Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Zimowo – świąteczne krasnale” - warsztaty


Wpis dodał(a) Bozena Komenda
8 miesięcy temu, wyświetleń 147


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Scenariusz zajęcia otwartego dla Rodziców w grupie 4 – latków – warsztaty plastyczne opracowała i prowadziła  Bożena Komenda nauczyciel Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmie

Temat: „Zimowo – świąteczne krasnale” - wykonanie postaci, kojarzące się z zimą, świętami  – warsztaty z rodzicami.

 

Cel z innowacji:

Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;

 

Cel z programu własnego – „Sztuka ludowa inspiracją dziecka w dziedzinie muzyki, plastyki, tańca”.

Stwarzanie okazji do kontaktów z folklorem – uwrażliwienie na piękno sztuki ludowej, inspirowanie do twórczych działań w dziedzinie muzyki, plastyki, i tańca.

Podstawa programowa

2.6 Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;

4.1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych

4.11. Wyraża ekspresję twórczą, podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom.

Cel główny: Wprowadzanie dzieci w świąteczny nastrój poprzez naukę pastorałki oraz zachęcanie dzieci do wykonywania ozdób choinkowych inspirowanych sztuką ludową. Rozwijanie precyzji ruchów ręki oraz  świadomości napięcia mięśniowego.

 

Cel poznawczy:

Zapoznanie dzieci z tradycjami świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób.

Zapoznanie z pastorałką „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu”?.

Rozwijanie aktywności twórczej.

 

Cel kształcący:

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się.

Doskonalenie  umiejętności wycinania i łączenia elementów.

Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, wzajemne komunikowanie się.

Cel wychowawczy:

    Wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt oraz uczestnictwa bliskich osób we   wspólnej zabawie,

    Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym,

Integracja rodziców, grupy poprzez wspólne zabawy.

Przestrzeganie kontraktu zawartego z nauczycielką.

Metody:

słowne: rozmowa, objaśnienia, polecenia, odpowiedzi na pytania

czynne: zadania stawiane do wykonania, samodzielne działanie, ćwiczenia manualne, rozwiazywanie zagadek

oglądowe: pokaz, obserwacja

Formy:

praca grupowa, zespołowa, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Zagadki, materiały do wykonania krasnali: szyszki, biały materiał, wata, kolorowe oczka, sznurki, kolorowe pomponiki, kolorowy papier, zszywacz, patyczki kolorowe, instrumenty perkusyjne, odtwarzacz CD, płyty, prezentacja multimedialna.

Przebieg:

1. ,,Uśmiechnij się” - zabawa ilustracyjno - ruchowa ze śpiewem.

Zapoznanie z celem spotkania.

Dziś opowiemy sobie i przybliżymy zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem. Święta Bożego Narodzenia są symbolem zgody i wzajemnej życzliwości.

2. „Jedziemy po choinkę” – zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej („Cztery pory roku – zima” A Vivaldi).

3.  „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu” – utrwalenie refrenu i zapoznanie z I zwrotką pastorałki.

- nauka I zwrotki na zasadzie echa muzycznego – wspólnie z rodzicami.

4. Rozwiązywanie zagadek – krasnal, choinka, kolęda, wigilia, opłatek

5. „Świąteczna orkiestra wg Bati Strauss” - wspólne muzykowanie z rodzicami – wybór instrumentów perkusyjnych.

6. Choinka dawniej – obejrzenie prezentacji multimedialnej o historii choinki w naszych domach, uświadomienie dzieciom, iż dawniej choinka nie wyglądała tak jak dzisiaj. Pokazanie ilustracji przedstawiających choinkę udekorowaną na ludowo.

7. Prezentacja i omówienie sposobu wykonania świątecznego krasnala przez eksperta – mamę Oliwki. Zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z różnych narzędzi.

Stwarzanie przedświątecznej atmosfery - włączenie płyty CD z kolędami podczas wykonywania pracy przy stoliku. Dzieci samodzielnie wybierają ozdoby choinkowe, dowolne cekiny i przyklejają klejem na gorąco przy pomocy rodziców.

8. Zakończenie pracy, porządkowanie swojego miejsca pracy.

9. Podsumowanie – wszyscy wyrażają swoje odczucia na temat wykonanej pracy. Siedząc w kręgu, każdy po kolei mówi o swoich odczuciach po zakończonej zabawie i dorysowuje minę gwiazdce.

10. Ewaluacja – informacja zwrotna: zaangażowanie dzieci świadczy o ważności takiego spotkania. Dzieci są bardzo aktywne i chętnie wykonują wszelkie zadania. Doskonale poradziliście sobie z wyborem instrumentów, popracujemy jeszcze nad dokładnością gry. Przygotowane zadania nie sprawiły dzieciom większych trudności. Najtrudniejszym okazało się zadanie związane ze sklejaniem szyszki z czapka krasnala.

Samoocena - dzieci ustawiają się przy rozłożonych na dywanie buźkach:
uśmiechniętej (jestem z siebie zadowolony; uważam, że świetnie pracowałem),
obojętnej (nie jestem z siebie zbyt zadowolony; nie wszystko mi się udało),
smutnej (nie jestem z siebie zadowolony, nic mi się dziś nie udało).

11. „Gwiazdeczka”- zakończenie zajęcia - posyłam „Gwiazdeczkę” w krąg, niech wróci ona do mych rąk (dzieci ustawione w kole, po kolei ściskają sobie rączkę).
„Gwiazdeczka” wróciła do mych rąk, więc życzę Wam Wesołych Świąt”.

 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Bozena Komenda