Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Scenariusz zajęć metodą R.Labana
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz zajęcia z zastosowaniem
metody twórczej R. Labana
Temat kompleksowy: „Ćwiczenia gimnastyczne metodą Labana”.
Temat zajęć: „W wiosce indiańskiej.”
Cel główny:
Rozwijanie świadomości własnego ciała oraz poczucia rytmu.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi manipulować przyborem gimnastycznym,
- podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych,
- współdziała z partnerem oraz w grupie,
- wczuwa się w powierzoną mu rolę,
- potrafi grać rytmicznie na instrumentach perkusyjnych.
Metody:
- oglądowe - pokaz,
- słowne - słuchanie muzyki i opowiadania nauczyciela,
- czynne - zadania do wykonania.
Forma pracy: grupowa, w parach.
Środki dydaktyczne: wstążki gimnastyczne, odpowiednio dobrana muzyka, grzechotki.
Przebieg zajęć:
1. Marsz po obwodzie koła z muzyką na palcach, na piętach, z wysokim unoszeniem kolan.
2. Podczas przerwy w muzyce dzieci w dowolny sposób kłaniają się (skłon, ukłon, dyg itp.).
3. Nauczyciel zaprasza dzieci na wyprawę w nieznane, dzieci patrzą w dal przez „lornetkę” ułożoną z pięści, wybierają kierunek wędrówki.
4. Dzieci poruszają się do muzyki z filmu „Król Lew”- mają za zadanie : iść pod wiatr,
iść w gąszczu drzew, po piasku (następują zmiany tempa poruszania się).
5. Nauczyciel wywołuje zainteresowanie u dzieci patyczkami leżącymi w głębi sali.....dzieci manipulują w dowolny sposób, wg własnej wyobraźni patyczkami z przywiązaną do nich wstążką (uderzają nimi o ziemię, o podłogę, poruszają w górę, w dół, falują itp.).
6. Swobodny taniec ze wstążkami gimnastycznymi do odpowiedniej muzyki ze zmiennym tempem.
7. Dzieci wykorzystując wstążki gimnastyczne i własne ciało tworzą różne figury gimnastyczne w poziomie i w pionie.
8. Ułożenie z patyczków ogniska, dzieci naśladują czynności ogrzewania się przy ognisku.
9. Wspólne śpiewanie piosenki „ Płonie ognisko”.
10. Dzieci wczuwają się w role Indian siedzących przy ognisku, wybierają spośród siebie wodza. Indianie planują wyprawę na polowanie (wódz- nauczyciel pokazuje czynności
a dzieci powtarzają):
- wódz przekazuje informacje o wyprawie: stuka palcami o brzuch i wydaje dźwięk „tami, tami”,
- Indianie cicho udają się do stajni: uderzają palcami o podłogę,
- Indianie czeszą konia: przebierają palcami w powietrzu,
- wyruszają na polowanie, siadają na konia: uderzamy rękami o kolana,
- jadą galopem: uderzamy dłońmi o podłogę,
- jadą przez most: uderzamy dłońmi o klatkę piersiową,
- jadą przez szuwary i trawy: pocieramy dłońmi,
- zsiadają z konia: uderzamy dłońmi o kolana,
- idą pieszo: przebieramy palcami po podłodze,
- teraz spotykamy stado dzikich lwów i trzeba uciekać: wszystkie czynności powtarzamy w odwrotnej kolejności,
- głodni Indianie wybierają ziemniaki z ogniska: dzieci naśladują te czynności.
11. Indiański taniec do muzyki.
12. Rozdanie grzechotek własnoręcznie wykonanych przez dzieci (kubeczki po pitnych jogurtach wypełnionych nasionami, słoiki z zawartością itp. ) dzieci grają na grzechotkach do w/w muzyki.
13. Indianie idą spać: dzieci tworzą namioty w zespołach dwuosobowych, pozostałe dzieci kładą się spać w namiotach.
14. Do rytmu spokojnej muzyki dzieci wstają powoli i siadają na swoich miejscach na dywanie.
Metoda R . Labana – metoda gimnastyki ekspresyjnej (twórczej) została spopularyzowana
w Polsce przez W. Gniewkowskiego. Metoda ta nie narzuca nauczycielowi schematu zajęć. Obowiązują jedynie trzy zasady konstrukcji zajęć:
- zasada wszechstronności;
- zasada naprzemienności wysiłku i rozluźniania;
- zasada stopniowania trudności.
Jednakże dzieciom należy wyjaśnić co mają robić, jak robić, będzie to zależało od ich pomysłowości, fantazji, doświadczeń ruchowych.
Labanowska metoda gimnastyki twórczej przyjmuje i posługuje się różnymi formami ruchu. Są to:
- opowieść ruchowa;
- ćwiczenia muzyczno ruchowe;
- taniec;
- improwizacja ruchowa;
- inscenizacja;
- mimika;
- pantomima.
Tematy stosowane na zajęciach w przedszkolu dotyczą pięciu tematów będących podstawą metody:
I. wyczucie / świadomość / własnego ciała;
II. wyczucie / świadomość / ciężaru, siły i czasu;
III. wyczucie / świadomość / przestrzeni;
IV. rozwijanie wyczucia płynności ruchu i ciężaru ciała oraz przestrzeni i czasu;
V. kształtowanie umiejętności współdziałania z partnerem i grupą.
Opracowała: Bernadetta Dulba
Zobacz wszystkie wpisy
od Bernadetta Dulba
Wyślij wiadomość
do Bernadetta Dulba
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl