Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

List nauczycieli przedszkola


Wpis dodał(a) Irena Wasiak
ponad 4 lat temu, wyświetleń 772


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Sprzeciw wobec dyskryminacji przedszkoli       

            Przedszkole - co to jest? Cóż, dla jednych jest to instytucja kształcąca małe dzieci, dla innych miejsce, gdzie zaprowadza się dziecko jak rodzic idzie do pracy, a dla dzieci jest to - drugi dom. Bo tak dzieci czują, większość swojego czasu spędzają z paniami wychowawczyniami, albo jak niektóre dzieci wołają - ciociami. Przedszkolaki czują się po prostu jak w domu. Bycie nauczycielem przedszkola to duże wyzwanie, odpowiedzialność, ale także źródło nowych doświadczeń i wielu pozytywnych emocji poprzez kontakt z drugim - małym człowiekiem, który mimo że jest mały, młodziutki, ma ogromny głód poznawania wszystkiego co nowe. Ale niestety my jako nauczyciele przedszkola nie jesteśmy traktowani na równo z nauczycielami szkoły. Dlaczego?

Edukacja dzieci powinna być dla całego społeczeństwa sprawą priorytetową. To od ich wykształcenia i wychowania zależą bowiem kierunki rozwoju naszej przyszłości. Przedszkole to bardzo ważne miejsce dla dzieci, w którym kształtują się ich pierwsze zasady, czy prawidłowe nawyki. Przedszkolaki uczą się tu samodzielności, współdziałania w grupie, obowiązujących wszystkich norm i zasad oraz odpowiedzialności za własne działanie. Dzieci mają tu czas na zabawę, ale również na naukę. Kształtują postawy społeczne i patriotyczne, poznają nasz kraj, kulturę, tradycje lokalne i międzynarodowe. Rozwijają sprawność fizyczną oraz nabywają wiedzę  o taczającej je rzeczywistości. Dodatkowo przedszkola biorą udział w wielu projektach edukacyjno – wychowawczych rozwijających kompetencje kluczowe, zaś sami wychowawcy wdrażają   w placówkach innowacje pedagogiczne wspierające rozwój przedszkolaków na wielu poziomach. Realizują też oczywiście cele i zadania wynikające z - ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

            Nauczyciele przygotowują się do tej roli poprzez obowiązkowe, wieloletnie studia (obecnie jednolite studia magisterskie), często uzupełnianie studiami podyplomowymi w celu wsparcia swojej wiedzy w obszarach dostosowanych do aktualnych potrzeb dzieci. W ramach zaś kursów, szkoleń i konferencji samokształcenie nauczyciela wychowania przedszkolnego trwa całe życie. 

            Przedszkole to zatem jedno z ważniejszych ogniw w systemie edukacji, a nie  "przechowalnia"  dzieci, w której nic się nie dzieje, jak uważa wiele osób. Nauczyciele pracujący  w przedszkolu zaś to nie "opiekunki" czy "przedszkolanki". Świadczy to o braku szacunku społeczeństwa wobec wykonywanego przez nas zawodu i o jego deprecjacji. Praca  nauczyciela wychowania  przedszkolnego wymaga nie tylko odpowiednich umiejętności, ale również  i szczególnych cech charakteru – olbrzymiej cierpliwości, konsekwencji w działaniu, wytrwałość  i twórczego myślenia. Jest to zatem bardzo odpowiedzialne i nieocenione z punktu widzenia rozwoju dzieci zajęcie. Praca nauczyciela w przedszkolu nie trwa jedynie 5 godzin dziennie, podczas bezpośredniego kontaktu z dziećmi, lecz przenosi się także do domu, kiedy to przygotowuje on pomoce dydaktyczne dla dzieci i dekoracje do sali, uzupełnia dokumenty, pisze plany i programy, uczestniczy w kursach i szkoleniach oraz doskonali się zawodowo, by ciekawie   i kreatywnie uczyć i wychowywać. Mimo to odmawia mu się często dodatku wychowawczego chociaż, nauczycielom pracującym w szkole on przysługuje. Przedszkola pracują także, przeciwieństwie do szkół, w trakcie ferii zimowych i przerw świątecznych, a w wakacje prowadzą dyżury, zatem nasz czas pracy jest także nieporównywalnie dłuższy niż w szkole.  

            W dobie pandemii przedszkola zostały potraktowane jako "eksperyment”, gdyż decyzja o ich otwarciu nastąpiła nagle. Ani Kuratorium Oświaty, ani GIS nie umiały udzielić szczegółowych informacji, jak mają działać przedszkola w tej trudnej sytuacji. Całą odpowiedzialnością za przygotowanie placówek do działania w tych ekstremalnych warunkach obarczono dyrektorów, którzy mieli bardzo mało czasu na przygotowanie i wprowadzenie wszelkich procedur, chroniących zarówno dzieci jak i pracowników przedszkola. Dzięki współpracy dyrekcji, nauczycieli oraz pracowników przedszkola zostały wypracowane procedury odnośnie bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli. Na podstawie tych doświadczeń otworzono szkoły, jednak nie wpłynęło to na decyzje rodziców, którzy i tak postanowili w większości zostawić dzieci w domach. 

            W obecnej sytuacji, w dobie pandemii, przedszkola, nie tylko szkoły, prowadziły i nadal prowadzą naukę zdalną. Nauczyciele przedszkola tworzą własne grupy kontaktów z rodzicami, zakładają maile grupowe, korzystają z portali społecznościowych, czy stron internetowych przedszkoli. Mimo to jednak w mediach i opinii publicznej to nauczyciele szkół są wyróżniani jako grupa, która najwięcej czasu poświęca na pracę z dziećmi. Nauczyciele wychowania przedszkolnego w czasie pandemii również są z i dla przedszkolaków. Wysyłają im zajęcia do pracy zdalnej, karty pracy do ćwiczeń w domu z rodzicami, odbierają maile i telefony, kontaktują się zdalnie, prowadzą dokumentację przedszkolną. Wykonują także dekoracje sezonowe do przedszkola, przygotowują sobie stroje na przedstawienia dla dzieci, kąciki przedszkolne, pomoce dydaktyczne na zajęcia, planują konkursy przedszkole, kontaktują się z osobami, które mogłyby w przyszłości odwiedzić nasze przedszkole, szukają projektów do realizacji w przedszkolu, a przede wszystkich cały czas się szkolą korzystając z kursów online, a wcześniej stacjonarnych, aby podnosić swoje kwalifikacje i móc wykorzystać poznaną wiedzę w kontakcie z dziećmi.

            Jako nauczyciele wychowania przedszkolnego z niepokojem patrzymy na przyszłość.  Apelujemy o większy szacunek i równe traktowanie wszystkich nauczycieli i pracowników oświaty, niezależnie od rodzaju placówki w której uczą  i wychowują dzieci. Nie dajmy się , zawalczmy o szacunek  w oczach innych i dla samych siebie.


Zobacz wszystkie wpisy
od Irena Wasiak



Wyślij wiadomość
do Irena Wasiak

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Irena Wasiak

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się