Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Jak nauczyć dzieci samodzielności, odpowiedzialności i współpracy?


Wpis dodał(a) Elżbieta Kwiecińska
ponad 5 lat temu, wyświetleń 1445


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Od września pracujemy z najmłodszymi dziećmi i  wiedziałyśmy, że dużo  czasu poświęcić będziemy musiały na naukę samodzielności, współpracy i odpowiedzialności. Pomógł nam plan daltoński, którego koncepcję poznajemy i wdrażamy w naszym przedszkolu od trzech lat. Dzięki systematycznym działaniom dzieci powoli nabywają kolejne umiejętności, stają się samodzielne, ponoszą odpowiedzialność za wykonanie zadań, pomagają sobie, współpracują.                

 Pierwszym obowiązkiem po wejściu do klasy jest zaznaczenie na tablicy magnetycznej swojej obecności, przekładając zdjęcie z tablicy z obrazkiem domu pod obrazek przedszkola.  

W poniedziałek wybieramy także dyżurnych odpowiedzialnych za poszczególne prace.

Na razie są to dyżury przy stolikach, w kąciku książki oraz w kąciku zabawek. Tego dnia wybieramy również dziecko, tzw. „prawą rękę”, która jest pomocnikiem nauczyciela. Do jej zadań należy miedzy innymi zaznaczanie aktualnego dnia tygodnia na suwaku, pilnowanie rytmu dnia, pomaganie pani.

Co poniedziałek  dzieci dowiadują się, jakie zadania powinny wykonać do końca tygodnia. Proponujemy jedno lub dwa zadania. Nasze maluchy same decydują, którego dnia to zrobią, a dzień wykonania pracy zaznaczają na tablicy zadań, magnesem w  odpowiednim kolorze.

Każde  zadanie  opatrzone jest  instrukcją obrazkową, dzięki której dzieci wiedza ile i jakie materiały są mu potrzebne, gdzie je znajdzie. Po wykonaniu zadania wychowanek dzieli się refleksją, czy zadanie było łatwe czy trudne, czy poradził sobie z jego wykonaniem.  

Maluszki korzystają również z instrukcji czynnościowych, które umieściłyśmy w łazience i szatni. Umożliwiają one dzieciom samodzielne ubieranie i rozbieranie, mycie rąk, zębów, korzystanie z toalety.

Wiedząc, jak ważna jest umiejętność współpracy ze wszystkimi, nie tylko z jednym kolegą, wprowadziłyśmy – pracę w parach, która uczy dzieci dzielenia się pomysłami, dochodzenia do kompromisu i lepszego poznania rówieśników. 

Nasze dzieci wykazują się samodzielnością w czynnościach dnia codziennego: rozkładają naczynia do posiłków, same przyrządzają sobie śniadanie , noszą  kubeczki, wlewają zupę, nakładają drugie danie, a po zjedzonym posiłku same odnoszą naczynia.

Obserwując nasze 3-latki, stwierdzamy, że edukacja wg planu daltońskiego pozwala dzieciom na indywidualny rozwój, samodzielność, odpowiedzialność i współpracę. Wskazujmy dzieciom drogę, wspierajmy je w rozwoju, a osiągną  sukces.  

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Elżbieta Kwiecińska



Wyślij wiadomość
do Elżbieta Kwiecińska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Elżbieta Kwiecińska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Kupuj, zbieraj punkty, wymieniaj na nagrody! Sprawdź program Skarbonka