Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Jak wypełnić? – pomocne wskazówki

autor scenariusza: Ewa Zielińska Ewa Zielińska



Ze wstępu do artykułu:
(…) Z rozmów z nauczycielami wynika, że prowadzenie obserwacji dziecka nie przysparza szczególnych trudności. Problemem jest natomiast analiza i ocena kompetencji dziecka oraz opisanie w krótki, zwięzły, jednoznaczny sposób osiągnięć, możliwości, potrzeb oraz działań naprawczych.
Wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom nauczycieli, postanowiliśmy artykuł Ewy Zielińskiej na temat wypełniania informacji o gotowości szkolnej dziecka wydrukować dwukrotnie: w bieżącym numerze oraz w marcu 2013 roku. Jesteśmy przekonani, że dokumentowanie wstępnej obserwacji (diagnozy przedszkolaka) przy wykorzystaniu proponowanych przez autorkę konkretnych ocen, stwierdzeń, sformułowań, ułatwi nauczycielom opis stanu wiedzy i umiejętności badanego dziecka.

Fragment artykułu:
Na prośbę nauczycielek wychowania przedszkolnego podjęłam próbę opracowania materiału, który jest tylko propozycją ułatwiającą wypełnianie Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Można z niej skorzystać lub nie.
W opracowaniu starałam się uwzględnić wszystko to, co zawarte jest w obszarach działalności edukacyjnej przedszkola i nieco więcej. Nauczycielki wychowania przedszkolnego zawsze podejmują z dziećmi działania wykraczające poza podstawę programową. Mam jednak świadomość, że wielu nowatorskich metod pracy nie uwzględniłam w punkcie Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, ale liczę na to, że zostaną one wpisane.
Starałam się rozszerzyć zakres kompetencji dziecka kończącego przedszkole, zawarty w podstawie programowej, dlatego korzystałam z różnych sprawdzianów rozwojowych znajdujących się w publikacjach psychologicznych. Rozszerzenie wymagań o sprawność ruchową i uszczegółowienie zakresu treści w badanych obszarach edukacyjnych ułatwi nauczycielkom wypełnienie dokumentu. W tym samym celu rozdzieliłam umiejętności matematyczne od gotowości do nauki czytania i pisania. Bardzo starałam się też o to, aby nie było powtórzeń, ale czasami nie dało się ich uniknąć.
W punktach Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka i Wskazówki dla rodziców umieściłam różne rozwiązania metodyczne, a więc propozycje zajęć, zabaw i sytuacji edukacyjnych, dzięki którym nauczycielka lub rodzic mogą wspomagać rozwój.

Na ten obszerny, wartościowy artykuł stanowiący wzór i propozycję sporządzenia Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole złożyły się następujące punkty dotyczące sposobu wykonania opisu:

  • zakresu opanowania wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze (kolejno): 1. umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej, 2. umiejętności matematycznych, 3. gotowości do czytania i pisania, 4. sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, 5. sprawności manualnej, 6. samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych;
  • potrzeb rozwojowych dziecka, w tym zauważonych predyspozycji, uzdolnień i zainteresowań;
  • dodatkowych spostrzeżeń na temat dziecka.

W każdym z obszarów przedstawiono przykładowy opis z podziałem na następujące części:

  • mocne strony dziecka;
  • zauważone trudności;
  • podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka;
  • wskazówki dla rodziców.

Dodatkowo informacje o gotowości szkolnej dziecka (w formacie Word) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu:
6 stron.



Powrót do wszystkich artykułów
Informacje o pliku

Pobierz ten
artykuł

Zamów ten
numer

Przejdź do
pomocy dydaktycznej
Aby pobrać plik musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!



Piosenki dla dzieci
jako uzupełnienie treści
miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.

Zamów