Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Na wakacje spokojnie wyruszamy, bo zasady bezpieczeństwa dobrze znamy"
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz spotkania tematycznego zorganizowanego dla dzieci z najmłodszych grup przedszkolnych (I integracyjnej oraz VII) przeprowadzonego w Przedszkolu Miejskim nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Pabianicach w ramach Ogólnopolskiej Akcji „Bezpieczne wakacje”, bliżejprzedszkolnego projektu edukacyjnego „Bezpieczne wakacje” oraz programu zajęć dodatkowych pt. „Bezpieczny przedszkolak – mądry przedszkolak”.
Temat spotkania: „Na wakacje spokojnie wyruszamy, bo zasady bezpieczeństwa dobrze znamy”.
Termin: 30.06.2016 r.
Miejsce: ogród przedszkolny.
Osoby prowadzące: Agnieszka Baśko, Małgorzata Borowiec.
Cele ogólne:
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnego wypoczynku w różnych sytuacjach i miejscach.
- Uświadomienie dzieciom zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z kąpielisk oraz uwrażliwienie na skutki beztroskich i nierozważnych zabaw, jak również zachowań w wodzie.
- Przybliżenie dzieciom istoty znajomości własnego imienia i nazwiska, połączone z omówieniem prawidłowego sposobu zachowania się w sytuacji zgubienia się.
Przewidywane efekty:
Dziecko:
- Wie, w jaki sposób bezpiecznie spędzać wolny czas w różnych miejscach.
- Zna numery alarmowe wybranych służb ratowniczych.
- Wie, jak wygląda ratownik wodny oraz jakie muszą być spełnione warunki, aby kąpiel była bezpieczna.
- Wie, kogo i w jaki sposób można poprosić o pomoc w sytuacji zgubienia się.
- Rozumie konieczność wzmożonej opieki osób dorosłych nad dziećmi podczas letniego wypoczynku.
- Próbuje oceniać zachowanie dzieci w omawianych sytuacjach.
- Prawidłowo reaguje na umówione komunikaty słowne.
Metody:
- Aktywizujące w sferze umysłowej: burza mózgów, łańcuch skojarzeń.
- Czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania.
- Oglądowe: pokaz, obserwacja.
- Słowne: rozmowa, objaśnienia i przykłady.
Formy: zbiorowa, indywidualna.
Obszary wskazane w podstawie programowej wychowania przedszkolnego:
6.1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać
pomoc, umie o nią poprosić;
6.2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i w korzystaniu ze
środków transportu;
6.3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
6.5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu
i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
Pomoce / środki dydaktyczne: ilustracje tematyczne zawierające podstawowe zasady bezpieczeństwa wybranych miejscach, tekst opowiadania, nagrane piosenki i sprzęt nagłaśniający, kodeksy obrazkowe bezpiecznych wakacyjnych zachowań, sprzęt plażowy
i zabawki, odznaki i dyplomy bezpiecznego przedszkolaka, ulotki edukacyjne.
PRZEWIDYWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie wszystkich dzieci, przybliżenie celu i tematyki spotkania.
- „Gdzie można pojechać na wakacje?” – swobodne wypowiedzi chętnych dzieci, zwrócenie uwagi na spokojne czekanie na swoją kolej w wypowiadaniu się.
- „Wakacje Oli” – wysłuchanie opowiadania, omówienie jego treści, przedstawienie wzorców prawidłowego zachowania w sytuacji zgubienia się na plaży, ulicy lub
w sklepie. Utrwalenie znajomości własnego imienia i nazwiska. - „Jak bezpiecznie wypoczywać nad wodą?” – omówienie ilustracji tematycznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na obrazki przedstawiające niewłaściwe zachowanie się dzieci i dorosłych podczas wypoczynku nad wodą, przybliżenie skutków złego zachowania, omówienie wyglądu ratownika wodnego oraz znaków zakazu znajdujących się w okolicach kąpielisk.
- „Sprzęt plażowy” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie, nazywanie
i podawanie przeznaczenia przedmiotów wykorzystywanych do wypoczynku nad morzem (parasol plażowy, parawan, leżak, koło, rękawki, okulary do pływania, ręcznik, klapki, olejek do opalania, wiaderko, łopatka, piłka). - „Dobrze – źle” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Słuchanie zdań opisujących zachowanie się dzieci w trakcie letnich wyjazdów i wycieczek. Reagowanie na komunikaty słowne w umówiony wcześniej sposób (dobrze – tupiemy i bijemy brawo, źle – stoimy w bezruchu).
- „Wakacyjny plecak” – zabawa dydaktyczna. Wyjmowanie z pudełka różnych przedmiotów, nazywanie ich, określanie czy dana rzecz przyda nam się na wycieczce, czy też nie, wkładanie potrzebnych rzeczy do przygotowanego plecaka.
- „Jedzie pociąg” – zabawa ruchowa przy muzyce, doskonalenie umiejętności poruszania się w pociągu oraz wykonywania pokazywanych czynności na kolejnych stacjach.
- „Wakacyjni ratownicy” – rozmowa z dziećmi, kto i kiedy może udzielić nam pomocy, przypomnienie numerów telefonów alarmowych.
- „Wakacyjne abc..” – swobodne wypowiedzi dotyczące zabaw i zachowań sprzyjających bezpieczeństwu dzieci spędzających wakacje w domu lub na wsi, uwrażliwienie dzieci na niebezpieczeństwa związane z zabawami niewłaściwymi przedmiotami (kontakty, zapałki, drobne zabawki) oraz w niewłaściwych miejscach (na torowisku, ulicy, w pobliżu maszyn rolniczych).
- „Niech żyją wakacje” – wspólne śpiewanie refrenu znanej dzieciom wakacyjnej piosenki.
- Podziękowanie za udział w spotkaniu - wręczenie każdej grupie dyplomu, odznak bezpiecznego przedszkolaka na wakacjach oraz ulotek edukacyjnych utrwalających prawidłowe zachowanie się nad morzem lub w górach.
- Czynności porządkowe w ogrodzie.
Bezpieczne wakacje
Bezpiecznie! …w górach, nad morzem, nad jeziorem, w parku… Przygotuj swoje przedszkole na bezpieczne spędzanie czasu wolnego!
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Baśko
Wyślij wiadomość
do Agnieszka Baśko
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl