Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Zielony dzień - Witamy wiosnę
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz uroczystości „Dzień Zielony”
Data: 21.03.2017 r.
Prowadzący: mgr Urszula Kapuścik
Cele:
- integrowanie społeczności przedszkolnej we wspólnym przeżywaniu i zabawie;
- wyzwalanie różnych form aktywności;
- podtrzymywanie tradycji związanej z powitaniem pierwszego dnia wiosny, rozumiemy cykliczność występowania pór roku;
- spostrzegawczości ruchowej i szybkiej orientacji;
- nauka współdziałania w zespole grupie;
- wprowadzenie nastroju radości,zabawy dobrego humoru.
Metody:
- słowna - czynna -oglądowa
Formy:
- zbiorowa - zespołowa - indywidualna
Pomoce:
magnetofon, płyty CD list, szkic marzanny na brystolu, bibuła, skrawki materiału, kredki, farby, kolorowy papier, klej, nożyczki, koperty z obrazkami -odpowiedziami do zagadek, Marzanna;
Przebieg uroczystości:
1.Powitanie dzieci.
Dzieci ze wszystkich grup zbierają się w sali gimnastycznej po zjedzeniu śniadania samodzielnie przygotowanego z zielonych składników.
Powitanie przybyłych dzieci przez prowadzące imprezę nauczycielki. Odśpiewanie przez wszystkich pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Marcowe żaby”.
I. Już wiosna na polach sadzi krokusy,
zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.
Ref. A żaby rechu- rech, żaby się cieszą,
że ten marzec rechu- rech wszystko pomieszał.
Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna, a tu śnieg.
Bo w marcu jak w garncu rechu- rech żabi śmiech.
2. Zapoznanie i wyjaśnienie zwyczaju żegnania zimy Marzanną.
Czy wiecie, jaka tradycja wiąże się z żegnaniem zimy i witaniem wiosny? (topienie Marzanny) „Wiosna, to początek nowego życia, to pożegnanie długiej i trudnej zimy, to czas budzenia się przyrody do życia. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na wiosnę – na słońce, kwiaty, ptaki. Dosyć mamy zimy i ciepłych ubrań. Dawniej ludzie wierzyli, że można przyspieszyć nadejście wiosny, topiąc słomianą kukłę zwaną Marzanną. Ten zwyczaj przetrwał do dziś. My jednak wiemy, że o przyrodę należy dbać i dlatego nie będziemy zaśmiecać kukłą Marzanny żadnego jeziorka lub rzeki. Marzannę pożegnamy piosenką podczas spaceru.
Dzieci razem z nauczycielami uczą się hasła, którym pożegnają Marzannę i przywitają wiosnę:
Marzanno, Marzanno ty zimowa panno.
Ciebie pożegnamy, WIOSNĘ powitamy!
3. List od Bałwanka
Dziś rano listonosz przyniósł do przedszkola list. Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie.
Drogie dzieci!
Odczytanie listu od Bałwanka.
Jestem bałwankiem, ulepiłyście mnie pewnego mroźnego zimowego dnia na placu zabaw Waszego przedszkola. Miło było spędzać z Wami zimowe dni. Niestety, ja już topnieje. Słońce pięknie świeci. Na dworze coraz cieplej, są coraz mniejsze przymrozki. Nadeszła wiosna. W ogrodach już kwitną pierwsze wiosenne kwiaty: krokusy, przebiśniegi. Na wierzbowych gałązkach pojawiły się bazie. Za oknem słychać jak ptaki śpiewają. Zaproście dziś na spacer rodziców i razem poszukajcie Pani wiosny. A teraz życzę Wam wesołej zabawy.
Do zobaczenia za rok.
Bałwanek
4. Zabawa przy piosence „Zielono tu, zielono tam”.
Wszystkie dzieci ustawiają się w wężyki za swoimi paniami. Tańczą śpiewając piosenkę, a podczas refrenu ilustrują ją ruchem.
5. Zagadki
W marcu się zaczyna, gdy się
kończy zima .Przyjdzie z wiatru
ciepłym wiewem, z pięknem
kwiatów, z ptaków śpiewem.
(wiosna)
Zobaczysz je wiosną, gdy na
wierzbach rosną. Srebrne futra mają.
Jak się nazywają?
(bazie)
Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały.
(bocian)
Kolorowe i pachnące, czy
w ogrodzie, czy na łące, zawsze
chętnie je zbieramy na bukiecik dla swej mamy.
(kwiaty)
Przez śnieg się odważnie
przebijam. Mróz nawet mnie nie po-
wstrzyma. Mam listki zielone,
tak jak wiosna, a dzwonek bielutki jak zima.
(przebiśnieg)
On pierwszy do nas z ciepłych
krajów wrócił, i nad polami piosenkę zanucił
(skowronek)
Co buduje każdy ptak, by chować
pisklęta, a tylko kukułka, o tym nie pamięta?
(gniazdo)
Są żółte jak kaczuszki. Myślicie,
że mają nóżki. Nie, wcześnie,
chłodną wiosną na mokrej łące rosną.
(kaczeńce)
6.Zabawa „Prawda – Fałsz”.
„Przeczytam wam teraz kilka zdań. Jeśli zdanie będzie prawdziwe wstańcie, jeśli nie – kucnijcie. Słuchajcie uważnie”.
•Dzisiaj żegnamy wiosnę i witamy zimę.
•Wiosną niedźwiedzie budzą się ze snu.
•Przebiśniegi to pierwsze wiosenne kwiaty.
•Wróble odlatują na zimę do ciepłych krajów.
•Wiosną przyroda budzi się do życia.
•Wiosną jeździmy do lasu zbierać grzyby.
•Wiosną często pada śnieg i można jeździć na sankach.
7 . Praca plastyczna „Marzanna”.
To już ostatnie zadanie. Na dużych arkuszach papieru narysowane została Marzanna. Waszym zadaniem jest „ubrać” Marzannę jak najpiękniej. Prosimy byście do tego wykorzystali kawałki materiałów, kolorowy papier, bibułę, kredki, farby, plastelinę, itd. Prace dzieci zostaną wywieszone w szatni przedszkola.
8. Pożegnanie Marzanny.
Dzieci wraz z nauczycielkami żegnają Marzanę i śpiewają piosenkę „Marcowe Żaby”.
Po piosence wypowiadają następujące słowa:
Marzanno, Marzanno ty zimowa panno.
Ciebie pożegnamy, WIOSNĘ powitamy!
Urszula Kapuścik
Zobacz wszystkie wpisy
od Urszula Kapuścik
Wyślij wiadomość
do Urszula Kapuścik
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl