Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH ZDOLNOŚCI DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Dołączone pliki:
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH ZDOLNOŚCI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Zdolność artystyczna
Dziecko lubi: rysować, malować, lepić z gliny lub plasteliny. Chętnie eksperymentuje, przejawia oryginalność w doborze tematów, technik, kompozycji i materiałów. Poprzez sztukę wyraża swoje uczucia. Zauważa szczegóły i barwy, których inne dzieci nie dostrzegają. Ma wyostrzoną percepcję przedmiotów codziennego użytku. Odwiedza galerię, wystawy. Interesuje się dziełami sztuki. Spędza dużo czasu na malowaniu i rzeźbieniu; Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje; Rysuje oryginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci; Lubi oglądać obrazy i komentować je;
Zdolność twórcza
Dziecko posiada inwencję twórczą. Potrafi wymyślać opowiadania, gry, wiersze, piosenki itp. Zadaje dużo pytań stawianych przez dorosłych. Lubi eksperymentować i sprawdzać hipotezy, by uzyskać odpowiedź na nurtujące pytania. Potrafi wykorzystać w nowy niezwykły sposób znane materiały i środki. Jest wytrwałe w podejmowanym zadaniu. Często ubiera się lub zachowuje w sobie tylko właściwy sposób. Jest bystrym obserwatorem, przytomnym i szybko podchwytującym nowe rzeczy; Potrafi wykonywać zadania umysłowe z przyjemnością; Potrafi uczyć się szybko i dobrze; Używa poprawnie wielu słów; Zadaje bardzo dużo pytań; Ma oryginalne pomysły; Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego; Ma dobra pamięć; Jasno wyraża koncepcje w mowie; Nie zraża się łatwo, gdy rzeczy nie idą po jego myśli; Wcześnie zaczyna czytać.
Zdolności aktorskie
Dziecko od najmłodszych lat wykazuje zdolność odgrywania różnych ról, naśladowania. Potrafi z ekspresją operować głosem oraz porozumiewać się za pomocą gestów, ruchu i wyrazu twarzy. Chętnie uczestniczy w klasowych teatrzykach. Interesuje się teatrem, filmem.
Zdolność muzyczna
Dziecko ma słuch muzyczny, wyczucie rytmu i natężenia dźwięku. Potrafi skojarzyć zjawiska z muzyką. Wyraża chęć do nauki gry na jakimś instrumencie. Charakteryzuje go zdolność długotrwałej koncentracji. Dobrze śpiewa ( chociaż nie zawsze). Wymyśla oryginalne melodie. Chętnie słucha różnych gatunków muzyki. Często czyta o muzyce, kompozytorach i muzykach. Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii; Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju, emocji; Ma dobrą koordynacje ruchów; Lubi wystukiwać rytm, gdy gra muzyka; chodzi na koncerty.
Zdolności matematyczne
Dziecko od najmłodszych lat szybko operuje cyframi i liczbami.
Wszystko oblicza skrótami. Jest perfekcjonistą . Nie jest zbyt rozmowne. Jasno i zwięźle odpowiada na pytania. Nie ufa intuicji, chce dowodów. Wykazuje wytrwałość i upór w rozwiązywaniu zadań. Zdarza się, że lubi muzykować lub grać w szachy.
Zdolności przywódcze
Dziecko zazwyczaj jest w centrum uwagi. Jest pewne siebie, uwielbia być na czele. Ma poczucie lojalności grupowej i indywidualnej sprawiedliwości społecznej. Przez inne dzieci uznawane jest za przewodnika. Jest cierpliwe i tolerancyjne, kontroluje przebieg zabawy i wykorzystuje to do zdobywania uznania u rówieśników oraz do manipulowania nimi. Wie jak zaszczepić innym entuzjazm do pomysłu.
Zdolności sportowe
Dziecko jest energiczne, aktywne ruchowo. Ma doskonałą koordynację ruchów, szybko rozwija się motorycznie. Uwielbia gry i zabawy sportowe, zabawy na powietrzu. Chętnie wykonuje ćwiczenia sportowe. Z powodzeniem rywalizuje w sporcie z dziećmi starszymi od siebie. Czyta artykuły i wiadomości sportowe. Przewodzi w grach z innymi dziećmi w tym samym prawie wieku. Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi. Ma obowiązki do wypełnienia przekazane przez nauczycieli w przedszkolu lub grupie zabawowej;
Zdolności pisarskie
Dziecko czyta z przyjemnością i ze zrozumieniem. Od wczesnego dzieciństwa samo sięga po książkę i czyta płynnie. Wyprzedza rówieśników w umiejętności czytania i pisania. Wymyśla opowiadania, historyjki. Zapisuje swoje myśli i pomysły. Nie traci wątku. Sprawia, że postacie przez niego stworzone wydają się autentyczne. Jest wrażliwe na uczucia innych, bystrym obserwatorem ludzkich zachowań.
Zdolności naukowe
Dziecko jest oczytane (m.in. chodzi o tematykę naukową). Wyraża się jasno i precyzyjnie. Jest uzdolnione matematycznie. Ciągle nurtują go pytania: „jak?” i „ dlaczego?” Ma doskonałą koordynację oko - ręka oraz świetnie rozwinięte umiejętności motoryczne. Często zbiera różne przedmioty, klasyfikuje je. Jest wytrwałe. Czyta książki popularnonaukowe, przeprowadza doświadczenia. Dostrzega i rozumie różne pojęcia i związki.
Zdolności techniczne
Dziecko lubi konstruować. Właściwie posługuje się różnego rodzaju narzędziami. Interesuje go funkcjonowanie urządzeń mechanicznych. Lubi rysować przedmioty mechaniczne lub różne plany i projekty. Ma zdolności matematyczne ( w zakresie matematyki stosowanej i geometrii). Czyta książki i czasopisma naukowe i techniczne a jednocześnie często dziecko zdolne: ma trudności w przystosowaniu się do grupy (potrzeba rywalizacji, imponowania, dominacji); jest często uznawane za zarozumiałe; bywa, że lekceważy rówieśników, nauczyciela lub jego zdanie; prezentuje egocentryzm, koncentrację na sobie;
U.Ptak
Zobacz wszystkie wpisy
od Urszula Ptak
Wyślij wiadomość
do Urszula Ptak
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl