Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Opowieści z krainy liczb w Miejskim Przedszkolu nr 4


Wydarzenie dodał(a) Bożena Kociuba
ponad 9 lat temu, wyświetleń 3328


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Sprawozdanie z realizacji zadań

„Opowieści z krainy liczb”

               
Zajęcia w ramach małego projektu „Opowieści z krainy liczb” rozpoczęliśmy we wszystkich grupach wiekowych wprowadzając „Dzień z matematyką”. Przez cały dzień nauczycielki stwarzały warunki do liczenia w różnych zabawach, ćwiczeniach, codziennych sytuacjach. Przygotowywały dzieci do posługiwania się pojęciami matematycznymi. „Dzień z matematyką” rozpoczęliśmy od opowiadania „Zielona niespodzianka”, na podstawie której zostały przeprowadzone rozmowy w poszczególnych grupach. Po zabawie ruchowej przeprowadzono zabawę matematyczną – od najmniejszego do największego. W dalszej części dnia przeprowadzono szereg zabaw i ćwiczeń w zależności od grupy wiekowej. Poniżej przedstawiam nasze propozycje zrealizowane w dalszej części „Dnia z matematyką”:
- zabawa cyframi – rozróżnianie cyfr, układanie grzybków pod daną cyfrą;
- zabawa ruchowa „Hop, hop żabki skok”- na dywanie rozłożone są koła, dzieci skaczą do mety; na mecie wybierają kierunek powrotu;
- „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków – N. wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Dzieci układają guziki i podpisują odpowiednią cyfrą;
- „Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują 10 klamerek, manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania; zabawa matematyczna „Śnieżynki”- każde dziecko otrzymuje śnieżynkę w innym kolorze. Na środku leżą klamerki, nauczycielka proponuje dzieciom aby przypięły na śnieżynkę jedną klamerkę w takim samym kolorze. nauczycielka proponuje dzieciom inne zadania: przypnijcie jeszcze po dwie klamerki – ile jest teraz, co stanie się jak dopniemy jeszcze dwie itp.
- „Matematyczne zagadki” – nauczyciel rozkłada kartoniki z cyframi – na odwrocie znajduje się zagadka np. „Ile palców u obu dłoni ma człowiek?” lub „Jak nazywa się narysowana figura matematyczna?”;
- „Geometryczne bingo”: Dzieci otrzymują plansze z 9 polami, w których znajdują się figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, w 3 kolorach, 2 opcjach wielkości: duże i małe. Nauczyciel rzuca 3 kostkami do gry, które wskazują odpowiedni kształt, kolor, wielkość figur geometrycznych. Dzieci identyfikują figurę na podstawie 3 cech, a następnie te, na których planszy bingo znajduje się wybrana figura, zakrywają odpowiednie pole, wygrywa ten kto najszybciej zakryje wszystkie pola;
- „Gra z figurami” - nauczyciel tworzy plansze do gry w postacie drogi złożonej z kafelek, na których znajdują się figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt w 4 kolorach. Rzut 2 kostkami do gry identyfikuje konkretny kształt i kolor figury na planszy, na którym dziecko stawia swój pionek, wygrywa ten kto najszybciej dotrze do mety;
- zabawa ruchowa „Figury geometryczne” - Dzieci otrzymują różnokolorowe figury geometryczne. Zajmują miejsca na krzesełkach. Nauczyciel mówi, nazwę lub kolor figury – dzieci, których figury spełniają podane kryteria zamieniają się miejscami. Na hasło „figury geometryczne” wszystkie dzieci zmieniają miejsce – zwrócenie uwagi na bezpieczne przemieszczanie się dzieci w trakcie zmiany miejsc;
- "Polowanie na tygrysa" – zabawa dydaktyczna. Dzieci siadają na krzesełkach, przed krzesełkami leżą kartoniki z liczbami.

Nauczycielka organizuje zabawę i wyjaśnia jej reguły:

              - Nauczę was zabawy „Polowanie na tygrysa”. To jest  miejsce polowania (gest). Tu są kartoniki z liczbami. Każda liczba może być tygrysem.

              - Przyjdzie do mnie np. Jaś. Będzie mi pomagać. Zamknę oczy i odwrócę się. Jaś wybierze liczbę tygrysa i pokaże ją wam. To wasza tajemnica. Potem tę liczbę odłoży na miejsce.

              - Zaczynamy, odwracam się… (wybrane dziecko pokazuje dzieciom liczbę, np. pięć i odkłada kartonik).

              - Spróbuję dowiedzieć się, jaka to liczba. Zapoluję na tygrysa. Nie mam strzelby. Będę pytać, a wy mądrze odpowiadajcie.

              - Pytam: Czy tygrys jest liczbą jeden? Jeżeli wybrana przez dziecko liczba jest większa, mówcie „za mało”. Wtedy wiem, że wymieniłam liczbę za małą.

              - Pytam: Czy tygrys to liczba dwanaście? Jeżeli liczba wymieniona przez dziecko jest mniejsza, mówcie „za dużo”, żebym wiedziała, że wymieniłam liczbę za dużą.

              - Gramy! Czy tygrys jest liczbą dwa? (za mało – odpowiadają dzieci). Jak za mało, to zasłonię liczby dwa i jeden, bo tygrys jest liczbą od nich większą (zasłania).

              - Czy tygrys jest liczbą dziesięć? (za dużo – wołają dzieci). Jak za dużo, to zasłaniam liczby dziesięć, jedenaście i dwanaście (zasłania).

              - Tygrys schował się tu (pokazuje liczby: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Pytam: Czy tygrys jest liczbą cztery? (za mało – powiedziały dzieci). Jak za mało, to zasłonię te liczby (gest pokazujący od 4 do 1), bo tygrys jest liczbą większą.

              - Czy tygrys jest liczbą siedem? (za dużo – mówią dzieci). Jak za dużo, to zasłonię te liczby (gest pokazujący liczby: 7, 8, 9, 10, 11, 12).

              - Tygrys może być liczbą pięć albo sześć. Strzelam. Tygrys to liczba pięć. Pif, paf (dzieci wołają Ustrzelony).  

·         Praca indywidualna dostosowana do możliwości dzieci – dzieci otrzymują karty pracy z poznanymi literami i cyframi, mają policzyć litery, elementy, określić ich liczbę kolorując kwadrat z odpowiednią cyfrą.

 

         Na zakończenie dnia dzieci otrzymały naklejki – medal dzielnego przedszkolaka - matematyka.

 

Opowieści z Krainy Liczb

Projekt wspomagający realizację celów wychowania przedszkolnego w obszarze wspomagania rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Bożena Kociuba



Wyślij wiadomość
do Bożena Kociuba

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Bożena Kociuba

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się