Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

MUZYKA I MY - muzykoterapia w przedszkolu


Wydarzenie dodał(a) Joanna Popiela
ponad 9 lat temu, wyświetleń 2623


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

MUZYKA I MY - muzykoterapia w przedszkolu

 

Świat, w którym przyszło nam żyć, charakteryzuje ciągłe podążanie "za czymś" lub poszukiwanie "czegoś". Rodzice w większości nie mają czasu dla własnych dzieci. Szybkie tempo życia odbija się na ich życiu i negatywnie wpływa na poprawny rozwój dzieci. Dodatkowo zanieczyszczenie środowiska przyczynia się do powstawania lub ujawnienia się wszelkiego rodzaju deficytów rozwojowych. Niestety proces rozwoju każdego z nas nie przebiega po linii prostej, często ulega załamaniom, kryzysom lub wręcz zahamowaniom, czasem musimy zwrócić się o pomoc do specjalistów. Szczególne wspomaganie rozwoju ma znaczenie w okresie dzieciństwa.
Zachodzące przemiany oświatowe wymagają od nauczycieli nowego spojrzenia na edukację, nowego podejścia do kształcenia i doskonalenia nauczycieli, gdyż oświata oczekuje i potrzebuje nauczyciela twórczego, poszukującego. Wychodząc jak gdyby naprzeciw, staram się być takim nauczycielem. Dlatego w 2012 roku rozpoczęłam awans zawodowego na nauczyciela dyplomowanego.  W planie rozwoju założyłam sobie między innymi zadanie: opracowanie oraz wdrożenie do realizacji programu własnego – „Elementy muzykoterapii w pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju”, bowiem przedszkole w którym pracuję ogarnia swymi działaniami również dzieci niepełnosprawne. W związku z czym podjęłam studia podyplomowe w specjalności Muzykoterapia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Z kolei zrodziła się potrzeba pomocy dzieciom poprzez muzykoterapię i stworzenie programu autorskiego. Gdyż jednym z celów strategicznych  koncepcji pracy wg Gardnera naszej placówki jest akceptacja i uznanie dziecka w jego niepowtarzalności, zapewnianie wszechstronnego rozwoju oraz pozytywnego wychowania w zgodzie z typem osobowości dziecka, potencjałem rozwojowym i  profilem jego zdolności.
Tworząc program autorski „MUZYKA I MY - muzykoterapia w przedszkolu”, miałam na celu rozbudzanie w dzieciach miłości do muzyki i wrażliwości na wszystko, co jesteśmy w stanie objąć naszymi zmysłami. Pragnę bowiem, by dziecko otoczone muzyką, w szerokim tego słowa znaczeniu, rozwijało się wszechstronnie. Program powstał na podstawie własnych obserwacji, doświadczeń zawodowych, literatury poświęconej tej tematyce. Treści programowe zgodne są z założeniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół /Dz. U. z 2009 Nr 4, poz. 17/ w obszarze: Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec i realizowane poprzez następujące formy aktywności dzieci: słuchanie muzyki oraz jej tworzenie, śpiew dzieci, ruch przy muzyce, grę na instrumentach.
Program oddziaływań muzykoterapeutycznych, obejmuje dzieci  przedszkolne w przedziale wiekowym od 3 do 6 lat i dzieci autystyczne ze uwzględnieniem ich obecność w naszym przedszkolu. Sesje muzykoterapeutyczne są  realizowane w każdy dzień tygodnia w poszczególnych grupach wiekowych, czas - 20 do 30 min w zależności od wieku dzieci i ich potrzeb.
Muzyka jest łącznikiem z duszą od samego początku świata, gdzie można było usłyszeć przeważnie odgłosy natury. Dzisiaj dźwięków mamy coraz więcej i niekoniecznie korzystnie wszystkie działają na człowieka. Hałas, niepokój i stres stają się coraz częściej udziałem nawet najmłodszych dzieci. Dorosłym łatwiej poradzić sobie z negatywnymi emocjami, potrafią znaleźć przyczynę złego samopoczucia i tak pokierować własną aktywnością, aby rozładować napięcia emocjonalne, które im towarzyszą. Dzieciom natomiast my - dorośli: rodzice, wychowawcy musimy w tym pomóc. W pracy z dziećmi wykorzystuję różne metody: relaksacja, muzykoterapia, masażyki relaksacyjne.
Odpowiednio dobrana muzyka w istotny sposób wpływa na samopoczucie dzieci, ćwiczenia relaksacyjne, muzykoterapia pomagają "wyciszyć" negatywne emocje a tym samym powodują odprężenie psychiczne i fizyczne, obniżają lęk, agresję pozwalając przywrócić dziecku wewnętrzną równowagę. Metody te przyczyniają się również do polepszenia zrozumienia własnych stanów emocjonalnych radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Dbałość o dobro dziecka - w sensie zdrowia psychicznego i fizycznego, zaspakajanie potrzeb, zapewnianie ochrony i pomocy. Muzykoterapia jest jedną z form, która pozwala uatrakcyjnić zajęcia, lecz także ma duży wpływ na rozwój psychofizyczny dziecka. Zajęcia z wykorzystaniem muzykoterapii  odbywają sie w atmosferze serdeczności, radości. Ich charakter  stwarza możliwość odniesienia przez dziecko sukcesu, prowadzą do zadowolenia, uczą pracy w grupie, eliminują czynniki stresujące i destrukcyjne środowiska. Dzieci na zajęciach są chętne do współpracy z terapeutą, wykazują zainteresowanie i odczuwają ogromną radość. Niezwykle istotne w muzykoterapii dzieci jest podwójne działanie: z jednej strony lecznicze, a z drugiej wychowawcze. Dlatego w działaniach muzycznych konieczne jest łączenie podejścia terapeutycznego z wychowawczo-dydaktycznym. Stąd też zajęcia muzykoterapeutyczne prowadzone przez mnie podporządkowane są trzem głównym celom: terapeutycznemu, ogólnorozwojowemu i umuzykalniającemu.
Muzykoterapia jest dziedziną, która pozwala choć w małym stopniu przybliżyć nas - ludzi - do pierwotnego spokoju łącząc człowieka z naturą. Dzięki muzyce odnajdujemy spokój, ducha, radość. Towarzyszy nam od narodzin przez całe życie. Często ona sprawia, że jesteśmy weseli. Przy odpowiedniej odreagujemy napięcia. Świadomie i umiejętnie wykorzystana może przyczynić się do wielu pozytywnych zmian w naszym życiu i osobowości.
Realizacja programu autorskiego w pracy z dziećmi przedszkolnymi przynosi mi dużo satysfakcji, wzbogaca moje życie zawodowe o nowe doświadczenia oraz przyczynia się do wzrostu jakości pracy własnej i jakości pracy przedszkola.

 

mgr Anna Musioł

Nauczyciel Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 2

 w Lędzinach

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Joanna Popiela



Wyślij wiadomość
do Joanna Popiela

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Joanna Popiela

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!