Środa, 05 Maja 2010, 22:01:13


Poznajemy koło - scenariusz z wykorzystaniem oprogramowania KidSmart

Temat:  Poznajemy koło.

 

Cel  główny:

  • poznanie figury geometrycznej – koło 

Cele szczegółowe:

  • potrafi wskazać koło
  • wyróżnia koło spośród innych figur
  • nazywa koło
  • samodzielnie korzysta z programu komputerowego

Środki dydaktyczne:

  • piosenka ,,Na powitanie” – ze zbioru piosenek i zabaw  wspomagających rozwój dziecka  ,,W co się bawić z dziećmi” oprac. M. Bogdanowicz
  • płócienny woreczek lub pudełko zakryte szmatką
  • różnej wielkości koła wycięte z materiałów o różnej fakturze, w różnych kolorach, monety, okrągłe podstawki
  • wiersz  ,,Kolorowe koła” M. Terlikowskiej
  • piosenka ,,Kółko graniaste” – cd. ,,Pląsy z długą brodą”
  • fragment wiersza  W. Szumanówny ,,Bałwanek”
  • komputer, oprogramowanie KidSmart ,,Matematyczny domek Milusi” - ,,Domek myszki”

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie piosenką  ,,Na powitanie”

Na powitanie dziś zaśpiewamy skoczną piosenkę:

Hej, hej, halo!

Na powitanie dzisiaj podamy swą prawą  rękę”

Hej, hej, halo!

 

Dzieci podskakują w rytm piosenki. Na koniec witają się, podają sobie ręce i potrząsają  nimi.

 

 

2. Zabawa dotykowa.

W woreczku płóciennym lub w pudełku zakrytym szmatką ukryte są sylwety kół różnej wielkości, wykonane z materiału o różnej fakturze. Wybrane dziecko dotyka ukrytą figurę – nie wyjmując jej z woreczka – i próbuje o niej opowiedzieć, np. Jest gładka, okrągła. Następnie dziecko wyjmuje figurę, a wszyscy sprawdzają, czy to co mówiło, było zgodne z rzeczywistością.

 

3. Oglądanie różnej wielkości kół:

  • wyciętych z papieru
  • tworzywa sztucznego
  • monet
  • okrągłych podstawek.

4. Określanie wyglądu, odpowiadanie na pytania:

  • Jakie są?
  • W czym są do siebie podobne?

5. Dotykanie kół i obracanie ich w rękach z zamkniętymi oczami w celu zapamiętania kształtu.

  • Obrysowywanie leżących na podłodze kół palcami
  • Podanie nazwy.

6. Słuchanie fragmentu  wiersza M. Terlikowskiej ,,Kolorowe koła” - z wykorzystaniem ilustracji.

 

Spójrzcie uważnie dookoła,

wszędzie są kule i koła.

Kół co niemiara, kul co niemiara.

Jest koło – tarcza zegara.

Wesoło koła turkoczą

Pod staroświecką karocą.

Na drogach świecą się jasno,

błysną i gasną, błysną i gasną…..

 

7. Rozmowa na temat wiersza.

  • Zwrócenie uwagi dzieci na figurę, o jakiej jest mowa
  • Podawanie przez dzieci przykładów przedmiotów posiadających koła na podstawie wiersza i własnych spostrzeżeń.

8. Ćwiczenia spostrzegawczości – wyszukiwanie na obrazku ukrytych kół, liczenie ich.

 

9. Zabawy z kołami.

Dzieci otrzymują po jednym kole w wybranych kolorach, różnej wielkości. Nauczyciel wspólnie z dziećmi nazywa koła, np. duże, małe, zielone, czerwone…  Dzieci poruszają się przy dźwiękach muzyki. Podczas przerwy wykonują polecenia nauczyciela, np.

  • Dobierają się w pary koła takiej samej wielkości
  • Dobierają się w pary koła takiego samego koloru
  • Podskakują te dzieci, które mają koła czerwone i zielone
  • Klaszczą te dzieci, które mają wielkie koła.

10. Zabawa w skojarzenia.

Nauczyciel pokazuje koła w różnych kolorach. Dzieci wymieniają nazwy kolorów i dopowiadają, co jest w jakim kolorze, np. żółty jak ..(słońce, cytryna..),  zielony jak ….(trawa, żaba, listki..), niebieski jak …(niebo, morze, woda..).

 

11. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość ,,Kolorowe koło”

 

Kolorowe koło mamy,

za plecami je chowamy.

Koło krąży tu i tam.

Gdzie jest koło?

Pokaż nam?

 

(Dzieci stoją lub siedzą na dywanie w dużym kole. W środku stoi wybrana osoba. Dzieci tworzące koło powtarzają rymowankę, podają sobie za plecami tekturowe koło bądź plastikowy krążek  tak, aby osoba stojąca w środku nie zauważyła, gdzie dany przedmiot się znajduje. Kiedy rymowanka się skończy dziecko stojące w środku  musi wskazać tego, kto według niego jest posiadaczem koła. Jeśli odpowiedź jest prawdziwa, następuje zamiana miejsc i zabawa toczy się dalej).

 

12. Samodzielne układanie przez dzieci kół zgodnie z ich malejącą wielkością i odwrotnie (każde dziecko otrzymuje zestaw tekturowych kół i układa je na dywanie).

 

13. Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Kółko graniaste” (cd.,,Pląsy z długą brodą”)

 

Kółko graniaste,

czterokanciaste,

kółko nam się połamało,

cztery grosze kosztowało,

a my wszyscy bęc.

 

Dzieci tworzą koło, rytmicznie maszerują. Na słowo: bęc puszczają ręce i przewracają się. Po chwili podnoszą się i zabawa toczy się dalej.

 

14. Wykorzystanie fragmentu wierszyka W.Szumanówny ,,Bałwanek”

 

Nasz bałwanek, śmieszny panek

Zrobię kulę, zrobię dwie

skleję i trzymają się!

Trzecia kulka to jest głowa

i figurka już gotowa.

 

Dzieci próbują rysować na podłodze kształt bałwanka z równoczesną recytacją wiersza – nauczyciel zwraca uwagę na kierunek rysowania koła.  Następnie w formie masażyku – wykonują te czynności na plecach koleżanki lub kolegi.

 

15. Komponowanie bałwanka z kół w programie komputerowym KidSmart ,,Matematyczny domek Milusi” - ,,Domek myszki” (4 wybranych dzieci)

  • dobranie z innych figur geometrycznych brakujących części bałwana  (nos, czapka, ręce ..)
  • wydrukowanie powstałego obrazka – (chętne dzieci mogą wcześniej wypełnić obrazek innymi elementami utworzonymi z figur geometrycznych przedstawiających , np. drzewo, płotek, domek
  • kolorowanie kredkami wydrukowanego obrazka

16. Komponowanie bałwanka na kartce papieru (pozostałe dzieci, a później zmiana ról)

  • układanie kół, obrysowywanie ich
  • układanie i obrysowywanie innych figur geometrycznych  w celu uzupełnienia brakujących części bałwanka
  • kolorowanie kredkami powstałego obrazka.

17. Podsumowanie zajęć. Pochwała słowna aktywności dzieci oraz wręczenie ,,medali aktywności”.

 


 

Przedszkole Publiczne

Ostatnio on-line:
4 miesiące temu


Komentarze




Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Polecane