Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

O mądrym wychowywaniu dzieci

Ewa Zielińska    Listopad 2012

Fragment artykułu: Nie ma prawidłowego procesu wychowania bez nagrody i kary. Dorośli często nieświadomie popełniają błędy w tym zakresie. Najczęściej w postępowaniu z dziećmi kierujemy się intuicją, korzystając z kar i nagród stosowanych przez naszych rodziców. Czy posługiwać się kar... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Fragment artykułu:
Nie ma prawidłowego procesu wychowania bez nagrody i kary. Dorośli często nieświadomie popełniają błędy w tym zakresie. Najczęściej w postępowaniu z dziećmi kierujemy się intuicją, korzystając z kar i nagród stosowanych przez naszych rodziców. Czy posługiwać się karami i nagrodami w wychowaniu dzieci?
Aby udzielić odpowiedzi na pytanie postawione powyżej, należałoby przeanalizować skuteczność kar oraz sprawdzić, czy wywołują oczekiwane i pożądane zmiany w zachowaniu dziecka. Na spotkaniach z nauczycielami i w rozmowach z rodzicami często spotykam się z pytaniami: Karać czy nie karać? Za co karać i za co nagradzać? Jakie stosować kary i nagrody? Czy kary są skuteczne, jeżeli tak, to jakie?
Żeby nagroda i kara były środkiem wychowawczym, muszą odnieść oczekiwany skutek. O sposobie ukarania dziecka ma decydować stopień przewinienia, okoliczności, w jakich zdarzenie nastąpiło, i wiek dziecka. Ponadto przed zastosowaniem kary należy wziąć pod uwagę charakter dziecka, stopień jego wrażliwości, jak również częstotliwość występowania niewłaściwych zachowań. Dziecko, które ma być ukarane, musi wiedzieć, za co i dlaczego. Kara będzie skuteczna tylko wtedy, gdy dziecko będzie miało odczucie, że zostało ukarane sprawiedliwie i będzie wiedziało, jakiej zmiany w jego zachowaniu dorosły oczekuje.
Wymierzając dziecku karę, trzeba pamiętać, że jej skuteczność zależy również od czasu. Kara nie może być odroczona w czasie, lecz powinna być zastosowana zaraz po przewinieniu (…). Nie można jej też wymierzać pod wpływem gniewu i złości, gdyż emocje są zawsze złym doradcą. Przyczyniają się do braku obiektywizmu i nie sprzyjają przeanalizowaniu przyczyny przewinienia. Podczas zdenerwowania, a więc będąc w stanie pobudzenia emocjonalnego, widzimy skutek i nie dajemy dziecku szansy na wyjaśnienie i wytłumaczenie się z niewłaściwego zachowania. Kara wymierzona w złości jest najczęściej bardzo surowa i wywołuje u dziecka strach, podczas którego skupia się ono nie na przewinieniu, ale na karze.

W dalszej części artykułu przeczytamy m.in.:

  • o rodzajach najczęściej stosowanych kar i ich skuteczności;
  • o tym, dlaczego nie należy dzieci bić – o nieskuteczności tej kary i jej tragicznych dla dziecka konsekwencjach;
  • o tym, dlaczego w ramach kary nie należy zamykać dziecka w łazience, straszyć go czy wyzywać;
  • o tym, w jaki sposób skutecznie nagradzać dzieci tak, aby nagroda wpływała skutecznie na rozwój osobowości dziecka i na jego wychowanie.

Zapoznamy się także ze wskazówkami dotyczącymi tego, w jaki sposób rozmawiać z dziećmi tak, aby osiągnąć zamierzone rezultaty wychowawcze.

Tekst ten stanowi świetny materiał do wykorzystania w ramach tzw. pedagogizacji rodziców!

Objętość artykułu:
3 strony.

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się