Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj się

autor: Monika Majewska
Pory roku – układamy kalendarze (scenariusz zajęć)

Pobierz ten artykuł
Aby pobrać plik, musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!
Ten plik można pobrać za pomocą SMS, lub wpisując kod do pobierania. informacje o pliku
Scenariusze zajęć i atykuły Czerwiec 2013 Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna
Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • podkład do piosenki „Pory roku” – do pobrania TU;
  • ilustracje i karty pracy (m.in. emblematy i przedmioty związane z porami roku, schemat kalendarza) – znajdziesz je TU oraz TU.
Scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich oparty o następujące cele ogólne:
  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (I 1);
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew (VIII 2, 4);
  • wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (IX 2);
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (XIII 6).
Przykładowe propozycje ze scenariusza: Swobodna ekspresja ruchowa przy fragmentach utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku”. Nauczyciel włącza kolejne fragmenty utworu i pokazuje symbol pory roku, do której odnosi się utwór. Dzieci, które mają taki sam emblemat, wychodzą na środek i swobodnie tańczą do muzyki lub wykonują czynności charakterystyczne dla danej pory roku. Aby taniec był bardziej atrakcyjny, warto wykorzystać chusty lub paski z bibuły w kolorach charakterystycznych dla pór roku (wiosna – zielony, lato – żółty, jesień – czerwony, zima – biały). (…) Pory roku w obrazach – dzieci w zespołach tworzą pejzaże charakterystyczne dla pory roku, jaką reprezentują. Praca wykonana techniką kolażu na płachetkach z wykorzystaniem materiałów, takich jak kolorowe płótna, kolorowe szarfy, plastikowe koła, liście, owoce, kasztany, orzechy, żołędzie, noski klonowe, jarzębina, muszelki, wata, plastikowe pałeczki, czapka, szalik, rękawiczki, sylwety drzew, kwiaty, motyle, itp. Efekt końcowy warto sfotografować zanim dzieci posprzątają salę po zajęciach. Można również zaprosić dzieci z innych grup do obejrzenia obrazów stworzonych przez koleżanki i kolegów.