Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Z wizytą u dzikich zwierząt

W gęstym lesie z dala od ludzkich oczu tętni dzikie życie. Zdobywanie pokarmu i terytorium, tropienie i gonitwy, walki z rywalami i zaloty to codzienność. Łączenie się w pary, poszukiwanie schronienia i wychowanie młodych są prawdziwą sztuką. Jednym słowem – zwierzęta mają ciągle pełne łapy roboty! 

7 pomysłów na przedszkolną podróż do świata zwierząt

Od gleby po korony drzew – zwierzęta zamieszkują gęsto każde piętro lasu. Co zrobić jednak, kiedy las się kurczy – czy wszystkie stworzenia się tam pomieszczą? Jak żyć, kiedy niepokoją hałasy, śmieci, a smakowite kanapki człowieka, wrzucone do przydrożnego kosza kuszą zapachem? Jak przedostać się przez ruchliwe jezdnie przecinające las? Poznajcie codzienne przygody leśnych zwierząt i ich potrzeby okiem rysia, wilka i niedźwiedzia. Dowiedzcie się, jak możemy je razem wspierać i chronić lasy, które są ich domem.

1)    Skąd zwierzęta w mieście? Mapa rozmieszczenia zwierząt

Sprawdźcie warunki życia zająca, niedźwiedzia, sarny i lisa, jelenia i wilka, dzika i rysia. Czy potrzebują dużego obszaru? Żyją samotnie, w rodzinach czy stadach? Wykonajcie proste figurki zwierząt i ustawcie je na terenie lasu, wykonanego z krepiny, zgodnie z ich potrzebami. 
Mija rok, lasu ubywa, ale pojawiają się kolejne pola uprawne i miasta! Mija drugi rok i trzeci… Zwierzęta tłoczą się na coraz mniejszym skrawku zieleni. Czy zmieszczą się tu wszystkie? Czy znajdą pożywienie i schronienie dla młodych? Z kurczących się lasów zwierzęta wychodzą na pola i wchodzą do miast, a przecież najchętniej żyłyby w gęstwinie! Wnioski z krótkiej symulacji o przekształcaniu domu zwierząt złapią w lot nawet przedszkolaki, a i dorośli nauczą się więcej niż z niejednego wykładu. (• „O zwierzętach i ochronie siedlisk”).


2)    Zwierzęcy detektyw, czyli zabawa w tropy 

Wiecie, że łapa niedźwiedzia ma rozmiar zbliżony do kartki formatu A4? Ciekawe, ile przedszkolaków potrzeba, by przybić mu piątkę? Oprócz łapy misia, wytnijcie tropy rysia, wilka i sarny (• „Jak podglądać zwierzęta w terenie”). Ułóżcie je, naśladując chód zwierzęcia i wypróbujcie różne warianty. Czy zwierzę, które tu „zostawiło” tropy, biegło? A może powłóczyło łapą czy rozglądało się, wybierając drogę? Polowało czy próbowało zmylić tropiciela? Niech dzieci same wymyślą układ tropów, a reszta grupy czujnych obserwatorów zgaduje, co tu się mogło wydarzyć!


3)    Kto kogo zjada? 

Przygotujcie kubeczki z kolorowymi ilustracjami zwierząt i roślin, które znamy z lasu. Podzieleni w grupy mali uczestnicy zbudują z nich leśne sieci pokarmowe. Zacznijcie od roślin, następnie grupy po kolei dobierają ich „zjadacza”. A kto poluje na niego? Dobierzcie kolejne kubeczki, tworząc krótkie lub długie łańcuchy powiązań. Pokażcie sobie, kogo lub co „zjadł”, złapcie kolejny kubeczek i zacznijcie od nowa (• „Sieć pokarmowa).


4)    Najedzony jak niedźwiedź

A gdyby tak zajrzeć do brzucha niedźwiedzia? Na pewno znaleźlibyśmy tam bardzo różnorodne przysmaki. Niedźwiedź co prawda jest drapieżnikiem, ale nie ogranicza się do upolowanych zwierząt. Jest wszystkożerny, więc nie pogardzi owocami, nasionami, ziołami, trawami, grzybami, miodem, ptasimi jajami. A nawet drobnymi zwierzętami, takimi jak ślimaki, dżdżownice czy larwy owadów. Niestety, chętnie zje też resztki jedzenia porzucone przez turystów. Sprawdźcie, dlaczego to groźne dla niedźwiedzia i wypełnijcie jego brzuch smakołykami, które mu nie zaszkodzą (• „Sieć pokarmowa).


5)    Maski zwierząt

Użyjcie szablonów i wykonajcie niepowtarzalne maski wilka, rysia i niedźwiedzia. Pokolorujcie je kredkami, pomalujcie farbami albo wyklejcie ścinkami kolorowego papieru lub liśćmi, kawałkami kory czy suchych nasion. Jesienią znajdziecie całą gamę kolorów do wyklejenia masek. Gotowe? Zagrajcie w odgrywanie scenek, które spotykają leśne zwierzęta. Przedszkolaki mogą wymyślać je same lub skorzystać z Waszych podpowiedzi (np. spotkanie z odpowiedzialnymi turystami, spotkanie z ciekawskimi turystami, przemówienie wilków do kierowców przejeżdżających przez las itp.). 


6)    Teatr cieni

Wykonajcie zero waste’owe pacynki do teatrzyku w kształcie leśnych zwierząt. Wybrane postaci prowadzą nocny tryb życia, więc widzą w ciemności znacznie lepiej niż ludzie. Nasze niewprawne oko dostrzeże tylko przesuwające się cienie. Wykonajcie dekoracje do nocnego lasu i wypróbujcie pacynki w teatrzyku kamishibai albo teatrzyku cieni. Przygotujcie przedstawienie. Bilety na spektakl mogą być cegiełkami na symboliczną adopcję wilka, rysia lub niedźwiedzia przez grupę przedszkolną albo całą placówkę. (• „Cienie w lesie”)


7)    Niedźwiedzie muffinki 

Przypomnijcie sobie dietę niedźwiedzia i przygotujcie wspólnie ciastka z jego przysmakami. Spokojnie, obejdzie się bez ślimaków i larw owadów! Na szczęście, tak jak i ludzie, lubią jagody, maliny i miód. Wypróbujcie trzy przepisy i udekorujcie Wasze wypieki chorągiewkami z niedźwiedzim motywem. A może uda Wam się zorganizować Dzień Niedźwiedzia? 


Zapraszamy do narzędziownika „Duże Drapieżniki” po więcej leśnych przygód. Sprawdźcie z dziećmi, jak wspólnie chronić lasy i zostańcie odpowiedzialnymi przyjaciółmi dzikich zwierząt z WWF Polska!

  • Chcecie się zaangażować? Szczególnie późną jesienią, gdy las się mocno przekształca, to dobra okazja, by porozmawiać o tym, co się dzieje z jego mieszkańcami na zimę. Warto wspierać dzikie zwierzęta leśne – może Wasze przedszkole zdecyduje się na świąteczną adopcję gatunku? WWF Polska co roku zachęca do podarowania sobie symbolicznych prezentów prosto z serca przez pomagam.wwf.pl. Niedźwiedź, ryś, wilk, mała sóweczka i nawet masywny żubr polecają się do ochrony i machają prosto z polskiego lasu! 
  • Chcecie więcej zwierzęcych zabaw i scenariuszy? Zajrzyjcie na edukacja.wwf.pl i koniecznie dopiszcie się do newslettera edukacyjnego WWF – jako pierwsi poznacie nowe programy!

     

Fundacja WWF Polska objęła patronatem nasz projekt ekologiczny Ekokulturalne przedszkole.

Dowiedz się więcej o projekcie: blizejprzedszkola.pl/ekokulturalne-przedszkole
 

Komentarze