Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Tak niewiele potrzeba... pierwsze kroki Słoneczek w nauce programowania
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Nadrzędnym celem edukacji, nawet tej pierwszej - przedszkolnej jest wychowanie i przygotowanie dzieci do przyszłości. Trudno dzisiaj przewidzieć, jaki będzie świat za kilkanaście lat, które umiejętności będą kluczowe i cenione, warto więc skupić się na tych uniwersalnych, przydatnych we wszystkich zawodach. Jakie to umiejętności? Między innymi, logiczne myślenie, umiejętność pracy zespołowej, zadaniowe podejście do napotykanych trudności, elastyczność. I właśnie te umiejętności kształtowane są podczas zabaw z kodowaniem i niewątpliwie przydatne na każdym etapie rozwoju dziecka.
Wiele podstawowych ćwiczeń, wykorzystywanych w nauce kodowania, jest obecnych w przedszkolu podczas codziennych zabaw i często wykonujemy je nie zdając sobie z tego sprawy. Sortowanie, segregowanie, porównywanie, porządkowanie, ustalanie kierunków, tworzenie rytmów, zbiorów, operowanie symbolem...czy nie brzmi to znajomo?
Dzieci już od najmłodszych lat reagują na różnego rodzaju kody, postępują zgodnie z ich wskazówkami, odczytują instrukcje podczas wykonania prac.
Programowanie stało się ważnym elementem edukacji na wszystkich poziomach kształcenia i im wcześniej zaproponujemy dzieciom takie zabawy, tym osiągane wyniki będą lepsze. Kiedy to sobie uświadomimy będzie z tego również dużo radości i ciekawej nauki poprzez zabawę.
Tak niewiele potrzeba...nasze 3-4 latki postawiły już pierwsze kroki w nauce programowania . Nie potrzebujemy do tego wcale sprzętu komputerowego, ponieważ do nauki programowania wykorzystujemy samodzielnie przygotowane plansze, które różnią się stopniem trudności, są dopasowane do aktualnych możliwości rozwojowych i wieku dzieci. Zadaniem dzieci jest szukanie miejsca obrazków na planszy wg podanego kodu dla każdego z nich.
Sprawne przesuwanie obrazka po planszy w odpowiednim kierunku o jedno pole wcale nie jest takie łatwe dla każdego dziecka. Pozwala jednak doskonalić percepcję wzrokową poprzez obserwowanie ruchu obrazka na planszy.
Uczy też nazywania kierunków: w prawo, w lewo, do góry, na dół i ...w bok :)
Umożliwia utrwalanie mechanizmu odczytywania szeregów od lewej do prawej strony. Dziecko o obniżonej sprawności manualnej ma okazję doskonalić sprawność manualną i precyzję ruchów dłoni i palców.
Plansze z których korzystają dzieci są zintegrowane z różnymi dziedzinami wiedzy, np. zwiastuny wiosny, kwiaty wiosenne, zwierzęta egzotyczne, zwierzęta domowe, dinozaury, zabawki, pojazdy, mieszkańcy morza .
Nowe pomysły podpowiadają same dzieci, są one inspirowane ich zainteresowaniami. Dziewczynki sugerują postacie z Psiego Parolu, a chłopcom marzą się Małe Auta. Na pewno kolejnym pomysłem do zrealizowania będą zawody i akcesoria niezbędne do ich wykonywania. A przed nami jeszcze wiele innych, nowych możliwości.
Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Kluska
Wyślij wiadomość
do Anna Kluska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl