Środa, 05 Maja 2010, 21:51:35


Czy to ptak, czy to ssak? - scenariusz z wykorzystaniem oprogramowania KidSmart

 

Temat dnia: Czy to ptak, czy to ssak?  – kwiz.

 

Cel główny:

  • utrwalenie wiadomości na temat poznanych zwierząt 

Cele operacyjne:

  • wymienia nazwy poznanych zwierząt
  • potrafi wskazać różnice występujące między ptakami i ssakami
  • wie, które ptaki przylatują do Polski na wiosnę z ciepłych krajów
  • bada zwyczaje zwierząt
  • rozpoznaje odgłosy zwierząt
  • odkrywa, jak zwierzęta opiekują się swoimi małymi
  • wnioskuje, że każde zwierzę ma inne zwyczaje i potrzeby
  • samodzielnie korzysta z programu komputerowego

Środki dydaktyczne:

  • chusta animacyjna
  • plansze edukacyjne – ptaki, ssaki
  • obrazki ze zwierzętami dla każdego dziecka
  • maskotka - zwierzątko
  • tamburyn
  • szarfy w dwóch kolorach
  • płyta cd. ,,Wesołe przedszkole pięciolatka” – odgłosy zwierząt
  • ,,Dni tygodnia, pory roku i miesiące” M. Bogdanowicz, M. Rożyńska - ,,Tydzień ćwiczy” K. Gondek
  • ,,Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki” oprac. M. Bogdanowicz - ,,Myszka i serek” B. Kołodziejski
  • wiersz ,,Prawda to czy żart”  K. Datkun-Czerniak
  • ,,Pląsy z długą brodą”- ,,Dżungla” (cd)
  • ,,Śpiewające Brzdące” – wyd.2, cz.3 - ,,Bocian i żaby” (cd)
  • komputer, oprogramowanie KidSmart – Naukowy domek Felka
  • kolorowanka - zwierzęta
  • legitymacja miłośnika przyrody – podręcznik do zestawu KidSmart ,,Kompletny zestaw programów do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”

Przebieg zajęć:

 

Część wstępna.

 

1. Powitanie – wykorzystanie chusty animacyjnej.

  • Nauczyciel wita dzieci, których imiona zaczynają się głoską ,,o”
  • Wita wszystkie dziewczynki
  • Nauczyciel dzieli dzieci na 2 grupy: dziewczynki – ptaki, chłopcy – ssaki. Na hasło” ,,ptaki” lub ,,ssaki” dzieci przebiegają pod chustą.

2. Przypomnienie nazw dni tygodnia przez zabawę ,,Tydzień ćwiczy” określenie bieżącego dnia tygodnia  (dzieci ilustrują treść wiersza).

Poniedziałek – w górę: Hop! Hop!

Wtorek – kroczek w przód, w tył i w bok

Obrót – to nadeszła środa

Czwartek – przysiad szybko dodaj

Piątek – leć w dal samolotem

Młynki kręć tylko w sobotę

A w niedzielę – dyskoteka

Stary tydzień już ucieka,

Nowy tydzień na nas czeka.

 

3. Rozmowa na temat zwierząt – przypomnienie wiadomości poznanych na poprzednich  zajęciach.  Wskazanie różnic między ptakami a ssakami.

 

Część właściwa

 

1. Ćwiczenia klasyfikacyjne ,,Ssaki  czy ptaki?”.

Dzieci losują obrazki zwierząt, rozpoznają  je i nazywają. Jeśli na obrazku przedstawiony jest ssak układają je w szarfie zielonej, a jeśli ptak – w szarfie niebieskiej. Następnie przeliczają ptaki i ssaki, określają czego jest więcej.

 

2. Zabawa ruchowa rozwijająca szybkość i koncentrację uwagi ,,Wędrujące zwierzątko”.

Dzieci siedzą skrzyżnie na obwodzie koła i trzymają ręce z tyłu. Wybrane dziecko spaceruje za plecami kolegów podczas wypowiadania rymowanki, trzymając zwierzątko – pluszaka. Po wypowiedzeniu rymowanki kładzie maskotkę na dłoniach wybranego dziecka i zaczyna uciekać, obiegając koło. Dziecko, które otrzymało zwierzątko, goni uciekającego, który musi po obiegnięciu usiąść na jego miejscu. 

Kto jest cierpliwy zaraz odgadnie

na czyje ręce zwierzątko spadnie.

 

3. Rozpoznawanie odgłosów zwierząt (dzięcioł, dzik, kukułka, jelenie, wilki, sowa)  – z płyty cd. (Wesołe Przedszkole Pięciolatka).

 

4. Przypomnienie, które ptaki przyleciały do nas wiosną z Afryki.

 

5. Zabawa ,,Powroty ptaków”.

Dzieci – ptaki wracają z Afryki, biegają w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami jak skrzydłami, przy akompaniamencie tamburyna. Podczas przerwy w grze przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą. Dźwięki tamburyna są sygnałem do dalszego biegu.

 

6. Zabawy z wierszem K. Datkun-Czerniak ,,Prawda to czy żart”.

Przy kolejnej recytacji fragmentu wiersza dzieci odpowiadają, czy zawarta w nich treść jest prawdziwa, czy nie. Starają się uzasadnić swoje opinie. Wskazują na obrazkach zwierzęta występujące w wierszu. Poszukują czynności, jakie wykonują te zwierzęta, np. zające – kicają, bocian – szuka, kukułka – kuka, motyl – pije.

 

Po zielonej łące

kicają zające.

Bocian żabek szuka,

kukułeczka kuka.

Świerszcz melodię gra:

-cyt-ta, cyt-ta…

Mrówki ścieżynkami

jeżdżą motorami.

Zaś zielone żabki

przymierzają czapki.

Czy to wszystko prawda?

Czy też żarty może?

Gdy się zastanowisz,

 to odgadnąć możesz.

 

7. Zabawa ruchowo-naśladowcza  z wykorzystaniem zwierząt z programu komputerowego KidSmart  ,,Naukowy domek Felka” - ,,Staw pod dębami”.

  • Skacz jak żaba.
  • Chodź jak rak – do tyłu, w bok, do przodu.
  • Pełzaj jak wąż.
  • Machaj skrzydłami jak mały śpiewak.
  • Kicaj jak królik.
  • Skacz jak wiewiórka.
  • Chodź jak żółw.
  • Biegnij jak jeleń.

8. Zabawa relaksacyjna  ,,Zwierzęta lasu” wg K. Vopla.

Dzieci w rozsypce leżą na dywanie z zamkniętymi oczami. Nauczyciel mówi:

Wyobraź sobie, (ale tylko o tym myśl), że jesteś zwierzęciem, które żyje w lesie  pod wysokimi drzewami. Wspinasz się na duży kamień - głaz, który ogrzał się w promieniach słońca i jest teraz przyjemnie ciepły, że czujesz powiew wiatru, zapach mchu, ciepłe promyki Słońca. Kładziesz się w małym wgłębieniu, aby przespać w słońcu. Wszyscy twoi przyjaciele, pozostałe zwierzęta leśne znajdują się na swoich miejscach. Ptaki kołyszą cie do snu swoimi melodiami. Wszystko wokół jest takie przyjemne i spokojne. Jesteś zupełnie odprężony i zadowolony ze swojej leśnej ojczyzny. A teraz znów jesteś dzieckiem. Jesteś w przedszkolu. Jakim zwierzęciem byłeś w zabawie?

 

9. Przeprowadzenie kwizu - ,,Czy to ptak, czy to ssak?”

Nauczyciel czyta dzieciom pytania. Jeśli odpowiedź jest prawdziwa – dzieci klaszczą, jeśli fałszywa poruszają na boki palcem wskazującym.

Przy każdym pytaniu dzieci określają, czy dane zwierzę  jest ptakiem, czy ssakiem.

 

  • Bocian ma długie nogi i czerwony dziób.

Bocian ma długie nogi i żółty dziób.

  • Krowa daje białe mleko.

Krowa daje zielone mleko.

  • Wróbel ma kolorowe piórka.

Wróbel ma szare piórka.

  • Koń lubi jeść lody.

Koń lubi jeść siano.

  • Bocian odlatuje na zimę do ciepłych krajów.

Bocian zostaje u nas na zimę.

  • Lew chodzi na czterech łapach

Lew chodzi na dwóch łapach.

  • Sikorka ma czerwony brzuszek.

Sikorka ma żółty brzuszek.

  • Koty polują na mleko.

Koty polują na myszy.

  • Pies, gdy się cieszy macha ogonem.

Pies, gdy się cieszy szczerzy zęby.

  • Kaczki wołają kra, kra.

Kaczki wołają kwa, kwa.

 

10. Zabawa ruchowa do piosenki  ,,Dżungla”  (cd. ,,Pląsy z długą brodą” ).

Dzieci tańczą według własnego pomysłu lub naśladują nauczyciela.

 

1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,  (klaskanie w ręce, zakreślanie przed sobą koła)

poplątane zwoje dzikich lian. (kręcenia rękami - młynek)

Mieszka sobie w bambusowej chatce (klaskanie w ręce, rysowanie w powietrzu chatki)

Ambo Sambo wielkiej dżungli pan (stukanie piąstkami w piersi,  zakreślanie przed  sobą koła)

Ref.

Strusie mu się w pas kłaniają, (ukłon)

małpy na gitarach grają, (naśladowanie gry na gitarze)

Ambo tu, Ambo tam, (patrząc w prawo – wskazują prawą rękę w tym kierunku, następnie wykonują taki sam ruch w lewo)

Ambo tu i tam (obrót wokół własnej osi)

 

2.Ambo Sambo - doskonale znam go, (klaskanie w dłonie, kołysanie na boki, ręce na biodrach)

węża się nie boi, ani lwa (poruszanie palcem wskazującym jednej, a następnie drugiej reki na boki, na koniec wysunięcie rąk do przodu-okrzyk uuuuuuuuuu)

Dla swych dzikich leśnych ulubieńców (klaskanie w dłonie)

W dłoni coś smacznego zawsze ma (wysunięcie otwartej dłoni, zakreślenie półkola).

 

11. Zabawa dydaktyczna  w szukanie  rymów.

 

Lis schował się w norze i wystawił łapki,

A bocian zgłodniały poszukuje …..   (żabki)

 

Coś tam w górze lata i wesoło ćwierka,

Popatrzysz do góry, zobaczysz ……    (wróbelka)

 

Nagle słychać trzaski, co za groźny zwierz?

A to pofukuje najeżony …..(jeż)

 

12.  Zabawa ruchowa do piosenki  ,,Bocian i żaby” (Śpiewające Brzdące – wyd.2, cz.3.)

 

Na łące bocian przystanął,
na jednej nodze stanął.
A żaby w koło rechotały,
tak bardzo go denerwowały.

Ref.:
Kle, kle, kle, złapię je!
Kle, kle, kle, złapię je!
He, he, he! He, he, he!
Na swojej nodze
złap bocianie mnie.
Kle, kle, kle złapię cię.
 

Na początku zabawy, spośród dzieci zostaje wybrane jedno dziecko, które odegra rolę bociana. Na słowa zwrotki żaby tańczą wokół bociana i śpiewają.


Na słowa refrenu bocian wysuwa w przód dwie wyprostowane ręce i tworzy z nich ,,dziób” bociana, którym ,,klekocze” podczas śpiewu. Dzieci – żaby stają śpiewają i grożą bocianowi. Na koniec bocian skacząc na jednej nodze stara się złapać jak najwięcej żab. Dzieci, które zostały złapane odchodzą na bok. Na słowa: ,,koniec łapania” bocian przestaje łapać i staje się żabą. Na słowa: ,,wybieramy bociana” wybierany jest nowy bocian i zabawa rozpoczyna się na nowo.

13. Zabawa ,,Tańczące dłonie”. Wyliczanka połączona z ruchami (wg D. Berthet). Nauczyciel recytuje wyliczankę, dzieci wystawiają określone palce i mówią głośno ,,Tak”.


Kciuki gotowe? Tak!
Wskazujące gotowe? Tak!
Środkowe gotowe? Tak!
Serdeczne gotowe? Tak!
Małe gotowe? Tak!
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie za głowę!


14. Podział dzieci na 3 grupy

  • Zabawy z komputerem – KidSmart - Naukowy domek Felka- Staw pod dębami (wybrane sześciolatki). Sprawdzenie poznanych wiadomości o zwierzętach. Odpowiadanie na pytania zadawane przez sowę Oliwię.
  • Praca w oparciu o kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela – kontury zwierząt

- zadaniem sześciolatków jest pokolorowanie wszystkich zwierząt, które wykluwają się z jaja (wąż, krokodyl, bocian, kaczka, kura)
- pięciolatki kolorują ptaki.
 
15. Masażyk relaksacyjny ,,Myszka i serek” wg Bogdanowicz.

Skrobie serek myszka mała,     Grabimy plecy dziecka  rozstawionymi                     
                                          palcami,

bardzo dużo naskrobała.
Teraz ser do norki niesie,         kroczymy palcami,
a część na wózeczku wiezie.    kreślimy palcami wskazującymi 2 równoległe             
                                          linie,

Równo w norce go rozkłada,      głaszczemy plecy,
myszek cieszy się gromada,      stukamy wszystkimi palcami,
z apetytem gładzą brzuszki,      głaszczemy plecy ruchem okrężnym,
aż z radością tupią nóżki.         stukamy wszystkimi palcami,
A gdy serek cały zjadły,           głaszczemy plecy ruchem zgarniającym od
                                          zewnątrz do środka

do snu szybko się pokładły.       kładziemy dłonie nieruchomo na środku                   
                                           pleców.


Część końcowa

  1. Podsumowanie zajęć, ocena aktywności dzieci.
  2. Wręczenie najbardziej aktywnym dzieciom legitymacji miłośnika przyrody Sowy Oliwii (propozycja -  źródło: podręcznik do zestawu KidSmart ,,Kompletny zestaw programów do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”).
 


 

Przedszkole Publiczne

Ostatnio on-line:
5 miesiące temu


Komentarze

Katarzyna Kownacka   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?

Świetnie !



Katarzyna Kownacka   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?

Do wykorzystania.



Katarzyna Kownacka   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?






Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Polecane