Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj się

autor: Edyta Kaczanowska
Zakupy (edukacja matematyczna)

Pobierz ten artykuł
Aby pobrać plik, musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!
Ten plik można pobrać za pomocą SMS, lub wpisując kod do pobierania. informacje o pliku
Scenariusze zajęć i artykuły Grudzień 2012 Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Fragment artykułu:
Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych. Co więcej, niektóre przedszkolaki potrafią już obliczać w pamięci.
Przyswojenie przez dzieci umiejętności przeliczania pozwala przejść im na kolejny poziom w zakresie posługiwania się liczebnikami. Zaprezentowane poniżej zabawy matematyczne będą skierowane na doliczanie, dodawanie i odejmowanie. W przygotowanym przeze mnie scenariuszu nawiązałam przede wszystkim do metod pedagogiki zabawy oraz metody kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Zakupy”. Jego cele ogólne to:

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami;
  • kształtowanie umiejętności doliczania, dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dzieciom;
  • stwarzanie okazji do aktywności ruchowej oraz posługiwania się wyobraźnią.

Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:

  • przeliczanie elementów w zakresie 12;
  • tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów;
  • określanie i wskazywanie kolejności za pomocą liczebnika porządkowego;
  • doliczanie do określonej liczby, również na palcach;
  • dodawanie na konkretach lub w pamięci w zakresie 12;
  • odejmowanie na konkretach lub w pamięci w zakresie 10;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.