Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Piękna Nasza Polska Cała - sprawozdanie z realizacji zadań PM nr 8 Chełm
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmie uczestniczyły w Międzynarodowym projekcie „Piękna Nasza Polska Cała”. W realizację projektu włączone były wszystkie dzieci (4 grupy 100 przedszkolaków i wszystkie nauczycielki. Koordynator Bożena Komenda
Dyrektor Barbara Foryt; nauczycielki: Katarzyna Wójcik, Elżbieta Staszczuk, Aneta Rul vel Sochacz, Anna Fidler-Trus, Aneta Dudzińska, Katarzyna Stefaniak.
Naszym głównym celem jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski oraz kształtowanie tożsamości narodowej dzieci. Krzewienie wśród dzieci postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego. Działania projektowe były okazją to do tego, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem a także do wzmacniania więzi z rodzicami i integracji placówek oświatowych
z terenu całej Polski i Kresów. Propagowałyśmy wśród dzieci i dorosłych postawy „patrioty” poczynając od małych rzeczy, które zaowocują w przyszłości postawą, którą nie powstydzi się żaden Polak.
W ramach projektu podjęłyśmy w naszym przedszkolu następujące działania
i przedsięwzięcia, które były odpowiedzią na wyjątkowe święto – 100 Rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę:
Zadanie 1. 9 listopada 2018 r. o godzinie 1111 został odśpiewany hymn przez najstarsze grupy, nauczycieli, personel administracyjno – techniczny oraz chętnych rodziców - było to bicie rekordu dla Niepodległej.
Zadanie 2. 7 listopada w grupie 6 – latków zostało przeprowadzone zajęcie otwarte dla rodziców i nauczycieli „Mały Patriota”. Celem zajęcia było: wypracowanie właściwych postaw patriotycznych, wpajanie szacunku do symboli narodowych, hymnu narodowego, języka ojczystego. Przygotowanie do życia w społeczeństwie. Doskonalenie umiejętności słuchania, zadania pytań, rozwiazywania zagadek. Kształtowanie szacunku do własnej ojczyzny i jej historii. Zapoznanie, zaciekawienie dzieci z postacią Marszałka Józefa Piłsudskiego. Zdobywanie wiadomości, umiejętności, doświadczania na temat patriotyzmu.
Zadanie 3. 9 listopada została zorganizowana uroczystość – urodziny Polski – „Dla Ciebie Polsko”. Starszaki przygotowały inscenizację „Polska – mój dom”.
Zadanie 4. Potrafimy zaśpiewać dużo piosenek o Polsce i o tematyce patriotycznej: „Polskie ABC” , „Polska” „Płynie Wisła, płynie”, przedszkolny przebój to „Dzień Dobry Biały Ptaku”.
Zadanie 5. Możemy już tańczyć z gwiazdami - umiemy tańczyć: Polkę, Krakowiaka, Owczarzyczka, Diabła, Kujawiaka.
Zadanie 6. Potrafimy recytować i inscenizować różne wiersze: „Jedenasty listopada”, „Niepodległość”, „Co to jest Polska”, „Katechizm polskiego dziecka”, „Powiewa flaga” i inne.
Zadanie 7. We wrześniu zorganizowaliśmy kącik patriotyczny. W przedszkolu mamy jedną salę o wystroju folkowym „Pyzusie” – opracowałyśmy i realizujemy program „Sztuka ludowa inspiracją dzieci w dziedzinie muzyki, plastyki, tańca”. Zorganizowaliśmy kącik czytelniczy o tematyce patriotycznej.
Zadanie 8. W październiku gościliśmy praktykantki z wydziału Pedagogiki na zajęciu otwartym „Jestem dumny ze swojej miejscowości – chełmski strój ludowy” w ramach cyklu „Ocalić od zapomnienia”. Celem zajęcia było zapoznanie z wyglądem i przeznaczeniem ludowego stroju chełmskiego.
Zadanie 9. Znamy i bardzo lubimy się bawić w zabawy z wiejskiego podwórka: Ciuciubabka, Miotlarz, Jedzie pan Zelman, Śpiewam piosnkę dokoła i wiele innych.
Zadanie 10. Wszystkie przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach kulinarnych – małe kuchcikowo. Pod okiem babci Stasia powstały pyszne pierniczki.
Zadanie 11. Wspólnie z dziećmi przygotowałyśmy prezentację o naszym mieście „Chełm miasto wschodu – warte zachodu”.
Zadanie 12. Podczas wycieczki na pocztę zakupiliśmy kartki, które dzieci przyozdobiły, ułożyły życzenia i wysłaliśmy do Pani Ludmiły.
Zadanie 15. ,,Dzień Mody Patriotycznej” - przedszkolaki wspaniale zaprezentowały się w pokazie mody, chętnie prezentując nie tylko strój, ale i uśmiech. Rodzice maluchów aktywnie włączyli się w przygotowanie kreacji. Na pokazie królowały barwy narodowe: biel i czerwień. Dziewczynki miały czerwone spódnice, białe bluzki i kokardki we włosach białą i czerwoną. Chłopcy ubrani byli w białe koszule, ciemne spodnie i kokardę biało-czerwoną zawiązaną przy koszuli.
Zadanie 16. 24.09.2018 r. w ogrodzie Przedszkola dzieci dokonały uroczystego posadzenia Drzewa Pamięci dla „Niepodległej”- symbolu życia i wolności. Sadzonką jest przepiękna sosna podarowana przez zaprzyjaźnionego rodzica pracującego w szkółce, który opowiedział o niezbędnych narzędziach ogrodniczych, o odpowiednim stanowisku dla danego gatunku oraz o podlewaniu i nawożeniu drzewa. Sosnę, którą posadziliśmy nazwaliśmy „Magicznym drzewem”. Aby drzewku rosło się lepiej dzieci recytowały wiersz „Szanuj drzewko” i „Barwy Ojczyste”. Pod korzeniami tego drzewka w kapsule czasu umieściły przedszkolaki swoje laurki i akt posadzenia drzewa. W wydarzeniu uczestniczyła pani dyrektor która, przed drzewem wkopała kamień z tabliczką informacyjną. Dyrektor przeczytała list który, został umieszczony w kapsule czasu „Drzewa całe swe życie ciągle pozostają w ziemi, z której wyrosły. Zawsze towarzyszą człowiekowi. Ze względu na swą długowieczność, często są niemymi świadkami historii”. Dzieci na pewno to wydarzenie zapamiętają i będą chodzić z przedszkolakami i ze swoimi rodzicami odwiedzać to miejsce oraz obserwować piękno tego drzewa w różnych porach roku.
Zadanie 18. Najstarsze grupy odwiedziły najciekawsze miejsca naszego miasta, poznawały historie Chełma i charakterystyczne budynki. Na placu Łuczkowskiego obejrzały studnię i kamieniczki. Miały okazję posłuchać ciekawostek historycznych o rodzinnym mieście w budce telefonicznej charakterystycznej dla ubiegłego wieku. Jest to nowa atrakcja turystyczna Chełma, która w ciekawy sposób przybliża legendy oraz historyczne wydarzenia związane z miastem.
Dodatkowe działania jakie wykonaliśmy poza projektem:
- 18 września zorganizowaliśmy w hali MOSiR podsumowanie akcji „Lato z książką – legendy polskie”, hasłem przewodnim była 100 rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę”, oraz Obchody Roku Praw Dziecka w naszym mieście – było to „Narodowe czytanie przedszkolaków”. Podstawowym celem przedsięwzięcia była popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci i dorosłych, propagowanie bogactwa polskiej literatury, zwrócenie uwagi na potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia narodowej tożsamości. Wspólne czytanie jest jedną z najpiękniejszych, ale też najważniejszych czynności, jakie dorośli mogą wykonywać razem z dziećmi, oraz jedną z ważniejszych pasji, jaką mogą zaszczepić w życiu małego człowieka”.
- 100 ZNICZY na 100 – lecie Odzyskania Niepodległości! - „Światełko pamięci dla bohaterów…” – to też patriotyzm. W październiku trwała w Przedszkolu zbiórka zniczy, które rozbłysły na cmentarzach na Kresach Wschodnich – Wilnie, Grodnie, Lwowie.
- Mikołajki na Kresach – Polacy Rodakom – zbiórka darów świątecznych.
Realizacja zadań projektowych wpłynęła w szerokim zakresie na podniesienie jakości pracy placówki. Zrealizowane zadania wzbogaciły nas o wiele nowych doświadczeń i sprowokowały do bardziej refleksyjnego spojrzenia na pracę, którą wykonujemy. Projekt służył doskonaleniu procesu wychowawczo – dydaktycznego, sprzyjał wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Zawarte w projekcie treści wychodzą naprzeciw najnowszym tendencjom humanistycznej pedagogiki przedszkolnej, gwarantują indywidualny rozwój poprzez sięganie do ponadczasowych wartości, które są świadectwem przywiązania do historii i tradycji.
A oto przepis na pyszne pierniczki od babci naszego Stasia z grupy Skrzatów
Składniki:
50 dkg sztucznego miodu
25 dkg margaryny
15 dkg cukru
4 jajka
1 kg mąki pszennej
1 torebka proszku do pieczenia
2 torebki przyprawy do pierników.
Miód rozpuścić w rondelku, dodając margarynę i przyprawę do piernika.10 dkg cukru gotujemy z odrobiną wody i tak powstały karmel łączymy z miodem, margaryną i przyprawą, całość studzimy. Żółtka oddzielamy od białek i ucieramy z resztą cukru, Dodajemy do nich masę z karmelem. Następnie cały czas ucieramy, wsypujemy proszek do pieczenia i przesianą mąkę. Pozostałe białka ubijamy na pianę, którą dodajemy do ciasta. Wszystkie składniki mieszamy i wyrównujemy. Wierzch ciasta posypujemy mąką i zostawiamy na noc. Następnego dnia wałkujemy ciasto na grubość ok. 0,5 cm, wycinamy foremkami dowolne kształty. Pierniki układamy na wysmarowanej tłuszczem blaszce pieczemy w średnio nagrzanym piekarniku. Po upieczeniu dekorujemy je w dowolny sposób. Smacznego!
Przedszkolny przebój „Dzień Dobry Biały Ptaku”
- Kto ty jesteś? Kto ty jesteś? Polak mały.
Jaki znak twój, jaki znak twój, dobrze wiesz.
Więc o ptaku najpiękniejszym,
Ptaku Białym, razem z nami,
Razem z nami śpiewaj pieśń.
Ref. Dzień dobry, Biały Ptaku, na skrzydłach niesiesz wiatr,
Od Bałtyku kroplę wody słonej, białe płatki kwiatów od jabłonek
I te gwiazdki śniegu znalezione w słońcu tatr.
Dzień dobry, Biały Ptaku, twe skrzydła mocne są,
Pod skrzydłami twymi żyzne pole, jabłko na jabłoni, chleb na stole
I najbliższy sercu od pokoleń wspólny dom.
- Gdzie ty mieszkasz? Gdzie ty mieszkasz?
Na tej ziemi, gdzie czerwienią
Płoną ognie wielkich hut,
Gdzie przy drodze jarzębina się czerwieni
I gdzie słychać tę piosenkę z prostych nut.
Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców i koleżanek:
Temat zajęcia : Mały Patriota
Treści z podstawy programowej: ( dziecko…)
3.6. Nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym- obowiązkowość, przyjaźń, radość.
4.5. Odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
4.10. Wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów UE
Cele ogólne zajęcia:
1. Poznawanie legend polskich, symboli narodowych i wybranych miast naszego kraju, wzbudzanie zainteresowania historią Polski.
2. Propagowanie postaw patriotycznych w środowisku przedszkolnym w odniesieniu do postawy wybitnego przywódcy narodu polskiego Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Cele szczegółowe:
Wychowawczy: Wypracowanie właściwych postaw patriotycznych, wpajanie szacunku do symboli narodowych, hymnu narodowego, języka ojczystego. Przygotowanie do życia w społeczeństwie.
Kształcący: Doskonalenie umiejętności słuchania, zadania pytań, rozwiazywania zagadek. Kształtowanie szacunku do własnej ojczyzny i jej historii.
Poznawczy: Zapoznanie, zaciekawienie dzieci z postacią Marszałka Józefa Piłsudskiego. Zdobywanie wiadomości, umiejętności, doświadczania na temat patriotyzmu.
Formy pracy : grupowa, zespołowa
Metody pracy : czynna, słowna , oglądowa
Pomoce dydaktyczne : mapa konturowa Polski, szary papier z pejzażem, zagadki, tabliczki z imionami, wyrazy do globalnego czytania, arkusze papieru, bibuła, pastele, klej, płyty CD, puzzle, legendy.
Dla każdego dziecka: klej, bibuła, kredki pastelowe, fartuszki
Dla wszystkich dzieci: płyta CD, zagadki, puzzle, mapa konturowa Polski
Przebieg zajęcia:
- „Witam Was”- zabawa integracyjna
- Wysłuchanie i obejrzenie inscenizacji do legendy „O Czechu, Lechu i Rusie” w wykonaniu nauczycielek. (ZAŁ.1)
Pytania:
- Jaki ptak był na drzewie? 3- latki
- Pod jakim drzewem zatrzymał się Lech ? 4- latki
- Jak nazywali się bracia ? 5- latki
- Co się spodobało Czechowi? 6- latki
- Co się spodobało Rusowi ? 6- latki
- „Poleczka”- zabawa ruchowa przy muzyce ludowej ( klaskanie, tupanie, klękanie)
- Zagadki - utrwalenie symboli narodowych.
3 - LATKI
Ma ściany, podłogi,
okna i drzwi,
a w nim mieszkasz ty. Dom
4-LATKI
Biel na niej jest i czerwień,
powiewa, gdy wiatr się zerwie.
Wciągnięta na masztu szczyt,
wisi od świtu po świt. Flaga dzielą na sylaby
5- LATKI
W górach mieszka wielki ptak
To jest Polski naszej znak
Zobaczysz go kiedyś może
To jest biały … orzeł dzielą na sylaby, ile sylab, i mówią jaką głoską się zaczyna słowo
6- LATKI
Pytanie nietrudne,
to każdy z was przyzna.
Jak się nazywa
nasza Ojczyzna? Polska dzielą na sylaby, potem na głoski, liczą ile jest głosek, jaka jest
pierwsza i ostatnia.
Mapa Konturowa Polski- wskazuje nauczyciel
dziecko z 6 -latków przyczepia napis Polska i Wisła.
Jestem wielką rzeką,
polskich rzek królową.
Kto mnie choć raz ujrzał,
ten mnie umiłował.
Przepłynęłam Polskę całą
Od gór do Bałtyku.
Czy znasz moje imię
Dziewczynko, chłopczyku ? Wisła- narysowanie na mapie konturowej polski - Wisły
- „Pociąg”- Zabawa ruchowa- odszukanie kopert dla poszczególnych grup.
- „Dokąd Pojedziemy po naszej Polskiej pięknej ziemi?- zaraz się dowiecie kiedy puzzle ułożycie.
3- latki- Herb Chełma
4- latki- Herb Warszawy
5- latki Herb Krakowa
6- latki Herb Lublina
Wskazanie na mapie konturowej Polski miejsc, które odwiedziliśmy. Przypomnienie, że są to herby poszczególnych miast. Umieszczenie na mapie konturowej Polski postaci z legend w odniesieniu do poszczególnych miast.
- „Król”- zabawa ruchowo-naśladowcza do Pizzicato- polka J. Strauss - nauczycielka jest królem a dzieci tańczą tak jak nauczycielka.
- Legenda o Marszałku Józefie Piłsudskim – inscenizacja z udziałem nauczycielki ucznia ze szkoły żołnierskiej. (ZAŁ. 2)
- Odśpiewanie Hymnu Polski- zwrócenie uwagi na prawidłową postawę.
- QUIZ WIEDZY- Pytania
3-LATKI
- W jakim mieście mieszkasz?
- Jaki numer ma twoje przedszkole ?
- Na jakiej ulicy jest twoje przedszkole?
4- LATKI
-Jakie mamy symbole narodowe?
-w jakim kraju mieszkasz?
- Jakie barwy ma flaga Polski?
5- LATKI
- Jak wygląda godło Polski?
- jakie miasto jest stolicą Polski?
- w którą stronę patrzy orzeł?
6- LATKI
-Kim był Józef Piłsudski ?
-Kto pomagał marszałkowi przegonić wrogów?
-Ile lat Polska jest wolna ?
- Żołnierska musztra- zabawa ruchowa ( marsz po sali na przerwę dzieci wykonują komendę: baczność, patrz prosto, patrz w prawo, patrz w lewo, baczność, itp.)
- Zadanie plastyczne- wykonanie plakatów
3- latki wyklejają flagę - z białych i czerwonych papierków
4- latki godło- orzeł biały kontur- doklejają mu koronę, i z białej bibuły doklejają pióra
5- latki wyklejają postać żołnierza Polskiego
6- latki wyklejają postać Józefa Piłsudskiego
Ewaluacja zajęcia- „Serce”- czerwone lub czarne- czerwone symbolizuje zadowolenie, radość ze wspólnej zabawy, czarne - niezadowolenie, smutek.
Scenariusz opracowała i prowadziła mgr Aneta Dudzińska
Nauczyciel Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmi
ZAŁĄCZNIK 1
nauczycielka
Dzisiaj wam opowiem
o trzech dzielnych braciach,
którzy przemierzali
drogi tego świata.
Każdy z nich pojechał
w całkiem inną stronę,
aby jakieś miejsce
nazwać swoim domem.
Wchodzą trzej bracia
Czech
Jakie piękne góry!
Ja tutaj zostanę.
Lech
Drogi bracie, Czechu,
czas na pożegnanie.
Bracia żegnają się serdecznie. Czech odjeżdża w swoją stronę. Pozostali bracia dalej podążają wspólną drogą. W pewnej chwili Rus się zatrzymuje.
Rus
Jakie piękne pole…
tu posieję zboże!
Nic mojej decyzji
odmienić nie może.
Lech
Żegnaj, bracie Rusie,
tu się rozstaniemy.
Ja pojadę dalej,
szukać swojej ziemi.
Rus
Sam pojedziesz, Lechu,
co na to poradzić…
Niechaj cię szczęśliwa
droga poprowadzi.
Bracia żegnają się serdecznie. Lech jedzie dalej sam. W pewnej chwili zatrzymuje się pod dębem, na którym siedzi biały orzeł.
Lech
Dąb. Ale potężny!
Na nim orzeł biały.
Jaki piękny, silny,
dumny i wspaniały.
Dom swój pobuduję
tu, na tej polanie,
a ten ptak królewski
godłem mym zostanie.
Lech siada pod dębem.
ZAŁĄCZNIK 2.
Opowiadanie o marszałku
Oto marszałek Józef Piłsudski,
Niech każdy uwierzy
Dzielny dowódca żołnierzy,
Dzieci mówiły do niego dziadku.
Rodakom miłość do ojczyzny pozostawił w spadku.
W Żułowie przyszedł na świat.
Jego mama - Maria, tato- Józef Wincenty
a Bronisław to starszy brat.
Żył w czasach, kiedy trzy wrogie mocarstwa
Polskę nam zabrały. Wymazały kraj nasz
ze wszystkich map świata.
Byliśmy w niewoli bardzo długie lata.
Polacy się , na to nie zgadzali.
Długo lata walki i wojny trwały.
Wreszcie się udało! A jak to się stało?
11 listopada 1918 roku
Komendant Józef Piłsudski na czele Legionów Polskich
Warszawę oswobodził z rąk wroga.
Walka rozgorzała sroga.
Na swoim koniu Kasztance w boju nie ustawał,
a żołnierze słuchali rozkazów, które wydawał.
Jako marszałek z buławą – wódz naczelny,
zawsze odważny, ojczyźnie był wierny.
11 listopada 1918 rok
Sto lat właśnie mija od tej pięknej chwili,
gdyśmy obce jarzmo nareszcie zrzucili.
Wielka była radość, ale to nie koniec,
no bo tej wolności trzeba było bronić.
I to z całej siły! Pokolenia o Polskę walczyły.
A potem Polacy, i duzi, i mali,
zniszczoną ojczyznę odbudowywali.
Nasza wolna ojczyzna
kończy STO LAT!
Czy wiecie gdzie jest na mapie? W Europie
Jaką ma flagę? Biało- czerwoną
A jakie godło? Orzeł z koroną
A hymn? To kochany nasz Mazurek,
co brzmi najpiękniej śpiewany chórem.
Patriotami jesteście Czy Hymn Polski znacie?
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Bozena Komenda
Wyślij wiadomość
do Bozena Komenda
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl