” 2018r.
1. Powitanie gości przez Panią dyrektor .
2. Program „ 100 lat niepodległości”- słowo wiążące
3. Odśpiewanie hymnu państwowego przez społeczność przedszkolną.
SCENARIUSZ 100 LECIA ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI POLSKI:
- Dzisiaj setna jest rocznica-
Jedenasty listopada!
Tym, co zmarli za ojczyznę,
Hołd wdzięczności Polska składa
Im to, bowiem zawdzięczamy
wolność - polską mowę w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewolę.
Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto...
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto.
Przed laty Rosja, Austria i Prusy najechali na Polskę, podzielili jej
ziemie miedzy siebie i zakuli w łańcuch niewoli.
- Opowiedz nam, moja Ojczyzno
jak matka dzieciom ciekawym,
o latach znaczonych blizną
na wiekach chwały i sławy.
Matczynej ucz nas miłości,
jak ojciec w życie wprowadzaj,
nie żałuj serdecznej troski,
za trudy szczodrze nagradzaj.
- Pantomina
Troje dzieci ubranych na czarno - symbolizują trzech zaborców. Dziecko ubrane na biało – białego orła Polskę. Czarne kruki podchodzą do orła, krążą wokół niego, szarpie każdy do siebie. Zakładają dla orła kajdany -symbolizujące zniewolona Polskę w kajdany. Dziecko w kajdanach zostaje na środku sceny przez całe przedstawienie.
Muzyka: groźna, przejmująca
- Piosenka „ 11 listopada”
Niepodległość- trudne słowo-
Może ono znaczyć coś ważnego w naszym życiu
Kto mi wytłumaczy?
Tak to słowo- bardzo ważne,
Jeśli słuchać umiesz
To na pewno już niedługo łatwo je \rozumiesz.
Ref:
Uwieziony ptak nie śpiewa
A czy wiesz dlaczego?
Bo nie spotkasz nigdy w klatce,
Ptaka szczęśliwego ( bis)
Czasem ktoś Ci nie pozwoli cieszyć się swobodą
I zamieszka bez pytania w twoim kraju z Tobą.
Potem bardzo się panoszy, rządzi i wymaga.
Wreszcie mówi, że tak trzeba, że tobie pomaga.
Ref:
Uwieziony ptak nie śpiewa
A czy wiesz dlaczego?
Bo nie spotkasz nigdy w klatce
Tak, poznałam, zrozumiałam słowa najważniejsze
Niepodległość , znaczy wolność, słowa najpiękniejsze.
Niepodległość , znaczy wolność, słowa najpiękniejsze.
- Czym jest wolność, wie ten, kto ją stracił. Ten, kto przeżył niewolę i śmierć widział braci. Społeczeństwo polskie podjęło walkę z wrogiem.
Piosenka „Nie noszą lampasów”
- Chłopiec:
Bywaj dziewczę zdrowe, ojczyzna mnie woła
Idę za kraj walczyć wśród rodaków koła:
I choć przyjdzie ścigać jak najdalej wroga,
Nigdy nie zapomnę, jak mi jesteś droga.
Dziewczyna:
Czuję to, bom Polka! Ojczyzna w potrzebie,
Nie pamiętaj o mnie, nie oszczędzaj siebie.
Kto nie zna jej cierpień i głos jej przytłumi,
Niegodzien miłości i kochać nie umie.
- Piosenka „Czerwone jabłuszko’
Zaborcy robią wszystko by zapomniano o Polsce. W tej sytuacji rodziny muszą dbać o to by ich dzieci mówiły po polsku i znały polską historie i obyczaje.
- Scenka dziecko z matką spacerują po scenie.
Matka:
A jak ciebie, kto zapyta:
Kto ty taki, skąd ty rodem?
Mów, żeś z tego łanu żyta,
Żeś z tych łąk, co pachną miodem;
Mów, że jesteś z takiej chaty,
Co Piastową chatą była,
Żeś z tej ziemi, której kwiaty
Gorzka rosa wykarmiła...
- Dialog matki z dzieckiem:
Matka: Kto ty jesteś?
Dziecko: Polak mały.
M: Jaki znak twój?
Dz: Orzeł biały.
M: Gdzie ty mieszkasz?
Dz: Między swemi.
M: W jakim kraju?
Dz: W polskiej ziemi.
M: Czym ta ziemia?
Dz: Mą ojczyzną.
M: Czym zdobyta?
Dz: Krwią i blizną.
M: Czy ją kochasz?
Dz: Kocham szczerze.
M: A w co wierzysz?
Dz: W Polskę wierzę.
Matka i dziecko Odchodzą ze sceny.
Dzięki uporowi i wytrwałej walce kilku pokoleń polaków, Polska po 123 latach niewoli odzyskuje niepodległość.
- Pantomima
Żołnierze wkraczają na scenę i zdejmują kajdany dziecku ubranemu na biało i nakładają mu koronę.( muzyka)
Ojczyzna wolna, znowu wolna!
Tak bije serce, huczą skronie!
A Biały Orzeł w słońcu kwiatów
Przyleciał, by go ująć w dłonie.
Zawsze był z nami - ptak wspaniały
Choć czasem ktoś odszedł daleko...
Bronił tej ziemi, bo ją kochał
Sercem pokoleń już od wieków.
\
Zerwałeś Orle nasz Biały kajdany
I już swobodny wzleciałeś w przestworza.
Wzrok Twój ogarnia i bory i łany
Od Tatr śnieżystych do polskiego morza.
W potędze dzisiaj widzą Cię me oczy,
Wszak 100 lat już dziś nam upływa.
Odkąd nasz naród pośród wolnych kroczy
I odkąd Polską zwie się nasza niwa.
Nikt nam wolności nie podarował, wywalczyliśmy ją sami. Żyjemy dziś w wolnym kraju, dlatego dziś z radością śpiewamy
- Piosenka „Płynie Wisła płynie”
Tu , gdzie jest dom i twój i mój,
Tu, gdzie są lasy i rzeki nasze,
Tu , gdzie się rodził ojciec i matka,
Gdzie biały orzeł na sztandarze
Polska to kraj piękniejszy od innych
Wśród grusz i topul- dom rodzinny…
Być może gdzie indziej są ziemie piękniejsze
I noce gwiaździstsze i ranki jaśniejsze
Być może bujniejsza, zieleńsza jest zieleń
I ptaki w gałęziach śpiewają weselej
Być może gdzie indziej, lecz sercu jest droższa
Piosenka nad Wisłą i piasek Mazowsza.
A na koniec tak powiem
Kto Polak , ten mi przyzna.
Najważniejsze dla mnie słowa:
Bóg , Honor, Ojczyzna!
- Piosenka „ Jestem Polką i Polakiem”
- Tańce Krakowiak i Kujawiak w wykonaniu koła tanecznego
„ Super czwórka” .
- Zakończenie - Podziękowanie dzieciom za występy.
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Magdalena Trzonkowska
Wyślij wiadomość
do Magdalena Trzonkowska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl