Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Zajęcie koleżeńskie prowadzone metodą dramy
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Konspekt zajęć koleżeńskich
prowadzony metodą dramy
w grupie dzieci 5,6- letnich.
Prowadząca: Magdalena Kasznia
Data: 18.12. 2018 r.
Temat: „ Kopciuszek”- czy warto być miłym dla innych ?- budowanie wartości
i pozytywnych zachowań prospołecznych.
CELE OGÓLNE:
- budowanie wartości i pozytywnych zachowań prospołecznych
- rozwijanie mowy i myślenia
- kształcenie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci
CELE SZCZEGÓŁOWE
Dziecko:
- określa cechy charakteru postaci z bajki
- wymienia postacie występujące w bajce
- odróżnia dobro od zła
- odpowiada na zadawane pytania
- reaguje na polecenia
- prowadzi wywiad
- pokazuje emocje za pomocą mimiki i gestów
- wie, dlaczego warto być miłym (życzliwym) dla innych
- potrafi wczuć się w odgrywaną rolę
- współdziała z innymi
METODY PRACY:
- słowna -rozmowa, ćwiczenia dramowe, wywiad, kończenie opowiadania
- czynna –zadań stawianych do wykonania
- metoda dramy
FORMY PRACY:
- grupowa
- indywidualna
- w parach
POMOCE:
sylwety postaci z bajki, emblematy z minami (dobra, zła), muzyka z CD, skakanki (jedna dla dwojga dzieci), medale: "Jestem Twoim przyjacielem".
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Dzieci siedzą z nauczycielką w kole. Nauczycielka wita się z dziećmi zabawą: "Iskierka", mówiąc: "Dzień dobry" ( wszyscy trzymają się za ręce).
- Wprowadzenie bajki "Kopciuszek"- Nauczycielka pyta, czy dzieci znają taką bajkę? Prowadząca krótko opowiada bajkę, wyliczając najważniejsze wydarzenia, dzieci z nauczycielką wymieniają postaci występujące w bajce, nauczycielka w trakcie opowiadania zawiesza w widocznym miejscu ilustracje z postaciami z bajki, dzieci określają cechy charakteru tych postaci, naśladują minami zachowanie postaci "dobra" lub "zła". Nauczycielka rozdaje dzieciom emblematy z minami, wyjaśnia co one oznaczają i prosi, by dzieci umieściły je pod właściwymi postaciami z bajki.
- Dzieci siadają na dywan ,nauczycielka pyta:
- jak macocha i jej córki traktowały Kopciuszka?
- czy było to właściwe zachowanie? Dlaczego?
- dlaczego macocha nie zabrała Kopciuszka na bal?
- Nauczycielka opowiada dalszy ciąg bajki, dzieci włączają się do opowieści.
- Zabawa: „ Wyjazd Kopciuszka na bal"- dzieci dobierają się parami, nauczycielka rozdaje im skakanki (po jednej na parę), dzieci ustalają kto jest koniem, a kto woźnicą (później zmiana): konie - kląskają, woźnice krzyczą: "wio! prr!", na hasło nauczycielki: "Pałac" wszyscy stają.
- Zabawa: „Witamy królewicza"- nauczycielka jest teraz królewiczem- stoi, dzieci są gośćmi zaproszonymi na bal, na hasło: "Powitanie", każde dziecko odgrywa scenkę powitania księcia.
- Zabawa: „Bal" - dzieci mogą dobrać się parami, mogą też tańczyć pojedynczo, nauczycielka wyjaśnia, że na balu królewicz wybierze sobie żonę (nauczycielka chodzi między dziećmi, obserwując je), kiedy muzyka się kończy dzieci kłaniają się sobie.
- Dzieci siadają w kole- nauczycielka opowiada dalszą część bajki, ustala wspólnie z dziećmi co było po balu:
- powrót z balu;
- zgubienie pantofelka;
- rozgłoszenie przez Herolda królewskiej wiadomości
Nauczycielka prosi dzieci o pomoc - dzieci naśladują grę na trąbce i bębnie pomagając Heroldowi.
- Etiuda pantomimiczna – „Maski”- Dzieci podzielone na zespoły siadają w dowolnym miejscu w sali. Nauczycielka podchodzi do każdego zespołu i umawia się, jaki rodzaj uczucia, emocji będą pokazywać za pomocą mimiki i gestów - pokaż, że jesteś wesoły, smutny, zamyślony, przestraszony i zdziwiony. Zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie, jaki rodzaj emocji przedstawia dany zespół.
- Przeprowadzenie wywiadu z Kopciuszkiem- dzieci dobierają się w pary, ustalają swoje role- kto prowadzi wywiad/ kto jest Kopciuszkiem- chętne dzieci prezentują wywiad na forum grupy.
- Dzieci siadają w kole - rozmowa na temat życzliwości: nauczycielka opowiada, co było w bajce dalej:
- pantofelek nie pasował na nogę żadnej z sióstr; pasował na nogę Kopciuszka;
- Kopciuszek i królewicz wzięli ślub i żyli długo oraz szczęśliwie;
- macocha i jej córki zostały same w zapomnieniu przez wszystkich.
Nauczycielka pyta:
- czy postępowanie macochy i jej córek było dobre wobec Kopciuszka? Dlaczego?
- lepiej być dobrym i miłym dla innych, czy złym i nieprzyjemnym? Dlaczego?
- Zabawa muzyczno – ruchowa „Fotograf na balu ”- dzieci poruszają się swobodnie po sali. Gdy usłyszą umówiony odgłos, tworzą szybko pary, trójki, czwórki, piątki i „pozują” do wspólnego zdjęcia.
- Zakończenie - nauczycielka dziękuje za zabawę i chwali dzieci, że są dobrymi kolegami wobec siebie, choć zdarzają się przykre wypadki, to jednak wszyscy się starają i znają zasady właściwego zachowywania się wobec innych. W nagrodę wręcza dzieciom medale "JESTEM TWOIM PRZYJACIELEM".
Zobacz wszystkie wpisy
od Magdalena Kasznia
Wyślij wiadomość
do Magdalena Kasznia
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl