Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Wiosną eksperymentuj z przyrodą!

To mit, że do eksperymentów potrzeba laboratorium! Fundacja WWF Polska przekonuje, że dom, przedszkole czy podwórko może stać się poligonem badawczym dla najmłodszych. Oczywiście przyda się pomoc rodzica, czy nauczyciela, ale nauka przez doświadczanie stawia dziecko w roli głównego bohatera procesu uczenia się. Przecież nie od dziś wiemy, że samodzielna obserwacja i doświadczanie sprawiają, że zapamiętujemy więcej!

Czemu wiosna to najlepszy czas na eksperymentowanie?

Wiosną, gdy wszystko budzi się do życia, szczególnie wyostrzamy nasze zmysły. Obserwujemy, odkrywamy, szukamy pierwszych oznak wiosny. To także czas, gdy otwieramy się na to co nowe, bo po zimie pragniemy zmian. Może zatem warto sięgnąć po narzędziownik WWF Polska „Eksperymenty przyrodnicze” i poszukać w nim czegoś dla siebie? W tym roku zamiast zielnika, czy hodowania fasolki obserwujcie taniec pszczół albo prześledźcie podróż mikroplastiku w środowisku!

Skąd wziąć te wszystkie rzeczy?

Spokojnie, prawdopodobnie wszystko, czego potrzebujecie jest pod ręką. Graficzna lista przedmiotów ułatwi Wam szybką orientację w tym, czego brakuje. Obserwacja przyrody na szczęście nie wymaga dużych nakładów pracy. Proste doświadczenia potrafią pokazać nawet najtrudniejsze zagadnienia i zależności. 

A co stanie się teraz?

Poza samą instrukcją do 26 doświadczeń, czyli „Jak to zrobić?”, przy każdym z nich pojawia się część „A co stanie się teraz?”. No właśnie, co wydarzy się, gdy wyjdziemy poza schemat doświadczenia? Fundacja WWF Polska zachęca do zadawania sobie kolejnych pytań i niczym nieskrępowanego eksperymentowania! Niech nauka będzie prawdziwą przygodą!

Taniec pszczół – idealne doświadczenie na wiosnę

Wybierzcie się razem do przedszkolnego ogródka. Wystarczą wycięte z kartonu kolorowe kwiaty o 5-6 płatkach i łyżka cukru rozpuszczona w niewielkiej ilości wody. Kwiaty rozłóżcie na stoliku w odstępach ok. 15 cm. Na środku każdego kwiatka postawcie po jednej nakrętce po napoju wypełnionej wodą z cukrem. Teraz pora się oddalić i notować obserwacje. Czy do Waszych kwiatów przylecieli jacyś goście? Czy owady odnalazły zostawiony im pokarm? Które kolory je przyciągały najbardziej?

Obserwacje zapisane? Ciekawi co jeszcze można zrobić? Przesuńcie stolik z Waszą łąką o 2–3 m i zabierzcie z kwiatków nakrętki ze słodką wodą. Czy pszczoły i inne owady znajdą stolik? Na których kwiatkach będą szukać pokarmu? 
Eksperymentuj z WWF!

Dzięki aktywizacji najmłodszych przez doświadczenia dajemy im możliwość obcowania ze zjawiskami do tej pory znanymi tylko z telewizji lub książek. Narzędziownik WWF „Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko” to pozycja edukacyjna, z której warto skorzystać już w przedszkolu! Jest zaproszeniem do świetnej zabawy z solidną dawką przystępnie podanej wiedzy.

Narzędziownik jest dostępny do pobrania ZA DARMO tutaj.

 
 


Fundacja WWF Polska objęła patronatem nasz projekt ekologiczny Ekokulturalne przedszkole.

Dowiedz się więcej o projekcie: blizejprzedszkola.pl/ekokulturalne-przedszkole
 

Komentarze