Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA
Wpis został sprawdzony przez moderatora
W pierwszym semestrze roku szkolnego 2018/2019 Przedszkole Niepubliczne ,,Donald” z Nakła nad Notecią przystąpiło do realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego ,,Piękna Nasza Polska Cała”, którego celem było przede wszystkim: kształtowanie postaw patriotycznych wśród najmłodszych, uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski oraz kształtowanie tożsamości narodowej przedszkolaków. W projekcie wzięły udział dzieci 5 – letnie z naszej placówki, które bardzo pozytywnie przyjęły swoje uczestnictwo w tym przedsięwzięciu. W ciągu całego półrocza wykonano szereg zadań z listy propozycji nadesłanej przez Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola a także takich, które opracowały i zrealizowały nauczycielki w oparciu o własne pomysły.
Z listy nadesłanych propozycji zrealizowano 15 zadań, których przebieg został opisany poniżej.
Zadania, które zrealizowano w I półroczu roku szkolnego 2018/2019:
-
W miesiącu wrześniu zorganizowano wycieczkę, której celem było poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, architektury i tradycji. Przedszkolaki pod opieką swoich Pań wybrały się do Biskupina – jednej z najstarszych osad na ziemiach polskich. Tegoroczny festyn w Biskupinie odbywał się pod hasłem: ,,Archeomat. Od wymiany po stragany”. Nasi mali milusińscy dowiedzieli się gdzie i kiedy pojawiły się pierwsze monety, jak one wyglądały, w jaki sposób rozwijano handel od epoki kamienia aż po wczesne średniowiecze, poznały także historię początków rolnictwa oraz epokowe wynalazki. Dzieci mogły ponadto poznać ówczesne warunki życia dawnych ludów m.in. wystrój domostw, rozmieszczenie pomieszczeń w izbach, sposoby przyrządzania posiłków. Przedszkolaki przyglądały się osadzie pierwszych rolników, obozowisku łowców i zbieraczy epoki kamienia, którzy wytwarzali najstarsze typy narzędzi. Wycieczka wywarła na dzieciach ogromne wrażenie i dała im wiele powodów do zadowolenia.
-
Korzystając ze słonecznej aury - w październiku zorganizowano i przeprowadzono przy współudziale rodziców oraz dziadków zajęcia kulinarne (,,Według przepisu Babci i Dziadka”), których celem było wykonanie regionalnej potrawy. Podczas tych zajęć królowały warzywa – przede wszystkim ziemniaki. Dzieci wraz z opiekunami zostali podzieleni na 3 zespoły z których każdy wykonywał inny rodzaj sałatki ziemniaczanej. Do wykonania były takie rodzaje sałatek jak: tradycyjna – warzywna, ziemniaczano – koperkowo – czosnkowa, ziemniaczano – szczypiorkowo – cebulowa z domieszką czosnku. Opiekunowie wraz z dziećmi pokroili przygotowane składniki, następnie odpowiednio je doprawili i wymieszali z majonezem i jogurtem naturalnym. Sałatki powędrowały na stoły i można je było skosztować. Okazało się, że wszystkie trzy drużyny dały z siebie wszystko i wykonały przepyszne dania do których zaserwowano także kiełbaski z grilla. Reszta tego słonecznego popołudnia minęła w smacznej atmosferze degustowanych potraw.
-
Miesiąc listopad był w naszej placówce bardzo intensywny, ponieważ przyświecało to obchodom 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przygotowując się do tego wielkiego święta postanowiliśmy zacząć od omówienia treści, osłuchania, a następnie nauki oraz śpiewania Hymnu Polski oraz innych pieśni patriotycznych takich jak: ,,O mój rozmarynie”, ,,Przybyli ułani”, ,,Marsz pierwszej brygady”. Dzieci bardzo spontanicznie zareagowały na tą formę aktywności i chętnie śpiewały poznane utwory.
-
W listopadzie zostało opracowane i przeprowadzone zajęcie otwarte z udziałem rodziców, zatytułowane: ,,Symbole narodowe Polski” którego celem było kształtowanie poczucia przynależności narodowej i postaw patriotycznych, poszerzanie wiedzy na temat historii państwa polskiego, zapoznanie z symbolami narodowymi oraz uświadomienie konieczności odnoszenia się do nich z szacunkiem, doskonalenie umiejętności słuchania różnych form literackich. Podczas zajęć dzieci brały udział w zabawach muzyczno – ruchowych, wysłuchały krótkiej historii dotyczącej odzyskania przez Polskę niepodległości, a także recytacji wiersza Władysława Bełzy ,,Katechizm polskiego dziecka”. Przedszkolaki pracowały z mapą Polski wskazując granicę naszego kraju, a także Wisłę, Góry Tatry, Morze Bałtyckie oraz miasta: Warszawę, Kraków oraz Nakło nad Notecią. Jedno z zadań, które bardzo spodobało się dzieciom polegało na ułożeniu z puzzli symboli narodowych – godła oraz flagi. Po wykonaniu zadania wspólnie odśpiewano Hymn Polski. Przedszkolaki posłuchali także krótkiego opowiadania dotyczącego historii kokardy narodowej poznając przy tym postać ułana i wskazując na umieszczoną na jego czapce rogatywkę z kokardą narodową. Dzieci dowiedziały się, że tą kokardę przypinały ułanom damy. Nasi podopieczni wraz z rodzicami wykonali dwa rodzaje kotylionów z krepy oraz z biało – czerwonego papieru. I tak powstały przepiękne prace, a zadanie to dostarczyło uczestnikom wiele radości i było okazją do wspólnego spędzenia czasu.
-
Przygotowując się do apelu z okazji 11 listopada dzieci osłuchały i nauczyły się słów utworu ,,Rodzinny Kraj” machając podczas jego wykonywania biało- czerwonymi flagami.
-
Przypomniano sobie słowa, melodię i kroki jednych z najbardziej popularnych w Polsce tańców ludowych czyli ,,Krakowiaka” oraz ,,Poleczki”. Wykonano przepiękne układy taneczne., a ,,Krakowiak” przeplatany był dodatkowo śpiewem piosenki ,,Krakowiaczek”. Tańce te ogromnie przypadły do gustu dzieciom i sprawiły im wiele radości.
-
Przedszkolaki opanowały pamięciowo wierszyki o tematyce patriotycznej, a głównym z nich był utwór Władysława Bełzy ,,Katechizm polskiego dziecka”. Wierszyk ten podczas apelu wykonała dziewczynka z chłopcem.
-
09.11 odbyła się oficjalna uroczystość z okazji Święta Niepodległości – 11 listopada. Przedszkolaki brały udział w apelu, na który składała się: recytacja patriotycznych wierszy, śpiewanie pieśni, gra na instrumentach, a także wykonanie tańców ludowych: ,,Krakowiaka” i ,,Poleczki”,. Dzieci w odświętnych i krakowskich strojach wykazały się ogromnym kunsztem artystycznym. Punktem kulminacyjnym przedstawienia było zaśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego, punktualnie o godzinie 11.11 w ramach akcji ,,Rekord dla niepodległej” organizowanej przez MEN. Gościem honorowym, który zaszczycił przedszkole swoją obecnością był Burmistrz Miasta i Gminy Nakło nad Notecią. Po uroczystej akademii dzieci częstowały personel przedszkola rogalami marcińskimi. Dzięki udziałowi w tego typu uroczystościach najmłodsi ukształtowali w sobie pozytywne postawy i uczucia patriotyczne.
-
W listopadzie w ramach realizowanego projektu zaproszono do przedszkola Panią Agnieszkę- eksperta z Nakielskiego Ośrodka Kultury, która opowiedziała naszym przedszkolakom o stroju charakterystycznym dla Krajny ( w tym również o hafcie, który został zapożyczony z Kaszub). Duże zainteresowanie dzieci wzbudziły nakrycia głowy, które nosiły ówczesne kobiety. Podczas zajęć nie zabrakło nauki tańca ludowego. Po spotkaniu dzieci mogły wykonać pracę plastyczne poświęcone tematowi zajęć.
-
W trakcie trwania projektu dzieci miały okazję bawić się w szereg zabaw ludowych, takich jak np. ,,Siała Baba mak”, ,,Chodzi lisek koło drogi”, ,,Moja Julijanko” itp.
-
W listopadzie wysłano na podany adres pocztówkę przedstawiającą Nakło nad Notecią.
-
Nauczycielki przy współudziale rodziców zorganizowały i przeprowadziły konkurs plastyczny dla dzieci zatytułowany ,,Moja mała Ojczyzna”, którego celem było kształtowanie tożsamości i przynależności narodowej, promowanie u dzieci postaw patriotycznych, upowszechnianie dziecięcej twórczości w środowisku społecznym, rozwijanie kreatywności i talentów dziecięcych poprzez twórczość plastyczną, rozwijanie wrażliwości i wyobraźni, rozbudzanie zainteresowania światem przyrody i najbliższego otoczenia oraz rozwijanie zdolności plastycznych. Konkurs miał charakter wewnątrzprzedszkolny i skierowany był do dzieci 5 i 6 letnich. Do konkursu zgłoszono sześć prac plastycznych z których wyłoniono 3 pierwsze miejsca, a pozostałe wyróżniono. Wykonano przepiękne prace, które wymagały mnóstwa wkładu i zaangażowania. Zarówno laureaci jak i pozostali uczestnicy otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
-
W naszej grupie obył się także ,,Dzień Mody Patriotycznej”. Rodzice zaangażowali się w pomoc w przygotowaniu strojów dzieci. Przedszkolaki przybyły do przedszkola ubrane w biało – czerwone stroje, zazwyczaj sportowo- piłkarskie. Tego dnia odbył się prawdziwy pokaz mody tychże strojów. Każdy uczestników mógł się zaprezentować i opowiedziećo atutach swojego ubioru. Nasi mali milusińscy uczestniczyli w zabawach muzyczo – ruchowych, integracyjnych, tanecznych.
-
Zorganizowano także grupowe zawody sportowe pt. ,,Biało – czerwoni”. Przedszkolaki podzieleni zostali na dwie drużyny- dziewczynek i chłopców, a następnie wzięły udział w konkurencjach sportowych, wykazując się przy tym doskonałą sprawnością fizyczną i wytrzymałością, a także rozwijaniem poczucia tzw. ,,zdrowej rywalizacji”. Za siłę walki i hart ducha nasi mali milusińscy otrzymali złote medale.
W ramach projektu opracowano i realizowano z dziećmi dodatkowe zadania, a były to:
-
Wykonanie prac plastycznych oraz plakatów: ,,Szkice domów”, ,,Budowa domu”, ,,W naszym kraju”, ,,W dawnej Polsce – król i królowa”, ,,Na polskim zamku”, ,,Nasze domy – mapa Polski”, ,,Wielcy Polscy”, ,,W dawnej Polsce - postacie”, ,,W dawnej Polsce – wiersze i pieśni”, ,,W dawnej Polsce – miasta i wsie”, ,,Mapa Polski”, ,,Co to jest Polska?”.
-
,,Burza mózgów” - wykonanie plakatów do haseł tematycznych: patriota, Polska.
-
Poznanie polskich legend: ,, Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”, ,,Legenda o stópce królowej Jadwigi”, ,,Legenda o pierścieniu Świętej Kingi”, ,,Legenda o Smoku Wawelskim”, ,,Wars i Sawa”.
-
,,Mapa Polski”- zaznaczanie, odszukiwanie i umieszczanie na mapie Polski wybranych miast, wskazywanie rzeki Wisły, określanie położenia Morza Bałtyckiego oraz Polskich Gór- Tatr, umieszczanie widokówek oraz napisów.
-
,,Fauna i flora Polski” - praca z mapą.
-
,,Niepodległa Polska”- pokaz prezentacji multimedialnej.
-
,,Polska – nasz dom ojczysty”- udział dzieci w Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Poezji Patriotycznej zorganizowanym pod patronatem naszego przedszkola.
-
,,Historia Orła Białego”- wizyta w Muzeum Ziemi Krajeńskiej.
-
,,Jedzie pociąg z daleka '', ,,Polskie miasta”- udział w zabawach dydaktycznych, ,,Polska”- składanie obrazka z puzzli.
-
,,Ignaś – opowieści patriotyczne”- czytanie bajek o tematyce patriotycznej oraz książek i encyklopedii dla najmłodszych poświęconych wielkim Polakom i ważnym dla Polski wydarzeniom.
PODSUMOWANIE:
Przedszkolaki z grupy 5 – letniej z entuzjazmem wzięły udział w działaniach edukacyjnych zaproponowanych przez Panie nauczycielki. Na początku tematyka wydawała się być zgoła trudną do zrozumienia przez dzieci, jednak podejmując szereg działań udało nam się realizować zamierzone cele. Jak wiadomo dzieci najlepiej przyswajają wiedzę poprzez działanie, dlatego na każdym kroku starałyśmy się wdrażać naszych małych milusińskich do podejmowania własnej aktywności. Dzięki projektowi ukształtowałyśmy w dzieciach postawę patriotyczną oraz tożsamość narodową, dałyśmy dzieciom możliwość pokazania swoich talentów w szerszym środowisku społecznym a także w społeczności międzyprzedszkolnej. Za sprawą projektu takie hasła jak: niepodległość, ojczyzna, hymn stały się dla dzieci zrozumiałe i bliskie.
PRZEPIS NA SAŁATKĘ ZIEMNIACZANO - WARZYWNĄ
SKŁADNIKI:
6 dużych ziemniaków
2 pietruszki
4 marchwie
1 seler
5 ogórków kiszonych
1 duży por
6 jajek
majonez
sól
pieprz
SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:
Warzywa ugotować aż będą miękkie. Jajka ugotować na twardo. Pozostawić do wystygnięcia. Wszystko obrać. Por drobniutko pokroić .Pokrojone w kostkę jajka, ogórki, pietruszkę, marchew, ziemniaki, seler wrzucać do miski. Dodać majonez, jogurt naturalny, sól i pieprz. Dobrze wymieszać. Warto poczekać aż sałatka się "przegryzie." Teraz wystarczy wyłożyć na półmisek i dowolnie udekorować.
,,SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI – 11 LISTOPADA”
DATA: 09. 11. 2018 r.
GRUPA WIEKOWA: 5 - latki
PROWADZĄCE : mgr K. Geppert, mgr J. Szatlach
CELE OGÓLNE:
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej i postawy patriotycznej,
- doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i przeżyć podczas prezentacji inscenizacji,
- rozwijanie zdolności recytatorskich, wokalnych, instrumentalnych i tanecznych dzieci.
CELE OPERACYJNE: dziecko:
- recytuje głośno i wyraźnie wierszyki o treści patriotycznej,
- śpiewa pieśni patriotyczne,
- wykonuje instrumentacje do utworu ,,Polka trisch – trasch”,
- wykonuje tańce: krakowiak, polka,
- śpiewa piosenkę wykonując ruch z biało – czerwonymi wstążkami,
- uroczyście śpiewa hymn Polski
METODY:
- czynna,
- słowna
FORMY:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych.
Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.
Wychowanie przez sztukę : muzyka – różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec).
Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- płyta CD, napis, wstążki, flagi, krakowskie stroje, elementy dekoracji – ilustracje, biało –czerwony materiał, instrumenty muzyczne.
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI
Narrator 1:
Witamy wszystkich gości.
Dzisiaj święto Polski
-Dzień Niepodległości.
,,Polka trisch – trasch” - instrumentacja do utworu
Narrator 2:
- Cofnijmy się w czasie.
Przypomnijmy sobie
jak to wszystko było,
co się wydarzyło?
Trzy państwa się zebrały,
kraj nasz podzieliły.
Niezależnej Polsce
rządy narzuciły.
Narrator 3:
-Austria, Prusy i Rosjanie
Polskę z mapy wymazały,
urzędy i szkoły
ludźmi swymi obsadzały.
Narrator 4:
- Ponad sto lat trwania
upokorzeń, męki
pod obcym zaborem
całej tej udręki.
Narrator 5:
- Mowę nam zabrano,
polskie obyczaje,
ale Polak patriota,
tak się łatwo nie poddaje.
Narrator 6:
- Rodził się duch walki,
Rotę wciąż śpiewano,
o wolności kraju
skrycie rozprawiano.
Narrator 7:
- Wielkie trzy mocarstwa
w końcu się skłóciły
i walkę zawziętą
ze sobą stoczyły.
Narrator 8:
-I "Pierwsza Brygada"
się wtedy zrodziła,
o Ojczyznę utraconą
z honorem walczyła.
Utwór: ,, Marsz Pierwszej Brygady” (,,My pierwsza brygada”).
Narrator 9:
- Dla Austrii i Niemiec
wojna już przegrana.
W Rosji rewolucja,
w Polsce wolność odzyskana.
Narrator 10:
-11 listopada roku 1918-ego
następuje koniec zaboru obcego.
Narrator 11:
- Znów na mapie świata
Polskie państwo gości.
Nikt nam nie odbierze
już niepodległości.
Narrator 12:
- Dumny, biały orzeł
ściany nam ozdabia.
Dumnie polskie dziecko
światu odpowiada:
Dziecko:
- Kto ty jesteś?
Wszyscy:
- Polak mały.
Dziecko:
- Jaki znak twój?
Wszyscy:
- Orzeł biały.
Dziecko:
- Gdzie ty mieszkasz?
Wszyscy:
- Między swemi.
- W jakim kraju?
Wszyscy:
- W polskiej ziemi.
Dziecko:
- Czym ta ziemia?
Wszyscy:
- Mą Ojczyzną.
Dziecko:
- Czym zdobyta?
Wszyscy:
- Krwią i blizną.
Dziecko:
- Czy ją kochasz?
Wszyscy:
- Kocham szczerze!
Dziecko:
- A w co wierzysz?
Wszyscy:
W Polskę wierzę!
Dziecko 2:
- Czy wiesz, jaki to znak: W czerwonym polu
Biały ptak? –
Wiem – odpowiedział Janek mały – to jest znak Polski,
Orzeł Biały.
Utwór,, O mój rozmarynie”
Dziecko 3 :
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
a na tej fladze jest biel i czerwień.
Czerwień to miłość, biel- serce czyste.
Piękne są nasze barwy ojczyste.
Dziecko 4:
- Czcimy pamięć tamtych dni,
pokłon im składamy
i w hołdzie wolności
Hymn Polski śpiewamy.
,,Mazurek Dąbrowskiego”
Dziecko 5:
Dzisiaj wielka jest rocznica – Jedenasty Listopada!
Tym, co zmarli za Ojczyznę, Hołd wdzięczności Polska składa.
Dziecko 6:
Im to bowiem zawdzięczamy Wolność – polską mowę w szkole,
To, że tylko z ksiąg historii poznajemy dziś niewolę.
Dziecko 7:
Uroczyście biją dzwony, w mieście flagi rozwinięto...
I me serce się raduje, że obchodzę Polskie święto.
Utwór „Przybyli ułani pod okienko”
Dziecko 8:
Wszystko dokoła: dom i przedszkole,
fabryczne domy, żelazna kolej...
Kwiaty przy oknie, klon koło bramy,
słoneczny uśmiech kochanej mamy...
I las, co cieniem dzieci zaprasza –
wszystko to Polska, Ojczyzna nasza!
Taniec,, Poleczka”
Dziecko 9:
Piękna jest nasza ziemia, przejrzysty nad nią błękit.
Piękna jest nasza mowa I pieśni, i piosenki.
Dziecko 10:
Piękna jest nasza Wisła od gór dalekich do morza.
Piękne są nasze dęby, topola, sosna i brzoza.
Dziecko 11:
Piękny jest Biały Orzeł, piękna jest biel i czerwień.
Piękna nasza Ojczyzna, kochać będziemy Cię wiernie.
Dziecko 12:
A jak urosnę i jak będę duży,
zostanę żołnierzem, w wojsku będę służył.
Będę chodził dumny w żołnierskim mundurze.
A gdy kto mnie spyta, powiem: Polsce służę.
Taniec ,,Krakowiak”
Dekalog współczesnego patrioty:
1. Szanuj symbole narodowe Polski: hymn, godło i flagę państwową.
2. Szanuj język i kulturę swojej Ojczyzny.
3. Szanuj święta narodowe i rocznice.
4. Poznawaj historię własnego kraju.
5. Poznawaj polskie tradycje ludowe.
6. Dbaj o piękno naszego kraju.
7. Bądź dumny, że jesteś Polakiem gdziekolwiek będziesz.
8. Postępuj zgodnie z duchem tolerancji i szacunku do siebie i innych.
9. Solidnie wypełniaj swoje obowiązki i nie ulegaj złym wpływom.
10.Korzystaj z rozwoju nowoczesnej nauki i osiągnięć technicznych.
Utwór ,,Rodzinny kraj”- śpiew połączony z ruchem biało – czerwonymi wstążkami
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z OKAZJI OBCHODÓW ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI – 11 LISTOPADA
TEMAT: ,, ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI – SYMBOLE NARODOWE POLSKI”
DATA: 07.11.2018 r.
GRUPA WIEKOWA: 5 – LATKI
PROWADZĄCE: MGR K. GEPPERT, MGR J. SZATLACH
CELE OGÓLNE:
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej i postawy patriotycznej,
- poszerzanie wiedzy na temat historii państwa polskiego,
- zapoznanie z symbolami narodowymi oraz uświadomienie konieczności odnoszenia się do nich z szacunkiem,
-doskonalenie umiejętności słuchania różnych form literackich (wierszy, opowiadań),
- rozwijanie logicznego myślenia,
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
- doskonalenie umiejętności orientacji w przestrzeni.
CELE OPERACYJNE:
- bierze udział w zabawach muzyczno – ruchowych oraz tanecznych,
- słucha w skupieniu krótkiego opowiadania nauczycielki dotyczącego Święta Niepodległości,
- słucha recytacji wiersza patriotycznego w wykonaniu swoich rówieśników oraz odpowiada na pytania zadawane do utworu,
- pokazuje na mapie granice Polski, określa położenie Polski na mapie Europy, obserwuje w jaki sposób zmniejszało się terytorium naszego kraju za sprawą obcych wojsk,
- wskazuje na mapie kilka wybranych miast Polski leżących nad Wisłą oraz Nakła nad Notecią,
- układa puzzle oraz rozpoznaje i nazywa przedstawione na nich symbole narodowe,
- wie, że są trzy symbole narodowe i wymienia je,
- śpiewa hymn przyjmując właściwą postawę,
- słucha w skupieniu opowiadania nauczycielki dotyczącego historii kokardy narodowej,
- rozpoznaje na ilustracji żołnierza ułańskiego i wskazuje na rogatywkę z kokardą narodową,
- rozpoznaje i nazywa barwy narodowe na kokardzie, fladze i godle,
- bierze udział w tańcu kolorów z użyciem biało – czerwonych szarf,
- wykonuje wspólnie z rodzicem kotylion według instrukcji nauczyciela.
METODY:
- słowna,
- praktyczna – zadań stawianych dziecku,
- oglądowa
FORMY:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa
OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci : porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
2. Wspomaganie rozwoju mowy i innych umiejętności komunikacyjnych dzieci,
3. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
4. Wychowanie przez sztukę – muzyka- różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec),
5. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne,
6. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka,
7. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: płyta CD, mapa Polski, mapa Europy, puzzle przedstawiające symbole narodowe, ilustracja kokardy narodowej, ilustracja ułańskiego żołnierza oraz damy przypinającej mu kokardę, szarfy biało – czerwone, kokarda narodowa, kotylion, krepa, biało – czerwony papier, klej, biało – czerwone paski – tasiemki, szpilki, bębenek.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
-
„Jestem” – zabawa muzyczno- słuchowa w kole.
Przedszkolaki wraz z nauczycielem stoją w kole. Wybrane dziecko wchodzi do środka, śpiewa piosenkę na melodie popularnej piosenki „Panie Janie” i wymachuje biało-czerwoną wstążką. Na słowa „Ja to wiem i ty to wiesz” podchodzi do dowolnej osoby i przekazuje jej wstążkę po czym następuje zamiana ról i zabawa trwa dalej.
Jestem… (imię dziecka)
Mieszkam w Polsce.
I wy też! I wy też!
Jesteśmy rodakami, małymi Polakami,
Ja to wiem i ty to wiesz.
2. Historia Święta Niepodległości – opowiadanie nauczycielki.
11 listopada to Święto Niepodległości. Dawno temu trzy państwa Austria, Prusy i Rosja napadły na Polskę i podzieliły nasz kraj na trzy części. Polska zniknęła z mapy, dzieci w szkołach nie uczyły się już języka polskiego, nie wolno było rozmawiać po polsku. Wszyscy Polacy byli smutni, nieszczęśliwi i tęsknili za swoim krajem. Po wielu latach zaboru postanowili walczyć, aby odzyskać swoje utracone ziemie oraz niepodległość. W końcu udało się odzyskać Polskę. Dlatego dzisiaj z dumą mówimy, że mieszkamy w Polsce, jesteśmy Polakami i mówimy po polsku.
3. „Katechizm polskiego dziecka” - recytacja wiersza S. Bełzy
Dzieci słuchają wiersza a następnie z nauczycielką rozmawiają na jego temat.
4. ,,Mapa Polski” - pokaz mapy Polski
- omówienie granic.
5. ,,Czy znasz te symbole”? – układanie puzzli (ilustracje godła i flagi pocięte na części) połączone ze słuchaniem Hymnu Polski.
Dzieci odpowiadają na pytania: Jakie mamy inne symbole narodowe oprócz flagi i godła?
Następnie słuchają hymnu w pozycji stojącej.
6. ,,Kokarda narodowa” - słuchanie opowiadania na temat jej historii
Kokarda narodowa to rozetka w barwach biało-czerwonych będąca patriotycznym i narodowym symbolem Polaków. Noszona była przez powstańców i w ten sposób miała podkreślać związek z ojczyzną. Przypinana była do rogatywek żołnierzy. Dzisiaj kokardy noszone są przez Polaków podczas świąt narodowych na znak historycznej pamięci.
7. ,,Ułański żołnierz” - pokaz i omówienie ilustracji
Nauczycielka pokazuje i omawia ilustracje:
- żołnierza ułańskiego,
- rogatywki 1. Pułku Ułanów Legionów Polskich z kokardą narodową,
- damy przypinającej kokardę na rogatywce powstańca.
8. „Taniec kolorów” - zabawa taneczna.
Uczestnicy zabawy otrzymują szarfy – dzieci – czerwone, rodzice – białe. Rodzice
(białe szarfy) spacerują po dywanie w rejestrze wolnym, dzieci (czerwone szarfy) w
rejestrze szybkim. Na pauzę w muzyce i dźwięk bębenka dobierają się w biało –
czerwone pary tworząc szpaler.
9.,,Kokarda narodowa” - pokaz.
Opisanie wyglądu kokardy oraz porównanie jej z barwami flagi i godła.
10. ,,Kotylion” - wykonanie pracy według instrukcji nauczyciela.
11. „Maszerujemy” – zabawa rytmiczno -ruchowa
Nauczyciel informuje dzieci, że zamieniają się na chwilę w żołnierzy. Przedszkolaki
maszerują w rytmie wygrywanym przez nauczyciela na bębenku. Na przerwę w muzyce
żołnierze zatrzymują się w pozycji na baczność i czekają na kolejny sygnał.
Sprawozdanie opracowała mgr Justyna Szatlach
W projekcie wzięły udział dzieci z grupy 5 – letniej oraz nauczycielki mgr Katarzyna Geppert, mgr Justyna Szatlach,
mgr Małgorzata Jankowska oraz mgr Alina Romańska – Nelka.
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Justyna Szatlach
Wyślij wiadomość
do Justyna Szatlach
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl