ponad 4 lat temu


Zajęcia kulinarne w grupie integracyjnej

 

Nasze przedszkole jest placówką promującą zdrowie. Wieloletni plan rozwoju placówki przewiduje fakultatywną realizację zadań służących temu celowi.

 

W grupie integracyjnej organizowane są w związku z tym zajęcia kulinarne. Ich celem jest w szczególności:

  • podnoszenie świadomości zdrowotnej dzieci;
  • przechodzenie na wyższe poziomy rozwoju poznawczego poprzez ćwiczenie różnych funkcji;
  • kształtowanie praktycznych umiejętności samoobsługowych dzieci w wieku przedszkolnym, tym bardziej niezwykle istotnych dla dzieci z niepełnosprawnością.

Począwszy od listopada 2009 r. nauczycielki grupy integracyjnej rozpoczęły cykl zajęć kulinarnych dostosowanych do możliwości dzieci  będących członkami grupy.

 

Zaplanowana tematyka : „Jesienny sad” i „Jesienny ogród” stały się inspiracją do przygotowania prostych potraw.

 

Po wycieczce do sadu dzieci przygotowały owocowe szaszłyki oraz ćwiczyły, przy okazji, umiejętność tworzenia i kontynuowania wymyślonego przez siebie rytmu i odczytywania prostych instrukcji obrazkowych.  Tydzień później wybraliśmy się na wycieczkę do sklepu, w celu zakupu owoców i wspólnego przygotowania sałatki owocowej. Podjęliśmy pierwsze kroki w zakresie krojenia i rozdrabniania znanych i  nieznanych dotąd dzieciom owoców (kaki, granaty). Różnorodność i ilość zgromadzonych owoców była okazją do zmysłowego poznania ich oraz przygotowania soku owocowego z jabłek, gruszek i śliwek.

 

Tematyka jesiennego ogrodu była „pretekstem” do przygotowania przez dzieci sałatki jarzynowej z przyniesionych przez nie składników. Aby porównać smaki i aromaty, dzieci przygotowały też surówkę z jabłka i marchewki. Cykl zajęć listopadowych 2009 r. został podsumowany wspólnym przygotowaniem t.zw. piramidy żywienia oraz rozmową o znaczeniu owoców i warzyw w codziennym jadłospisie. Dzieci zaczęły chętniej spożywać owoce: jabłka i marchewki.

 

Na przełomie listopada i grudnia /2009 r./ dzieci przygotowywały wybraną przez siebie potrawę - pizzę. Była to okazja do zapoczątkowania cyklu zajęć oswajających dzieci z pojęciami związanymi z ważeniem, mierzeniem, objętością  oraz uczących sztuki nakrywania do stołu. Każde chętne dziecko mogło spróbować swoich możliwości w zakresie dodawania kolejnych składników, wyrabiania ciasta, obserwacji powiększania się jego objętości podczas wyrastania, smarowania sosem pomidorowym, krojenia i układania wybranych składników. W czasie obróbki termicznej pizzy dzieci nakrywały stoły obrusami, ustawiały talerze i układały sztućce. Dzieci dowiedziały się o znaczeniu białka zwierzęcego w żywieniu człowieka.

 

W okresie przedświątecznym dzieci przygotowywały ciasteczka maślane oraz pierniczki. W związku z coraz większą samodzielnością kulinarną, dzieci samodzielnie odmierzały bądź odważały, a następnie mieszały składniki, wygniatały, wałkowały ciasto i wycinały ciasteczka specjalnymi foremkami utrwalając nazwy figur geometrycznych. Ozdabiały też własne wytwory domową konfiturą.

 

Możliwość samodzielnego przygotowania smakołyków przyczyniła się do podniesienia poczucia własnej wartości, szczególnie u dzieci nieśmiałych, zahamowanych. Była też okazją do ćwiczenia koncentracji uwagi dzieci pobudzonych psychoruchowo.

 

Podsumowaniem wysiłków kulinarnych była wspólna degustacja wypieków oraz zachwyt nad smakami i aromatami. Wykorzystałyśmy czas tych zajęć do rozmowy na temat szkodliwości nadmiaru cukru w diecie, do zaakcentowania umiarkowanego spożywania produktów z tym składnikiem oraz  „wyższości” własnoręcznie przygotowanych wypieków nad tymi ze sklepu.

 

W styczniu 2010 r. – mając już bogaty bagaż doświadczeń kulinarnych - dzieci przygotowały niespodziankę na Dzień Babci i Dziadka. Było to ciasto z jabłkami i orzechami. Podczas przygotowań dzieci kroiły jabłka, orzechy, mieszały odmierzone składniki zgodnie z instrukcją obrazkową oraz - po raz pierwszy - miały okazję do obserwacji rosnącego w szklanym kombiwarze ciasta. Widok powiększającego się, pod wpływem ciepła i środka spulchniającego, ciasta oraz unoszący się zapach ciasta wytworzył szczególny nastrój przygotowania niespodzianki i ekscytacji tym faktem. Dzieci wiedziały już, w jaki sposób przygotować stół, ułożyć ciasto i owoce oraz zadbać o detale dekoracji.

 

Początek wiosny był okazją do założenia w „kąciku przyrody” hodowli szczypioru, rzeżuchy oraz ‘natki’ pietruszki. Wyhodowanie nowalijek zapoczątkowało zwyczaj samodzielnego przygotowania kanapek w każdy piątek. Zgodnie z praktyką z ubiegłego roku, panie kucharki kroją zróżnicowane pieczywo oraz w zależności od ustaleń jadłospisu tarkują żółty ser, kroją wędlinę, jaja, warzywa wreszcie przygotowują pasty do pieczywa, masło, dżem lub miód.  Posiadając umiejętność przygotowywania posiłków, większość dzieci potrafi samodzielnie przygotować kanapkę według własnego upodobania, z zaangażowaniem udekorować własny produkt oraz zjeść z apetytem.

 

W kwietniu  2010 r. w rozmowach z rodzicami dowiedziałyśmy się, że realizacja zajęć kulinarnych w grupie integracyjnej była bardzo dobrym pomysłem. Udział dzieci w tych zajęciach spowodował wzrost poziomu ich świadomości na temat wartościowych i „złych” produktów spożywczych, przyczynił się w istotnym stopniu do zwiększenia kompetencji w zakresie  samodzielności, a także zachęcił naszych podopiecznych do włączania się w prace kuchenne oraz „eksperymentowanie” podczas przygotowywania posiłku. Jedna z matek, będąc zadowoloną z małych sukcesów swojego syna, przyniosła do grupy gofrownicę oraz jaja, mąkę i domową konfiturę, proponując przygotowanie wspólnie z dziećmi gofrów, które są przysmakiem jej pociechy. Tak też się stało. Dzieci ochoczo zabrały się do pracy i niebawem deser był już gotowy.

 

Zajęcia kulinarne w naszej grupie będą kontynuowane, gdyż są pouczające i bardzo lubiane przez dzieci. 

  

/-/ Jolanta Andruszkiewicz  

Miejskie Przedszkole „Słoneczka Ósemka”

 





 

Miejskie Przedszkole "Słoneczna Ósemka"

Jolanta Andruszkiewicz
Ostatnio on-line:
3 miesiące temu

Jolanta Andruszkiewicz dodał/a również:



Polecane