Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Poznajemy pracę strażaka


Wpis dodał(a) Krystyna Sekuła
ponad 5 lat temu, wyświetleń 30113


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA GRUPY 3- i 4-LATKI  „WRÓBELKI”

 

DATA: 21.11.2018 r.

 

PROWADZĄCA: Krystyna Sekuła

OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
 Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

TEMAT ZAJĘCIA: „ STRAŻAK SAM” - Poznajemy pracę strażaka ,  którą opowiada maskotka Strażaka Sama na bazie wiersza Wł. Broniewskiego „Strażak”.

CELE OGÓLNE:
- wzbogacanie słownictwa dzieci o wyrazy związane ze strażą pożarną,
- wzbudzanie u dzieci szacunku dla pracy strażaka,
- zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów,
- kształtowanie dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

 

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- uważnie słucha wiersza  i wypowiada się na jego temat,
- wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z pracą strażaka,
- wie na czym polega praca strażaka i dlaczego jest taka niebezpieczna,
- zna przyczyny powstawania pożarów,
- zna numer telefonu do straży pożarnej,
- wie, jak wezwać pomoc,
- zna podstawowe wyposażenie strażaków i ich strój,
- wykazuje szacunek dla pracy strażaka,
- zgodnie uczestniczy w zabawach ruchowych

- spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas zajęć i zabawy

METODY PRACY:
- słowna (objaśnienia, rozmowa);
- czynne (działania praktyczne, zabawa);
- oglądowe (pokaz, przykład, obserwacja).

FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- indywidualna

POMOCE DYDAKTYCZNE:
”Strażak Sam’’ – maskotka, wiersz Wł. Broniewskiego „Strażak”książeczka z serii” Na pomoc” – Straż Pożarna, ilustracje przedstawiające pracę strażaka, kartoniki z numerami alarmowymi, zagadki, płyta z serii” Mali Artyści” część 11”Zawody” – Strażak , stroje dla prowadzącej , kaski strażackie zrobione z czerwonej bibułki dla wszystkich dzieci, tamburyno, zapalniczka , podgrzewacze, ławka, małe obręcze, kierownica wozu strażackiego, bibuła czerwona na wozy strażackie ,karta pracy dla każdego dziecka, medale

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Powitanie: Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas….

Zabawa ,,Witamy się” wg. W. Sherborne., Dzieci stoją naprzeciwko siebie w parach i witają różnymi częściami ciała, np. prawymi  nogami, prawymi uszami itp.

2.Odgadywanie zagadki:
,,Kto pracuje w hełmie,
pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogień i gdy woda płynie?” (strażak)
Burza mózgów, wypowiedzi dzieci na temat pracy strażaka.

3.Wysłuchanie i obejrzenie inscenizacji  wiersza W. Broniewskiego „Pożar” w wykonaniu nauczyciela i maskotki Strażaka Sama :

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie,
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje dzieci z ognia,
Tak strażacy robią co dnia.

4.Omówienie treści wiersza:
- Co się paliło?
- Co robili strażacy?
- Kogo uratowali strażacy?
- Czy strażacy są odważni?
- Czy każdy może zostać strażakiem?

5.Oglądanie przez dzieci ilustracji przedstawiających pracę strażaka. Dzieci opowiadają co widzą na obrazkach: strażacy gaszą pożar domu; strażacy ratują ludzi z wypadku; strażacy zdejmują kota z drzewa; strażacy ratują powodzian; strażacy usuwają z jezdni powalone drzewa itp.

6. Zabawa ruchowa,, Powódź, pożar”  , nauczycielka gra na tamburynie , na hasło „powódź” – dzieci wbiegają na dywan, na hasło „pożar” – dzieci znajdują się poza dywanem..

7. „Czego strażacy potrzebują w swojej pracy?”
Układanie wokół postaci strażaka Sama ilustracji przedstawiających ubrania i sprzęty, którymi się on posługuje (wóz strażacki, drabina, wąż, hełm, toporek, bosak, gaśnica, piła spalinowa, strój ochronny, aparat oddechowy).
Omówienie wyglądu i sposobu wykorzystania tych sprzętów.

8. Zabawa tematyczna z podziałem na role i symulacje „Gasimy pożar”. Na dywanie stoi ławka po której dzieci – strażacy przechodzą do pożaru ; dzieci trzymając koła naśladują jazdę wozem strażackim oraz udają odgłosy syreny strażackiej. Na hasło ,,pożar”- dzieci podnoszą zrobione sikawki i naśladują gaszenie pożaru (kącik z maskotkami) , na hasło ratujemy maskotki dzieci wynoszą maskotki do przygotowanych pojemników itp. Koniec akcji , dzieci siadają przed tablicą tematyczną.
9. Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać straż pożarną? Jedno dziecko wskazuje kartkę z numerem 998.
Co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?
- Jakie zdarzenie zgłaszamy,
- Dokładny adres zdarzenia,
- Swoje nazwisko i imię,
- Swój numer telefonu.
10. Porządkowanie po pożarze. Wszystko wraca na miejsce.

11.Praca samodzielna. Każde dziecko otrzymuje rysunek przedstawiający pięć wozów strażackich i pięć palących się domów. Zadaniem dzieci jest dorysowanie drabin z wozów do
najbliższych domów. Osłuchanie się z piosenką „Strażak”

12. Podsumowanie pracy i rozdanie dzieciom medali ,,Wzorowy strażak”.


Zobacz wszystkie wpisy
od Krystyna Sekuła



Wyślij wiadomość
do Krystyna Sekuła

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Krystyna Sekuła

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!