Środa, 16 Listopada 2011, 18:39:33


Scenariusz zajęcia Dzień Pluszowego Misia

Cele ogólne:

 - poznanie historii powstania pluszowego misia;

 - zapoznanie z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi;

 - rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą;

 - kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek;

 - wdrażanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na podany temat;

Cele operacyjne: Dziecko:

- zna historię powstania pluszowego misia;

- zna podstawowe wiadomości o życiu niedźwiedzi;

- interesuje się literaturą dziecięcą;

- wie, o konieczności poszanowania zabawek;

- wypowiada się zdaniami złożonymi na podany temat;

Metody:     

 - słowna, oglądowa, aktywizująca, praktyczna

Formy:       

- zbiorowa

- indywidualna

Środki dydaktyczne: wiersz Z. Bronikowskiej „Miś idzie do przedszkola”,   „Naprawimy misia” Cz.Janczarski,   misie  przyniesione przez dzieci, piosenka „ Jadą, jadą misie”   oraz „ Mój stary, dobry miś”, książka Cz.Janczarskiego  bajka z płyty CD o misiu Koralgolu, naklejka dla każdego dziecka Przyjaciel pluszowego misia  przybory do konkursów: 3 garnki, sznurek na papierowych rolkach, miód i talerzyki, 3 arkusze brystolu i mazaki, rękawice kuchenne, wykałaczki, pudełka, kółka z naklejonym obrazkiem pszczoły, chusta animacyjna        

 

Przebieg:

1. Zgromadzenie wszystkich grup w sali Kangurków.

2. Prezentacja wierszy o misiach przez koło teatralne: Cz.Janczarski „Naprawimy misia”, wiersz Z. Bronikowskiej pt. „Miś idzie do przedszkola” – wyjaśnienie dzieciom dlaczego przyniosły dzisiaj swoje misie do przedszkola.

"Miś idzie do przedszkola" - Z. Bronikowska

Miś różowy, miś pluszowy

zbuntował się dziś.

Chce iść także do przedszkola,

tak jak chodzi Krzyś.

Wziął Krzyś misia w obie rączki:

„Po co pójdziesz tam?”

- „Będę bawił się wesoło

 i nie będę sam”.

„Gdy tak prosisz, to już chyba zabiorę cię dziś”.

- I tak zaczął do przedszkola

chodzić z Krzysiem miś.

 

"Naprawiamy misia” - Czesław Janczarski 

Kto misiowi urwał ucho?

No kto? - pytam.

Cicho, głucho...

Nikt się jakoś nie przyznaje.

Może jechał miś tramwajem?

Może upadł biegnąc z górki?

Może go dziobały kurki?

Może Azor go tarmosił,

Urwał ucho, nie przeprosił?

Igła, nitka, rączek para,

naprawimy szkodę zaraz.

O! Już sterczą uszka oba.

Teraz miś się nam podoba.

 

3. Zapoznanie z historią pluszowego misia poprzez rozmowę pacynek misiów:

Historia pluszowego misia zaczyna się w 1902 roku, kiedy to ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Theodore Roosevelt, będąc na polowaniu, sprzeciwił się zabiciu młodego niedźwiadka. Świadkiem tego wydarzenia był Clifford Berryman, który uwiecznił tę historię na rysunku. Rysunek ukazał się w waszyngtońskiej gazecie, gdzie ujrzał go Morris Michton, właściciel sklepu z zabawkami. Michton wpadł na pomysł, aby wykonać kilka zabawek przedstawiających misia i zobaczyć, jak się będą sprzedawały. Jak można się domyślać, pluszowe misie sprzedawały się znakomicie. Producent zwrócił się z prośbą do prezydenta o zezwolenie nadania misiom imienia Teddy i tak się je nazywa do tej pory. I od stu lat misie towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością.

 

4. „Parada misiów” – prezentacja maskotek misiów przez poszczególne grupy w rytm muzyki.

5. Zabawa muzyczna przy piosence „Zatańcz z misiem” 

Podczas trwania piosenki odtwarzanej z płyty CD dzieci tańczą w parach ze swoją maskotką misia.

6. Zabawa muzyczno – ruchowa „Co robi miś?”

Dzieci ustawione na obwodzie koła, poruszają się w takt muzyki. Podczas przerwy zatrzymują się i naśladują jedną z wymienionych czynności, np.: miś drapie się za uszkiem, miś gładzi się po brzuszku, miś tańczy itp.

7. „Niedźwiedzia wędrówka” – dzieci tworzą duże koło. Prowadząca mówi:

    Małego misia puszczam w krąg , niech wróci do moich rąk. (Dzieci zaczynają przekazywać sobie misia z rąk do rąk).

8. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Niedźwiadek” – dzieci ustawiają się w kole i pokazują gestem śpiewany tekst:

 

JEDNA ŁAPKA,

DRUGA ŁAPKA,

JA JESTEM NIEDŹWIADEK.

JEDNA NÓŻKA,

DRUGA NÓŻKA,

A TO JEST MÓJ ZADEK.

LUBIĘ MIODEK,

KOCHAM MIODEK,

I KRADNĘ GO PSZCZÓŁKOM

JEDNĄ ŁAPKĄ,

DRUGĄ ŁAPKĄ,

ALBO CIĄGNĘ RURKĄ.

 

9. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”.

 

Maluchy i młodsze średniaki udają się do sali bajek:

1.Czytanie bajki z tomu Cz. Janczarskiego „Wędrówki misia Uszatka”

2. Oglądanie filmu o misiu Koralgolu.

 

Starszaki i średniaki zostają w sali  gier i zabaw

1. „Niedźwiedzie łapy” – każdy zawodnik ma za zadanie zebrać pięć wykałaczek ręką w kuchennej rękawicy i włożyć je do pudełka.

2. „Garnek miodu” – zadaniem zawodnika jest przyciągnięcie do siebie za pomocą sznurka (nawijanego na papierowy rulon) stalowego garnka.

3. „Misiowe zagadki” – rozwiązywanie zagadek.

1. Co robią brunatne niedźwiedzie zimą ?

a)      lepią bałwany

b)      śpią

c)      jeżdżą na sankach

d)      budują domki w śniegu

2. Co niedźwiadki lubią jeść ?

a)      lody z kremem

b)      najchętniej jadają mięso, mięso i jeszcze raz mięso

c)      są wszystkożerne-jedzą chętnie ryby, owoce, grzyby i mięso

d)      w karcie dań misiów są tylko marchewka i szpinak

3. Jak duże są misie po urodzeniu ?

a)      tak duże jak myszka

b)      wielkością dorównują młodemu lwu

c)      spokojnie mogą zmierzyć się z byczkiem

d)      mają około 25 cm i ważą 1 kg

4. W jaki sposób niedźwiedzie przygotowują się do zimy ?

a)      Zapamiętale uprawiają  gimnastykę, aby nabrać sił

b)      Jeżdżą na rowerze

c)      Dużo jedzą i szykują sobie legowisko

5. Jak nazywa się legowisko niedźwiedzi ?

a)      gawra                                      c) hotel

b)      karmnik                                   d) buda

6. Zastanów się, czy niedźwiedzie :

a)      Mają  długie ogony

b)      Dobrze prowadzą samochód

c)      Mają  tylko dobrego nos

d)      Dobrze słyszą i mają doskonały węch

4. „Słodkie co nieco” – wylizywanie miodu z talerzyka bez pomocy rąk.

5. „Portret  pluszowego misia” – wyścigi w rzędach. Zadaniem zawodników jest rysowanie wg wzoru portretu misia. Każdy zawodnik z rzędu może dorysować tylko jeden element.

6.  „Taniec wesołych misiów” – swobodna ekspresja do muzyki.

Dzieci słuchają nagrania dwóch melodii – dokonują wyboru jednej, która ich     zdaniem nadaje się do tańca szczęśliwych misiów. Tańczą w rytm melodii.

 

 Następnie  następuje zamiana dzieci w salach i kontynuacja zabawy.

(dzieci młodsze  mają obniżony stopień trudności w poszczególnych zadaniach)

Zabawa ,,Co się dzieje?” - z wykorzystaniem chusty animacyjnej

a) Misie jadą nad morze samochodem – dzieci trzymają swój koniec chusty i poruszają się powoli dookoła,

b) ,,Sztorm” - na chuście leżą maskotki, dzieci podrzucają je do góry, tak, aby nie spadły.

 „Miś i pszczółka” – dzieci tańczą przy muzyce. Na przerwę w muzyce wybierają sobie jedno z rozłożonych  na podłodze kółek, patrzą , jaki obrazek jest pod spodem. Kto ma obrazek pszczółki odpada z gry.

„Dokończ portret Misia” – dzieci otrzymują kartki z niedokończoną sylwetą misia i dorysowują mu oczy, nos, buzię oraz łapy.

 Na zakończenie wszystkie dzieci  zbierają się w sali Kangurków odśpiewują piosenkę Niedźwiadek  i otrzymują medal:  Przyjaciel pluszowego misia oraz słodki poczęstunek.

 

 

  Opracowała: Joanna Korosteńska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Przedszkole Miejskie nr 6

Ostatnio on-line:
2 tygodnie temu


Komentarze

Renata Stachowicz   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?

Świetny scenariusz.



Renata Stachowicz   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?



Katarzyna Kownacka   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?

Naprawdę pluszowo !



Katarzyna Kownacka   •   ponad 2 lat temu   •   link   •   komentarz narusza regulamin?






Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Polecane