Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Scenariusz Storyline


Wydarzenie dodał(a) Iwona Langa
ponad 8 lat temu, wyświetleń 2102


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Scenariusz zajęć- metoda STORYLINE

 

Temat dnia: Poznajemy historię „Kopciuszka”

Cele ogólne:

- rozwija umiejętności słuchania ze zrozumieniem

- wzbogacenie wiadomości dzieci na temat Bajki „ Kopciuszek”

Cele szczegółowe:

- współdziała w grupie

-potrafi rozpoznać i zapamiętać co jest przedstawione na obrazkach

- potrafi rozwiązać powierzone mu zadania

- chętnie wypowiada się na temat swoich odczuć podczas zajęć

Metody:

oparte na aktywności dziecka: metoda własnych doświadczeń, swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, słuchanie, aktywność ruchowa.

oparte na aktywności nauczyciela: pogadanka, zadawanie pytań, pokaz, tłumaczenie, pochwała.

Formy:

- indywidualna,

- zbiorowa,

- grupowa

Środki dydaktyczne: pomoc labirynt, obrazki zwierząt, odgłosy zwierząt, sukienka i elementy ozdobne, zwierzęta i ślady, klucze, buty, zagadki, sylwetki ubrań, rekwizyty teatralne, karton, kredki, szary papier, materiały.

Przebieg:

1.      EPIZOD I

Drogie dzieci!

Mam na imię Kopciuszek i mam tyle samo lat co Wy. Mam również dwie przybrane siostry, które mają na imię Anastazja i Gryzelda. Potrzebuję Waszej pomocy. Macocha wraz ze swoimi córkami, zostawiają mi do zrobienia bardzo dużo pracy, muszę posegregować ubrania, które nadają się do założenia, a które mają dziury do zaszycia. Proszę pomożecie mi odpowiednio posegregować ubrania?

Wasza Koleżanka Kopciuszek

1.      Pytania:

a)      Kto napisał do was list?

b)      Ile lat ma „Kopciuszek”?

c)      Co przydarzyło się dziewczynce?

d)     Jak możemy pomóc „ Kopciuszkowi”?

 

2.      Aktywność:

Labirynt. Nauczyciel wyciąga wcześniej przygotowane plansze, na których narysowany jest labirynt, składający się z wielu alternatywnych dróg i dzieli dzieci na 4-5 osobowe grupy. Na wszystkich ścieżkach znajdują się porozrzucane ubrania( zarówno te które można założyć jak i te które mają dziury do zaszycia). Dzieci mają za zadanie tak przejść przez labirynt zbierając po drodze tylko te ubrania które są dobre do założenia, na końcu labiryntu znajduje się szafa do której trafią ubrania. Dzieci podzielone na zespoły dyskutują nad rozwiązaniem problemu Kopciuszka. Szukają rozwiązań. Przedstawiają swoje pomysły pozostałym zespołom. Nauczyciel pełni rolę wspierającą, spisuje pomysły, aby na koniec dnia wysłać list do Kopciuszka.

Zał. 1

3.      Gra - wieszanie prania.

 

Nauczyciel dzieli grupę na 4-5 zespołów i dla każdego z nich, rozwiesza sznurek na pranie. Nauczyciel tłumaczy dzieciom reguły zabawy. Po zakończeniu gry każdy zespół zmienia miejsce tak, aby wszyscy przeszli każdy etap. Gra ćwiczy sprawność ruchową oraz zwinność.

Zał. 2
EPIZOD II

Następnego dnia dzieci odnajdują drugą wiadomość.

Kochane Dzieci!

Bardzo Wam dziękuję za pomoc. Gdyby nie Wy, nie posegregowałabym ubrań. Niestety znowu mam kłopot. Macocha pozwoliła mi pójść na bal, ale pod jednym warunkiem jeżeli wykonam wszystkie zadania, które macocha  i siostry sobie zażyczą. Muszę umyć podłogę w salonie i wykapać kota. Czy możecie mi pomóc?

1.      Pytania:

a)      Jakie zadania Kopciuszek musi wykonać?

b)      Jakie zwierzę ma wykąpać Kopciuszek

c)      Co będzie potrzebne Kopciuszkowi do umycia podłogi?

 

2.      Zabawa ruchowa- mycie podłogi. Każde dziecko dostaje wiadro, mop i płyn do mycia podłogi. Zadaniem dzieci jest umycie podłogi z plam w jak najkrótszym czasie.

 

3.      Zabawa- mycie kota. Dzieci dzielą się na cztery zespoły, każdy zespół dostanie maskotkę kota do umycia. Wszystkie potrzebne i niepotrzebne środki czystości są ustawione na półce. Zadaniem drużyn jest wybranie odpowiedniego preparatu do umycia kota, a także do wysuszenia.

 

EPIZOD III

Drogie dzieci,

Bardzo dziękuję wam za pomoc, gdyby nie wy nie zdążyłabym wykonać wszystkich moich zadań, ale jestem smutna gdyż nie mogę pójść na bal bo moje siostry podarły mi sukienkę, którą uszyli moi mali przyjaciele. Czy potraficie zrobić dla mnie nową sukienkę? Pomogą Wam moi przyjaciele, których rozpoznasz za pomocą odgłosów, oraz po śladach.

1.      Pytania:

a)      Dlaczego Kopciuszek nie może pójść na bal?

b)      Kto zniszczył suknię Kopciuszka?

c)      Jakich przyjaciół mogła mieć dziewczynka?

2.      Zabawa dźwiękonaśladowcza. Nauczyciel pokazuje dzieciom zdjęcia zwierząt( wróbelek, sikorka, kukułka, drozd, rudzik, skowronek, mysz) oraz odtwarza ich odgłosy. Dzieci nazywają zwierzęta i starają się naśladować ich odgłosy.

Zał. 3

 

Zał. 4- odgłosy zwierząt

 

3.      Dzieci tworzą jedną grupę. Każde dziecko ma za zadanie wybrać jeden element ubioru lub dekoracji i przykleić na suknię.

 

Zał. 5

EPIZOD IV

W odpowiedzi dzieci otrzymują list od Kopciuszka.

Drogie Koleżanki i Koledzy!

Nie wiecie jak bardzo ucieszyła mnie wasza wiadomość. Już teraz wiecie, jakie zwierzęta pomagają mi wykonać te ciężkie zadania, które codziennie wysłuchuje od macochy i moich sióstr. Dzięki Waszej pomocy mogłam spełnić swoje marzenie i pojechać na bal. Było tak pięknie, książę był dla mnie taki miły, mogłabym tańczyć z nim całą noc. Gdy uciekałam z balu zgubiłam na schodach swój piękny błyszczący pantofelek, niestety książę mnie nie odnajdzie gdyż macocha zamknęła mnie na klucz w pokoju, abym nie mogła przymierzyć pantofelka. Bardzo proszę pomóżcie mi.

1.      Pytania:

a)      Czy dziewczynka była na balu?

b)      Kogo poznała na balu?

c)      Co zgubiła dziewczynka na balu?

2.      Pantofelek: Zabawa ruchowa- nauczycielka odtwarza wybraną przez siebie spokojną melodię, chodzi między dziećmi siedzącymi na dywanie. Dziecko dotknięte apaszką ustawia swój bucik za bucikiem nauczyciela. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci utworzą sznur z butów. Taniec do muzyki.

3.      Odnalezienie klucza. Każde dziecko z rozsypanych kluczy na dywanie wybiera jeden i sprawdza czy ten klucz pasuje do klucza drzwi Kopciuszka. Zabawa kończy się wesołym tańcem dzieci.

Zał. 6

 

EPIZOD V

Kolejnego dnia dzieci odnajdują list od Kopciuszka:

Kochani!

Otrzymujecie ode mnie wielkie buziaki za Waszą wczorajszą pomoc. Opowiem wam jaka tym razem spotkała mnie przygoda. Gdy pomogliście mi się uwolnić i dopasować klucz do drzwi, od razu wybiegłam z mojego pokoju i w ostatniej chwili zatrzymałam księcia, który pozwolił mi przymierzyć pantofelek. Niestety zła macocha próbowała mi przeszkodzić i pantofelek się zbił, gdyż był zrobiony ze szkła. Przypomniałam sobie, że mam drugi taki sam pantofelek i szybko włożyłam go na nogę. Pasował jak ulał. To był pantofelek na moją nóżkę. Jestem teraz bardzo uśmiechnięta i szczęśliwa z moim księciem. Spełniły się moje marzenia, ale to wszystko dzięki waszej pomocy. Bez was drogie dzieci nie poradziłbym sobie z tymi zadaniami. Chciałabym Wam bardzo podziękować i przygotowałam dla was jeszcze trzy zadania do wykonania.

Dziękuję Kopciuszek!

1.      Zgadywanka. Nauczyciel czyta zagadkę, chętnie dziecko odpowiada i wyszukuje wśród zgromadzonych ubrań, o której była zagadka, a następnie wybrane zdjęcia kładzie na dywanik.

 

a)      Kiedy deszczyk pada,
to szybką ją wkładasz.(peleryna)

b)      Jakie to węże
na drutach rosną?
Zimą są na szyi,
w szafie zasną wiosną.(szalik)

c)      Zawsze na głowie
zimą noszone,
jedne z frędzlami,
inne z pomponem.(czapka)

d)     To takie ubranie,
które zawsze wkładam,
kiedy po kąpieli,
do snu się układam.(piżama)

e)      Nosi je na rękach
nawet słaby malec.
Mogą mieć pięć palców,
albo jeden palec.(rękawiczki)

f)       Mały, lekki, kolorowy,
latem zawsze modny.
Dobry do hasania w wodzie,
na plażę wygodny.(strój kąpielowy)

Zał. 7

 

2.      Matematyczne zagadki.

W zabawie będą potrzebne sylwety ubrań do manipulacji dla każdego dziecka. Każde dziecko siedzi przed dywanikiem mając dostęp do liczmanów - ubrania i wykonuje polecenia zawarte w zagadkach.

a)      Kasia kupiła trzy sukienki dla siebie i jedną dla Ani.

Ile Kasia kupiła sukienek?

b)     Marysia kupiła dwa kapelusze dla siebie i dwa dla Zuzi.

Ile kapeluszy kupiła Marysia?

3.      Mam dla was ostatnie zadanie. Aby inni mogli usłyszeć o mojej przygodzie, przygotujcie teatrzyk mówiący o tym, o czym przez cały tydzień czytaliście w moich listach.

Burza mózgów- nauczyciel spisuje na arkusz podział ról aktorskich według propozycji dzieci oraz wykaz przedmiotów do scenografii. Cała grupa przygotowuje np. dom Kopciuszka z kartonu, rysuje zamek księcia, szykuje stroje ze skrawków materiału itd. Następnie dzieci próbują improwizować sztukę teatralną „ Kopciuszek”.

 

Przygotowała Iwona Langa 


Zobacz wszystkie wpisy
od Iwona Langa



Wyślij wiadomość
do Iwona Langa

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Iwona Langa

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się