Edukacja przedszkolna
O edukacji najmłodszych.


Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w przedszkolu

Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Czy już powołaliście zespoły do koordynowania działań psychologiczno-pedagogicznych? Byłam wczoraj na szkoleniu, wiem cos wiecej, zapoznałam się z regulacjami prawnymi,. Do 31 marca trzeba powolac zespoły w przedszkolach, które będa wspierały dzieci ze specjalnymi potrzebami psychologiczno-pedagogiznymi. W zespole musza byc osoby, które pracują z danym dzieckiem. Przepieknie omawiala temat pani Maria Turkowska, dostałam też wzory dokumentów, które będą wykorzystywane podczas pracy z dzieckiem oraz podczas pracy zespołu. Dokumenty wypracowane przeze mnie bardzo rozjaśnily mi w głowie, ale nie bedzie to praca łatwa, lekka i tak dalej.... Analizowałysmy nowe akty prawne, zapoznałam się z metodami i formami prowadzenia takiej pomocy oraz dokumentacji. Kurs był pozytecznym czasem wczorajszego dnia.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Szkoliłyśmy się już w listopadzie...tu dyskusja www.blizejprzedszkola.pl/temat-2,508,pakiet-6z8-rozporzadzen-podpisany#ostatniPost 

Wczoraj powtórzyłam szkolenie, choć prowadziła inna osoba to wszystko się powieliło, może i dobrze,że nie sprzeczności


malgorzata chamera kinik  •   ponad 4 lat temu   •   link

to jestescie szczesciary bo ja dalej nic nie wiem zwl czym to nowe rozni sie od starego bo prowadzaca wczorajsze szkolenie obrazila mnie tlumaczac/czytajac regulki /co to jest obserwacja itd jak na pierwszych zaj w studium a druga tak sie platala w zeznaniach nt. dokumentow i terminow ze dobrze ze juz przeczytalam  czesc tego co Aga nam,,zlinkowala,, bo wyszlabym z tamtad prosto do psychiatry


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Gosiu mogę Cię wesprzeć bardzo pomocnym - skrótowym opracowaniem, podaj mi adres zamieszkania na priv


Dorota Kozioł- Żurawska  •   ponad 4 lat temu   •   link

 Aguś, podziwiam Twoja wiedzę. Ja się pogubiłam na poczatku szkolenia, poszłam na drugie i juz zupełnie zgłupiałam. Kto własciwe może prowadzic zajęcia z dziećmi na podstawie nowego rozporzadzenia? w starym było jak byk że zajęcia korekcyjno- kompensacyjne prowadzi specjalista po terapii pedagogicznej. Teraz tego brakuje - jasnego okreslenia. Jest napisane że zajęcia.... prowadzą nauczyciele, specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzajów prowadzonych zajęć. Czyli kto? IPET powinien prowadzic ktos po oligo, czy tez ma do tego prawo nauczyciel bez specjalnych kwalifikacji? w przedszkolu nie ma zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, tak więc pozostaje korekcja i kompensacja, ale... No i znowu problem "innych zajęc o charakterze terapeutycznym" - KTO? nauczyciel czy terapeuta? Jakąś niejasna furtke tu dali, nie wiadomo do końca co i jak. Nie mogliby jaśniej i dokładniej...? Dziewczyny pomóżcie 


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Dorotko, a może byłyśmy razem na tych szkoleniach   Teoretycznie, bo nie wiem jak będzie z praktyką prowadzą: n-le, specjaliści (jak dotychczas zatrudnieni w p-lu) oraz zaproszeni na wniosek, jeśli zajdzie taka potrzeba...

Już słyszałam opinię na szkoleniu, że teraz w p-lu będą same przeciętne dzieciaki, żeby sobie papierami nie zawrać głowy !!!


Józefa Mazurkiewicz  •   ponad 4 lat temu   •   link

Może tak nie będzie ....ale nie ma co ukrywać, że taki wniosek sam się niejako nasuwa


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Oby nie! Mam nadzieję,że i te zmiany będą z korzyścią dla dzieci


Dorota Kozioł- Żurawska  •   ponad 4 lat temu   •   link

 Naprawdę jestem ciekawa jak wybrną z naglej potrzeby zatrudnienia rzeszy specjalistów. Nie wiem czy wszyscy nauczyciele wezma na siebie pełna odpowiedzialnośc za pisanie kart lub IPET-ów dla dzieci z opiniami, orzeczeniami lub innych. Nastepny martwy przepis, zwalający wszystko na nas? Jestem po oligo i terapii, chyba nie będę musiała brac udziału w pracach wszystkich zespołów? Tu nie chodzi o niechęć do pracy, raczej o mozliwości przerobowe każdego człowieka. Przecież UM nigdy nie zgodzi sie na to, żeby w każdej placówce był specjalista z danego zakresu. Miałby być dochodzący? A na jakich zasadach? Matko, nie mozna o tym mysleć, coraz więcej wątpliwości. Agnieszko, cierpliwie studiuję strony men-owskie z twojego linka, ale ....  pytania, pytania, pytania.  


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Zwalający na dyrektorów i na nas! Specjaliści dochodzący, ponoć pracownicy Poradni będą się sami do nas "garnąć" bo zmienia się im też charakter pracy. Nie będę odpowiadać na pytania związaną z kwestią pomocy od UM, w założeniu jest,że mają pomóc.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Dorotko kontaktuj się ze mną na priv i inni też


Bożena Wera  •   ponad 4 lat temu   •   link

Agusiu masz coś ciekawego w tej sprawie to ja poproszę.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Bożenko zobacz priv


Bożena Wera  •   ponad 4 lat temu   •   link

Dzięki za szybką odpowiedź.


Lucyna Jolanta Szymańska  •   ponad 4 lat temu   •   link

Mam piękną prezentację autorstwa Pani Anny Karpowicz z CEN. Na szkoleniu przedstawiła.Zainteresowanych proszę o maila.


malgorzata chamera kinik  •   ponad 4 lat temu   •   link

 malgochakinik61@wp.pl      bede wdzieczna bo szkolenie mnie zawiodlo i zaluje ze nie  bylam w Krakowie 28.02


Krystyna Stachoń  •   ponad 4 lat temu   •   link

Lucynko chętnie obejrzę prezentacje i zweryfikuję moje wiadomości   stkrysia@op.pl


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Ja też Lucynko chętnie zobaczę taką prezentację, moze przyda mi się na rade szkoleniową, bo byłam na szkoleniu ale zweryfikuję to co wiem - beatabeata65@gmail.com a ty Aguś przeslij mi to co ty masz, proszę, bo ja mam na papierze, ponieważ to co mi wgrali na szkoleniu na pedriva nie otwiera sie na nikogo laptopie, ha, mądre urządzenia, ale oprogramowanie jakies inne było, dzieki z góry.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

No czekam, czekam.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Odpowiadając na wiele pytań zawartych w prywatnej poczcie do mnie, a dotyczacych pomocy psychologiczno-pedagiogicznej w przedszkolach  odpowiadam na podstawowe pytania, w sposób zrozumiały myslę rozjaśnia trochę problem.

  • Do 31 marca nalezy powołać zespoły zajmujące się pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
  • Dyrektor powołuje koordynatora i wpisuje nauczycielowi to zadanie do przydziału obowiązków.
  • Co robi zespół? - ustala zakres pomocy, zaczyna od mocnych stron dziecka, suzka obszarów wymagających pomocy, wsparcia (oddzielamy rzeczy na które mamy wpływ od tych na które wpływu nie mamy, , ustalamy pewien zakres: cel, czego oczekujemy, na co bedziemy zwracać uwagę, jakie podejmiemy zadania, .
  • Jeśli wypełniamy IPET to tam juz wszystko mamy czarno na białym, jesli wypełniamy dziecku kartę, to musimy dolączyć plan pomocy indywidualnej.

Na racie tyle, jak jakies szczegółowe pytania to odpowiem, bo to za duzo u pisania, a nie mam gotowców.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Jeden plan może być do kilkoro dzieci (jeśli mają te same zdolności/deficyty). Ale każdemu z osobna zakładamy kartę.


JUSTYNA nauczycielka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Pani Lucynko, czy ja też mogę uśmiechnąć się do Pani i poprosić o prezentację Pani Ani.

Z góry dziękuję.


JUSTYNA nauczycielka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Przepraszam zapomniałam podać adres siostra 230@wp.pl


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Tak tak ale raczej rzadko mamy dwoje podobnych do siebie, i nie zakładamy karty tylko dzieciom z deficytami ale i tym , które wykazują szczególne zdolności i niespotykane predyspozycje do uczenia sie w jakimś obszarze.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Lucynko, zbudź się, hahahahah!!!! Wołamy o prezentację, hahahhahaahh!!!!! ĄŁdne słoneczko na niebie to i Lucynka znikneła, tez zaraz idę na powietrze.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Dziekuję Bożence za materiały wie jakie, hahahah, wielka buźka.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Betka napisałam wyżej zdolności/deficyty! Jeśli jest kilkoro dzieci uzdolnionych np. plastycznie dla nich piszemy jeden plan. Inny przykład: dzieci o jednakowych wadach wymowych np. seplenienie, to też będzie ten sam plan.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Seplenienie tez może miec rózne rodzaje, jest ich tak wiele, własciwe, międzyzębowe, przyzębowe i tak dalej, z każdym z tych dzieci prowadze ćwiczenia całkowicie inne. Ale może możnaby wpisać, żę z tym takie, a z innym inne i ując to w jednym planie.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Oczywiście,że można. Ja mam 4 dzieci z seplenieniem międzyzębowym i będzie jeden plan 4 karty


Bożena Wera  •   ponad 4 lat temu   •   link

Nie ma za co Beatko.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Jesteś słodziutkim aniołkiem, Bożenko!!!!!


Selwanka n. przedszkola  •   ponad 4 lat temu   •   link

Kobiety, ja już nie nadążam za tymi zmianami:(


Bożena Wera  •   ponad 4 lat temu   •   link

Nie dość, że aniołem to jeszcze słodziutkim.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Hahahaha, tak tak tak

 


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Aguś dostałam twoje materiały, są przejrzyste i na pewno mi sie przydadzą, dzieki, wielka buźka!!!!


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Wow Betka

obśliniłaś mnie


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Odwzajemniam buziaki z podwojoną siłą


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

hahahaha, masz szczęście, ze cie nie osmarkałam, bo dzisiaj jeden przedszkolak na mnie kichnął, ble, i byłam cała obsmarkana, hahahahahah. Buźka!


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Ale żarty na bok, jak tam u was z pomoca psychologiczno-pedagogiczną, macie juz powołane zespoły? Macie juz wogóle jakies konkrety?


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Uff, udało mi się jakieś konkrety to będą ...


Moderator serwisu Kinga Kurczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Konkrety będą po czwartkowej radzie ped........


Bożena Wera  •   ponad 4 lat temu   •   link

Beatko Ty nie pytaj o konkrety tylko sama jakieś podaj, ha, ha, ha.


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

No i mamy zespoły ewaluacyjne, dobrze, że mam zerówkę, bo nie musze zakładac KIPów I PE-tów, ale i tak jestem w zespole. a co cie intresuje Bożenko, to podam konkrety, jak coś chcesz wiedziec to pisz, jak tylko bedę to wiedziała wyczerpująco odpowiem, hahahahah.


Małgorzata Kucharska  •   ponad 4 lat temu   •   link

Lucyna, Agnieszka .... dziewczyny bardzo dziękuję za pomoc!!!! Jesteście kochane!!!!


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Witaj Gosiu klikaj częściej


katarzyna KARBOWSKA  •   ponad 4 lat temu   •   link

Witam Drogie Panie;

Bardzo proszę o pomoc - pomoc psychologiczna - pedagogiczna

prosze o przesłanie  informacji będę wdzieczna

kati8885@wp.pl


Krystyna Stachoń  •   ponad 4 lat temu   •   link

Kasiu przesłałam Ci WDN na temat pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w piątek mam kolejne szkolenie


Beata Betka  •   ponad 4 lat temu   •   link

Kasiu prosisz o pomoc dla siebie czy dla dzieci? Hahahaha, to oczywiście żarcik, wiemy o co ci chodzi.


Sabina Panaszek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Ja też mam pytanie odnośnie zespołów.

- Kto wchodzi w skład zespołu dla danego dziecka np z problemem w zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej oprócz nauczycieli z jego grupy? Czy musi w tym zespole byc psycholog skoro też jest zatrudniony (na co dzień zajmuje sie przede wszystkim dziećmi niepełnosprawnymi).

- Czy zespoły powoływane sa dla każdego dziecka mającego jakiekolwiek problemy tzn czy w każdym przypadku czy tylko w sytuacji wiekszych problemów? Czy zespół powoływany jest dla dziecka mającego tylko problem w zakresie np grafomotoryki lub koordynacji wzrokowo-ruchowej?

- Co z dziećmi wymagającymi pracy logopedycznej gdy w przedszkolu nie ma logopedy? Czy ćwiczenia z tym dzieckiem wykonują nauczyciele z jego grupy w ramach zajęć przeznaczonych na pracę zespołu?

- Czy zajęcia z dzieckiem w ramach zespołu są płatne dla danego nauczyciela?

Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź, nie miałyśmy szkolenia w tym zakresie dlatego mam wiele pytań. Pozdrawiam serdecznie:-)


Sabina Panaszek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Mam jeszcze jedno pytanie:

Czy dziecko mające problemy w sferze emocjonalno-społęcznej (wycofane, zamkniete w sobie) oprócz ustalenia konkretnych wskazówek do pracy w grupie, organizacji jego otoczenia, wsparcia rodziców nie wymagających konkretnych zajęć, takich zajęć wymaga (zajęć w wymiarze 60 min - rozbitych np 2 x 30min. w grupie dzieci z problemem również w sferze emocjonalno-społecznej) - nie wiem czy sie jasno określiłam. Czy to dziecko też ma mieć zaplanowane konkretne zajęcia w zakresie pracy w jego probemie? Czy takich zajęć mu nie planujemy?


ELŻBIETA WODA  •   ponad 4 lat temu   •   link

 Witam Drogie Panie;

Bardzo proszę o pomoc - pomoc psychologiczna - pedagogiczna
ELA.19@INTERIA.PL
proszę o przesłanie informacji będę wdzięczna
 


Katarzyna Wojtera  •   ponad 4 lat temu   •   link

Witam

Również proszę o pomoc, bardzo chętnie obejrzałabym prezentację, będę wdzięczna za przesłanie informacji.  p4leczyca@op.pl

 


marzena liedtke  •   ponad 4 lat temu   •   link

 Ja również prosze o pomoc menusia8@wp.pl   Prosze mnie jeszcze oświecić jakich dzieci dotyczy pomoc ? czy 3-4 latki czy 5 -6 lekko zgłupiałam . 


marzena liedtke  •   ponad 4 lat temu   •   link

 Ja również prosze o pomoc menusia8@wp.pl   Prosze mnie jeszcze oświecić jakich dzieci dotyczy pomoc ? czy 3-4 latki czy 5 -6 lekko zgłupiałam . 


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Musimy pytać Panią Minister www.men.gov.pl/index.php


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

prezentację przesłałam


Sabina Panaszek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Pani Agnieszko, czy ja też mogę prosić o prezentację. Mój adres: spanaszek@interia.pl. Z góry dziękuję i pozdrawiam.


Agnieszka Kubiczek  •   ponad 4 lat temu   •   link

Dziękuję Proszę się do mnie zwracać po imieniu - posłałam - Aguś


Grażyna Świerczyńska  •   ponad 4 lat temu   •   link

Przecież rozporządzenie zawiera te informacje oraz zawiadamia o mozliwości ( na wniosek rodzica) uczestnictwa specjalisty , lekarza w posiedzeniu - spotkaniu zespołu.

 


Dorota Kozioł- Żurawska  •   ponad 4 lat temu   •   link

Kogo obejmuje diagnoza przedszkolna - komunikat MEN do nauczycieli i dyrektorów przedszkoli 

Diagnoza przedszkolna musi objąć wszystkie dzieci kończące w danym roku pięć lat oraz do 2012 r. dzieci sześcioletnie. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.

Dlatego wszystkie dzieci w grupach pięciolatków powinny być objęte odpowiednim postępowaniem diagnostycznym, tak jak i sześciolatki obecne jeszcze w edukacji przedszkolnej. Zgodnie z nową podstawą programową, zadaniem nauczycieli wszystkich dzieci z grup pięciolatków i sześciolatków objętych wychowaniem przedszkolnym, jest poprowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych tych dzieci oraz dokumentowanie swoich obserwacji. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (w październiku - listopadzie) należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).

W oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej nauczyciel przedszkola ma opracować i zrealizować indywidualny dla każdego dziecka program wspomagania i korygowania jego rozwoju. Celem takiej analizy jest także zgromadzenie informacji, które po przekazaniu rodzicom mają im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je wspomagać w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do ich potrzeb.

Następnie, najlepiej w marcu, nauczyciel ma przeprowadzić kolejną diagnozę, której wynik posłuży nauczycielom przedszkoli przy sporządzaniu informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, gdyż zgodnie z § 3 ust. 5 i § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624) przedszkola wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Powyższą informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w danym przedszkolu.

Informacja ta powinna być wydana zarówno rodzicom dzieci sześcioletnich, jak i dzieci pięcioletnich.

Rodzice otrzymują tę informację i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę, jeśli uznają, że zawarte w niej uwagi mogą pomóc w dalszej pracy z dzieckiem oraz wspomaganiu jego rozwoju. Natomiast szkoła nie ma prawa żądać od rodziców udostępnienia informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.   To pewnie odpowiedź na List Otwarty... 

 


Beata Betka  •   ponad 3 lat temu   •   link

Dyrektor powinien uczynić wszystko, by każda  zaplanowana forma pomocy była zaakceptowane przez organ prowadzący, z tej przyczyny, że na taka pomoc powinny być przekazywane środki finansowe. My od wrzesnia zatrudniamy na etat panią logopedę, gmina wyraziła zgodę i będzie finansować specjalistę, bardzo z tego powodu jesteśmy szczęśliwi, bo będziemy tylko wspierać rozwój mowy i stosowac się wraz z rodzicami do zalecanych przez logopedę ćwiczeń.


Wioletta Seczkowska  •   ponad 3 lat temu   •   link

Czy ktoś już robił IPT dla dziecka z miepełnosprawnością ruchową. Bardzo proszę o pomoc. może jakiś przykładowy.

Mój adres: wiolaseczkowska@onet.eu


~ Gość (IP: 91.235.1*)  •   rok temu   •   link

Również proszę o pomoc, bardzo chętnie obejrzałabym prezentację, będę wdzięczna za przesłanie informacji. e-mail : asia2207_26@o2.pl
 



 

Napisz odpowiedź


Piszesz anonimowo jako Gość. Zaloguj się do swojego profilu, lub zarejestruj!