Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Wpływ percepcji wzrokowej na rozwój motoryki małej


Wpis dodał(a) Magdalena Kwiatkowska
ponad 6 lat temu, wyświetleń 1304


Wpis został sprawdzony przez moderatora

          Narząd wzroku jest jednym z najważniejszych i najbardziej wyspecjalizowanych układów zmysłowych człowieka. Prawidłowo funkcjonujący narząd wzroku warunkuje prawidłowy proces widzenia. Umożliwia harmonijny przebieg rozwoju ruchowego, koordynacji wzrokowo - ruchowej oraz orientacji przestrzennej. Jest również niezbędny w nauce jedzenia, ubierania oraz w nabywaniu umiejętności istotnych w nauce pisania i czytania. Percepcja wzrokowa to umiejętność polegająca na rozpoznawaniu i różnicowaniu bodźców oraz na ich interpretowaniu. Zmysł wzroku odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju procesów poznawczych oraz  zdobywaniu przez dziecko doświadczeń. To dzięki niemu poprzez obserwację, doświadczenie i działanie- łączy, spostrzega oraz właściwie interpretuje bodźce zewnętrzna. Dostrzega coraz bardziej konkretne cechy przedmiotów i porównuje je. Wzrok odgrywa dużą rolę w rozwoju motoryki małej. Ma on szczególne znaczenie podczas nauki jedzenia, ubierania się oraz czynności związanych z pisaniem, rysowaniem. Zaburzenia w obrębie narządu wzroku wpływają na ogólny poziom koordynacji wzrokowo - ruchowej oraz rozwój precyzyjnych ruchów ręki, a co za tym idzie sprawność grafomotoryczną. Dziecko ma trudności podczas rysowania, kolorowania oraz wykonywania prac plastycznych wymagających cięcia nożyczkami. Negatywnie wpływają na poziom wykonywanie prawie wszystkich czynności życia codziennego. U dzieci z zburzeniami percepcji wzrokowej rysunki są ubogie w szczegóły, zaburzone są proporcje poszczególnych elementów. Podczas malowania szablonów często wychodzą poza linię. Mają również problem z celowym chwytaniem przedmiotów. Wiąże się to z niskim rozwojem koordynacji wzrokowo - ruchowej. Od poziomu jej rozwoju uzależnione są niemal wszystkie wykonywane czynności. Wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu analizatora wzrokowego wywołują u dzieci niechęć w wykonywaniu czynności typu: rysowanie, wycinanie czy układanie. Dlatego bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie i korygowanie dysfunkcji narządu wzroku w jak najwcześniejszym okresie życia dziecka. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową oraz koordynację wzrokowo - ruchową. Celem poniższych zabaw i ćwiczeń jest rozwijanie nie tylko kontroli nad trzymanym przedmiotem, kontroli ruchów, ale także koordynacji własnej ręki i oka.

- obserwacja najbliższego otoczenia, określanie cech charakterystycznych danego przedmiotu- barwy, kształtu, wielkości, przeznaczenia,

- dobieranie jednakowych par obrazków, przedmiotów,

- „Pokaż, gdzie jest … ”- wyszukiwanie podanych przedmiotów, zabawek w najbliższym otoczeniu,

- zabawy naśladowcze- naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt, naśladowanie zachowań i czynności wykonywanych przez drugą osobę,

- „Korale dla mamy ”- nawlekanie korali na sznurek- najpierw dużych, potem coraz mniejszych,

- „Porządki na półkach ”- porządkowanie zabawek według podanej cechy, kilku cech,

- „Ułóż tak samo ”- układanie ciągów rytmicznych według podanego wzoru,

- „Czarodziejski worek ”- rozpoznawanie zabawek ukrytych w worku za pomocą zmysłu dotyku (I wersja zabawy); oglądanie przedmiotu na obrazku i odszukiwanie w worku takiego samego przedmiotu (II wersja zabawy),

-  „Dopasuj kształt ”- dopasowywanie figur, klocków do odpowiedniego otworu,

- rysowanie linii pionowych, poziomych, falowanych, ukośnych,

- wypełnianie kształtów ograniczonych konturem,

- zabawy z masą solną, plasteliną- lepienie, wyklejanie; formowanie wałków, elementów płaskich i okrągłych,

- wklejanie, wycinanie,

- odwzorowywanie prostych wzorów i znaków,

- odtwarzanie kształtów przedmiotów, figur przez łączenie kropek lub zamalowywanie zaznaczonych pól,

- wskazywanie różnic i podobieństw między dwoma obrazkami,

- układanie obrazków z części- według wzoru i bez wzoru,

-  zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków, figur geometrycznych, np. „ Buda dla psa ”,             „ Budujemy dom ”,

 

Bibliografia:

„Terapia ręki. Diagnoza i terapia", E. Mikołajewska Wyd. Soyer, Warszawa.

„Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci”, K. Piotrowska - Madej, A. Żychowicz, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2017, Wyd. 1.

„Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju”, A. Franczyk, K. Krajewska, Wyd. Impuls, Kraków, 2006, Wyd. IV.

„Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do zabaw z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych", A. Franczyk, K. Krajewska, Wyd. Impuls, Kraków, 2005,

„Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową”, M. Frostig, D. Horne, Wyd. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1987.

 

Opracowała:

Magdalena Kwiatkowska


Zobacz wszystkie wpisy
od Magdalena Kwiatkowska



Wyślij wiadomość
do Magdalena Kwiatkowska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Magdalena Kwiatkowska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się