Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Dbamy o higienę osobistą


Wydarzenie dodał(a) Malgorzata Kiper
ponad 8 lat temu, wyświetleń 2173


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Okres przedszkolny sprzyja wyrabianiu nawyków higieniczno - kulturalnych, wyrabianiu zamiłowania do czystości, dbałości o swój estetyczny wygląd. Dążymy w tym okresie do wdrażania dzieci do samodzielnego mycia się, co jest podstawą do dbania o swoje potrzeby zdrowotne. Dzieci powinny świadomie zdobywać przyzwyczajenia, powinny wiedzieć w jakim celu to robią. W naszym przedszkolu dbamy o wszystkie aspekty higieny osobistej: Mycie się - skóra ma dla organizmu znaczenie ochronne i dlatego należy ją starannie pielęgnować. Systematyczne i dokładne mycie usuwa podłoże do rozwoju wszelkiego rodzaju zarazków i umożliwia lepsze oddychanie całą powierzchnią ciała. W gruntownym utrzymaniu czystości musi uczestniczyć dom. Dziecko powinno być przyzwyczajone do codziennego mycia ciała. Jeśli zauważyłyśmy jakieś niedokładności w utrzymaniu czystości, nie zawstydzałyśmy małego delikwenta, lecz rozmawiałyśmy z rodzicami, uczulałyśmy ich na sprawy higieny własnego dziecka. Dotyczyło to szczególnie grup młodszych. Starsze dzieci należy już w pewnej mierze same uczynić odpowiedzialne za czystość osobistą. Mycie rąk - czynność mycia rąk nie jest łatwa do nauczenia ale pierwszoplanowa, ponieważ powtarza się ją kilka razy w ciągu dnia: przed posiłkiem, po załatwieniu potrzeb fizjologicznych, po przyjściu ze spaceru, z ogrodu, po niektórych zajęciach, np. lepieniu z plasteliny. Pierwszej fazie nauczania w grupach dzieci młodszych, oprócz dokładnego objaśnienia kolejnych czynności, towarzyszył pokaz nauczycielki lub starszego dziecka dyżurnego. Na mycie rąk składają się następujące czynności: zawijanie rękawów, moczenie rąk, mydlenie, spłukiwanie tak ażeby woda nie rozpryskiwała się na podłogę i nie zostało zmoczone ubranie, strzepywanie z wody, wycieranie ręcznikiem. Przy takiej liczbie, dość skomplikowanych czynności nie możne być mowy o pośpiechu, mycie rąk należy uczyć etapami, każdą czynność powtarzać wiele razy oraz kontrolować dokładność wykonania. Zasadami obowiązującymi w czasie nauki mycia rąk winny być systematyczność i ciągłość ćwiczeń powiązanych z pokazem i objaśnieniem ze strony nauczycielki. Mycie zębów - tej czynności winien uczyć zarówno dom jak i przedszkole, dlatego nasze przedszkolaki przyniosły szczoteczki z pastą do zębów i codziennie po każdym posiłku sprawdzaliśmy ich umiejętności posługiwania się nimi. W tym temacie zorganizowaliśmy spotkanie z naszym zaprzyjaźnionym stomatologiem P.Dorotką i odwiedziliśmy przychodnię dentystyczną ,,Denimed". Czesanie - czynność ta sprawie na ogół dzieciom trudności, w związku z tym trzeba im dokładnie pokazać, jak należy się posługiwać grzebieniem, demonstrować na kolegach i sprawdzać stopień opanowania czynności - bardzo chętnie dzieci bawiły się we fryzjera w kąciku tematycznym. Wygląd zewnętrzny dziecka - to także higiena osobista. Już od najwcześniejszych lat należy uczyć dzieci kontrolować swój wygląd zewnętrzny: czy ubranie jest czyste, bez plam, czy nie brak żadnego guzika czy są one prawidłowo zapięte itp. Trzeba również wdrażać dzieci do zabezpieczenia odzieży przed zmoczeniem w czasie mycia rąk, zabaw na śniegu zimą oraz brudzeniem podczas niektórych zajęć. Dzieci starsze powinny już w pewnym stopniu czuć się odpowiedzialne za swój wygląd i starać się współdziałać pod tym względem z rodzicami. W kontrolowaniu własnego wyglądu pomagało nam lustro. Z jego pomocą dzieci uczyły się oceniać i poprawiać swój wygląd. Potrzeby fizjologiczne - już od pierwszych dni pobytu w przedszkolu dzieci powinny przyzwyczajać się do samodzielnego i kulturalnego korzystania z ubikacji. Nauczyciele powinni dzieciom wytłumaczyć, że potrzeby fizjologiczne załatwia się pojedynczo, na osobności i do tego przyzwyczajać. Należy ograniczyć dłuższe przebywanie dzieci w ubikacji, jak też gromadzenie się tam w oczekiwaniu na swoją kolejkę. Z załatwianiem spraw fizjologicznych związane jest bardzo ważne zagadnienie - potrzeba i umiejętność korzystania z papieru toaletowego. Jeśli dziecko nie opanowało tej umiejętności przed pójściem do przedszkola, należy wymagać od rodziców, by brak ten uzupełnili, a w miarę potrzeby nauczyć dziecko w przedszkolu. Przed wyjściem z kabiny dzieci muszą spuścić wodę, ubrać się, następnie sprawdzić, czy wszystko zostawiły w porządku. Zanim przyjdą do swojej sali winne oczywiście umyć ręce.Wszystkie dzieci chętnie korzystały ze wskazówek i naszej pomocy. Higiena nosa - nos jest doskonałym narządem klimatyzacyjnym, gdyż działa jako grzejnik ocieplając powietrze docierające do płuc. Ponadto w nosie powietrze jest doskonale dezynfekowane, tzn. niszczone są duże ilości mikrobów. Zmysł powonienia chroni także przed różnymi niebezpieczeństwami wielu substancji chemicznych wdychanych z powietrzem. Dlatego tez musimy zwracać uwagę na to by dziecko oddychało w miarę możności głęboko i rytmicznie nosem, zarówno w czasie spokojnych zajęć jak i wymagających znacznego wysiłku, wykonywaliśmy wiele zabaw i ćwiczeń oddechowych. Wymagania trzeba stawiać dziecku w granicach jego możliwości. Wszelkie czynności nie mogą sprowadzać się do obowiązków wykonywanych pod nadzorem dorosłych. Dzieci muszą wiedzieć, po co to robią.Muszą być przekonane o potrzebie i celowości przestrzegania zasad higieny. Pomagały nam w tych wszystkich działaniach scenariusze zajęć,wiersze,opowiadania,zabawy tematyczne i ruchowe zaczerpnięte z materiałów Akademii Zdrowego Przedszkolaka. Stały kontakt z rodzicami, kontynuowanie i utrwalenie przez rodziców tego, z czym się już dziecko praktycznie zapoznało w przedszkolu pomogło nam w procesie uczenia się samodzielnego dbania o czystość osobistą.Zwieńczeniem poznanego tematu była bajka,,Kocmołuszek"- w wykonaniu zaproszonych aktorów utrwalająca zasady dbania o higienę osobistą i przestrzegająca przed skutkami braku higieny. Dzieci z zapartym tchem oglądały perypetie bohaterów, którzy mieli problemy z zachowaniem czystości a skutkiem tych zaniedbań były choroby.Wiadomości zdobyte w tej akcji bardzo dobrze wpłynęły na poprawę samodzielności w zakresie dbania o higienę osobistą, a współpraca z domem rodzinnym pozwoliła na utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności. 


Zobacz wszystkie wpisy
od Malgorzata Kiper



Wyślij wiadomość
do Malgorzata Kiper

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Malgorzata Kiper

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się