Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Zimowo – świąteczne krasnale” - warsztaty
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz zajęcia otwartego dla Rodziców w grupie 4 – latków – warsztaty plastyczne opracowała i prowadziła Bożena Komenda nauczyciel Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmie
Temat: „Zimowo – świąteczne krasnale” - wykonanie postaci, kojarzące się z zimą, świętami – warsztaty z rodzicami.
Cel z innowacji:
Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
Cel z programu własnego – „Sztuka ludowa inspiracją dziecka w dziedzinie muzyki, plastyki, tańca”.
Stwarzanie okazji do kontaktów z folklorem – uwrażliwienie na piękno sztuki ludowej, inspirowanie do twórczych działań w dziedzinie muzyki, plastyki, i tańca.
Podstawa programowa
2.6 Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
4.1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych
4.11. Wyraża ekspresję twórczą, podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom.
Cel główny: Wprowadzanie dzieci w świąteczny nastrój poprzez naukę pastorałki oraz zachęcanie dzieci do wykonywania ozdób choinkowych inspirowanych sztuką ludową. Rozwijanie precyzji ruchów ręki oraz świadomości napięcia mięśniowego.
Cel poznawczy:
Zapoznanie dzieci z tradycjami świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób.
Zapoznanie z pastorałką „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu”?.
Rozwijanie aktywności twórczej.
Cel kształcący:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
Doskonalenie umiejętności wycinania i łączenia elementów.
Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, wzajemne komunikowanie się.
Cel wychowawczy:
Wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt oraz uczestnictwa bliskich osób we wspólnej zabawie,
Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym,
Integracja rodziców, grupy poprzez wspólne zabawy.
Przestrzeganie kontraktu zawartego z nauczycielką.
Metody:
słowne: rozmowa, objaśnienia, polecenia, odpowiedzi na pytania
czynne: zadania stawiane do wykonania, samodzielne działanie, ćwiczenia manualne, rozwiazywanie zagadek
oglądowe: pokaz, obserwacja
Formy:
praca grupowa, zespołowa, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Zagadki, materiały do wykonania krasnali: szyszki, biały materiał, wata, kolorowe oczka, sznurki, kolorowe pomponiki, kolorowy papier, zszywacz, patyczki kolorowe, instrumenty perkusyjne, odtwarzacz CD, płyty, prezentacja multimedialna.
Przebieg:
1. ,,Uśmiechnij się” - zabawa ilustracyjno - ruchowa ze śpiewem.
Zapoznanie z celem spotkania.
Dziś opowiemy sobie i przybliżymy zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem. Święta Bożego Narodzenia są symbolem zgody i wzajemnej życzliwości.
2. „Jedziemy po choinkę” – zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej („Cztery pory roku – zima” A Vivaldi).
3. „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu” – utrwalenie refrenu i zapoznanie z I zwrotką pastorałki.
- nauka I zwrotki na zasadzie echa muzycznego – wspólnie z rodzicami.
4. Rozwiązywanie zagadek – krasnal, choinka, kolęda, wigilia, opłatek
5. „Świąteczna orkiestra wg Bati Strauss” - wspólne muzykowanie z rodzicami – wybór instrumentów perkusyjnych.
6. Choinka dawniej – obejrzenie prezentacji multimedialnej o historii choinki w naszych domach, uświadomienie dzieciom, iż dawniej choinka nie wyglądała tak jak dzisiaj. Pokazanie ilustracji przedstawiających choinkę udekorowaną na ludowo.
7. Prezentacja i omówienie sposobu wykonania świątecznego krasnala przez eksperta – mamę Oliwki. Zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z różnych narzędzi.
Stwarzanie przedświątecznej atmosfery - włączenie płyty CD z kolędami podczas wykonywania pracy przy stoliku. Dzieci samodzielnie wybierają ozdoby choinkowe, dowolne cekiny i przyklejają klejem na gorąco przy pomocy rodziców.
8. Zakończenie pracy, porządkowanie swojego miejsca pracy.
9. Podsumowanie – wszyscy wyrażają swoje odczucia na temat wykonanej pracy. Siedząc w kręgu, każdy po kolei mówi o swoich odczuciach po zakończonej zabawie i dorysowuje minę gwiazdce.
10. Ewaluacja – informacja zwrotna: zaangażowanie dzieci świadczy o ważności takiego spotkania. Dzieci są bardzo aktywne i chętnie wykonują wszelkie zadania. Doskonale poradziliście sobie z wyborem instrumentów, popracujemy jeszcze nad dokładnością gry. Przygotowane zadania nie sprawiły dzieciom większych trudności. Najtrudniejszym okazało się zadanie związane ze sklejaniem szyszki z czapka krasnala.
Samoocena - dzieci ustawiają się przy rozłożonych na dywanie buźkach:
uśmiechniętej (jestem z siebie zadowolony; uważam, że świetnie pracowałem),
obojętnej (nie jestem z siebie zbyt zadowolony; nie wszystko mi się udało),
smutnej (nie jestem z siebie zadowolony, nic mi się dziś nie udało).
11. „Gwiazdeczka”- zakończenie zajęcia - posyłam „Gwiazdeczkę” w krąg, niech wróci ona do mych rąk (dzieci ustawione w kole, po kolei ściskają sobie rączkę).
„Gwiazdeczka” wróciła do mych rąk, więc życzę Wam Wesołych Świąt”.
Zobacz wszystkie wpisy
od Bozena Komenda
Wyślij wiadomość
do Bozena Komenda
bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.