Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Święto Marchewki w przedszkolu!
Wpis został sprawdzony przez moderatora
ŚWIĘTO MARCHEWKI w Przedszkolu Publicznym we Wrzosowej
„Na marchewki urodziny
Wszystkie zeszły się jarzyny.”
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta.”
To właśnie marchewka jest warzywem, które zawiera niezbędne dla zdrowia witaminy. Aby zachęcić dzieci do spożywania marchewki, zorganizowaliśmy w naszym przedszkolu
Święto Marchewki w ramach realizowanego Programu o Zdrowiu. W tym dniu dzieci ubrały pomarańczowe stroje, przyniosły wspaniałe okazy marchewek, każde dziecko otrzymało znaczek marchewki. Mieliśmy także szczególnego gościa - Zająca, który jest wielbicielem marchewki. Dzieci miały okazję z bliska przyjrzeć się Zającowi, poznać jego zwyczaje żywieniowe, zabawić się z nim w marchewkowe zabawy. Głównym celem akcji było promowanie spożywania warzyw, poszerzanie wiedzy na temat marchwi i jej odmian, a także doskonalenie umiejętności pracy w grupie. Dzieci brały udział w zabawach muzycznych, ruchowych, plastycznych przygotowanych przez nauczyciela - Małgorzatę Kiper, z marchewką jako główną bohaterką dnia. Odgadywały zagadki o warzywach, rozpoznawały marchewkę wśród innych warzyw, układały w całość pocięte obrazki z marchewką. Było robienie soku marchewkowego i chrupanie surowej marchewki. Śmiechu i zabawy było co niemiara - ale o to właśnie chodziło, żeby ten dzień był wyjątkowy inny od wszystkich - marchewkowy - zakręcony. Po takiej dawce witamin, śmiechu i zabawy na pewno wszystkie przedszkolaki będą zdrowe, piękne i uśmiechnięte.
DZIEŃ MARCHEWKI W PRZEDSZKOLU - Scenariusz uroczystości
Cel:
słuchanie wiersza J. Brzechwy „Marchewka”, poznanie bogactwa witamin zawartych w marchewce, rozpoznawanie marchewki zmysłami: smak, dotyk; poznanie historii marchewki, rozwiązywanie zagadek, czytanie globalne: marchew, burak, sałata, pomidor.
Pomoce:
dekoracja sali, sylwety marchewki, marchewka i inne warzywa, opaski na głowę, napis Dzień Marchewki, sylwety warzyw: marchewka, pomidor, kalarepa, kartofel, burak, rzepka, pietruszka, kalafior, zupa, sałatka, wyrazy: marchew, burak, sałata, pomidor, kreda, kratkowane kartki, kredki, przetwory z marchwi: sałata w słoiku, suszona marchew, sok z marchwi, CD Moje 6 lat – cz 2.
1. Powitanie dzieci – dzieci rytmicznie wypowiadają swoje imię, zgodnie z narzuconym rytmem, wyklaskiwanym przez wszystkich.
2. „Lekcja ciszy” wg metody Montesorii – dzieci po narysowanym okręgu przenoszą na otwartej dłoni marchewkę, tak aby nie upadła.
3. Słuchanie wiersza z jednoczesnym ilustrowaniem warzyw występujących:
„Marchewka” Brzechwa Jan
Dawno temu, choć nikt o tym nie wie,
Marchewka rosła na drzewie,
A że tak wysoko rosła -
Była okropnie wyniosła.
O kapuście mówiła "kapucha",
Z brukwi się wyśmiewała, że jest tłusto brzucha,
A jak się wyrażała o rzepie,
Nawet nie wspominać lepiej.
Pomidor nazywała czerwoną naroślą,
Sałatę - jarzyną oślą,
Ziemniak - ślepiem wyłupiastym,
A koper, po prostu, chwastem.
"Ja - mówiła marchewka - ja to jestem taka,
Że jeśli tylko zechcę, zakasuję ptaka,
Rosnę w górze, na drzewie, lecz jak będzie trzeba,
Pofrunę nawet do nieba!
Ja jestem nadzwyczajna, w smaku niebywała,
Jam owoc nad owoce, ze mną nie przelewki!"
Tak mówiła marchewka - głupia samochwała.
Dlatego właśnie dzieci nie lubią marchewki.
Podpisywanie obrazków: marchew, burak, sałata, pomidor.
Próba odpowiedzi na pytanie: “Skąd się wzięła marchewka”?
Marchewka przywędrowała do Polski najprawdopodobniej z Chin. Jej poprzedniczki miały kolor: czerwony, fioletowy lub różowy, omszone liście i nieciekawy smak. Obecnie znana nam odmiana marchewki powstała w Holandii, a stamtąd przywędrowała do Polski.
Na prośbę nauczyciela dzieci czytają (z tablicy) jakich witamin dostarcza marchewka. Następnie zastanawiają się która część rośliny jest jadalna (podziemna, nadziemna). Poprawnie nazywają wszystkie części rośliny – liście, łodyga, owoc, korzeń.
4. „Urodziny Marchewki” – zabawa ruchowa do piosenki z wykorzystaniem emblematów wyznaczenie dzieciom jakim są warzywem.
5. Ćwiczenia w określaniu wielkości – marchew, marcheweczka. Dzieci wybierają z miski marchewki różnej wielkości; na oko porównują ich wielkość; stosują pojęcia: duże, małe, mniejsze, większe, takie samo, największe, najmniejsze. Układają kilka wybranych przez nauczyciela marchewek według ich wielkości – rosnąco, potem malejąco.
6. Wyjaśnienie, dlaczego przechowujemy marchewkę w całości lub w postaci przetworów; podawanie przykładów, w jakiej postaci można przechować marchew (surową, susz, mrożonki, w słoikach), wymyślanie przez dzieci potraw, do których przygotowania można wykorzystać marchew – zapisywanie przez nauczyciela propozycji dzieci.
7. „Marchewkowy instrument” – dzieci podzielone są na dwie drużyny – pierwsza drużyna do melodii maszeruje, kolejna drużyna do innej melodii wystukuje rytm na marchewkach. Zmiana ról.
8. Zagadki:
- Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)
- Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza lecz pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno – wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)
- Różne na świecie istnieją łaty: żółte, czerwone, łaty w kraty. Lecz nie ma na pewno smaczniejszej “łaty”, niżeli zielony listek.... (sałata)
- Pod krzakiem w polu rośnie ich wiele. Dzieci je chętnie pieką w popiele. (ziemniaki).
9. „Jem marchewkę” – zabawa słuchowa – dzieci muszą uważnie słuchać i wykonywać wymówione czynności przez nauczyciela tylko wtedy gdy pojawi się słowo marchewka, np. Jem marchewkę. Trę marchewkę. Sadzę marchewkę. Obieram pietruszkę.
10. „Marchewka kratkowana” - dyktando graficzne – rysowanie na kratkowanym papierze wg instruktarzu nauczyciela. Umieszczenie wzoru w widocznym miejscu.
11. Zabawy badawcze „Marchewka”:
- Ćwiczenie 1. – każde z dzieci otrzymuje marchewkę. Dzieci oglądają ją i opisują jej wygląd; stwierdzają, że pokrywa ją matowa skórka, nieco chropowata. Nauczyciel zdejmuje po kawałku skórki z marchewki, aby dzieci mogły to dokładnie obejrzeć. Szukanie warzyw podobnych do marchewki.
- Ćwiczenie 2. – „Kto pierwszy” – chrupanie marchewki. Podkreślanie walorów odżywczych i zdrowotnych marchewki, zachęcanie do zjadania jej na surowo.
- Ćwiczenie 3 – Czy marchewka ma zapach? – sprawdzanie zmysłem węchu zapachu warzywa.
12. „Marchewki w koszyczku” – dzieci z zawiązanymi oczami wyszukują za pomocą dotyku marchewki wśród warzyw znajdujących się w koszyczkach.
13. Puzzle – składanie pociętych elementów w całość.
14. Pytania do Quizu:
- Czy marchewka to owoc, czy warzywo?
- Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?
- Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.
- Jaki kolor ma marchewka?
- Jak nazywa się zielona część marchewki?
- Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?
15.Z robienie soku marchewkowego w sokowirówce.
16. Degustacja soku z marchwi.
Opracowała: Małgorzata Kiper - nauczyciel z Przedszkola Publicznego we Wrzosowej.
Zobacz wszystkie wpisy
od Malgorzata Kiper
Wyślij wiadomość
do Malgorzata Kiper
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl