Społeczność BLIŻEJ PRZEDSZKOLA

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Jak nauczyć dzieci samodzielności, odpowiedzialności i współpracy?


Wpis dodał(a) Elżbieta Kwiecińska tydzień temu, wyświetleń 39


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Od września pracujemy z najmłodszymi dziećmi i  wiedziałyśmy, że dużo  czasu poświęcić będziemy musiały na naukę samodzielności, współpracy i odpowiedzialności. Pomógł nam plan daltoński, którego koncepcję poznajemy i wdrażamy w naszym przedszkolu od trzech lat. Dzięki systematycznym działaniom dzieci powoli nabywają kolejne umiejętności, stają się samodzielne, ponoszą odpowiedzialność za wykonanie zadań, pomagają sobie, współpracują.                

 Pierwszym obowiązkiem po wejściu do klasy jest zaznaczenie na tablicy magnetycznej swojej obecności, przekładając zdjęcie z tablicy z obrazkiem domu pod obrazek przedszkola.  

W poniedziałek wybieramy także dyżurnych odpowiedzialnych za poszczególne prace.

Na razie są to dyżury przy stolikach, w kąciku książki oraz w kąciku zabawek. Tego dnia wybieramy również dziecko, tzw. „prawą rękę”, która jest pomocnikiem nauczyciela. Do jej zadań należy miedzy innymi zaznaczanie aktualnego dnia tygodnia na suwaku, pilnowanie rytmu dnia, pomaganie pani.

Co poniedziałek  dzieci dowiadują się, jakie zadania powinny wykonać do końca tygodnia. Proponujemy jedno lub dwa zadania. Nasze maluchy same decydują, którego dnia to zrobią, a dzień wykonania pracy zaznaczają na tablicy zadań, magnesem w  odpowiednim kolorze.

Każde  zadanie  opatrzone jest  instrukcją obrazkową, dzięki której dzieci wiedza ile i jakie materiały są mu potrzebne, gdzie je znajdzie. Po wykonaniu zadania wychowanek dzieli się refleksją, czy zadanie było łatwe czy trudne, czy poradził sobie z jego wykonaniem.  

Maluszki korzystają również z instrukcji czynnościowych, które umieściłyśmy w łazience i szatni. Umożliwiają one dzieciom samodzielne ubieranie i rozbieranie, mycie rąk, zębów, korzystanie z toalety.

Wiedząc, jak ważna jest umiejętność współpracy ze wszystkimi, nie tylko z jednym kolegą, wprowadziłyśmy – pracę w parach, która uczy dzieci dzielenia się pomysłami, dochodzenia do kompromisu i lepszego poznania rówieśników. 

Nasze dzieci wykazują się samodzielnością w czynnościach dnia codziennego: rozkładają naczynia do posiłków, same przyrządzają sobie śniadanie , noszą  kubeczki, wlewają zupę, nakładają drugie danie, a po zjedzonym posiłku same odnoszą naczynia.

Obserwując nasze 3-latki, stwierdzamy, że edukacja wg planu daltońskiego pozwala dzieciom na indywidualny rozwój, samodzielność, odpowiedzialność i współpracę. Wskazujmy dzieciom drogę, wspierajmy je w rozwoju, a osiągną  sukces.  

 

Komentarze
Wyślij wiadomość do Elżbieta Kwiecińska