Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Zapoznanie z małą i wielką literą b - elementy Metody Dobrego Startu


Wpis dodał(a) Magdalena Kasznia
rok temu, wyświetleń 2046


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Konspekt zajęć otwartych w grupie IV „ Kotki”

Prowadząca: Magdalena Kasznia

Data: 12.01.2023

Temat: „Odkrywanie litery b,B” - zapoznanie z małą i wielką literą b na podstawie piosenki „Bałwanki” - wykorzystanie elementów Metody Dobrego Startu jako jednej z metod aktywizujących wielozmysłowe myślenie dzieci.

Cel ogólny:

  • rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych i motorycznych
  • utrwalenie orientacji w schemacie ciała i orientacji w przestrzeni
  • rozwijanie funkcji językowych – wprowadzenie litery b, B

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • wita się z rówieśnikiem prawą ręką
  • wykonuje instrukcje wydawane przez nauczyciela
  • śpiewa piosenkę
  • wymienia wyrazy rozpoczynające się głoską b
  • wystukuje rytm piosenki na woreczku
  • wodzi palcem po wzorze litery b
  • odtwarza wzór litery w powietrzu, na macie, na talerzyku z kaszą
  • określa prawą i lewą stronę ciała
  • wykonuje ćwiczenie relaksacyjne

 Metody:

  • metody czynne: zadania stawiane do wykonania, ćwiczenia utrwalające
  • metody słowne: rozmowa kierowana, objaśnienia
  • metody oglądowe: pokaz ilustracji, własny przykład, naśladowanie
  • Metoda Dobrego Startu - stymulowanie rozwoju psychomotorycznego dzieci

 Formy:

  • indywidualna
  • grupowa

Środki dydaktyczne:

Woreczki, odtwarzacz CD, piosenka” „Bałwanki”, „Bobry”, tablica, wzór litery B, b, tacki z kaszą manną, blok rysunkowy A4, mazaki.

 

 

 

 

Przebieg:

I ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE

  1. Zabawa „Dzieńdoberek”- zwrócenie uwagi, aby dzieci powitały się prawą ręką( przed zajęciami dzieci mają oznaczoną prawą rękę stempelkiem)
  2. Zabawa na dywanie - N: połóżcie się na plecach - lewą ręką dotknijcie prawego oka, ucha, ramienia. Unieście wysoko lewą rękę i następnie dotknijcie nią prawej nogi. Postukajcie lewym łokciem w prawe kolano. Unieście ręce do góry i powoli opuszczajcie je, pokażcie jak pada śnieg
  3. Zagadka: Gruby, biały z miotłą na podwórku stoi. Mrozu ani śniegu wcale się nie boi (bałwan)

Przypomnienie jak nazywa się pora roku, podczas której można lepić bałwana, liczenie ile jest pór roku, wymiana ich nazw po kolei.

  1. Słuchanie piosenki „Bałwanki” - rozmowa na temat treści: O czym marzył bałwanek? Kto spełnij jego marzenie?

N: posłuchajcie głosek odpowiedzcie jakie to są słowa: B-e-a-t-a, B-a-r-t-e-k, podzielcie na głoski słowa: bałwan, bałwanek.

Jaką głoskę słyszycie w tych słowach na początku?

Wymieńcie kilka innych słów, które rozpoczynają się głoską b. Zapamiętajcie b jest spółgłoską.

 

II ZAJĘCIA WŁAŚCIWE

 

  1. Ćwiczenie ruchowe:
  • zabawa w parach - podział dzieci na „ jedynki” i „ dwójki”. Podczas zabawy „jedynki” stoją bez ruchu natomiast „dwójki” lepią „bałwanki” - np. przechylają głowę osoby z pary, unoszą jej rękę. Po chwili następuje zamiana ról.

2. Ćwiczenie ruchowo-słuchowe:

  • zabawa w parach - dzieci stoją w parach - jedna osoba za drugą i podają sobie ręce. Dzieci stojące z tyłu będą jadącymi na sankach, stojący z przodu - ciągnącymi sanki. Dzieci śpiewając piosenkę „Bałwanki”, biegają w różnych kierunkach. Po piosence siadają na dywanie, mają przed sobą woreczek. Śpiewając piosenkę, wystukują jej rytm na woreczku prawą dłonią, najpierw wewnętrzną, później zewnętrzną.
  1. Ćwiczenie ruchowo-słuchowo-wzrokowe:

         Nauczyciel demonstruje na tablicy wielką literę B:

  • omówienie jej kształtu: dziecko przygląda się wielkiej literze, opowiada z jakich elementów się składa, obserwuje jak należy prowadzić dłoń podczas pisania litery B - prezentacja litery ze śpiewaniem fragmentu piosenki „Bałwanki”.

Prezentacja małej litery b:

  • omówienie jej kształtu: dziecko przygląda się małej literze, opowiada z jakich elementów się składa, obserwuje jak należy prowadzić dłoń podczas pisania litery b- prezentacja litery ze śpiewaniem fragmentu  piosenki „Bobry”
  • wodzenie palcem po wzorze – każde dziecko otrzymuje wzór litery wielkiej i małej powtarza ćwiczenie śpiewając piosenkę
  • odtwarzanie wzoru w powietrzu z jednoczesnym śpiewaniem piosenki
  • odtwarzanie wzoru przez wodzenie po powierzchni maty (śpiewanie piosenki)
  • odtwarzanie wzoru palcem na tackach z kaszą manną - praca przy stoliczku
  • kontynuując śpiewanie dziecko pisze literę B, b na kartkach z bloku A4 - grubym mazakiem
  • wykonanie zadania na karcie ćwiczeń - ocena wykonanych prac

 

III. ZAJĘCIE KOŃCOWE

  1. Zabawa wyciszająca:
    Dzieci dobierają się parami, opierają się o siebie plecami. Chwytają się pod ręce. Słuchając instrumentalnej wersji piosenki o bałwanach, lekko się kołyszą, potem, próbują wstać, cały czas trzymając się pod ręce.

 

 

 

 

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Magdalena Kasznia



Wyślij wiadomość
do Magdalena Kasznia

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Magdalena Kasznia

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!