Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Temat: Dzień i noc


Wpis dodał(a) Jolanta Taurogińska
7 dni temu, wyświetleń 37


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Zajęcie dla nauczyciela stażysty w grupie dzieci 5-letnich.

 

Rodzaj zajęcia: kształtowanie pojęć matematycznych

Temat: Dzień i noc

Cele ogólne:

1.Rozwijanie mowy i myślenia z kształtowaniem pojęć matematycznych.

2. Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni i nocy.

3. Układanie kalendarzy ( kodowanie) i odczytywanie uwzględnionych tam  regularności (dekodowanie).

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

- dostrzega, że po dniu nastaje noc, a po nocy- dzień,

- konstruuje kalendarz z zaznaczeniem dni i nocy,

- współpracuje z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacji zadaniowej

 

Metody:

- metoda E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

- słowna: rozmowa, zagadki, opowiadanie, polecenia

- oglądowa: pokaz, obserwacja 

- praktyczna: działania dzieci: wykonanie kalendarza z dniami i nocami.

 

Formy pracy: grupowa, zespołowa, indywidualna

 

Pomoce: szarfy w dwóch kolorach żółte i niebieskie do oznaczenia dnia i nocy, obręcze i tacka z kartonikami- figurami geometrycznymi- dla każdego dziecka, nagranie kołysanki oraz skocznej melodii do biegania, „Piosenka o dniu i nocy”- Fasolki, klocki – po jednym dla dziecka, 2 pojemniki oznaczone symbolem słońca i księżyca.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie piosenką: Wszyscy są, witam Was

https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk
 

Wszyscy są, witam Was, 

zaczynamy, już czas.

Jestem ja, jesteś Ty

Raz, dwa, trzy!

 

2. Rozwiązanie zagadek- wprowadzenie w tematykę zajęcia

 

Do snu układa słońce, a budzi gwiazd tysiące. ( noc)

Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.

Wieczorem bajkę opowie i kołysankę zaśpiewa. (dzień)

 

N: Dzisiaj dowiemy się, jak to jest z dniem i nocą.

 

3. Słuchanie przez dzieci piosenki pt. „Piosenka o dniu i nocy”- Fasolki

https://www.youtube.com/watch?v=AL1rgGE143s

 

1. Zza horyzontu, jak spod kołderki 

o świcie słońce się pokazało.

I promykami złocistymi 

mieszkańców Ziemi przywitało.

 

Nowy dzień- niesie nowe niespodzianki,

nowy dzień -poznam nowe koleżanki ,

nowy dzień- nowe bajki i zabawy,

nowy dzień- dla nas zawsze jest ciekawy.

 

2.Gdy przyjdzie wieczór, słońce się schowa,

by z drugiej strony Ziemi zaświecić.

Księżyc z gwiazdami się pojawi,

pomoże mamom  uśpić dzieci.

 

Ciemna noc bardzo lubi zasypianki. 

Ciemna noc kryje w sobie niespodzianki.

Ciemna noc- piękna bajka na dobranoc.

Miłych snów życzą zawsze tata z mamą.

 

4. Rozmowa na temat treści piosenki.

N.: Co nam przynosi dzień, co robimy w dzień?

N.: Z czym kojarzy wam się noc, co robimy nocą?

 

5. Zabawa „Dzień- noc” (ustalenie stałego następstwa dni i nocy).

Dzieci stoją w kole na dywanie.

Nauczycielka wyjaśnia: Ty będziesz dniem (dotyka dowolne dziecko), ty nocą- następnie dziecko, ty dniem- kolejne ( itd.) .

Rozdaje dzieciom szarfy: noce nakładają niebieskie szarfy, dni- żółte.

 

Nauczycielka powtarza kilkakrotnie opowieść o przemijaniu:

 

Słońce wstaje, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i powoli zachodzi. Dzień się kończy

Rozpoczyna się noc. Na niebie świeci księżyc i gwiazdek moc.

Noc się kończy. Słońce wstaje- zaczyna się dzień…

Gdy dzień się kończy dzieci z żółtymi szarfami kucają. Gdy noc się kończy- dzieci z niebieskimi szarfami kucają, a wstają dzieci z żółtymi, bo zaczyna się dzień.

 

6. Zabawa taneczna dni i nocy.

Dzieci w parach (dzień- noc) swobodnie poruszają się przy muzyce tanecznej. 

Na przerwie w muzyce- dzieci: dnie i noce-  ustawiają się w dużym kole naprzemiennie: dzień, noc, dzień, noc,…

 N: A teraz proszę usiądźcie i przedstawcie się.

Dziecko- dzień podaje rękę dziecku- nocy i mówi: Jestem dzień, po mnie jest noc. 

Dziecko - noc: Jestem noc, po mnie jest dzień i podaje rękę dziecku- dniowi (itd.).

 

7. Układanie kalendarzy dni i nocy  (praca indywidualna).

Dzieci siadają na dywanie; rozdanie dzieciom obręczy oraz tacek z kartonikami – figurami geometrycznymi.

N. prosi dzieci, aby ułożyły z kartoników na obręczy następstwa dni i nocy - zaznaczając dnie i noce ( kontynuują rozpoczęty rytm, np. koło- kwadrat- koło-kwadrat itd.). 

Oglądanie powstałych  prac dzieci.

N: Przeczytajmy to, co pokazują wasze obręcze.

Dzieci odczytują: dzień, noc, dzień, noc itd. 

(odczytywanie przez dzieci regularności).

N: I już wszystko wiemy o przemijaniu dni i nocy.

 

8. Zabawa „Kiedy jest dzień- bawię się, kiedy jest noc-śpię”. 

Dzieci zdejmują szarfy i układają z nich na dywanie koła-domki.

N.: Kiedy  będzie grała skoczna muzyka-jest dzień i dzieci wychodzą z domku na spacer, biegają. Przy dźwiękach kołysanki- oznaczającej zbliżającą się noc dzieci wracają do domu i zasypiają.

 

9. Improwizacje ruchowe dzieci do podanego kodu:

 Chętne dziecko wymyśla układ  ruchów- a grupa je powtarza, np.  - klasnięcie,  - tupnięcie nogą.

 

Zakończenie

            Ewaluacja: Podsumowanie zajęcia- uzyskanie informacji zwrotnej: dzieci dzielą się  

            swoimi wrażeniami- wskazują to, co im podobało się najbardziej w czasie zajęć.

N.: Czy dzieciom podobała się wspólna zabawa dniami i nocami?

Jeżeli tak, to włóżcie klocek do pojemnika oznaczonym słońcem, a jeśli nie, to włóżcie klocek do pojemnika z księżycem.

 

 

Opracowała:  Jolanta Taurogińska nauczycielka Przedszkola nr 2 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Brzegu Dolnym.

Komentarze

Wyślij wiadomość do Jolanta Taurogińska