Zakupy (edukacja matematyczna)

autor scenariusza: Edyta Kaczanowska



Fragment artykułu:
Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych. Co więcej, niektóre przedszkolaki potrafią już obliczać w pamięci.
Przyswojenie przez dzieci umiejętności przeliczania pozwala przejść im na kolejny poziom w zakresie posługiwania się liczebnikami. Zaprezentowane poniżej zabawy matematyczne będą skierowane na doliczanie, dodawanie i odejmowanie. W przygotowanym przeze mnie scenariuszu nawiązałam przede wszystkim do metod pedagogiki zabawy oraz metody kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Zakupy”. Jego cele ogólne to:

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami;
  • kształtowanie umiejętności doliczania, dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dzieciom;
  • stwarzanie okazji do aktywności ruchowej oraz posługiwania się wyobraźnią.

Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:

  • przeliczanie elementów w zakresie 12;
  • tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów;
  • określanie i wskazywanie kolejności za pomocą liczebnika porządkowego;
  • doliczanie do określonej liczby, również na palcach;
  • dodawanie na konkretach lub w pamięci w zakresie 12;
  • odejmowanie na konkretach lub w pamięci w zakresie 10;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.
     


Powrót do wszystkich artykułów
Informacje o pliku

Pobierz ten
artykuł

Zamów ten
numer
Aby pobrać plik musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!