Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Międzyprzedszkolny Konkurs Matematyczny pt. "Matematyczne Asy"
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Umiejętności matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym wspieramy i rozwijamy poprzez opracowanie programu dla dzieci uzdolnionych matematycznie pt. ,,Matematyczne Asy”. Program ten ma na celu poszerzenie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji matematycznej, rozbudzania zainteresowań matematycznych, rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia. Wprowadzaniu treści matematycznych z elementami ruchu, które sprzyjają rozwijaniu wszystkich funkcji motorycznych i uczą dzieci matematyki w sposób przyjemny i zabawny. Realizowane treści wychodzą poza podstawę programową i występują w formie zabaw ruchowych, zabaw dydaktycznych i gier, usprawniając między innymi orientację przestrzenną, liczenie, klasyfikowanie oraz łączenie treści matematycznych z życiem codziennym poprzez posługiwanie się pieniędzmi. Program zakłada planowanie i szacowanie wydatków oraz samodzielne układanie zadań i zagadek matematycznych.
W działaniu pedagogicznym podczas zabaw i zajęć z zakresu zagadnień matematycznych staramy się stworzyć dzieciom określone warunki: atrakcyjne środki dydaktyczne i pomoce dostosowane do możliwości dzieci, życzliwą atmosferę oraz stosujemy pozytywny system wzmocnień, który otwiera dzieci na świat matematyki oraz umożliwia realizacje zamierzonych celów.
Jednym z elementów realizacji programu jest organizacja Międzyprzedszkolnego Konkursu Matematycznego pt. ,,Matematyczne Asy”. Już od 5 lat na terenie naszego przedszkola organizujemy i prowadzimy konkurs matematyczny. Do konkursu zapraszamy dzieci uzdolnione matematycznie w wieku 5 – 6 lat z sąsiadujących przedszkoli i szkół podstawowych. Głównym celem konkursu jest upowszechnianie i uatrakcyjnianie wiedzy matematycznej wśród przedszkolaków.
W tym roku konkurs odbył się pod hasłem ,,Wiosenne zabawy z matematyką”. Prowadzące „Cyferka” i „Figurka”, powitały reprezentantów poszczególnych placówek, wychowawców i dyrektorów. Zostało powołanie JURY konkursu w skład, którego wchodzili dyrektorzy oraz wychowawcy zaproszonych placówek. Prowadzące zapoznały uczestników z zasadami punktacji i sposobem umieszczania ich w przygotowanej „Tablicy wyników”. Za poprawnie wykonane zadanie zespół mógł otrzymać 1 punkt. Łącznie grupa mogła zdobyć 12 punktów. Do każdego zadania dla wszystkich drużyn zostały przygotowane pomoce dydaktyczne.
Pierwszą konkurencje rozpoczęłyśmy słowami rymowanki:
Idzie wiosna polem, lasem
pełno kluczy ma za pasem.
Kluczami tymi piękny świat otwiera,
wszystko będzie zielone i kwitnące teraz.
Niestety wiatr psotnik zawiał tu i tam
i wiosenne klucze pomieszał dziś nam.
W nawiązaniu do tekstu rymowanki drużyny losowały kopertę z szablonami kluczy i dopasowywały je do umieszczonego na kartce wzoru. Następnie przeliczały klucze i wybierały odpowiedni kartonik z cyfrą.
Kolejne zadanie polegało na ułożeniu z figur geometrycznych kwiatów według podanego wzoru i nazywaniu figur, które wykorzystali do odwzorowania.
Dużo radości przyniosło dzieciom układanie w wazonie bukietów w takim samym kolorze, co kolor wazonu. Następnie przeliczenie ich i odszukanie odpowiedniego kartoniku z cyfrą.
Zabawę „W marcu jak w garncu” rozpoczęłyśmy od wyjaśnienia przysłowia. Podczas tej konkurencji dzieci spotkały się elementem nie tylko matematycznym, ale również przyrodniczym. Uczestnicy losowali z garnka koperty z emblematami pogody. Układali ciąg dalszy szlaczka w taki sposób, by zachować rozpoczęty rytm. Następnie każda drużyna odczytywała ułożony przez siebie rytm składający się z różnych zjawisk atmosferycznych.
Pory roku, miesiące i dni tygodnia sprawiły uczestnikom konkursu najwięcej trudności. Zadanie polegało na złożeniu z dwóch części ilustracji przedstawiającej miesiąc. Po złożeniu obrazka drużyny wspólnie układali miesiące według kolejności i je wymieniali. Kolejna zabawa polegała na wylosowaniu przez wszystkich uczestników konkursu symboli przedstawiających daną porę roku. Zadanie polegało na przyporządkowaniu obrazka z porą roku do odpowiedniego koloru i nazwanie danej pory roku. Prowadzące na tablicy umieściły balony z napisami dni tygodni. Drużyny losowały ilustracje, która przedstawia dzień tygodnia i przyporządkowali ją do odpowiedniego napisu tak, aby napis zgadzał się z cyfrą na obrazku. Za tę konkrecje można było otrzymać, aż 3 punkty.
Zabawa z wiosennym zegarem wywołała wśród uczestników dużo euforii. Prowadząca uderzała pałeczką w talerz (instrument muzyczny). Zadaniem dzieci było słuchanie i odgadnięcie, która jest godzina oraz wskazanie odpowiedniej cyfry.
Do następnej konkurencji zaprosiłyśmy wychowawców poszczególnych zespołów. Rola opiekuna danej drużyny polegała na wylosowaniu i odczytaniu zadania z treścią. Zespół do wykonania zadania otrzymała liczmany, a wynik podawał za pomocą tabliczki z cyfrą. Dzieci miały możliwość współpracowania ze swoimi nauczycielami.
Ostatnie zadanie polegało na układaniu kartoników z kroplami wiosennego deszczu od najmniejszej do największej liczby kropel i ich przeliczeniu.
Spotkanie zakończyłyśmy zliczeniem punktów każdej drużynie. Jak sam temat tegorocznego konkursu mówi, potraktowałyśmy go, jako zabawę i pozwoliłyśmy wszystkim zespołom zająć I miejsce. Dzieciom stworzyłyśmy warunki do rywalizacji i sprawdzenia swoich umiejętności matematycznych. Dla nas był to jeden ze sposobów ewaluacji naszego programu i wyciagnięcia wniosków do dalszej pracy. Konkurs utwierdził nas w przekonaniu, iż najlepszym sposobem nauki pojęć matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Wszystkie drużyny otrzymały nagrody i dyplomy. Podziękowałyśmy za wspaniałą, wspólną zabawę i zaprosiłyśmy na słodki poczęstunek.
Anita Michałowska, Anna Talik
Nauczycielki Przedszkola Publicznego Nr 46
w Szczecinie
Zobacz wszystkie wpisy
od Anita Michałowska
Wyślij wiadomość
do Anita Michałowska
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl