Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Jak pracujemy w grupie maluchów?
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Metodą Planu Daltońskiego pracujemy od stycznia. Wcześniejsze miesiące przeznaczyłyśmy na adaptację dzieci w nowym środowisku. Wprowadziłyśmy tablicę – listę obecności: „Jestem tu i wiem kto już przyszedł”. Dzieci zaznaczają codziennie swoją obecność na specjalnej tablicy obecności – obok swojego imienia mocują zdjęcie. Takie same wizytówki znajdują się na krzesłach. Po miesiącu dzieci doskonale orientowały się – kto jest obecny, a kogo nie ma. Uczymy w ten sposób obowiązkowości i systematyczności. Wykonałyśmy również zegar „Mój dzień w przedszkolu”, który pomaga dzieciom orientować się w porach dnia i łagodzi stres związany z oczekiwaniem na przyjście mamy.
We współpracy z rodzicem, który wykonał kolejną pomoc dydaktyczną uczymy dzieci nazw dni tygodnia. W Planie Daltońskim do każdego dnia tygodnia przyporządkowany jest kolor. Powtarzamy i utrwalamy nazwy dni i kolorów. Każdego dnia nasze maluchy wykonują zadanie, które zaznaczają na tablicy kółeczkiem w kolorze dnia. Ćwiczymy przez to orientację w przestrzeni oraz poczucie obowiązku i odpowiedzialności za swoją pracę. Zadania są różne i przeważnie są związane z tematyką tygodnia np. wykonanie pracy plastycznej, ułożenie domku z patyczków, zbudowanie wieży lub zadanie wynikające z sytuacji typowo społecznych np. zgodne współdziałanie w zabawie, porządkowanie zabawek po zakończonej zabawie.
Obok zdjęcia każdego dziecka codziennie rano przypinamy symbol obowiązków na dany dzień. Staramy się, aby dzieci wykonywały przydzielone im dyżury w parach, uczymy w ten sposób współpracy, codziennie z innym dzieckiem. W sali umieściłyśmy również „Drzewo urodzin”, które równocześnie przypomina nam o porach roku – kolorem i symbolem. Na drzewie umieszczone są zdjęcia dzieci, rozmieszczone w zależności od tego, w której porze roku dziecko się urodziło. Okazjonalnie podczas obchodów dni urodzin, przypominamy dzieciom , jaka jest pora roku.
Po pół roku pracy okazało się, że wykorzystywanie elementów metody Planu Daltońskiego doskonale sprawdza się w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Posiłkujemy się również metodą odimiennej nauki czytania. dr I. Majchrzak oraz wprowadziłyśmy do pracy z dziećmi misie rekomendowane przez p. prof. E. Gruszczyk – Kolczyńską i p. dr E. Zielińską. Wszystkie te elementy doskonale uzupełniają się w codziennej systematycznej pracy z dzieckiem.
Elementy powyższych metod pozwalają uczyć dzieci spostrzegawczości, odpowiedzialności za siebie i swoją pracę, systematyczności a także umiejętności współpracy z innymi. Ułatwiają również nauczycielowi wyłonienie w grupie dzieci słabszych pracujących wolniej oraz tych, które są uzdolnione. Zamierzamy kontynuować pracę z elementami Planu Daltońskiego w przyszłym roku szkolnym, bo widzimy pozytywne efekty.
mgr Jolanta Mrozek – Dworniak
mgr Krystyna Konieczna
Miejskie Przedszkole nr 26 w Katowicach
Zobacz wszystkie wpisy
od Krystyna Konieczna
Wyślij wiadomość
do Krystyna Konieczna
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl