
Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Scenariusz zajęć - Pierwszy Dzień Jesieni

Wpis został sprawdzony przez moderatora
Pierwszy Dzień Jesieni - Scenariusz zajęć - Agnieszka Witkowska
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie poczucia rytmu;
- poznanie cech i zjawisk charakterystycznych dla jesieni.
Cele operacyjne – dziecko:
- dziecko wypowiada się na temat jesieni na podstawie ilustracji, obrazków oraz przyniesionych darów jesieni;
- śpiewa i naśladuje gestami słowa piosenki: „Pada deszczyk”;
- wykonuje ćwiczenie oddechowe – dmucha z różnym nasileniem na krople deszczu;
- porusza się do muzyki;
- klasyfikuje przedmioty wg podanego kryterium;
- układa drzewo z gotowych elementów;
- rozwija poczucie rytmu grając orzechami na liściach;
- rysuje wiązki pastelami;
- wykonuje parasol wg podanego wzoru;
- współpracuje z rówieśnikami podczas zabawy.
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, instrukcja
- oglądowe - pokaz
- czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, zabawy wzrokowe i słuchowe,
- aktywizujące: pedagogika zabawy; elementy metody edukacja przez ruch D. Dziamskiej; dziecięca matematyka E. Gruszczyk-Kolczyńska.
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- praca w grupach
- praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
Ilustracje i obrazki charakteryzujące jesień i zjawiska pogodowe; dary jesienne przyniesione przez dzieci; kolorowe listki, pędzelek, pnie drzew z papieru, krople deszczu na sznurkach, orzechy włoskie, pastele, nożyczki, słomki, parasole, nagrania piosenek: „Słoneczko i deszczyk”, „Pani jesień”, Against the wind.
- Pierwszy dzień jesieni – rozmowa kierowana z dziećmi na podstawie planszy oraz ilustracji zamieszczonych w sali nt. zmian w przyrodzie i pogodzie (ilustracje: jesienią grabimy liści, jesienią lecą liście z drzew, jesienią ubieramy cieplejsze ubranie, jesienią zbieramy grzyby, jesienią często wieje wiatr, jesienią często pada deszcz).
- Prezentowanie i nazywanie darów jesieni – przyniesionych przez dzieci.
- „Wieje wiatr” – zabawa wg metody pedagogiki zabawy a następnie ćwiczenie oddechowe z kropelkami. (Wieje, wieje, wieje wiatr, pada, pada, pada deszcz /x2 Błyskawica, grzmot, błyskawica, grzmot a na niebie kolorowa tęcza.)
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki: „Pani Jesień” Dołasińskiego – Nauczyciel przebrany za Panią jesień chodzi po Sali z koszykiem - maluje pędzelkiem dłonie dzieci, dzieci wstają zamienią się w listki i wirują w rytm muzyki.
- „Dary jesieni” – zabawa dydaktyczna – klasyfikowanie, segregowanie liści i grzybów.
- „Jesienne drzewo” – układanie drzewa z gotowych elementów: z kolorowych liści i pnia a następnie granie na liściach orzechami do muzyki jesiennej.
- „Parasol” – praca plastyczna z koła i słomek – rysowanie na kartce kresek pastelami, wg metody edukacja przez ruch D. Dziamskiej. Następnie dzieci starsze wycinają koło, a młodszym wycina nauczyciel. Składanie koła i odcięcie łuku tak by z koła powstał kształt parasola. Mocowanie za pomocą plasteliny – słomki.
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki: „Słoneczko i deszczyk” – dzieci poruszają się w rytm muzyki, kiedy usłyszą dźwięki padającego deszczy, wybrane dzieci otwierają parasol a pozostałe się pod nim chowają.
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
Komentarze
Wyślij wiadomość do Agnieszka Witkowska