Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Spotkanie z policjantem w Przedszkolu
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Scenariusz spotkania z policjantem w przedszkolu Publicznym we Wrzosowej
Temat zajęcia: „Zawód policjant – kto to taki?” – poznanie pracy policjanta i wykonywanych przez niego czynności, narzędzia i charakterystyczny ubiór.
Cele ogólne:
- wzbudzanie zaufania do policjanta, jako osoby, której można zaufać,
- gromadzenie słownictwa na temat związany z zawodem policjanta oraz dotyczący zasad ruchu drogowego,
- uczestniczenie w rozmowach dotyczących bezpieczeństwa, wynikających z pokazów, ze spotkań,
- uświadamianie niebezpieczeństwa i zagrożeń związanych z ruchem drogowym,
- uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
- uatrakcyjnianie zajęć i omawianej tematyki.
Cele operacyjne:
- potrafi bezpiecznie poruszać się i zachowywać na drodze,
- wie, że zabawy w pobliżu jezdni są niebezpieczne,
- wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia,
- orientuje się, do koga należy zwrócić się o pomoc w sytuacji niebezpiecznej,
- zna numery alarmowe, w tym policji,
- aktywnie uczestniczy w spotkaniu z policjantem,
- poznaje cechy charakterystyczne munduru policyjnego i wie, jakich akcesoriów używają policjanci.
Metody pracy:
- rozmowa (słowna),
- pokaz (oglądowa),
- ćwiczenia praktyczne (czynna).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje dotyczące bezpieczeństwa na drodze,
- mundur oraz akcesoria przyniesione prze policję,
- magnetofon.
Przebieg spotkania
- Powitanie zaproszonych gości.
- Rozmowa policjantów z dziećmi na temat: „Czym się zajmuje pan policjant w pracy?”, „Co należy robić, aby być bezpiecznym?”:
• rozmowa o zasadach bezpiecznego poruszania się po drodze (wykorzystanie ilustracji)
• zapoznanie dzieci z mundurem i akcesoriami policjanta, omówienie ich przeznaczenia,
• pokaz specjalistycznych elementów umundurowania policjanta,
• rozmowa o pracy policjanta (kierowanie ruchem; czuwanie nad bezpieczeństwem w ruchu drogowym, szczególnie w obrębie przedszkoli; zabezpieczenie ruchu ulicznego podczas imprez sportowych; ściganie przestępców),
• dyskusja – zadawanie pytań przez dzieci policjantom.
- Zabawa ruchowa z policjantem pt. „Policjant kieruje ruchem drogowym”.
- Prezentacja krótkiego programu artystycznego w wykonaniu dzieci z grupy 6-latków piosenka „Uwaga – czerwone światło”, wiersz B. Szelągowskiej „Znaki drogowe”.
Zabawa „Tak czy nie?”- policjant zadaje pytania dotyczące przekazanych treści. Gdy zdanie jest prawdziwe dzieci głośno mówią TAK, gdy błędne – NIE.
Zabawa „Tak czy nie” (chusty zielone i czerwone, po trzy osoby z każdej grupy)-Przedstawianie różnych sytuacji dzieciom, których zadaniem jest prawidłowa ich ocena.
• Pewien pan na spacerze ze swoim psem podchodzi do ciebie i mówi: „Pewnie lubisz psy. Mam w domu kilka szczeniaczków. Chodź, pobawisz się z nimi i dam ci jednego”.
• Biegniesz do domu chodnikiem w pobliżu drogi. Samochód zatrzymuje się koło ciebie i kierowca proponuje, że cię podwiezie.
• Uśmiechnięta pani woła cię po imieniu i prosi, żebyś ją zaprowadził do swojego domu. Twoja mama zapomniała bardzo ważnych dokumentów, ma je w szufladzie, a ta pani jej zaniesie.
• Uprzejma pani podchodzi do ciebie na podwórku. Uśmiecha się i mówi, że jest koleżanką mamy z pracy i że mama ją przysłała po ciebie. „Chodź, musimy się bardzo śpieszyć”.
• Miły pan podchodzi do Ciebie i mówi: „Lubisz cukierki czekoladowe? Poczęstuj się”.
Zabawa „Test” (karteczki z cyframi 1,2,3; trzy osoby z każdej grupy)
Sprawdzający, czy są przygotowane do uniknięcia niebezpieczeństw, które im grożą ze strony dorosłych. Wybór właściwego zachowania.
• Co robisz z kluczem od mieszkania, kiedy wychodzisz na podwórko?
– chowam pod wycieraczkę, tam go nikt nie znajdzie,
– wieszam na szyi, żeby go nie zgubić,
– wkładam głęboko do kieszeni, zapinam ją, żeby nie wypadł i nikt go nie widział.
• Jesteś sam w domu. Do domu puka pan, który mówi, że jest ze spółdzielni. Co robisz?
– wpuszczam go,
– zakładam łańcuch i proszę, aby pokazał legitymację,
– mówię, żeby przyszedł za chwilę, kiedy będą rodzice.
• Miły pan zagaduje cię na podwórku i proponuje, że da ci kilka „superfajnych” gier komputerowych. Co robisz?
– idziesz z nim, żeby zobaczyć te gry,
– mówisz, gdzie mieszkasz i zapraszasz pana do domu,
– mówisz, by najpierw omówił to z rodzicami i odchodzisz.
Zabawa ruchowa „Chodzimy po chodniku” - uświadomienie dzieciom, że chodzimy prawą stroną chodnika.
Dzieci spacerują po sali powtarzając wierszyk:
„Po chodniku z wielką wprawą,
wędrujemy stroną prawą”
Na sygnał gwizdka zatrzymują się nieruchomo zastygając.
Zabawa „Kot w worku”- prowadzące mają w worku różne przedmioty- bezpieczne i niebezpieczne (zapałki, zapalniczka, wykałaczka, śrubokręt, nóż...).
Chętne dziecko z zamkniętymi oczami rozpoznaje przedmiot i go nazywa.
„Chodzi kotek po kółeczku,
obie łapki ma w woreczku,
Zabawa „Dziwne numery”- utrwalenie numerów alarmowych (997/998/999), dopasowanie numerów do fotografii.
w worek wpadło coś dziwnego,
co to? Co to jest takiego?”
- Podsumowanie wiadomości i podziękowanie policjantom za przybycie do przedszkola. Wręczenie pamiątki zrobionej przez dzieci oraz wykonanie pamiątkowego zdjęcia.
- Pożegnanie zaproszonych gości.
Małgorzata Kiper i Magdalena Mościńska - Ciejpa
Zobacz wszystkie wpisy
od Malgorzata Kiper
Wyślij wiadomość
do Malgorzata Kiper
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl