Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Jak wypełnić? – pomocne wskazówki

autor scenariusza: Ewa Zielińska



Ze wstępu do artykułu:
(…) Z rozmów z nauczycielami wynika, że prowadzenie obserwacji dziecka nie przysparza szczególnych trudności. Problemem jest natomiast analiza i ocena kompetencji dziecka oraz opisanie w krótki, zwięzły, jednoznaczny sposób osiągnięć, możliwości, potrzeb oraz działań naprawczych.
Wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom nauczycieli, postanowiliśmy artykuł Ewy Zielińskiej na temat wypełniania informacji o gotowości szkolnej dziecka wydrukować dwukrotnie: w bieżącym numerze oraz w marcu 2013 roku. Jesteśmy przekonani, że dokumentowanie wstępnej obserwacji (diagnozy przedszkolaka) przy wykorzystaniu proponowanych przez autorkę konkretnych ocen, stwierdzeń, sformułowań, ułatwi nauczycielom opis stanu wiedzy i umiejętności badanego dziecka.

Fragment artykułu:
Na prośbę nauczycielek wychowania przedszkolnego podjęłam próbę opracowania materiału, który jest tylko propozycją ułatwiającą wypełnianie Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Można z niej skorzystać lub nie.
W opracowaniu starałam się uwzględnić wszystko to, co zawarte jest w obszarach działalności edukacyjnej przedszkola i nieco więcej. Nauczycielki wychowania przedszkolnego zawsze podejmują z dziećmi działania wykraczające poza podstawę programową. Mam jednak świadomość, że wielu nowatorskich metod pracy nie uwzględniłam w punkcie Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, ale liczę na to, że zostaną one wpisane.
Starałam się rozszerzyć zakres kompetencji dziecka kończącego przedszkole, zawarty w podstawie programowej, dlatego korzystałam z różnych sprawdzianów rozwojowych znajdujących się w publikacjach psychologicznych. Rozszerzenie wymagań o sprawność ruchową i uszczegółowienie zakresu treści w badanych obszarach edukacyjnych ułatwi nauczycielkom wypełnienie dokumentu. W tym samym celu rozdzieliłam umiejętności matematyczne od gotowości do nauki czytania i pisania. Bardzo starałam się też o to, aby nie było powtórzeń, ale czasami nie dało się ich uniknąć.
W punktach Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka i Wskazówki dla rodziców umieściłam różne rozwiązania metodyczne, a więc propozycje zajęć, zabaw i sytuacji edukacyjnych, dzięki którym nauczycielka lub rodzic mogą wspomagać rozwój.

Na ten obszerny, wartościowy artykuł stanowiący wzór i propozycję sporządzenia Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole złożyły się następujące punkty dotyczące sposobu wykonania opisu:

  • zakresu opanowania wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze (kolejno): 1. umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej, 2. umiejętności matematycznych, 3. gotowości do czytania i pisania, 4. sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, 5. sprawności manualnej, 6. samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych;
  • potrzeb rozwojowych dziecka, w tym zauważonych predyspozycji, uzdolnień i zainteresowań;
  • dodatkowych spostrzeżeń na temat dziecka.

W każdym z obszarów przedstawiono przykładowy opis z podziałem na następujące części:

  • mocne strony dziecka;
  • zauważone trudności;
  • podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka;
  • wskazówki dla rodziców.

Dodatkowo informacje o gotowości szkolnej dziecka (w formacie Word) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu:
6 stron.



Powrót do wszystkich artykułów
Informacje o pliku

Pobierz ten
artykuł

Zamów ten
numer

Przejdź do
pomocy dydaktycznej
Aby pobrać plik musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!