Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Zimowo – świąteczne krasnale” - warsztaty
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz zajęcia otwartego dla Rodziców w grupie 4 – latków – warsztaty plastyczne opracowała i prowadziła Bożena Komenda nauczyciel Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmie
Temat: „Zimowo – świąteczne krasnale” - wykonanie postaci, kojarzące się z zimą, świętami – warsztaty z rodzicami.
Cel z innowacji:
Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
Cel z programu własnego – „Sztuka ludowa inspiracją dziecka w dziedzinie muzyki, plastyki, tańca”.
Stwarzanie okazji do kontaktów z folklorem – uwrażliwienie na piękno sztuki ludowej, inspirowanie do twórczych działań w dziedzinie muzyki, plastyki, i tańca.
Podstawa programowa
2.6 Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
4.1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych
4.11. Wyraża ekspresję twórczą, podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom.
Cel główny: Wprowadzanie dzieci w świąteczny nastrój poprzez naukę pastorałki oraz zachęcanie dzieci do wykonywania ozdób choinkowych inspirowanych sztuką ludową. Rozwijanie precyzji ruchów ręki oraz świadomości napięcia mięśniowego.
Cel poznawczy:
Zapoznanie dzieci z tradycjami świąt Bożego Narodzenia – wykonywanie ozdób.
Zapoznanie z pastorałką „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu”?.
Rozwijanie aktywności twórczej.
Cel kształcący:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
Doskonalenie umiejętności wycinania i łączenia elementów.
Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, wzajemne komunikowanie się.
Cel wychowawczy:
Wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt oraz uczestnictwa bliskich osób we wspólnej zabawie,
Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym,
Integracja rodziców, grupy poprzez wspólne zabawy.
Przestrzeganie kontraktu zawartego z nauczycielką.
Metody:
słowne: rozmowa, objaśnienia, polecenia, odpowiedzi na pytania
czynne: zadania stawiane do wykonania, samodzielne działanie, ćwiczenia manualne, rozwiazywanie zagadek
oglądowe: pokaz, obserwacja
Formy:
praca grupowa, zespołowa, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Zagadki, materiały do wykonania krasnali: szyszki, biały materiał, wata, kolorowe oczka, sznurki, kolorowe pomponiki, kolorowy papier, zszywacz, patyczki kolorowe, instrumenty perkusyjne, odtwarzacz CD, płyty, prezentacja multimedialna.
Przebieg:
1. ,,Uśmiechnij się” - zabawa ilustracyjno - ruchowa ze śpiewem.
Zapoznanie z celem spotkania.
Dziś opowiemy sobie i przybliżymy zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem. Święta Bożego Narodzenia są symbolem zgody i wzajemnej życzliwości.
2. „Jedziemy po choinkę” – zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej („Cztery pory roku – zima” A Vivaldi).
3. „Gdzie Ty mieszkasz mały Jezu” – utrwalenie refrenu i zapoznanie z I zwrotką pastorałki.
- nauka I zwrotki na zasadzie echa muzycznego – wspólnie z rodzicami.
4. Rozwiązywanie zagadek – krasnal, choinka, kolęda, wigilia, opłatek
5. „Świąteczna orkiestra wg Bati Strauss” - wspólne muzykowanie z rodzicami – wybór instrumentów perkusyjnych.
6. Choinka dawniej – obejrzenie prezentacji multimedialnej o historii choinki w naszych domach, uświadomienie dzieciom, iż dawniej choinka nie wyglądała tak jak dzisiaj. Pokazanie ilustracji przedstawiających choinkę udekorowaną na ludowo.
7. Prezentacja i omówienie sposobu wykonania świątecznego krasnala przez eksperta – mamę Oliwki. Zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z różnych narzędzi.
Stwarzanie przedświątecznej atmosfery - włączenie płyty CD z kolędami podczas wykonywania pracy przy stoliku. Dzieci samodzielnie wybierają ozdoby choinkowe, dowolne cekiny i przyklejają klejem na gorąco przy pomocy rodziców.
8. Zakończenie pracy, porządkowanie swojego miejsca pracy.
9. Podsumowanie – wszyscy wyrażają swoje odczucia na temat wykonanej pracy. Siedząc w kręgu, każdy po kolei mówi o swoich odczuciach po zakończonej zabawie i dorysowuje minę gwiazdce.
10. Ewaluacja – informacja zwrotna: zaangażowanie dzieci świadczy o ważności takiego spotkania. Dzieci są bardzo aktywne i chętnie wykonują wszelkie zadania. Doskonale poradziliście sobie z wyborem instrumentów, popracujemy jeszcze nad dokładnością gry. Przygotowane zadania nie sprawiły dzieciom większych trudności. Najtrudniejszym okazało się zadanie związane ze sklejaniem szyszki z czapka krasnala.
Samoocena - dzieci ustawiają się przy rozłożonych na dywanie buźkach:
uśmiechniętej (jestem z siebie zadowolony; uważam, że świetnie pracowałem),
obojętnej (nie jestem z siebie zbyt zadowolony; nie wszystko mi się udało),
smutnej (nie jestem z siebie zadowolony, nic mi się dziś nie udało).
11. „Gwiazdeczka”- zakończenie zajęcia - posyłam „Gwiazdeczkę” w krąg, niech wróci ona do mych rąk (dzieci ustawione w kole, po kolei ściskają sobie rączkę).
„Gwiazdeczka” wróciła do mych rąk, więc życzę Wam Wesołych Świąt”.
Zobacz wszystkie wpisy
od Bozena Komenda
Wyślij wiadomość
do Bozena Komenda
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl