Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
BAJKOWY ŚWIAT DZIECKA - Scenariusz konkursu wiedzy dla dzieci 6- letnich
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Radlin dnia 11 IV 2018
Scenariusz konkursu wiedzy
BAJKOWY ŚWIAT DZIECKA
CELE KONKURSU:
Cel główny:
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych; stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,
Cele operacyjne:
•Dziecko potrafi odpowiedzieć na zadawane pytania
•Na podstawie wysłuchanego fragmentu określić , z jakiej bajki on pochodzi, podać jej tytuł
•Skojarzyć rekwizyty z określoną bajką
•Ułożyć bajkowe puzzle
•Na podstawie fragmentu ilustracji podać tytuł bajki
•Odpowiedzieć poprawnie na stawiane pytania w teście
•Współpracować w grupie
•Aktywnie uczestniczyć w zabawach integracyjnych
przeżycie pozytywnych emocji związanych z dziecięcą rywalizacją.
Metody pracy: praktycznego działania
Formy pracy:
- indywidualna,
- zespołowa
Środki dydaktyczne: puzzle, ilustracje, oznaczenia drużyn, obrazki, zagadki, rekwizyty związane z bajkami, karta pracy z obrazkami przedstawiającymi postacie i rekwizyty z różnych, płyty CD.
Przebieg konkursu:
I Wręczenie oznakowań dla drużyn – czapki z papieru ( 4 kolory)
II. Powitanie:
1. Zabawa:
Witam wszystkich, którzy:
- chcą się z nami bawić,
- lubią tańczyć,
- Lubią dużo marzyć, by móc przenieść się w krainę baśni i bajek,
- lubią bajki,
- Lubią czytać,
- Witam wszystkie dziewczynki,
2. Powitanie zaproszonych gości: P. Dyrektor, nauczycieli i przedszkolaków.
Zapoznanie uczestników konkursu z tematem i przebiegiem konkursu oraz punktacją za poszczególne konkurencje.
3. Rozpoznawanie tytułu bajki- prowadząca czyta fragment bajki, zespół podaje tytuł usłyszanego utworu.
Gdy oznajmiono synowi królewskiemu, że przybyła jakaś nikomu nie znana i świetna księżniczka, wybiegł przed pałac, aby ją powitać. Piękna pani wysiadała właśnie z karocy, więc syn królewski podał jej rękę i poprowadził do wielkiej komnaty, gdzie się zabawiali goście.
Gdy weszła, zapadła nagła cisza: zatrzymali się tancerze, umilkły skrzypce, a wszystkie oczy zwróciły się w podziwie ku pięknej nieznajomej. Po czym odezwał się pochlebny szmer głosów:
- Ach, jaka śliczna!
4. Jaka to bajka ( Justyna rysuje, dzieci zgadują)
5. Co nie pasuje do tej bajki – obrazki dla każdej grupy z błędem na obrazku
albo:
Prawda czy fałsz? – dzieci słuchają fragmentów bajek, wskazują, co jest niezgodne z treścią bajki,
-
Książę po balu postanowił wyruszyć w świat w poszukiwaniu pięknej księżniczki. Dotarł do domu w którym mieszkał Kopciuszek. Zaczął mierzyć pantofelek, który, o dziwo, pasował jak ulał na stopy wszystkich sióstr. Oo.…- zawołał Książę.
-
Do chatki weszła mała dziewczynka w zielonej czapeczce, imieniem Czerwony Kapturek. Rozglądała się do dokoła. Zbliżyła się do łóżka. Otworzyła szeroko usta połknęła smacznie śpiącego wilka.
-
Królewna Śnieżka długo wędrowała po lesie aż dotarła do niewielkiej chatki. Weszła do niej, chatka była pusta. Postanowiła odpocząć. Po niedługim czasie krasnale powrócili po ciężkiej pracy w lesie do domu. Ujrzeli dziewczynkę i kazali jej opuścić dom.
Albo :
Nauczyciel mówi zdania dotyczące znanych baśni, a dzieci, jeżeli zdanie jest prawdziwe - klaszczą w ręce, a jeżeli fałszywe – tupią.
-
Czerwony Kapturek niósł dziadkowi lekarstwa
-
Śnieżka zamieszkała z siedmioma krasnoludkami.
-
Kopciuszek zasnął po zjedzeniu zatrutego jabłka.
-
Jasia i Małgosię uwięziła Baba – Jaga.
-
Krzyś miał przyjaciela Misia Uszatka.
-
Trzy świnki postanowiły ukryć się przed wilkiem w zamku.
-
W środku kwiatu na zielonym słupku siedziała maleńka dziewczynka – Calineczka
-
Kot w butach zamienił czarnoksiężnika w Spider mana.
ZADANIE - TEST
(dzieci odpowiadają na pytania podnosząc lizak z numerem prawidłowej odpowiedzi )
Przeczytam wam pytania, jak również trzy odpowiedzi. Waszym zadaniem jest wybrać prawidłowe odpowiedzi, zapamiętać ich numer, który pokażecie za pomocą lizaka. Uważajcie, bo czasami będzie to jedna dobra odpowiedź, czasem dwie, a czasami nawet trzy. Jeżeli uznacie , że odpowiedź pierwsza jest dobra, podnosicie lizak z cyfrą 1, jeżeli uznacie , że druga odpowiedź jest właściwa, podnosicie lizak z cyfrą 2, Jeżeli będą dwie dobre odpowiedzi, wtedy podnosicie ich numery.
Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymacie 1 punkt.
Pytanie 1
Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
1.lubiła bawić się na śniegu,
2.piła dużo mleka białego jak śnieg,
3.miała skórę jasną jak śnieg
Pytanie 3
Która bajek uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
1. Czerwony Kapturek
2.
3.
9. Zabawa „ Kopciuszek”.
W konkurencji bierze udział po dwoje dzieci z każdej drużyny. Ich zadaniem jest jak najszybciej oddzielić do dwóch pojemników grochu i fasoli.
Dzieci losują numer ilustracji, którą będą rozpoznawać.
Na ekranie znajdują się ilustracje z różnych bajek, są one zakryte. Im więcej pól pozostanie zakrytych, tym więcej zdobędzie drużyna punktów. 1 pole zakryte- równa się 1 punkt.
6. Rozwiązywanie zagadek literackich:
Wybrane dzieci z poszczególnych grup losują zagadkę dla swojej drużyny.
-
Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,
A na wielkim balu gubi pantofelek. -
Siedmiu krasnoludków
W małym domku mieszka.
Kto im gotuje?
Czarnowłosa … -
Powiedz, który to niedźwiadek
Prosiaczka jest sąsiadem,
sąsiadem Kłapouchego
i Krzysia małego kolegą. -
Dwa łasuchy, tym się szczycą,
Że wygrały z czarownicą.
-
Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
Wyszła z opresji zdrowa i cała.
6) jakie imiona mają
braciszek i siostrzyczka,
którzy w lesie spotykają
chatkę zrobioną z piernika(Jaś i Małgosia)
7) Jakie to maluchy
Zawsze są brodate
I ciężko pracują
I zimą i latem?(krasnoludki „Królewna Śnieżka”)
8) Kraina lodu
7. Grupy mają do ułożenia obrazki pocięte na 6 części. Zadaniem jest po ułożeniu podać tytuł bajki.
9. Rozpoznawanie z jakiej bajki pochodzi dany rekwizyt (rekwizyty ukryte są pod chustą animacyjną, dzieci wskazują kolor z chusty spod którego ma pochodzić rekwizyt).
ZADANIE - Zabawa dydaktyczna "Czarodziejski kuferek"
koszyczek, pantofelek, różdżka, czapka krasnala, jabłko, grzebień, lusterko, czarne kozaki, kapelusz, strzelba, doniczka, pierniczek, słoiczek z miodem, groch, poducha, słoma.
Nauczyciel mówi wyliczankę podchodząc do każdej z drużyn po kolei. Na kogo wypadnie , ten podchodzi do kuferka i sięga po rekwizyt z bajki . Odpowiada z jaką bajką kojarzy mu się ten przedmiot? Za prawidłową odpowiedź 1 punkt.
Wyliczanka : „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie
ale coś w kuferku będzie.
Ja to coś odnajdę sam
zręczne palce przecież mam.
Raz, dwa, trzy
do kuferka idziesz ty!”
Dziecko, na którym zatrzymały się słowa wyliczanki podchodzi do kuferka, wybiera jeden przedmiot i odgaduje z jakiej bajki pochodzi ten rekwizyt.
Rekwizyty do zabawy: lusterko, jabłko, zegar, ziarnko grochu, witaminy, zapałki, pantofelek, rybka, pierniki lub ciasteczka, lampa, muszelka, but i inne.
BAJKOWA KRZYŻÓWKA
Każda drużyna otrzymuje krzyżówkę do ułożenia – za prawidłowe rozwiązanie krzyżówki 1 punkt , za podanie hasła punkt dodatkowy.
PUZZLE
ODCZYTYWANIE WYRAZU skojarzenie z bajką, podanie tytułu
Jaka to bajka- rozpoznawanie tytułu po piosence z bajki
Zabawa krasnoludki idą do lasu
•Podliczenie punktów
•Ogłoszenie wyników
•Nagrodzenie wszystkich dzieci biorących udział w Quizie- rozdanie medali wszystkim uczestnikom quizu.
napisała: Elżbieta Farnow nauczyciel przedszkola
Przyjaciel (Nie)Potrzebnej Książki
Schronienie dla zapomnianych książek z domowej biblioteki!
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Elżbieta Farnow
Wyślij wiadomość
do Elżbieta Farnow
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl