Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Temat: Dzień i noc
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Zajęcie dla nauczyciela stażysty w grupie dzieci 5-letnich.
Rodzaj zajęcia: kształtowanie pojęć matematycznych
Temat: Dzień i noc
Cele ogólne:
1.Rozwijanie mowy i myślenia z kształtowaniem pojęć matematycznych.
2. Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni i nocy.
3. Układanie kalendarzy ( kodowanie) i odczytywanie uwzględnionych tam regularności (dekodowanie).
Cele operacyjne:
Dziecko:
- dostrzega, że po dniu nastaje noc, a po nocy- dzień,
- konstruuje kalendarz z zaznaczeniem dni i nocy,
- współpracuje z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacji zadaniowej
Metody:
- metoda E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
- słowna: rozmowa, zagadki, opowiadanie, polecenia
- oglądowa: pokaz, obserwacja
- praktyczna: działania dzieci: wykonanie kalendarza z dniami i nocami.
Formy pracy: grupowa, zespołowa, indywidualna
Pomoce: szarfy w dwóch kolorach żółte i niebieskie do oznaczenia dnia i nocy, obręcze i tacka z kartonikami- figurami geometrycznymi- dla każdego dziecka, nagranie kołysanki oraz skocznej melodii do biegania, „Piosenka o dniu i nocy”- Fasolki, klocki – po jednym dla dziecka, 2 pojemniki oznaczone symbolem słońca i księżyca.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenką: Wszyscy są, witam Was
https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk
Wszyscy są, witam Was,
zaczynamy, już czas.
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy!
2. Rozwiązanie zagadek- wprowadzenie w tematykę zajęcia
Do snu układa słońce, a budzi gwiazd tysiące. ( noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysankę zaśpiewa. (dzień)
N: Dzisiaj dowiemy się, jak to jest z dniem i nocą.
3. Słuchanie przez dzieci piosenki pt. „Piosenka o dniu i nocy”- Fasolki
https://www.youtube.com/watch?v=AL1rgGE143s
1. Zza horyzontu, jak spod kołderki
o świcie słońce się pokazało.
I promykami złocistymi
mieszkańców Ziemi przywitało.
Nowy dzień- niesie nowe niespodzianki,
nowy dzień -poznam nowe koleżanki ,
nowy dzień- nowe bajki i zabawy,
nowy dzień- dla nas zawsze jest ciekawy.
2.Gdy przyjdzie wieczór, słońce się schowa,
by z drugiej strony Ziemi zaświecić.
Księżyc z gwiazdami się pojawi,
pomoże mamom uśpić dzieci.
Ciemna noc bardzo lubi zasypianki.
Ciemna noc kryje w sobie niespodzianki.
Ciemna noc- piękna bajka na dobranoc.
Miłych snów życzą zawsze tata z mamą.
4. Rozmowa na temat treści piosenki.
N.: Co nam przynosi dzień, co robimy w dzień?
N.: Z czym kojarzy wam się noc, co robimy nocą?
5. Zabawa „Dzień- noc” (ustalenie stałego następstwa dni i nocy).
Dzieci stoją w kole na dywanie.
Nauczycielka wyjaśnia: Ty będziesz dniem (dotyka dowolne dziecko), ty nocą- następnie dziecko, ty dniem- kolejne ( itd.) .
Rozdaje dzieciom szarfy: noce nakładają niebieskie szarfy, dni- żółte.
Nauczycielka powtarza kilkakrotnie opowieść o przemijaniu:
Słońce wstaje, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i powoli zachodzi. Dzień się kończy
Rozpoczyna się noc. Na niebie świeci księżyc i gwiazdek moc.
Noc się kończy. Słońce wstaje- zaczyna się dzień…
Gdy dzień się kończy dzieci z żółtymi szarfami kucają. Gdy noc się kończy- dzieci z niebieskimi szarfami kucają, a wstają dzieci z żółtymi, bo zaczyna się dzień.
6. Zabawa taneczna dni i nocy.
Dzieci w parach (dzień- noc) swobodnie poruszają się przy muzyce tanecznej.
Na przerwie w muzyce- dzieci: dnie i noce- ustawiają się w dużym kole naprzemiennie: dzień, noc, dzień, noc,…
N: A teraz proszę usiądźcie i przedstawcie się.
Dziecko- dzień podaje rękę dziecku- nocy i mówi: Jestem dzień, po mnie jest noc.
Dziecko - noc: Jestem noc, po mnie jest dzień i podaje rękę dziecku- dniowi (itd.).
7. Układanie kalendarzy dni i nocy (praca indywidualna).
Dzieci siadają na dywanie; rozdanie dzieciom obręczy oraz tacek z kartonikami – figurami geometrycznymi.
N. prosi dzieci, aby ułożyły z kartoników na obręczy następstwa dni i nocy - zaznaczając dnie i noce ( kontynuują rozpoczęty rytm, np. koło- kwadrat- koło-kwadrat itd.).
Oglądanie powstałych prac dzieci.
N: Przeczytajmy to, co pokazują wasze obręcze.
Dzieci odczytują: dzień, noc, dzień, noc itd.
(odczytywanie przez dzieci regularności).
N: I już wszystko wiemy o przemijaniu dni i nocy.
8. Zabawa „Kiedy jest dzień- bawię się, kiedy jest noc-śpię”.
Dzieci zdejmują szarfy i układają z nich na dywanie koła-domki.
N.: Kiedy będzie grała skoczna muzyka-jest dzień i dzieci wychodzą z domku na spacer, biegają. Przy dźwiękach kołysanki- oznaczającej zbliżającą się noc dzieci wracają do domu i zasypiają.
9. Improwizacje ruchowe dzieci do podanego kodu:
Chętne dziecko wymyśla układ ruchów- a grupa je powtarza, np. - klasnięcie, - tupnięcie nogą.
Zakończenie
Ewaluacja: Podsumowanie zajęcia- uzyskanie informacji zwrotnej: dzieci dzielą się
swoimi wrażeniami- wskazują to, co im podobało się najbardziej w czasie zajęć.
N.: Czy dzieciom podobała się wspólna zabawa dniami i nocami?
Jeżeli tak, to włóżcie klocek do pojemnika oznaczonym słońcem, a jeśli nie, to włóżcie klocek do pojemnika z księżycem.
Opracowała: Jolanta Taurogińska nauczycielka Przedszkola nr 2 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Brzegu Dolnym.
Zobacz wszystkie wpisy
od Jolanta Taurogińska
Wyślij wiadomość
do Jolanta Taurogińska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl