Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Przedszkolaki na Wyspie Czystości"
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz sytuacji edukacyjnej zainicjowanej w grupie 3-4 latków
Cele ogólne:
- kształtowanie nawyków higieniczno – kulturowych związanych z higieną osobistą;
- rozwijanie mowy i myślenia poprzez zabawy dydaktyczne;
- zapoznanie z melodią i słowami piosenki pt. „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda"
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uważnie słucha tekstu wiersza pt. „Brudasek” K. Chowaniec;
- opowiada treść wysłuchanego utworu przy użyciu ilustracji;
- rozpoznaje różne przybory do mycia (higieny osobistej) za pomocą dotyku - określa jego przydatność i sposób używania podczas zabawy dydaktycznej;
- wymienia sytuacje w jakich należy myć ręce podczas zabaw z wykorzystaniem ilustracji;
- składa obrazek z pociętych elementów zgodnie z własnymi możliwościami;
- opanowuje prawidłowy sposób szczotkowania zębów poprzez ćwiczenia praktyczne;
- myje ręce z zachowaniem wszystkich etapów i ich kolejności.
Formy pracy:
• indywidualna
• zbiorowa
• w grupach
Metody pracy:
- percepcyjne: obserwacji i pokazu;
- słowne: rozmowy;
- czynne: samodzielnych doświadczeń;
- burza mózgów.
- zabawowo - naśladowcza
Środki dydaktyczne: pacynka misia; treść wiersza K. Chowaniec pt. ”Brudasek”; duże ilustracje przedstawiające treść wiersza; szczoteczki mycia zębów; worek i różne przybory do mycia, przedmioty codziennej higieny, słomki, woda z mydłem, biały fartuch, pocięte obrazki, sylwety paszcz smoka, sylwety zębów, emblematy twarzy, mydło , ręczniki papierowe.
"Brudasek" K. Chowaniec
Wielki kłopot mamy dziś,
myć się nie chce mały Krzyś.
Brudne ręce, nogi brudne,
nic u niego nie jest schludne.
(....)
Każde dziecko myć się musi,
Tadzio, Jasio i brat Lusi..
Bo jak nie, to przyjdą czasy,
W których będą żyć brudasy!
Przebieg zajęć:
1. Zabawa muzyczno – ruchowa „Podróż na Wyspę Czystości”.
2. Powitanie w Krainie Codziennych kąpieli. Słuchanie wiersza "Brudasek" K. Chowaniec.
3. Gość w przedszkolu - rozmowa pacynki misia Czyścioszka z dziećmi na temat: "Dlaczego warto być czystym?". Wdrażanie do swobodnego wypowiadania się dzieci na podany temat.
4. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania pt. "Miś się myje". Wzmacnianie dużych grup mięśniowych dziecka.
5. Zabawa „Czarodziejski worek”- rozpoznawanie przedmiotów codziennej higieny dotykiem, nazywanie ich oraz wskazywanie ich przeznaczenia.
6. Zabawa ruchowo – muzyczna „Mydło lubi zabawę”. Na przerwę w muzyce dzieci naśladują mycie poszczególnych części ciała wymienionych przez nauczyciela.
7. Zabawa dydaktyczna „ Kiedy należy myć ręce”. Zadaniem dzieci jest uwolnienie Bańki mydlanej z zamkniętej wieży poprzez wskazanie sytuacji w jakich należy myć ręce, na podstawie ilustracji i emblematów.
8. Uwolnienie mydlanej banki - zabawa „Mydlane bańki” połączona z ćwiczeniami oddechowymi.
9. Zabawa ruchowa „Podróż statkiem” – dzieci siedzą w rzędzie na ławkach, naśladują ruchem kołysanie statkiem, wiosłowanie itp. w rytm spokojnej muzyki.
10. Postój w „Krainie Czystych Zębów”. Przywitanie dzieci. Zapoznanie z prowadzącym – Doktorem Ząbkiem. Nauka hasła przewodniego: "Zdrowe zęby mam, zawsze o nie dbam”
11. Składanie obrazków z pociętych elementów, nazywanie przedmiotów na obrazkach, służących do utrzymania higieny zębów.
12. Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów przez nauczyciela. Ćwiczenia praktyczne dzieci z wykorzystaniem własnych szczotek – zachowanie prawidłowego sposobu szczotkowania.
13. Dzieci podzielone są na 4 grupy. Zabawa taneczna „ Smok Zębatek” – dzieci tańczą w rytm wesołej muzyk. Na przerwę w muzyce naklejają sylwety zębów w paszczy smoka. Smok jednej z grup otrzymuje chory - czarny ząb. Zadaniem dzieci jest go uzdrowić piosenką.
14.Wspólne śpiewanie i taniec do piosenki „ Szczotka, pasta”. Dzieci tworzą pociągi, tańczą w grupach w rytm muzyki.
15. Ewaluacja zajęć – naklejanie sylwety uśmiechniętej i smutnej twarzy na plakacie czyściocha.
16. Przygotowanie do II śniadania. Czynności higieniczne w łazience- mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów.
Zobacz wszystkie wpisy
od Monika Grabiszewska
Wyślij wiadomość
do Monika Grabiszewska
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl