Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Scenariusz zajęć metodą R.Labana


Wpis dodał(a) Bernadetta Dulba
ponad 5 lat temu, wyświetleń 8390


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Scenariusz zajęcia z zastosowaniem
metody twórczej R. Labana

 

Temat kompleksowy: „Ćwiczenia gimnastyczne metodą Labana”.


Temat zajęć: „W wiosce indiańskiej.”

 

Cel główny:
Rozwijanie świadomości własnego ciała oraz poczucia rytmu.

Cele operacyjne: 
Dziecko:
- potrafi manipulować przyborem gimnastycznym,
- podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych,
- współdziała z partnerem oraz w grupie,
- wczuwa się w powierzoną mu rolę,
- potrafi grać rytmicznie na instrumentach perkusyjnych.

Metody:  
- oglądowe - pokaz,
- słowne - słuchanie muzyki i opowiadania nauczyciela,
- czynne - zadania do wykonania.

Forma pracy:  grupowa, w parach.

Środki dydaktyczne: wstążki gimnastyczne, odpowiednio dobrana muzyka, grzechotki.
 


Przebieg zajęć:

1. Marsz po obwodzie koła z muzyką na palcach, na piętach, z wysokim unoszeniem kolan.

2. Podczas przerwy w muzyce dzieci w dowolny sposób kłaniają się (skłon, ukłon, dyg itp.).

3. Nauczyciel zaprasza dzieci na wyprawę w nieznane, dzieci  patrzą w dal przez „lornetkę” ułożoną z pięści, wybierają kierunek wędrówki.

4. Dzieci  poruszają  się  do  muzyki  z  filmu  „Król Lew”- mają  za zadanie : iść pod wiatr,
iść w gąszczu drzew, po piasku  (następują zmiany tempa poruszania się).

5. Nauczyciel wywołuje zainteresowanie u dzieci patyczkami leżącymi w głębi sali.....dzieci manipulują  w  dowolny  sposób, wg własnej wyobraźni  patyczkami z przywiązaną do nich wstążką (uderzają nimi o ziemię, o podłogę, poruszają w górę, w dół, falują itp.).

6. Swobodny taniec ze wstążkami gimnastycznymi do  odpowiedniej  muzyki ze  zmiennym tempem.

7.  Dzieci   wykorzystując  wstążki   gimnastyczne   i   własne   ciało   tworzą  różne   figury gimnastyczne w poziomie i w pionie.

8. Ułożenie z patyczków ogniska, dzieci naśladują czynności ogrzewania się przy ognisku.

9. Wspólne śpiewanie piosenki „ Płonie ognisko”.

10. Dzieci wczuwają  się  w role Indian  siedzących  przy  ognisku, wybierają spośród siebie wodza.  Indianie  planują  wyprawę  na  polowanie  (wódz- nauczyciel  pokazuje  czynności
a dzieci powtarzają):

 

  • wódz  przekazuje  informacje  o  wyprawie: stuka  palcami o brzuch i wydaje dźwięk „tami, tami”,
  • Indianie cicho udają się do stajni: uderzają palcami o podłogę,
  • Indianie czeszą konia: przebierają palcami w powietrzu,
  • wyruszają na polowanie, siadają na konia: uderzamy rękami o kolana,
  • jadą galopem: uderzamy dłońmi o podłogę,
  • jadą przez most: uderzamy dłońmi o klatkę piersiową,
  • jadą przez szuwary i trawy: pocieramy dłońmi,
  • zsiadają z konia: uderzamy dłońmi o kolana,
  • idą pieszo: przebieramy palcami po podłodze,
  • teraz   spotykamy   stado   dzikich   lwów   i   trzeba   uciekać:  wszystkie   czynności powtarzamy w odwrotnej kolejności,
  • głodni Indianie wybierają ziemniaki z ogniska: dzieci naśladują te czynności.

 

11. Indiański taniec do muzyki.

 

12.  Rozdanie  grzechotek  własnoręcznie  wykonanych  przez  dzieci  (kubeczki po  pitnych jogurtach  wypełnionych  nasionami, słoiki  z zawartością itp. ) dzieci grają na grzechotkach do w/w muzyki.

13. Indianie idą spać: dzieci tworzą  namioty  w  zespołach dwuosobowych, pozostałe dzieci kładą się spać w namiotach.

14. Do  rytmu  spokojnej  muzyki  dzieci  wstają  powoli  i  siadają  na  swoich miejscach na dywanie.

 

 

Metoda R . Labana – metoda gimnastyki ekspresyjnej (twórczej) została spopularyzowana
w Polsce przez W. Gniewkowskiego. Metoda ta nie narzuca  nauczycielowi schematu zajęć. Obowiązują jedynie trzy zasady konstrukcji zajęć:

  • zasada wszechstronności;
  • zasada naprzemienności wysiłku i rozluźniania;
  • zasada stopniowania trudności.

Jednakże dzieciom należy wyjaśnić co mają robić, jak robić, będzie to zależało od ich pomysłowości, fantazji, doświadczeń ruchowych.
Labanowska metoda gimnastyki twórczej przyjmuje i posługuje się różnymi formami ruchu. Są to:

  • opowieść ruchowa;
  • ćwiczenia muzyczno ruchowe;
  • taniec;
  • improwizacja ruchowa;
  • inscenizacja;
  • mimika;
  • pantomima.

Tematy stosowane na zajęciach w przedszkolu dotyczą pięciu tematów będących podstawą metody:
I. wyczucie / świadomość / własnego ciała;
II. wyczucie / świadomość / ciężaru, siły i czasu;
III. wyczucie / świadomość / przestrzeni;
IV. rozwijanie wyczucia płynności ruchu i ciężaru ciała oraz przestrzeni i czasu;
V. kształtowanie umiejętności współdziałania z partnerem i grupą.

 

 

 

                                                                                                  Opracowała: Bernadetta Dulba

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Bernadetta Dulba



Wyślij wiadomość
do Bernadetta Dulba

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Bernadetta Dulba

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się